Betere voeding voor Raspberry Pi
Moderator: Beheerdersteam
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Als je de blauwe trafo gebruikt kan het kloppen dat de spanning instabiel is , trafo is maar 6V-5VA.
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
En er zit ook nogal een verschil in usb kabeltjes.
Ik had er laatst een paar van de action, daar komt bijna geen stroom doorheen. (gemeten met usb tester)
Ik had er laatst een paar van de action, daar komt bijna geen stroom doorheen. (gemeten met usb tester)
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Is het geen idee om twee draden van de voeding op de PCB van de Raspberry te solderen ?
Ik vind de keuze voor een micro-usb voor de voeding wat dat betreft maar discutabel.
Ik vind de keuze voor een micro-usb voor de voeding wat dat betreft maar discutabel.
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Dat kan Ray,
Maar is hier al even naar voren gekomen,via usb is de PI gezekerd en via de pin hearder niet.
Maak je daar een aansluitfoutje dan kan het poef zijn.
Voor mijn mini pc/ RPI kloon dingetjes ben ik begonnen met de voeding zoiets wat Barry gemaakt heeft voor de gloeivoeding.
Dit geeft al betere resultaten als met de stekker schakeling.
Later de voeding aangepast zodat het zonder moeite 2,5A kan leveren,niet alleen aan de PI maar ook aan de dingen die er evt. aangeknoopt zijn.
En dat betekend grotere trafo iets van 4 tot 6A en een dikkere spanningsregelaar op de print.
De volgende stap was de regelprint voorzien van extra film condensatoren na de regelaar,voornamelijk voor de hogere frequenties,wat een groter geluidsbeeld gaf,maar dit kan variëren,ligt er aan wat de rest van je installatie is.
Een volgende stap zou voor mij het uitproberen zijn van de Salas L-Pad regelaar,dat is iets met Fet,s en transistoren,dus zonder een spanningsregelaars chip. Had het principe al gebouwd voor de gloei van een buizen versterker en dat klinkt (anders)beter dan iets met een spanningsregelaar.
Maar dit alles is subjectief,
Er zijn veel mensen die geen verschil horen tussen zo,n stekker ding en een lineaire voeding.
Als de voeding maar dik genoeg is.
Maar is hier al even naar voren gekomen,via usb is de PI gezekerd en via de pin hearder niet.
Maak je daar een aansluitfoutje dan kan het poef zijn.
Voor mijn mini pc/ RPI kloon dingetjes ben ik begonnen met de voeding zoiets wat Barry gemaakt heeft voor de gloeivoeding.
Dit geeft al betere resultaten als met de stekker schakeling.
Later de voeding aangepast zodat het zonder moeite 2,5A kan leveren,niet alleen aan de PI maar ook aan de dingen die er evt. aangeknoopt zijn.
En dat betekend grotere trafo iets van 4 tot 6A en een dikkere spanningsregelaar op de print.
De volgende stap was de regelprint voorzien van extra film condensatoren na de regelaar,voornamelijk voor de hogere frequenties,wat een groter geluidsbeeld gaf,maar dit kan variëren,ligt er aan wat de rest van je installatie is.
Een volgende stap zou voor mij het uitproberen zijn van de Salas L-Pad regelaar,dat is iets met Fet,s en transistoren,dus zonder een spanningsregelaars chip. Had het principe al gebouwd voor de gloei van een buizen versterker en dat klinkt (anders)beter dan iets met een spanningsregelaar.
Maar dit alles is subjectief,
Er zijn veel mensen die geen verschil horen tussen zo,n stekker ding en een lineaire voeding.
Als de voeding maar dik genoeg is.
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Ik heb afgelopen jaar een testje gedaan met de leden van de AVMN, en daar werd toch niet zoveel verschil gehoord.
https://sites.google.com/site/avmnaudio ... nden/April
Ik merk dan wel dat voldoende vermogen het starten en op de been blijven wel belangrijk is.!!
https://sites.google.com/site/avmnaudio ... nden/April
Ik merk dan wel dat voldoende vermogen het starten en op de been blijven wel belangrijk is.!!
