schema Sphinx project 12 MK 1
Moderator: Beheerdersteam
schema Sphinx project 12 MK 1
Hallo,
Kan iemand mij helpen aan een schema/service manual of de Sphinx project 12 Mark 1 mono eindversterker?
De MK 2 is op het web te vinden maar is niet gelijk aan de MK 1.
Of iemand die ervaring heeft met het upgraden/revisie van deze. Ik zoek gegevens over het relais en eventueel foto van de PCB onderzijde. (er zijn weerstanden gesoldeerd en lijkt mij niet origineel, maar kan dit niet verifieeren)
Bedankt
Kan iemand mij helpen aan een schema/service manual of de Sphinx project 12 Mark 1 mono eindversterker?
De MK 2 is op het web te vinden maar is niet gelijk aan de MK 1.
Of iemand die ervaring heeft met het upgraden/revisie van deze. Ik zoek gegevens over het relais en eventueel foto van de PCB onderzijde. (er zijn weerstanden gesoldeerd en lijkt mij niet origineel, maar kan dit niet verifieeren)
Bedankt
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Niets defect. ik ga de Elco's vervangen en beide relais dit is na 25-30 jaar wel nodig. Ik heb de voedingsrails al terug gebracht op 60V was 68V door verhoogde netspanning, niet leuk voor 63V elco's
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Nichicon UPW series en een paar UKZ series. Maar ik moet een drop in replacement voor het relais zien te vinden. dit type is uit produktie en ook geen datasheet te vinden.
Die 10Ohm weerstand op de PCB gebakken lijkt me nou niet echt origineel Siltech werk. Daarvoor heb ik het schema nodig om te zien wat ie daar doet en of ik hem kan verwijderen nu de voedingsrail terug is op 60V??
Die 10Ohm weerstand op de PCB gebakken lijkt me nou niet echt origineel Siltech werk. Daarvoor heb ik het schema nodig om te zien wat ie daar doet en of ik hem kan verwijderen nu de voedingsrail terug is op 60V??
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Ik kon inderdaad ook niets vinden.
Misschien eens een mailtje sturen?
FG of KZ zijn er fraai inderdaad.
Misschien eens een mailtje sturen?
FG of KZ zijn er fraai inderdaad.
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Ik heb contact opgenomen met Siltech, konden me niet helpen 
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
De afstand van open spanning tot de kast is ook wel avontuurlijk zo te zien...waarom zou je dat relais willen vervangen? Schakelt het altijd bij aanzetten? En zo aan het voltage te zien op het relais schakelt het geen hoge spanning, schakelt het wel stroom? Maw, vonken de contacten altijd? Dit is een industriëel relais wat wel lang mee gaat...
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Het lijkt me dat de versterker dan wel wat te krap gedimensioneerd was. Die 220 V van vroeger was 220 V +/- 10 %, dus tot en met 242 V netspanning zou de spanning over de elco's niet boven de 63 V mogen komen.jerolee schreef:Niets defect. ik ga de Elco's vervangen en beide relais dit is na 25-30 jaar wel nodig. Ik heb de voedingsrails al terug gebracht op 60V was 68V door verhoogde netspanning, niet leuk voor 63V elco's
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Gek genoeg staat er op het type plaatje wel 230 V aangegeven.
En wij altijd maar roepen dat je de netspannings bedrading moet twisten.
En wij altijd maar roepen dat je de netspannings bedrading moet twisten.
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Ik dacht eigenlijk een mailtje naar Schrack......jerolee schreef:Ik heb contact opgenomen met Siltech, konden me niet helpen
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
60V is de spoelspanning, excuus.ray5150 schreef:Gek genoeg staat er op het type plaatje wel 230 V aangegeven.
En wij altijd maar roepen dat je de netspannings bedrading moet twisten.
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Zou deze eens proberen ?jerolee schreef:Ik heb contact opgenomen met Siltech, konden me niet helpen
https://www.audioservice.nl/
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Dit relais heeft ooit op de BOM gestaan:
RELAIS ZETTLER AZ1401-4C-60DC
Misschien helpt dit verder.
RELAIS ZETTLER AZ1401-4C-60DC
Misschien helpt dit verder.
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Nog even over dat relais, dat is best wel een fors ding. heb er ooit wel eens eentje in mijn handen gehad.
In principe is zo'n ding mechanisch oerdegelijk. ik neem aan dat vervanging word overwogen vanwege (mogelijke) slijtage van de contacten.
