Wat te bouwen met twee 6080 buizen?
Moderator: Beheerdersteam
Wat te bouwen met twee 6080 buizen?
Heb hier twee 6080 buizen, wat kan je hier nou leuk mee bouwen?
Hoeft niet persé een eindversterker te zijn, buffer / voortrap mag ook
Ik heb geen enkele ervaring met buizen dus moet wel simpel zijn of met goede instructies!
Hoeft niet persé een eindversterker te zijn, buffer / voortrap mag ook
Ik heb geen enkele ervaring met buizen dus moet wel simpel zijn of met goede instructies!
Re: Wat te bouwen met twee 6080 buizen?
Die buis is bedoelt als doorlaat bij een gestabiliseerde voeding.
Als voorversterker niet zo geschikt, heel weinig versterking en groot verbruik, hoewel kan wel (om 's gek te doen).
Een buffer kan, een heel zware dan.
Is ook wel gebruikt in een tegenkoppellus bij een IC-versterker voor kleuring (buizengeluid ?)
Eindversterker kan best maar niet zonder voorversterking, wegens de kleine eigen versterking is er nogal veel stuurspanning nodig.
Anne
Als voorversterker niet zo geschikt, heel weinig versterking en groot verbruik, hoewel kan wel (om 's gek te doen).
Een buffer kan, een heel zware dan.
Is ook wel gebruikt in een tegenkoppellus bij een IC-versterker voor kleuring (buizengeluid ?)
Eindversterker kan best maar niet zonder voorversterking, wegens de kleine eigen versterking is er nogal veel stuurspanning nodig.
Anne
Re: Wat te bouwen met twee 6080 buizen?
Hoofdtelefoonversterker met de buis geschakeld als kathodevolger.
Een fet ervoor als spanningsversterker.
Voedingsspanning hoeft niet zo hoog te zijn, 130 Volt is prima, maar lust wel wat stroom voor de gloei (2,5A)!
groet,
Aat
Een fet ervoor als spanningsversterker.
Voedingsspanning hoeft niet zo hoog te zijn, 130 Volt is prima, maar lust wel wat stroom voor de gloei (2,5A)!
groet,
Aat
-
hanselchen
- Berichten: 203
- Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 22:46
- Locatie: Nederweert
Re: Wat te bouwen met twee 6080 buizen?
Inderdaad een hoofdtelefoonversterker, bijvoorbeeld deze:
https://hollowstate.netfirms.com/manual ... ual-V1.pdf
Zeer succesvol met een hoog-ohmige hoofdtelefoon, zoals bijv. een HD600 en DT880
https://hollowstate.netfirms.com/manual ... ual-V1.pdf
Zeer succesvol met een hoog-ohmige hoofdtelefoon, zoals bijv. een HD600 en DT880
Re: Wat te bouwen met twee 6080 buizen?
Dit heb ik er mee gebouwd. Maar is (helaas) wel een beetje ingewikkeld.
Piet
Piet
Re: Wat te bouwen met twee 6080 buizen?
Best leuke ideeen, die ik nog niet gevonden had maar ook best wel ingewikkeld voor een buizen nieuweling!
Heeft iemand een schema om deze buizen te gebruiken als aansturing voor een Trypath 2022? Daar ben ik de laatste tijd erg gecharmeerd van!
evt in combinatie met ecc35 buisjes....
Heeft iemand een schema om deze buizen te gebruiken als aansturing voor een Trypath 2022? Daar ben ik de laatste tijd erg gecharmeerd van!
evt in combinatie met ecc35 buisjes....
Re: Wat te bouwen met twee 6080 buizen?
Mooi RVS kastje maken met mooie buisvoetjes, en dan zorgen dat er gloeispanning op staat en het er leuk uit ziet. Wil je er iets mee doen met audio: licht orgel van maken.
Een maat van me had ooit de bovenkant van een buis af gehaald en geprobeerd om het ding als waterkokertje te gebruiken. Dat was geen succes.....
(jullie lezen de knippoog wel toch hoop ik)
Een maat van me had ooit de bovenkant van een buis af gehaald en geprobeerd om het ding als waterkokertje te gebruiken. Dat was geen succes.....
(jullie lezen de knippoog wel toch hoop ik)
Re: Wat te bouwen met twee 6080 buizen?
Ik heb dit er van gebouwd.
Als je die met een enkele TDA bouwt dan is hij goed stabiel en heb je er een mooie versterker aan.
Met een dubbele of zo als in mijn geval een driedubbele TDA wordt redelijk onstabiel.
viewtopic.php?t=22550
Als je die met een enkele TDA bouwt dan is hij goed stabiel en heb je er een mooie versterker aan.
Met een dubbele of zo als in mijn geval een driedubbele TDA wordt redelijk onstabiel.
viewtopic.php?t=22550
