toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Shadow schreef:
Let ook op dat het heel goed in het ontwerp al fout gegaan kan zijn, Peter (Pjotr) heeft ook een ontwerp met de 3886 gemaakt, dat was een ander concept als hier, maar hij heeft toch een zeer goede versterker neergezet op basis van de LM3886, ik luister er dagelijks naar O:)

Die had ik bijna compleet, en heb ik in onderdelen weer doorverkocht. :hide: :mrgreen:

Ik heb meerdere versterkers gehad, en nog staan, maar deze heeft iets wat mij raakt.
Het zal de vervorming wel zijn die mij aanspreekt. Hij zit net een beetje tussen een
buis en een transistor in, en dat bevalt mij persoonlijk erg goed. :-({|=
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Ah ik heb nog wat klasse A spul in de wachtkamer staan, dat zal wel naar je zin zijn O:)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Shadow schreef:
Ah ik heb nog wat klasse A spul in de wachtkamer staan, dat zal wel naar je zin zijn O:)
Klasse A kan ik ook zeer van genieten, maar het spul staat hier een uurtje of 16 per dag aan.

Maar, eerst eens dit projectje weer op de rail.
Kan ik ook een verbinding maken van de ground van de input, naar het massapunt op J2 i.p.v.
naar de behuizing?
En moet dat dan eventueel ook met een r/c? (wat deed die ook alweer?).
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Die rc leid brom weg...
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Heb even de truuk met het losse draadje gedaan. Hier en daar wat grounds met elkaar verbonden,
helaas verandert er niets aan de brom. Na nog een testje, blijkt wel dat 1 kanaal harder bromt, dan het andere.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door John P »

Heb je trouwens die gebrugde variant gemaakt of heb je nog de originele versie?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

John P schreef:
Heb je trouwens die gebrugde variant gemaakt of heb je nog de originele versie?
Dat bruggen heb ik nog niet aan gedurfd. Krijg nog niet helder waar ik moet zijn op de print.
Ik heb wel een 2e print klaar liggen. Dus de hardware is er.
Eerst maar die brom aanpakken, die is zo al hard genoeg. :mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Toch even een r/c van de input massa naar de kast .......

En toen was de brom bijna weg. \:D/

Nu zijn we al een heel eind op weg. Bedankt Shadow. :goedzo:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Nog even een vraag. Maakt de waarde van het r/c filter nog uit.
Ik bedoel, kan ik met andere waardes, het laatste beetje brom nog weg krijgen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

toetertje schreef:
Nog even een vraag. Maakt de waarde van het r/c filter nog uit.
Ik bedoel, kan ik met andere waardes, het laatste beetje brom nog weg krijgen?
Ik gebruik altijd 100R/100nF, maar of dat heel erg in beton gegoten is die waardes weet ik niet...
Je kunt ook eens meten of de afvlakking van je voeding (die zo te zien op de print zit?) goed werkt...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Die buis in de voortrap, wordt die DC gegloeid of met wisselspanning?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Dat kan ik alleen meten met een scoop denk ik, en die heb ik helaas niet meer.

De buis wordt dc gegloeid. Maar, zonder de buis, en gloeispanning zit de brom er ook nog in.
Dat is ook nog een dingetje, de trafo voor de gloeispanning geeft net iets teveel spanning, waardoor
de regelaar behoorlijk warm wordt. Maar dat is latere zorg.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

toetertje schreef:
Dat kan ik alleen meten met een scoop denk ik, en die heb ik helaas niet meer.
Uhm als je een multimeter hebt die wisselspanning in het millivolt bereik meet ben je er al hoor, mijn ervaring is dat als je meer als 50mV op je voeding hebt en dus ook op de uitgang, dat je dat met gevoelige speakers al hoort.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Barry2001 »

Maak daar maar 10mV van, hoeven je speakers nog niet eens zo gevoelig te zijn. Met m'n buizenversterkers hield ik 10mV aan als absolute grens, liefst 5mV of lager.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Het is simpel: 5V_rms is al vrij hard op de meeste speakers en haal je met een beetje rendement al een SPL van 90dB. 5mV is 60dB beneden dat niveau, oftewel een SPL van 30dB. Dat is echt wel goed hoorbaar, ongeveer achtergrondgeluid in een stille kamer. Of je het storend vindt is een ander verhaal.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Maar, dat kan ik dus meten op de luidsprekeruitgang?
En doe ik dat met de luidspreker aangesloten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Yep, mits je meter gevoelig genoeg is met een AC mV bereik b.v. De nauwkeurigheid komt niet zo heel nauw.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Of je het storend vindt is een ander verhaal.
Sinds wanneer houden wij ons alleen maar bezig met hoorbare zaken? :lol:
toetertje schreef:
Maar, dat kan ik dus meten op de luidsprekeruitgang?
En doe ik dat met de luidspreker aangesloten?
Luidspreker hoeft niet aangesloten te zijn, gewoon versterker aan, meetpennen op de uitgangsbussen en multimeter op mV AC bereik O:)
Barry2001 schreef:
Maak daar maar 10mV van, hoeven je speakers nog niet eens zo gevoelig te zijn. Met m'n buizenversterkers hield ik 10mV aan als absolute grens, liefst 5mV of lager.
Oh, ik was nog voorzichtig, heb ook niet zulke gevoelige speakers :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:

Luidspreker hoeft niet aangesloten te zijn, gewoon versterker aan, meetpennen op de uitgangsbussen en multimeter op mV AC bereik O:)
Zolang je hem maar niet uitstuurt dan. Niet iedere buizenamp vindt dat fijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Shadow »

Ook niet als ie alleen in de sturing zit Peter?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Shadow schreef:

Luidspreker hoeft niet aangesloten te zijn, gewoon versterker aan, meetpennen op de uitgangsbussen en multimeter op mV AC bereik O:)
Zolang je hem maar niet uitstuurt dan. Niet iedere buizenamp vindt dat fijn.
"Het wordt een lm3886 bordje met buizen voortrapje."
Maar moet wel zonder geluid anders verzuipt de brom in het signaal, heb je niks aan de meting.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Dan mag toeter het zelf weten... O:)
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Ik heb de spanning op de uitgang opgemeten, en deze is in het begin 20 mV en loopt
dan langzaam terug naar 16 mV.
Hoe nu verder, kan ik nog iets meten?
Wat mij ook op viel, is dat de 2 condensators bij de ingang erg gevoelig zijn. Als ik daar
in de buurt kom met het vingertje, dan begint hij ook harder te brommen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door Pjotr »

Een als je er een kortsluitplug op zet: Ingang met een 100 ohm weerstandje naar gnd?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: toetertjes eerste half fabrikaat versterker

Bericht door toetertje »

Pjotr schreef:
Een als je er een kortsluitplug op zet: Ingang met een 100 ohm weerstandje naar gnd?
Moet dat met beide ingangen tegelijk?
Met 1 ingang en 100 ohm naar ground, geeft geen verandering in de brom.
Heb wel beide ingangen even geprobeerd.
Plaats reactie