OBSP open-baffle-speaker-project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

ja inderdaad, op de korte kanten is de tussenruimte nul en op beide andere kanten 6mm, dat zie je goed
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door richard »

Is het PVC of HDPE? Dat laatste is wel vaker niet 100% rond. Misschien dat je met wat warmte en enige druk een en ander in model kan krijgen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

richard schreef:
Is het PVC of HDPE? Dat laatste is wel vaker niet 100% rond. Misschien dat je met wat warmte en enige druk een en ander in model kan krijgen.
geen idee :think: de binnenenbuitenzijde lijken gewoon pvc pijp en daartussen zit een zelfde kleur materiaal met luchtbelletjes; ik dacht eraan om hem op te warmen met een electrisch kacheltje en er dan een cirkelvormige plank in te drukken; lijmen wordt dan wel weer lastig en ik weet nog nite welke lijm geschikt is
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door anonamemouse »

architect schreef:
de binnenenbuitenzijde lijken gewoon pvc pijp en daartussen zit een zelfde kleur materiaal met luchtbelletjes; ik dacht eraan om hem op te warmen met een electrisch kacheltje en er dan een cirkelvormige plank in te drukken; lijmen wordt dan wel weer lastig en ik weet nog nite welke lijm geschikt is
Zo heb ik het ook ongeveer gedaan.
Om het ding vast te lijmen heb ik Tec7 gebruikt. Absoluut superspul.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door richard »

architect schreef:
geen idee :think: de binnenenbuitenzijde lijken gewoon pvc pijp en daartussen zit een zelfde kleur materiaal met luchtbelletjes;
PVC Ultra-3, twee lagen pvc met een opgeschuimde laag gerecyclede PVC er tussen. Kun je lijmen met PVC- lijm, Maar misschien is boren en schroeven beter gezien het formaat.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

boren en schroeven kan ik niet mooi afwerken denk ik aan de buitenzijde
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

Met de bovenfrees heb ik beide buizen veel netter recht kunnen beëindigen.

Aan beide uiteinden ga ik een ring verlijmen met epoxy om de buis in een meer ronde vorm te drukken. Die ringen dekken dan ook de voorzijde van de buis af zodat deze netjes wordt.
Bijlagen
38CA1DFC-CC4D-4D52-A8AF-66FC1533535E.jpeg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door anonamemouse »

architect schreef:
Met de bovenfrees heb ik beide buizen veel netter recht kunnen beëindigen.

Aan beide uiteinden ga ik een ring verlijmen met epoxy om de buis in een meer ronde vorm te drukken. Die ringen dekken dan ook de voorzijde van de buis af zodat deze netjes wordt.
Die ring werkt alleen maar aan de uiteinden. Het is niet zo dat als je het uiteinde in de ring perst dat het midden van de buis netjes meegaat. Bovendien is dat PVC zo sterk dat het op den duur je houten ring gewoon zal breken...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

we gaan het zien, de ring aan de achterkant is veel steviger, het binnenste gat heb ik daar veel kleiner gemaakt
en aan de voorzijde helpt de speaker zelf ook mee om de ring rond te houden

als het niet werkt dan ga ik daar achter komen . . .

heb je hier ervaring mee anonamemouse?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

vanmiddag heb ik geprobeerd om ring en buis aan elkaar te lijmen maar de ring is toch net te groot gebleken met als gevolg dat de twee lagen mdf beide zijn opengebroken . . .
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door anonamemouse »

MDF is geen hout, het is een dikke laag karton. Om jouw idee te laten werken zal je aluminium of zo moeten gebruiken...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

ik zal eerst proberen om de ringen iets kleiner te frezen - eerder kon ik met een ronde mdf plaat de buis wel iets ronder drukker

het mdf zuigt ook enorm veel epoxy op, meer dan ik had verwacht
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door OWC »

anonamemouse schreef:
MDF is geen hout, het is een dikke laag karton. Om jouw idee te laten werken zal je aluminium of zo moeten gebruiken...
Ik zou het geen karton noemen, eerder een gedroogd papje van zaagsel en lijm dat samengeperst wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=-DJypFyptRY
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

- 2 buizen staan in de epoxy-primer
- opniew vraag ik me af hoe ik de baffle ga maken; zie bijlage
- OpenDRC DA8 en 17D2.2 zijn besteld, de 18SW115 en Seas W22 en Scanspeak 10F heb ik al een poosje op de plank liggen

op naar de volgende fase - een testbaffle maken en metingen doen
Bijlagen
dipool13.png
6BB5EE7B-2CFF-403A-A190-AF2852FD2529.jpeg
E6ABD7FD-8DF5-46B6-AE71-8765F473270A.jpeg
63B42542-5506-4D20-883A-6D23C96F86F6.jpeg
27108CA4-9181-446B-A50F-1CC8DD8A3FFD.jpeg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door dre »

Goed bezig! 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door hannesie »

Inderdaad een knap stukje werk, maar ik zat weer even te priegelen, asymmetrisch is dat dat wat?
asym.png
De tweede dan voor de linker zijde, ik zie het zelf al wel voor mij. :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

stevigheid is nog wel een aandachtspunt, in mdf
de linker is de nieuwste variant maar de ring is plaatselijk best dun
Bijlagen
dipool14.png
dipool14b.png
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

en nog een model waarbij het bovenste deel is losgekoppeld en via de achterzijde van de W22 laagwoofer is bevestigd
Bijlagen
dipool15.png
dipool15b.png
dipool15c.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door dre »

Heb je ook een ontwerp met ronde hoeken aan de bovenzijde?
Voor de rest vind ik het ontwerp met de rechte baffle wel de fraaiste.(laatste ontwerp)
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door hardbats »

Worden de 2 drivers in het bovenste vlak dan met draden opgehangen of hoe moet ik dat zien?
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door anonamemouse »

architect schreef:
stevigheid is nog wel een aandachtspunt, in mdf
de linker is de nieuwste variant maar de ring is plaatselijk best dun
In 24 mm berken multiplex gaat dat gewoon lukken hoor.
Ik begrijp niet waarom iedereen hier altijd naar mdf gaat. Het is niet constant van kwaliteit, het is gammel, één druppel water erop en het is meteen dubbel zo dik, naden worden altijd zichtbaar, het breekt makkelijk, het blijft dampen, enzovoorts...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door Shadow »

anonamemouse schreef:
Ik begrijp niet waarom iedereen hier altijd naar mdf gaat. Het is niet constant van kwaliteit, het is gammel, één druppel water erop en het is meteen dubbel zo dik, naden worden altijd zichtbaar, het breekt makkelijk, het blijft dampen, enzovoorts...
Prijs misschien? ik pak ook liever mpx...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

dre schreef:
Heb je ook een ontwerp met ronde hoeken aan de bovenzijde?
Voor de rest vind ik het ontwerp met de rechte baffle wel de fraaiste.(laatste ontwerp)
met ronde bovenhoeken komt de rand dichter op de vrij opgehangen midhoog en tweeter, tenzij de bovenkant hoger wordt; maar ik weet niet of ik rond logischer vind dan rechthoekig

multiplex is een goed idee, dat is veel sterker inderdaad dan mdf; maar dan haal ik het niet bij de gamma :lol:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door richard »

architect schreef:
multiplex is een goed idee, dat is veel sterker inderdaad dan mdf; maar dan haal ik het niet bij de gamma :lol:
Misschien eens bij Doeland Bouwkern in Gorredijk kijken. Die hebben meestal wel wat beter spul dan een gemiddelde Gamma of Praxis.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBSP open-baffle-speaker-project

Bericht door architect »

Pontmeijer dacht ik ook wel
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”