Straight - een hybride magnetostaat
Moderator: Beheerdersteam
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Dat word volgens mij niks zo omdat je magnetisch veld tussen de magneten blijft.
Ook helpt een stalen achterkant met de sterkte van het magneet veld.
Zal even in Femm een voorbeeld maken van het magneet veld dan weet ik zeker dat ik hier geen onzin vertel.
2 plaatjes kan later ook de grafieken plaatsen als je wil.
1e plaatje stalen plaat met ceramische magneten om en om gelegd met noord en dan zuid boven.
2e plaatje aluminium magneten langs elkaar zoals jij getekend hebt.
Rob
Ook helpt een stalen achterkant met de sterkte van het magneet veld.
Zal even in Femm een voorbeeld maken van het magneet veld dan weet ik zeker dat ik hier geen onzin vertel.
2 plaatjes kan later ook de grafieken plaatsen als je wil.
1e plaatje stalen plaat met ceramische magneten om en om gelegd met noord en dan zuid boven.
2e plaatje aluminium magneten langs elkaar zoals jij getekend hebt.
Rob
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Hier nog de 2 grafieken wat je ziet is het magnetisch veld wat in de vorige plaatjes bij de rode lijn is.
1e plaatje magneten om en om noord en zuid boven.
2e plaatje magneten langs elkaar zoals Sander getekend heeft.
Je kunt online de stalen platen op maat bestellen ik gebruik 3mm dik met 5mm gaten.
https://metaalwinkel-metalen.nl/Geperfo ... l-plaat.mw
De magneten koop ik altijd bij https://www.supermagnete.nl
Rob
1e plaatje magneten om en om noord en zuid boven.
2e plaatje magneten langs elkaar zoals Sander getekend heeft.
Je kunt online de stalen platen op maat bestellen ik gebruik 3mm dik met 5mm gaten.
https://metaalwinkel-metalen.nl/Geperfo ... l-plaat.mw
De magneten koop ik altijd bij https://www.supermagnete.nl
Rob
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Bedankt Rob, da’s nuttige info, ik kende deze software niet, morgen ook eens mee stoeien want dan wordt optimaliseren van de configuratie van de magneten natuurlijk een stuk eenvoudiger.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Graag gedaan dadelijk al de magneten gelijmd en werkt het niet.
Ik begrijp niet waarom je hem zo klein wil maken.
Platen zijn te krijgen in 1 meter of 2 meter zonder veel verlies en makkelijk te knippen.
Zelf heb ik 2 meter genomen voor het laag 30cm breed folie.
Hannesie heeft ze gehoord en gezien er staat een foto in high end streamer topic
Rob
Ik begrijp niet waarom je hem zo klein wil maken.
Platen zijn te krijgen in 1 meter of 2 meter zonder veel verlies en makkelijk te knippen.
Zelf heb ik 2 meter genomen voor het laag 30cm breed folie.
Hannesie heeft ze gehoord en gezien er staat een foto in high end streamer topic
Rob
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Ik wilde het nog enigszins WAF-vriendelijk houden, en eerst een experiment doen als vingeroefening, vandaar de opzet een paar reacties terug. Maar uiteindelijk wil ik naar pakweg 100x30cm met dipool ondersteuning in het laag.
Heb je eventueel foto’s van jouw magnetostaat? Zo ja, post ze anders in dit topic, lijkt mij reuze interessant.
Heb je eventueel foto’s van jouw magnetostaat? Zo ja, post ze anders in dit topic, lijkt mij reuze interessant.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Ik heb alleen magnetostaat voor het laag en een 40mm Ribbon voor mid en een 12mm Ribbon voor het hoog.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Ziet er erg goed uit Rob, heb je meer detail(foto’s) misschien?
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Heb nog bijna een minderwaardigheidscomplex
Man man, dat klinkt echt lekker.
