OBSP open-baffle-speaker-project
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
ja inderdaad, op de korte kanten is de tussenruimte nul en op beide andere kanten 6mm, dat zie je goed
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Is het PVC of HDPE? Dat laatste is wel vaker niet 100% rond. Misschien dat je met wat warmte en enige druk een en ander in model kan krijgen.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
geen ideerichard schreef:Is het PVC of HDPE? Dat laatste is wel vaker niet 100% rond. Misschien dat je met wat warmte en enige druk een en ander in model kan krijgen.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Zo heb ik het ook ongeveer gedaan.architect schreef:de binnenenbuitenzijde lijken gewoon pvc pijp en daartussen zit een zelfde kleur materiaal met luchtbelletjes; ik dacht eraan om hem op te warmen met een electrisch kacheltje en er dan een cirkelvormige plank in te drukken; lijmen wordt dan wel weer lastig en ik weet nog nite welke lijm geschikt is
Om het ding vast te lijmen heb ik Tec7 gebruikt. Absoluut superspul.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
PVC Ultra-3, twee lagen pvc met een opgeschuimde laag gerecyclede PVC er tussen. Kun je lijmen met PVC- lijm, Maar misschien is boren en schroeven beter gezien het formaat.architect schreef:geen ideede binnenenbuitenzijde lijken gewoon pvc pijp en daartussen zit een zelfde kleur materiaal met luchtbelletjes;
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
boren en schroeven kan ik niet mooi afwerken denk ik aan de buitenzijde
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Met de bovenfrees heb ik beide buizen veel netter recht kunnen beëindigen.
Aan beide uiteinden ga ik een ring verlijmen met epoxy om de buis in een meer ronde vorm te drukken. Die ringen dekken dan ook de voorzijde van de buis af zodat deze netjes wordt.
Aan beide uiteinden ga ik een ring verlijmen met epoxy om de buis in een meer ronde vorm te drukken. Die ringen dekken dan ook de voorzijde van de buis af zodat deze netjes wordt.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Die ring werkt alleen maar aan de uiteinden. Het is niet zo dat als je het uiteinde in de ring perst dat het midden van de buis netjes meegaat. Bovendien is dat PVC zo sterk dat het op den duur je houten ring gewoon zal breken...architect schreef:Met de bovenfrees heb ik beide buizen veel netter recht kunnen beëindigen.
Aan beide uiteinden ga ik een ring verlijmen met epoxy om de buis in een meer ronde vorm te drukken. Die ringen dekken dan ook de voorzijde van de buis af zodat deze netjes wordt.
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
we gaan het zien, de ring aan de achterkant is veel steviger, het binnenste gat heb ik daar veel kleiner gemaakt
en aan de voorzijde helpt de speaker zelf ook mee om de ring rond te houden
als het niet werkt dan ga ik daar achter komen . . .
heb je hier ervaring mee anonamemouse?
en aan de voorzijde helpt de speaker zelf ook mee om de ring rond te houden
als het niet werkt dan ga ik daar achter komen . . .
heb je hier ervaring mee anonamemouse?
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
vanmiddag heb ik geprobeerd om ring en buis aan elkaar te lijmen maar de ring is toch net te groot gebleken met als gevolg dat de twee lagen mdf beide zijn opengebroken . . .
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
MDF is geen hout, het is een dikke laag karton. Om jouw idee te laten werken zal je aluminium of zo moeten gebruiken...
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
ik zal eerst proberen om de ringen iets kleiner te frezen - eerder kon ik met een ronde mdf plaat de buis wel iets ronder drukker
het mdf zuigt ook enorm veel epoxy op, meer dan ik had verwacht
het mdf zuigt ook enorm veel epoxy op, meer dan ik had verwacht
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Ik zou het geen karton noemen, eerder een gedroogd papje van zaagsel en lijm dat samengeperst wordt.anonamemouse schreef:MDF is geen hout, het is een dikke laag karton. Om jouw idee te laten werken zal je aluminium of zo moeten gebruiken...
https://www.youtube.com/watch?v=-DJypFyptRY
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
- 2 buizen staan in de epoxy-primer
- opniew vraag ik me af hoe ik de baffle ga maken; zie bijlage
- OpenDRC DA8 en 17D2.2 zijn besteld, de 18SW115 en Seas W22 en Scanspeak 10F heb ik al een poosje op de plank liggen
op naar de volgende fase - een testbaffle maken en metingen doen
- opniew vraag ik me af hoe ik de baffle ga maken; zie bijlage
- OpenDRC DA8 en 17D2.2 zijn besteld, de 18SW115 en Seas W22 en Scanspeak 10F heb ik al een poosje op de plank liggen
op naar de volgende fase - een testbaffle maken en metingen doen
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Inderdaad een knap stukje werk, maar ik zat weer even te priegelen, asymmetrisch is dat dat wat?
De tweede dan voor de linker zijde, ik zie het zelf al wel voor mij. 
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
stevigheid is nog wel een aandachtspunt, in mdf
de linker is de nieuwste variant maar de ring is plaatselijk best dun
de linker is de nieuwste variant maar de ring is plaatselijk best dun
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
en nog een model waarbij het bovenste deel is losgekoppeld en via de achterzijde van de W22 laagwoofer is bevestigd
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Heb je ook een ontwerp met ronde hoeken aan de bovenzijde?
Voor de rest vind ik het ontwerp met de rechte baffle wel de fraaiste.(laatste ontwerp)
Voor de rest vind ik het ontwerp met de rechte baffle wel de fraaiste.(laatste ontwerp)
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Worden de 2 drivers in het bovenste vlak dan met draden opgehangen of hoe moet ik dat zien?
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
In 24 mm berken multiplex gaat dat gewoon lukken hoor.architect schreef:stevigheid is nog wel een aandachtspunt, in mdf
de linker is de nieuwste variant maar de ring is plaatselijk best dun
Ik begrijp niet waarom iedereen hier altijd naar mdf gaat. Het is niet constant van kwaliteit, het is gammel, één druppel water erop en het is meteen dubbel zo dik, naden worden altijd zichtbaar, het breekt makkelijk, het blijft dampen, enzovoorts...
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Prijs misschien? ik pak ook liever mpx...anonamemouse schreef:Ik begrijp niet waarom iedereen hier altijd naar mdf gaat. Het is niet constant van kwaliteit, het is gammel, één druppel water erop en het is meteen dubbel zo dik, naden worden altijd zichtbaar, het breekt makkelijk, het blijft dampen, enzovoorts...
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
met ronde bovenhoeken komt de rand dichter op de vrij opgehangen midhoog en tweeter, tenzij de bovenkant hoger wordt; maar ik weet niet of ik rond logischer vind dan rechthoekigdre schreef:Heb je ook een ontwerp met ronde hoeken aan de bovenzijde?
Voor de rest vind ik het ontwerp met de rechte baffle wel de fraaiste.(laatste ontwerp)
multiplex is een goed idee, dat is veel sterker inderdaad dan mdf; maar dan haal ik het niet bij de gamma
Re: OBSP open-baffle-speaker-project
Misschien eens bijarchitect schreef:multiplex is een goed idee, dat is veel sterker inderdaad dan mdf; maar dan haal ik het niet bij de gamma