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Ik ben weer even 'teruggeschakeld' naar de 'schakelende' voeding. Moet nu even doorschakelen voor een ander plan. De verschillen zijn inderdaad niet zo gek groot.hannesie schreef:Ik heb afgelopen jaar een testje gedaan met de leden van de AVMN, en daar werd toch niet zoveel verschil gehoord.
https://sites.google.com/site/avmnaudio ... nden/April
Ik merk dan wel dat voldoende vermogen het starten en op de been blijven wel belangrijk is.!!
Satefan
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Heb je hier een schematje van? Die Pi van mij moet ook ooit nog eens goed gevoed worden.democles schreef:De volgende stap was de regelprint voorzien van extra film condensatoren na de regelaar,voornamelijk voor de hogere frequenties,wat een groter geluidsbeeld gaf,maar dit kan variëren,ligt er aan wat de rest van je installatie is.
- Bas Horneman
- Berichten: 744
- Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
- Locatie: Middenmeer (NH)
- Contacteer:
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Ik gebruik deze https://www.diyaudio.com/forums/attachm ... g_0879-jpg
. Wellicht een idee...iets op basis van dit IC
. Wellicht een idee...iets op basis van dit IC
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Nee,eigenlijk direct de print gemaakt.Zwartoog schreef:Heb je hier een schematje van? Die Pi van mij moet ook ooit nog eens goed gevoed worden.democles schreef:De volgende stap was de regelprint voorzien van extra film condensatoren na de regelaar,voornamelijk voor de hogere frequenties,wat een groter geluidsbeeld gaf,maar dit kan variëren,ligt er aan wat de rest van je installatie is.
Hier staat wel wat er over.
viewtopic.php?f=66&t=26262&start=100
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Paar weken geleden een pi gevoed met een tps7a4700 max 1A, waarbij geen gebruik wordt gemaakt van de usb , en streamen via wifi om binnen de 1A te blijven.
Dat gaf een duidelijk verschil in het laag en hoog. Laag was veel beter gedefinieerd, minder 'versmeerd'.
Wil je meer amperes zou je een aantal lt3045's parallel moeten schakelen ... beter wordt het denk ik niet, of zoals de voeding die ik meebracht door de ingang te voeden met een bepaald type batterij.
Daarnaast is de pi al op diverse plekken voorzien van switching regelatoren, dus je zit wel aan een max haalbaar resultaat vast.
Een 'Touch' bijvoorbeeld heeft geen regulator aan de ingang, de verschillen in aangesloten voedingen zijn daarop duidelijker hoorbaar.
Dat gaf een duidelijk verschil in het laag en hoog. Laag was veel beter gedefinieerd, minder 'versmeerd'.
Wil je meer amperes zou je een aantal lt3045's parallel moeten schakelen ... beter wordt het denk ik niet, of zoals de voeding die ik meebracht door de ingang te voeden met een bepaald type batterij.
Daarnaast is de pi al op diverse plekken voorzien van switching regelatoren, dus je zit wel aan een max haalbaar resultaat vast.
Een 'Touch' bijvoorbeeld heeft geen regulator aan de ingang, de verschillen in aangesloten voedingen zijn daarop duidelijker hoorbaar.
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Ik zoek nog even verder in dit draadje, als het goed issatefan schreef:Ik ben weer even 'teruggeschakeld' naar de 'schakelende' voeding. Moet nu even doorschakelen voor een ander plan. De verschillen zijn inderdaad niet zo gek groot.
Wat zijn die platte zwarte blokjes vooraan?Bas Horneman schreef:Ik gebruik deze ...
. Wellicht een idee...iets op basis van dit IC
Dit is een goede om in gedachte te houden. Die 5V wordt sowieso nog ergens omlaag gebracht naar 3.3V via een LDO:Kingpin schreef:Daarnaast is de pi al op diverse plekken voorzien van switching regelatoren, dus je zit wel aan een max haalbaar resultaat vast.
https://www.raspberrypi.org/forums/view ... 98#p443798
Bij de HiFi Berry DAC's kun je de DAC en de Pi separaat voeden door een weerstandje weg te halen:
https://support.hifiberry.com/hc/en-us/ ... wer-supply
Als je die weghaalt, scheidt je de Pi (met alle ruis) van het analoge deel van de audio out.
