toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door John P »

Ik vind dit bordje ook fijner dan een ucd module, ieder zijn smaak. Ik had eerst ook een kleine brom, maar die heb ik weggekregen door een nieuwe aardester op te bouwen. Pas wel op dat dit een parallelle schakeling voor een monoblok. Mijn ground "nulpunt"is de zwarte luidsprekeraansluiting. Van daaruit gaat een draad naar de soldeerjumper JP2, waarvan beide eilandjes gesoldeerd zijn aan de draad. De verbinding naar de ground van de luidsprekeraansluiting op het bordje vervalt, evenals de groundaansluiting van de inputaansluiting op het bordje. De ground van het inputsignaal gaat rechtstreeks van het inputchassisdeel naar het sternulpunt. Van dit sternulpunt gaat nog een verbinding via een weerstandje en een condensator naar de kast.
DSC_0030.JPG
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Het wordt nu wel wat verwarrend. Jij heb het over J2 aan de onderkant van het bordje.
Maar J2 zit toch aan de bovenkant in het verlengde van de gelijkrichter voor de gloeispanning?

En ik twijfel nu of ik de r/c goed heb. Ik heb een weerstand van de massa van de ingang naar de kast,
met parallel over de weerstand, de condensator. Klopt dat zo? (het werkt al wel.)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door John P »

AUB geen commentaar over het soldeerwerk, ik voel mij al schuldig.
20200226_204327.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

toetertje schreef:
De ucd180 en 400 heb ik hier al gehad.
Heb ook icepower en andere klasse d versterkers gehad, en ook de lm4780.
Die doen het allemaal erg goed, en ik geloof dat heel veel mensen daar toch
erg gelukkig van worden, maar het raakt mij niet, en dan ben ik met 15 min. klaar met luisteren.
Ja dat snap ik dan ook wel weer :(
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Oke, dan hebben we wel dezelfde jp2 in gedachten. :lol:
Daar heb ik ook al een draad van, naar verschillende punten geprobeerd, maar helaas geen resultaat.

Maar, klopt die r/c nu zoals ik hem heb?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door John P »

Volgens mij moet die in serie, maar of die zo ook goed is weet ik ook niet. Heb je trouwens ook de andere groundverbindingen losgehaald, anders heeft dit geen zin.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Bedoel je van de aansluitterminals?

De laatste test was met de print op tafel. Alleen voeding aangesloten en 1 luidspreker.
Dan treedt er al een brom op, als er dan een groundloop is, dan moet het al in de print zelf zitten.
Tenminste, dat denk ik. Over heb je grounds, op de print zelf verandert?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Die ground ziet er sowieso nog al warrig uit met een aparte voor de buis en een aparte voor de LM. Kan ook niet zo snel ontdekken waar en hoe die aan elkaar zitten
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Die ground ziet er sowieso nog al warrig uit met een aparte voor de buis en een aparte voor de LM. Kan ook niet zo snel ontdekken waar en hoe die aan elkaar zitten
zo ver ik het begrijp komen die bij Jp2 samen. Stond een stukje terug beschreven.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

John P schreef:
Volgens mij moet die in serie, maar of die zo ook goed is weet ik ook niet. Heb je trouwens ook de andere groundverbindingen losgehaald, anders heeft dit geen zin.
R en C parallel, maar in serie in de signaal ground O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

toetertje schreef:
Pjotr schreef:
Die ground ziet er sowieso nog al warrig uit met een aparte voor de buis en een aparte voor de LM. Kan ook niet zo snel ontdekken waar en hoe die aan elkaar zitten
zo ver ik het begrijp komen die bij Jp2 samen. Stond een stukje terug beschreven.
Ok, dat haal je niet uit het schema.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Dat is dit stukje toch?
Bijlagen
LM3886hum.PNG
LM3886hum.PNG (55.38 KiB) 188 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Ja, maar duidelijk is dat niet. Al met al is het geheel qua ground layout een beetje een puinhoop. Is niet zo verwonderlijk dat het bromt. Ook zitten er wel meer rare krullen in maar dat heeft de brom niet tot gevolg.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

En is dat dan puinhoop, in de zin van kliko?
Of, puinhoop, in de zin van leuk een uitdaging, daar een printbaantje door, en daar een brugje en sfeer maken. [-o<

Mijn vrouw heeft ook wel wat rare krullen, maar ik ben er wel gek op. :mrgreen:
Misschien omdat ze niet bromt. :think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Wat denk je zelf? Als rechtgeaarde knutselaar dat laatste toch.... :sure: O:) :relax:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Vandaag een paar mooie elna condensatoren binnen gekregen. Heb ze over genomen van een van een
forumgenoot, en ben er erg blij mee. Heb ze gelijk even gemeten, en dat ziet er goed uit. :goedzo:

Omdat ik nu toch goede exemplaren liggen heb, heb ik de condensatoren van het reservebordje eraf gesoldeerd.
ik dacht, dan kan ik ze ook eens doormeten, dat wordt vast lachen. Maar wat schetst mijn verbazing, De eerste meet
9756µf, en de 2e meet 9757µf. En beide een esr van 0.10 ohm. Het lijkt wel of ze gematched zijn.
Dus het was wel lachen, maar anders dan ik gedacht had. :rofl:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Aan de voedingselco's zal het dus waarschijnlijk niet liggen.
Volgende stap is het meten van de gelijkrichting. Weet nog niet hoe ik dat aan moet pakken,
maar er is een scoop onderweg. Wel een leerzaam projectje zo, dat werkt voor mij beter dan lezen. :relax:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Productie tolerantie was in orde dus :goedzo:
Maar je schiet er idd weinig mee op, de diodes eens nazien is misschien wel een goed idee, hoewel ik daar weinig van verwacht...maar je weet nooit.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Krijg toch het vermoeden dat ontwerper niet helemaal goed begrepen heeft hoe je e.e.a. naar behoren moet lay-outen en er wat aardkrullen in zitten op de print zelve............
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Ik begrijp het verhaaltje niet zo goed wat bij jumper 2 staat. Voor minimale brom zou ik
dan de jumper eruit moeten halen, en 2 draden afzonderlijk naar de kast moeten brengen.
Maar, dan worden die banen nog langer, heeft dat dan wel zin.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

De brom is nu op de test speaker wel minimaal, misschien straks toch de boel
eens aansluiten op de gewone set, om te kijken of het verteerbaar is. :bakkie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Als het goed gedaan is mag zoiets HELEMAAL niet brommen!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Ja, waarschijnlijk ontwerp, ik denk dat je met minimale brom erg blij mag zijn =D>
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Jullie nog ideen over dat verhaaltje bij jumper 2?
Bijlagen
LM3886hum.PNG
LM3886hum.PNG (55.38 KiB) 64 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

Is idd nogal een rommeltje :(
De massaverbindingen kloppen niet in het schema en de jumpers zijn raar getekend.
Aanpassing schema hieronder.
Als je geen extra voeding gebruikt voor de anodespanning vd buis kan er wat brom binnenkomen zonder buis erin via de -V van de LM3886.
Heb je wel een eigen buisvoeding dan komt er geen brom binnen zonder buis.
Dit allemaal in de veronderstelling dat de jumpers goed staan en het schema verder klopt.
Anne
Bijlagen
voedingkeus.png
Plaats reactie