Man man, dat klinkt echt lekker.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Volgens mij klopt het niet. Veld is niet sterker waar je het wil hebben ,namelijk boven de magneten, dit is een ribbon setup. Sterker veld tussen de magneten. Ben ik bang. Btw voor de grote van je paneel is neo... overkill. Het wordt efficiënter maar xmax blijft xmax. Femm is een mooie tool om te zien wat er gebeurt. Met het veld
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Oh al beantwoord hehe . Rob mooie set , had ze als eens gezien maar toch ! Diyaudio lijkt mij. Apogee topic.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Haha, ik denk dat een dergelijke setup voor weinigen is weggelegdhannesie schreef:magrib.PNG
Heb nog bijna een minderwaardigheidscomplex![]()
Man man, dat klinkt echt lekker.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Waar wil je details van zien.
Het is niet zo spannend, heb neo magneten voor het mid en hoog en ceramische voor het laag.
Heb 2 bas panelen gemaakt een van spinakker zeildoek en een van kapton en hoor geen verschil.
Het meeste werk is het bas paneel die heb ik met de hand uit aluminium folie gesneden.
Het bas membraan kan ik aan de zijkant de spanning regelen waardoor je de resonantie frequentie kan spreiden.
Rob
Het is niet zo spannend, heb neo magneten voor het mid en hoog en ceramische voor het laag.
Heb 2 bas panelen gemaakt een van spinakker zeildoek en een van kapton en hoor geen verschil.
Het meeste werk is het bas paneel die heb ik met de hand uit aluminium folie gesneden.
Het bas membraan kan ik aan de zijkant de spanning regelen waardoor je de resonantie frequentie kan spreiden.
Rob
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
De opbouw, ik ben vooral benieuwd naar het praktische aspect, immers wellicht heb je wel een heel handige oplossing verzonnen voor een mechanische constructie etc.Rob Dingen schreef:Waar wil je details van zien.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
De opbouw kun je op de foto's al zien.
De eerste foto ijs het stalen frame met geperforeerde plaat en links staan de frames voor het mid hoog.
Bij het mid hoog zitten de magneten aan de binnenkant gelijmd.
Het baspaneel zijn de ceramische magneten op de geperforeerde plaat gelijmd.
Dan zit er een houten frame op het ijzer frame geschroefd die de folie afstand tot de magneten bepaald 5mm in mijn geval.
Daarop komt een houten frame waar de folie met aluminium op is gelijmd.
Dan kan ik via de zijkant van het frame het baspaneel afstemmen dat gebeurt met bouten en een veer er omheen die op spanning word gezet.
Rob
De eerste foto ijs het stalen frame met geperforeerde plaat en links staan de frames voor het mid hoog.
Bij het mid hoog zitten de magneten aan de binnenkant gelijmd.
Het baspaneel zijn de ceramische magneten op de geperforeerde plaat gelijmd.
Dan zit er een houten frame op het ijzer frame geschroefd die de folie afstand tot de magneten bepaald 5mm in mijn geval.
Daarop komt een houten frame waar de folie met aluminium op is gelijmd.
Dan kan ik via de zijkant van het frame het baspaneel afstemmen dat gebeurt met bouten en een veer er omheen die op spanning word gezet.
Rob
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Rob Dingen schreef:Hier nog de 2 grafieken wat je ziet is het magnetisch veld wat in de vorige plaatjes bij de rode lijn is.
1e plaatje magneten om en om noord en zuid boven.
2e plaatje magneten langs elkaar zoals Sander getekend heeft.
Je kunt online de stalen platen op maat bestellen ik gebruik 3mm dik met 5mm gaten.
https://metaalwinkel-metalen.nl/Geperfo ... l-plaat.mw
De magneten koop ik altijd bij https://www.supermagnete.nl
Rob
Schermafbeelding 2020-02-05 om 23.14.06.png
Schermafbeelding 2020-02-05 om 23.13.34.png
Heej Rob echt mooie planars !! al eerder gezegd maar nog maar eens !!
even over femm , volgens mij zou het plaatje er zo uit moeten zien
Tangential flux. dan zie je hoe het veld omdraait en hem door nul gaan exact boven de magneten.
dit is voor de juiste oriëntatie Noord omhoog volgende magneet noord naar beneden, geplaatst op 1mm staal
ik zie nu beide kan. volgens mij maar dit kijkt wat makkelijker
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Dank je Wrinex.