Ik heb trouwens geen idee hoeveel dit doet, of hoe je dat netjes moet voeden. Ik zou zeggen, beide (Pi en DAC) een eigen regulator? Dus:
AC->DC+-->LM1-->RPi
|
+-->LM2-->DAC
Is dat wat?Ok, als ik het goed begrijp reguleer je eerst de spanning naar 5V, en hangt er vervolgens een batterij foliecondensatoren aan. Waarom zoveel losse? Om de capaciteit op te schroeven?democles schreef:
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Als je de pi en een losse dac wil voeden zou je ook een Mezzanine power board kunnen nemen, die zet je er tussen, voeden met 6V. Het board heeft tot 4 losse regulatoren.Zwartoog schreef:satefan schreef:Dit is een goede om in gedachte te houden. Die 5V wordt sowieso nog ergens omlaag gebracht naar 3.3V via een LDO:Kingpin schreef:Daarnaast is de pi al op diverse plekken voorzien van switching regelatoren, dus je zit wel aan een max haalbaar resultaat vast.
https://www.raspberrypi.org/forums/view ... 98#p443798
Bij de HiFi Berry DAC's kun je de DAC en de Pi separaat voeden door een weerstandje weg te halen:
https://support.hifiberry.com/hc/en-us/ ... wer-supply
Als je die weghaalt, scheidt je de Pi (met alle ruis) van het analoge deel van de audio out.
Ik heb trouwens geen idee hoeveel dit doet, of hoe je dat netjes moet voeden. Ik zou zeggen, beide (Pi en DAC) een eigen regulator? Dus:AC->DC+-->LM1-->RPi | +-->LM2-->DACIs dat wat?
https://www.ldovr.com/product-p/mpower.htm
Ik heb geen ervaring met dit board, maar zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Moet je nog wel wat desolderen op de pi.
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
De raspberry en dac voorzien van een eigen voeding heb ik ook gedaan, inderdaad de weerstand van de Hifiberry dac verwijderd en deze apart gevoed.
Zo heb ik het er op dit moment bij liggen/staan op een plankje die spanningen die er op staan kloppen niet was met een andere voeding die het niet heeft gered.
1 trafo - 2 voedingen
die voorste voeding is voor de dac en die andere (van Barry) voor de raspberry met display.
Geheel moet ook nog een keer ingebouwd worden in een behuizing en met andere bedrading
maar het werkt goed zo
Zo heb ik het er op dit moment bij liggen/staan op een plankje die spanningen die er op staan kloppen niet was met een andere voeding die het niet heeft gered.
1 trafo - 2 voedingen
die voorste voeding is voor de dac en die andere (van Barry) voor de raspberry met display.
Geheel moet ook nog een keer ingebouwd worden in een behuizing en met andere bedrading
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Duur bordje bij elkaarKingping schreef:Als je de pi en een losse dac wil voeden zou je ook een Mezzanine power board kunnen nemen, die zet je er tussen, voeden met 6V. Het board heeft tot 4 losse regulatoren.
https://www.ldovr.com/product-p/mpower.htm
Ik heb geen ervaring met dit board, maar zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Moet je nog wel wat desolderen op de pi.
Mooi! En, hoor je verschil?rjmulder schreef:De raspberry en dac voorzien van een eigen voeding heb ik ook gedaan, inderdaad de weerstand van de Hifiberry dac verwijderd en deze apart gevoed.
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Eerst had ik er ook gewoon de raspberry en dac op 1 voeding geen probleem toen er een display bij aan kwam hoorde ik iets storen na de dac zijn eigen voeding gegeven te hebben was dat weg en heb zo'n idee dat het wat rustiger is geworden.
Eigenlijk zou je het naast elkaar moeten zetten om te proberen.
Eigenlijk zou je het naast elkaar moeten zetten om te proberen.
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
democles schreef:
Hier staat wel wat er over.
viewtopic.php?f=66&t=26262&start=100
Gedeeltelijk,de gedachte er achter was dat kleinere folie condensatoren een beter frequentie gedrag gaven in het hoog.Ok, als ik het goed begrijp reguleer je eerst de spanning naar 5V, en hangt er vervolgens een batterij foliecondensatoren aan. Waarom zoveel losse? Om de capaciteit op te schroeven?
