Straight - een hybride magnetostaat

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Rob Dingen »

Dat word volgens mij niks zo omdat je magnetisch veld tussen de magneten blijft.
Ook helpt een stalen achterkant met de sterkte van het magneet veld.
Zal even in Femm een voorbeeld maken van het magneet veld dan weet ik zeker dat ik hier geen onzin vertel.
2 plaatjes kan later ook de grafieken plaatsen als je wil.
1e plaatje stalen plaat met ceramische magneten om en om gelegd met noord en dan zuid boven.
2e plaatje aluminium magneten langs elkaar zoals jij getekend hebt.

Rob
Schermafbeelding 2020-02-05 om 22.42.58.png
Schermafbeelding 2020-02-05 om 23.02.29.png
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Rob Dingen »

Hier nog de 2 grafieken wat je ziet is het magnetisch veld wat in de vorige plaatjes bij de rode lijn is.
1e plaatje magneten om en om noord en zuid boven.
2e plaatje magneten langs elkaar zoals Sander getekend heeft.
Je kunt online de stalen platen op maat bestellen ik gebruik 3mm dik met 5mm gaten.
https://metaalwinkel-metalen.nl/Geperfo ... l-plaat.mw
De magneten koop ik altijd bij https://www.supermagnete.nl

Rob
Schermafbeelding 2020-02-05 om 23.14.06.png
Schermafbeelding 2020-02-05 om 23.13.34.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

Bedankt Rob, da’s nuttige info, ik kende deze software niet, morgen ook eens mee stoeien want dan wordt optimaliseren van de configuratie van de magneten natuurlijk een stuk eenvoudiger.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Rob Dingen »

Graag gedaan dadelijk al de magneten gelijmd en werkt het niet.
Ik begrijp niet waarom je hem zo klein wil maken.
Platen zijn te krijgen in 1 meter of 2 meter zonder veel verlies en makkelijk te knippen.
Zelf heb ik 2 meter genomen voor het laag 30cm breed folie.
Hannesie heeft ze gehoord en gezien er staat een foto in high end streamer topic

Rob
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

Ik wilde het nog enigszins WAF-vriendelijk houden, en eerst een experiment doen als vingeroefening, vandaar de opzet een paar reacties terug. Maar uiteindelijk wil ik naar pakweg 100x30cm met dipool ondersteuning in het laag.

Heb je eventueel foto’s van jouw magnetostaat? Zo ja, post ze anders in dit topic, lijkt mij reuze interessant.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Rob Dingen »

Ik heb alleen magnetostaat voor het laag en een 40mm Ribbon voor mid en een 12mm Ribbon voor het hoog.
IMG_1108.jpeg
IMG_0520.jpeg
IMG_5110cs5.jpeg
IMG_5113cs5.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

Ziet er erg goed uit Rob, heb je meer detail(foto’s) misschien?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door hannesie »

magrib.PNG
Heb nog bijna een minderwaardigheidscomplex :lol:
Man man, dat klinkt echt lekker. :kwijl:
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door WrineX »

Volgens mij klopt het niet. Veld is niet sterker waar je het wil hebben ,namelijk boven de magneten, dit is een ribbon setup. Sterker veld tussen de magneten. Ben ik bang. Btw voor de grote van je paneel is neo... overkill. Het wordt efficiënter maar xmax blijft xmax. Femm is een mooie tool om te zien wat er gebeurt. Met het veld
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door WrineX »

Oh al beantwoord hehe . Rob mooie set , had ze als eens gezien maar toch ! Diyaudio lijkt mij. Apogee topic.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

hannesie schreef:
magrib.PNG
Heb nog bijna een minderwaardigheidscomplex :lol:
Man man, dat klinkt echt lekker. :kwijl:
Haha, ik denk dat een dergelijke setup voor weinigen is weggelegd :mrgreen: ...
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Rob Dingen »

Waar wil je details van zien.
Het is niet zo spannend, heb neo magneten voor het mid en hoog en ceramische voor het laag.
Heb 2 bas panelen gemaakt een van spinakker zeildoek en een van kapton en hoor geen verschil.
Het meeste werk is het bas paneel die heb ik met de hand uit aluminium folie gesneden.
Het bas membraan kan ik aan de zijkant de spanning regelen waardoor je de resonantie frequentie kan spreiden.

Rob
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

Rob Dingen schreef:
Waar wil je details van zien.
De opbouw, ik ben vooral benieuwd naar het praktische aspect, immers wellicht heb je wel een heel handige oplossing verzonnen voor een mechanische constructie etc.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Rob Dingen »

De opbouw kun je op de foto's al zien.
De eerste foto ijs het stalen frame met geperforeerde plaat en links staan de frames voor het mid hoog.
Bij het mid hoog zitten de magneten aan de binnenkant gelijmd.
Het baspaneel zijn de ceramische magneten op de geperforeerde plaat gelijmd.
Dan zit er een houten frame op het ijzer frame geschroefd die de folie afstand tot de magneten bepaald 5mm in mijn geval.
Daarop komt een houten frame waar de folie met aluminium op is gelijmd.
Dan kan ik via de zijkant van het frame het baspaneel afstemmen dat gebeurt met bouten en een veer er omheen die op spanning word gezet.