Was al weer 5 jaar geleden dat ik met Femm gewerkt heb was vergeten de andere regel te selecteren.
Er zit in jou voorbeeld er maar een mm vanaf de magneet?
Ik heb de magnepans overigens vaak gehoord en het verschil met die van mij zit hem in de drive en impact van het laag.
Wat ook wel logisch is met sterkere magneten en +/- 5mm uitslag is 10mm PP
Rob
Was al weer 5 jaar geleden dat ik met Femm gewerkt heb was vergeten de andere regel te selecteren.
Er zit in jou voorbeeld er maar een mm vanaf de magneet?
Ik heb de magnepans overigens vaak gehoord en het verschil met die van mij zit hem in de drive en impact van het laag.
Wat ook wel logisch is met sterkere magneten en +/- 5mm uitslag is 10mm PP
Rob
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Wat een drama om daarmee te werken zeg, degene die de user interface van femm ontworpen heeft mag nooit geen regel code meer schrijven! Argghh ...
Re: Straight - een hybride magnetostaat
De tool van belastingdienst toeslagen al eens open gedaan?SSassen schreef:Wat een drama om daarmee te werken zeg, degene die de user interface van femm ontworpen heeft mag nooit geen regel code meer schrijven! Argghh ...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Nee, ik kom helaas niet in aanmerking voor toeslagen ...Shadow schreef:De tool van belastingdienst toeslagen al eens open gedaan?SSassen schreef:Wat een drama om daarmee te werken zeg, degene die de user interface van femm ontworpen heeft mag nooit geen regel code meer schrijven! Argghh ...
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Ja het is inderdaad verschrikkelijk om mee te werken maar het went wel en ik heb heel veel opgeslagen die ik zo weer kan gebruiken.
Maar in dit topic geplaatste plaatjes moet ik echt weer even nadenken hoe het ook alweer zat.
Rob
Maar in dit topic geplaatste plaatjes moet ik echt weer even nadenken hoe het ook alweer zat.
Rob
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Rob Dingen schreef:Dank je Wrinex.
Was al weer 5 jaar geleden dat ik met Femm gewerkt heb was vergeten de andere regel te selecteren.
Er zit in jou voorbeeld er maar een mm vanaf de magneet?
Ik heb de magnepans overigens vaak gehoord en het verschil met die van mij zit hem in de drive en impact van het laag.
Wat ook wel logisch is met sterkere magneten en +/- 5mm uitslag is 10mm PP
Rob
ja ik denk vooral je enorme oppervlakte doet nogal wat. tenslotte gaat het om hoeveelheid lucht verplaatsen. 1mm xmax of 5mm , maakt niet veel uit als je er niet aan komt
dat is het grappige van planar magnetics. het is een soort dans met parameters om het maximale er uit te halen. als je denk alles meegenomen te hebben in je ontwerp kom je weer iets nieuws tegen
Re: Straight - een hybride magnetostaat
ooh eigenlijk 3 redenen
SPL al was het meer dan 1mm bleef er weinig over kwar output denk ik haha
zie je vergeet altijd wel een parameter
zie je vergeet altijd wel een parameter
- Matthijs1969
- Berichten: 101
- Lid geworden op: do 07 sep 2017, 14:02
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Is er al iets nieuws te melden Sander ?
Mijn handen jeuken om mee te bouwen
Mijn handen jeuken om mee te bouwen
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Sander kennende kan dat zomaar eens een jaar of 3 in beslag nemen. 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Er was wat vertraging met het leveren van het HPL, da’s gisteren eindelijk geleverd.