Omhoog
Het idee was van DIYaudio gejat voor de voeding van het analoge gedeelte van een dac.
Was wel benieuwd of het wat gaf.
In vergelijking met een standaard spanningsregelaar print zoals dat van Barry en van mij zelf gaf het wel een verbetering.
Maar bij de PI hangt het af van de regelaars op de PI.
De oudere PI,s hebben geen schakelende voedingen op de print,dus heeft het daar waarschijnlijk meer effect.
Ik heb ze toen getest op de C1 van Odroid en dat is een ander ding dan de PI.
Die zwarte dingen op Bas zijn print zijn waarschijnlijk 2 spoelen in de + en - commonmode noem je dat geloof ik.
De LT3045, paralel geschakeld ,want 1 zo,n ding doet max 500mA, zal ook wel goed gaan met de PI,alleen wordt het dan een dure oplossing voor iets wat ook met een andere lineaire voeding goed draait
Heb hier een dac die volledig gevoed wordt door 4x LT3045 regelaars op de dac print en dat klinkt van geen kanten (vooral in het laag mis je dan body),vergeleken met dezelfde dac gevoed door Salas shunt regelaars.
Al met al is het een kwestie van proberen wat goed gaat en wat minder gaat.
Maar dat is het leuke van zelfbouw
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Ok, hangt dus allemaal een beetje af van hoe en wat 
Objectief testen is lastig, dan moet je 2 identieke naast elkaar zetten. Enfin, net wel geprobeerd
Betreft een Raspberry Pi 4 met Hifi Berry DAC+. Zonder display (komt er wel nog eens bij).
Gevoed via de officiële RPi4 USB-C adapter, via accupack, en via een el-cheapo buck-converter. Ikzelf hoorde geen verschil, al kan dat al eenvoudig genoeg te maken hebben met het feit dat m'n boxen geld kosten om vanaf te komen zeg maar.
Enfin, de voeding moet toch nog geknutseld worden. Ik gebruik een buck-converter omdat mijn trafo van ~30VDC levert, dus elke lineaire converter is nogal een kachel. Anderzijds krijg ik vanuit het web de indruk dat zo'n buck-converter het slechtste is wat je je audio kunt aandoen.
Mijn idee is alsvolgt:
Dan de DAC apart: zo'n DAC trekt maar een paar mA, dus wordt die LM7805 ook niet zo heet, als die al warm wordt. Zou natuurlijk ook na de buck kunnen. Verder de vraag of daarna nog iets moet gebeuren qua ontstoring. Ik heb nog een 100 uH spoeltje over, helpt dat wat?
Objectief testen is lastig, dan moet je 2 identieke naast elkaar zetten. Enfin, net wel geprobeerd
Betreft een Raspberry Pi 4 met Hifi Berry DAC+. Zonder display (komt er wel nog eens bij).
Gevoed via de officiële RPi4 USB-C adapter, via accupack, en via een el-cheapo buck-converter. Ikzelf hoorde geen verschil, al kan dat al eenvoudig genoeg te maken hebben met het feit dat m'n boxen geld kosten om vanaf te komen zeg maar.
Enfin, de voeding moet toch nog geknutseld worden. Ik gebruik een buck-converter omdat mijn trafo van ~30VDC levert, dus elke lineaire converter is nogal een kachel. Anderzijds krijg ik vanuit het web de indruk dat zo'n buck-converter het slechtste is wat je je audio kunt aandoen.
Mijn idee is alsvolgt:
30V -+--> buck -> 6.5V -> LDO (LT1085) -> 5V -> Pi/Arduino/LED-kermis
+--> LM7805 -> 5V -> spoel? -> Audio DAC
Dus de main eerst omlaag brengen naar iets dat efficiënt glad gestreken kan worden.Dan de DAC apart: zo'n DAC trekt maar een paar mA, dus wordt die LM7805 ook niet zo heet, als die al warm wordt. Zou natuurlijk ook na de buck kunnen. Verder de vraag of daarna nog iets moet gebeuren qua ontstoring. Ik heb nog een 100 uH spoeltje over, helpt dat wat?