Rob
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door WrineX »

Rob Dingen schreef:
Hier nog de 2 grafieken wat je ziet is het magnetisch veld wat in de vorige plaatjes bij de rode lijn is.
1e plaatje magneten om en om noord en zuid boven.
2e plaatje magneten langs elkaar zoals Sander getekend heeft.
Je kunt online de stalen platen op maat bestellen ik gebruik 3mm dik met 5mm gaten.
https://metaalwinkel-metalen.nl/Geperfo ... l-plaat.mw
De magneten koop ik altijd bij https://www.supermagnete.nl

Rob
Schermafbeelding 2020-02-05 om 23.14.06.png
Schermafbeelding 2020-02-05 om 23.13.34.png

Heej Rob echt mooie planars !! al eerder gezegd maar nog maar eens !!


even over femm , volgens mij zou het plaatje er zo uit moeten zien


Tangential flux. dan zie je hoe het veld omdraait en hem door nul gaan exact boven de magneten.

dit is voor de juiste oriëntatie Noord omhoog volgende magneet noord naar beneden, geplaatst op 1mm staal


ik zie nu beide kan. volgens mij maar dit kijkt wat makkelijker
Bijlagen
tangential flux1.jpg
tangential flux2.jpg
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Rob Dingen »

Dank je Wrinex.
Was al weer 5 jaar geleden dat ik met Femm gewerkt heb was vergeten de andere regel te selecteren.
Er zit in jou voorbeeld er maar een mm vanaf de magneet?
Ik heb de magnepans overigens vaak gehoord en het verschil met die van mij zit hem in de drive en impact van het laag.
Wat ook wel logisch is met sterkere magneten en +/- 5mm uitslag is 10mm PP

Rob
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

Wat een drama om daarmee te werken zeg, degene die de user interface van femm ontworpen heeft mag nooit geen regel code meer schrijven! Argghh ...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
Wat een drama om daarmee te werken zeg, degene die de user interface van femm ontworpen heeft mag nooit geen regel code meer schrijven! Argghh ...
De tool van belastingdienst toeslagen al eens open gedaan?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
SSassen schreef:
Wat een drama om daarmee te werken zeg, degene die de user interface van femm ontworpen heeft mag nooit geen regel code meer schrijven! Argghh ...
De tool van belastingdienst toeslagen al eens open gedaan?
Nee, ik kom helaas niet in aanmerking voor toeslagen ...
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Rob Dingen »

Ja het is inderdaad verschrikkelijk om mee te werken maar het went wel en ik heb heel veel opgeslagen die ik zo weer kan gebruiken.
Maar in dit topic geplaatste plaatjes moet ik echt weer even nadenken hoe het ook alweer zat.

Rob
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door WrineX »

Rob Dingen schreef:
Dank je Wrinex.
Was al weer 5 jaar geleden dat ik met Femm gewerkt heb was vergeten de andere regel te selecteren.
Er zit in jou voorbeeld er maar een mm vanaf de magneet?
Ik heb de magnepans overigens vaak gehoord en het verschil met die van mij zit hem in de drive en impact van het laag.
Wat ook wel logisch is met sterkere magneten en +/- 5mm uitslag is 10mm PP

Rob

ja ik denk vooral je enorme oppervlakte doet nogal wat. tenslotte gaat het om hoeveelheid lucht verplaatsen. 1mm xmax of 5mm , maakt niet veel uit als je er niet aan komt :) met deze magneet is 1mm - 1.2 wel de max. anders wordt het wel erg non lineair :) de reden dat ik voor lage xmax ga heeft 2 redenen (is nog even een theorie) maar wanneer een folie zo ver oprekt veranderd ook de resonantie, volgens mij komt dat niet echt ten goede. 2e is duidelijk dit rubber spul laat niet echt meer toe :) oppervlakte blijft koning volgens mij om problemen klein te houden. jou bass paneel is ook erg groot dus dat komt wel goed :) zelfs met minder xmax denk ik :) daar in tegen gaan jou panelen lager denk ik waardoor je er eerder aan toe komt.

dat is het grappige van planar magnetics. het is een soort dans met parameters om het maximale er uit te halen. als je denk alles meegenomen te hebben in je ontwerp kom je weer iets nieuws tegen :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door WrineX »

ooh eigenlijk 3 redenen :) SPL al was het meer dan 1mm bleef er weinig over kwar output denk ik haha

zie je vergeet altijd wel een parameter ;)
Gebruikersavatar
Matthijs1969
Berichten: 101
Lid geworden op: do 07 sep 2017, 14:02
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Matthijs1969 »

Is er al iets nieuws te melden Sander ?

Mijn handen jeuken om mee te bouwen :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door ray5150 »

Sander kennende kan dat zomaar eens een jaar of 3 in beslag nemen. :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

Er was wat vertraging met het leveren van het HPL, da’s gisteren eindelijk geleverd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”