Als er sprake is van lichte corrosie is het ook over het algemeen mogelijk deze te polijsten, bijvoorbeeld met een stukje heel fijn schuurpapier, hoger dan korrel 1000. daarna met een opgevouwen gewoon stukje papier (wit A4 printpapier), ingespoten met een paar drupjes contactspray.
In principe is zo'n ding mechanisch oerdegelijk. ik neem aan dat vervanging word overwogen vanwege (mogelijke) slijtage van de contacten.
Als er sprake is van lichte corrosie is het ook over het algemeen mogelijk deze te polijsten, bijvoorbeeld met een stukje heel fijn schuurpapier, hoger dan korrel 1000. daarna met een opgevouwen gewoon stukje papier (wit A4 printpapier), ingespoten met een paar drupjes contactspray.
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Ja ik ken ze ook en meestal mankeert het daar niet aan, dat ze in de luidspreker uitgang zitten is wat minder, daar heb je liever geen relais, maar het zal een dc beveiliging zijn die dat ding bediend ofzo...
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Het probleem zit hoofdzakelijk in de elco's, deze zijn door de leeftijd niet goed meer en doen hun werk niet meer. Maar nog erger is dat deze ook kunnen gaan lekken waardoor het zuur uit deze elco's de printplaat kunnen aantasten. Ook is in nederland de netspanning de laatste decennia omhoog gegaan waardoor de krap bemeten 63 volt elco's een hogere spanning krijgen te verwerken dan waarvoor ze gemaakt zijn (er staat nu gemiddeld 68 volt op).
Verder zit er in deze eindversterkers een relais in de luidspreker uitgang. Dit relais geeft vaak problemen doordat de contacten gaan corroderen en omdat deze contacten hard in de luidspreker uitgang zitten, heeft dit ook veel invloed op de geluidskwaliteit. De oplossing is: het vervangen van alle voedingselco's en het relais in de luidspreker uitgang.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Beetje goed gasgeven, dan branden je puntjes wel schoon.dre schreef:Vervangen dus.
Re: schema Sphinx project 12 MK 1
Hallo Allemaal, bedankt voor alle replies zover.
Ik heb alle Elco's vervangen inmiddels. fotoos van 30 jaar oude! elcos op print.
Wat betreft het relais, wat inderdaad in de signaalweg zit en is inderdaad onderdeel van het DC beveiliging.
Dus geen opstart vertraging (wat ik liever had gezien)
Ik heb nog geen vervangend relais gevonden, gezien de hoeveelheid soldeer wordt dat een heikele zaak ook. Ik ben bang dat de PCB daar flink te lijden krijgt wanneer ik alle tin moet wegzuigen gezien de benodigde toegevoerde warmte. Het klinkt overigens weer als een zonnetje met de nieuwe caps, nu afwachten of de relais problemen opleveren. lijkt soms "te plakken" met het inschakelen. Het is nog te vroeg dag om daar een oordeel over te vellen nu zonet pas alle caps zijn vervangen.
En fotoos met de nieuwe capacitors en aangepaste trafo met nu weer op +45 en -45V. Was een heel werk om de wikkelingen aan te passen maar tot op 0.05/.1V weer perfect.
Ik heb ook een project over luidsprekers welke erg bijzonder zijn, daarover meer als ze uit de beta tests zijn
Wordt vervolgd!
Ik heb alle Elco's vervangen inmiddels. fotoos van 30 jaar oude! elcos op print.
Wat betreft het relais, wat inderdaad in de signaalweg zit en is inderdaad onderdeel van het DC beveiliging.
Dus geen opstart vertraging (wat ik liever had gezien)
Ik heb nog geen vervangend relais gevonden, gezien de hoeveelheid soldeer wordt dat een heikele zaak ook. Ik ben bang dat de PCB daar flink te lijden krijgt wanneer ik alle tin moet wegzuigen gezien de benodigde toegevoerde warmte. Het klinkt overigens weer als een zonnetje met de nieuwe caps, nu afwachten of de relais problemen opleveren. lijkt soms "te plakken" met het inschakelen. Het is nog te vroeg dag om daar een oordeel over te vellen nu zonet pas alle caps zijn vervangen.
En fotoos met de nieuwe capacitors en aangepaste trafo met nu weer op +45 en -45V. Was een heel werk om de wikkelingen aan te passen maar tot op 0.05/.1V weer perfect.
Ik heb ook een project over luidsprekers welke erg bijzonder zijn, daarover meer als ze uit de beta tests zijn
Wordt vervolgd!