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
30V is een beetje teveel van het goeie,zeg maar veel te veel! 
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Ik lees dan, in dit geval ook zijn onderschrift...!!
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Die Mezzanine gaan we zeker proberen. Alleen al omdat de footprint zeer handig is. Doe ik wel even verslag van hier natuurlijk.Kingpin schreef:Als je de pi en een losse dac wil voeden zou je ook een Mezzanine power board kunnen nemen, die zet je er tussen, voeden met 6V. Het board heeft tot 4 losse regulatoren.Zwartoog schreef:satefan schreef:
Dit is een goede om in gedachte te houden. Die 5V wordt sowieso nog ergens omlaag gebracht naar 3.3V via een LDO:
https://www.raspberrypi.org/forums/view ... 98#p443798
Bij de HiFi Berry DAC's kun je de DAC en de Pi separaat voeden door een weerstandje weg te halen:
https://support.hifiberry.com/hc/en-us/ ... wer-supply
Als je die weghaalt, scheidt je de Pi (met alle ruis) van het analoge deel van de audio out.
Ik heb trouwens geen idee hoeveel dit doet, of hoe je dat netjes moet voeden. Ik zou zeggen, beide (Pi en DAC) een eigen regulator? Dus:AC->DC+-->LM1-->RPi | +-->LM2-->DACIs dat wat?
https://www.ldovr.com/product-p/mpower.htm
Ik heb geen ervaring met dit board, maar zou misschien een oplossing kunnen zijn.
Moet je nog wel wat desolderen op de pi.
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Ben ik ook wel benieuwd naar.
Weet het niet zeker maar volgens mij moet je de bestaande reg's op de pi desolderen, maar kan het mis hebben, misschien ff mailtje aan wagen.
Suc6 Stefan.
Weet het niet zeker maar volgens mij moet je de bestaande reg's op de pi desolderen, maar kan het mis hebben, misschien ff mailtje aan wagen.
Suc6 Stefan.
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Thanks, net even doorgelezen. Ik vermoed dat je niet iets hoeft te desolderen. Het idee achter de Mezzanine is volgens mij dat hij zowel de voeding voor de RPi zelf, alswel de DAC overneemt.democles schreef:
Zo te zien heb ik optie A, B & C nodig:
"Mezzanine Power Board can be installed between Raspberry Pi and HAT module and can provide up to 4 outputs to power PI, HAT and other devices which might require quality power source.
Module A – LT3086 Linear Regulator, 5.5VDC 2.1A, used as pre-regulator for Modules B/C/D/E, can be bypassed
Module B – TPS7A8300 low-noise, low-dropout voltage regulator (LDO) capable of sourcing a 5V 2A power for Raspberry Pi
Module C – LT3045 based ultralow noise, ultrahigh power supply ripple rejection (PSRR) low dropout voltage linear regulator can provide 5V 0.5A (1A for dual LT3045 C1+C2 installed) for HAT modules
Module D – LT3045 based ultralow noise, ultrahigh power supply ripple rejection (PSRR) low dropout voltage linear regulator can provide 3.3V 0.5A for HAT modules (or can be configured for any output 0-5V)
Module E – LT3045 based ultralow noise, ultrahigh power supply ripple rejection (PSRR) low dropout voltage linear regulator can provide 1.8V 0.5A (or can be configured for any output for 0 to 5VDC)
5V PI rail and 5V Hat rail can be connected together; in this case module B (or C1+C2) can be used to power both PI and HAT boards, same for 3.3V rail (by default it is connected, but if module D is installed and connected to HAT 3.3V rail, 3.3V PI rail is disconnected from HAT rail)"
Maar ik zal er even een mailtje aan wagen inderdaad. Ga m vandaag of morgen even bestellen.
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
En een behoorlijke trafo die het benodigde vermogen kan leveren.
Re: Betere voeding voor Raspberry Pi
Net even contact gehad met de maker van t bord. Het is een plug and play oplossing zonder noodzakelijkheid voor desolderen. Straks even bestellen dus.
