Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

Morgen de slachting van de NTI M2215 a 1600 euro. Kan al wel verraden dat er slechts 1 inbussleutel voor nodig is en het non- destructief is. :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Pjotr »

jvenema schreef:
Henkjan schreef:
holco schreef:
Net een gecalibreerde Umik-1 besteld bij hun, ben benieuwd hoe deze zich verhoudt tov diegene die ik al heb, lijkt mij dat ik die dan via de nieuwe deze ook kan calibreren.
Je kan t vergelijk ook doen t.o.v. de fabriekscalibratie van die mic. Ben benieuwd
Ben ook benieuwd hoe de calibratie zich verhoud tot de fabriekscalibratie. Als die goed overeenkomen, zou dat een kunnen pleiten voor een Umik-1 zonder extra calibratie.
Gezien de ervaringen lijkt de fabriekscalibratie van de Dayton EMM6 niet te vertrouwen. Hoewel het empirisch onderzoek van Gerhard wel laat zien dat de microfoon op zich niet verkeerd is, dus goed gekalibreerd zou die best goed bruikbaar zijn.
Het is ook wat je er mee wilt doen. Vrijwel alle betere electretjes zijn hartstikke vlak tussen de 50Hz en zeg 8 kHz. Dat is eigenlijk al ruim voldoende om je X-overs na te kunnen meten en te kunnen beoordelen. W.d.b. kun je prima uit de voeten met een los kapseltje van een paar euro in een stukje alu buis van de Gamma. Of een goedkoop ongekalibreerd exemplaar van de muzieksjop. Alleen als je je oren niet vertrouwt boven de 8 kHz heb je een betere gecontroleerde mic nodig. Al is het in dat gebied toch smaak...
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

jvenema schreef:
Henkjan schreef:
holco schreef:
Net een gecalibreerde Umik-1 besteld bij hun, ben benieuwd hoe deze zich verhoudt tov diegene die ik al heb, lijkt mij dat ik die dan via de nieuwe deze ook kan calibreren.
Je kan t vergelijk ook doen t.o.v. de fabriekscalibratie van die mic. Ben benieuwd
Ben ook benieuwd hoe de calibratie zich verhoud tot de fabriekscalibratie. Als die goed overeenkomen, zou dat een kunnen pleiten voor een Umik-1 zonder extra calibratie.
Lijkt mij dat als een bedrijf calibraties aanbiedt die gelijkend zijn aan de originele calibratie files zij hun naam te grabbel gooien, ik vermoed dus dat er een wezenlijk verschil zal zijn.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Eerdaags iig een Umik-1 in de markt sectie met waarschijnlijk een beter calibratie file :wink:
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Mtraxx »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Empirisch onderzoek... :mrgreen:
Je weet toch dat het Chinese prut is... :rofl: Is allemaal een goedkoop electretje met een buffertje.

In de eerste ECM8000 van 39 euries en 15 jaar geleden zat nog het WMA61 kapseltje met een fatsoenlijke buffer naar Phantom:
Mijn Arta Micje (eerste lichting die Rudy ook verkocht) zit ook de WMA61 Panasonic in.. ik heb er nog een paar liggen maar zijn niet meer verkrijgbaar.
Pjotr schreef:
Het is ook wat je er mee wilt doen. Vrijwel alle betere electretjes zijn hartstikke vlak tussen de 50Hz en zeg 8 kHz. Dat is eigenlijk al ruim voldoende om je X-overs na te kunnen meten en te kunnen beoordelen. W.d.b. kun je prima uit de voeten met een los kapseltje van een paar euro in een stukje alu buis van de Gamma. Of een goedkoop ongekalibreerd exemplaar van de muzieksjop. Alleen als je je oren niet vertrouwt boven de 8 kHz heb je een betere gecontroleerde mic nodig. Al is het in dat gebied toch smaak...
Zo dus ongeveer :
20150412_122225 (Groot).jpg
Direct aan een mic input van een laptop kan je al met ARTA aan het meten.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door jvenema »

De WMA61 van panasonic is er niet meer, op dit moment is de Primo EM258 een goede mogelijke vervanger. De frequentie response is van vergelijkbaar niveau en de ruis is een stuk beter als die van de WMA61.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Pjotr »

Klopt, ze zijn allang niet meer verkrijgbaar. Heeft met het loodvrij gebeuren te maken. Overigens was de Monacor MC2000 ook de WMA61A. Geheimpje: Sommige elektronicaboertjes hebben die Monacor soms nog in een bakje ergens liggen :D Die Primo EM258 is i.d.d. een goed alternatief! En wat veel mensen i.d.d. niet weten is dat je het direct aan de mic input van een laptop kunt hangen zoals hiervoor al gemeld. Daar zit meestal een 2K 5V voedingsweerstandje in. Punt is wel dat je even met een verzwakker en loop-backmeting de responsie ervan moet checken. Soms is die mic input geoptimaliseerd voor spraak.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

En vandaag werd de Beyerdynamic MM1 geleverd, morgen maar eens vergelijken met de andere mics.
D98FA1F2-5565-485C-84E5-9374FF445A4A.jpeg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

De Beyerdynamic MM1 voldoet uitstekend, in combinatie met de calibratie file, maar de curve van de Umik-1 (met calibratie file) is een goede benadering, alleen wat rommeliger in 't hoog.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

:foto:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door holco »

Oke' maar aan wat heb je die MM1 gerefereerd?

En waar zijn de afbeeldingen van de vergelijking metingen :hide:
SSassen schreef:
De Beyerdynamic MM1 voldoet uitstekend, in combinatie met de calibratie file, maar de curve van de Umik-1 (met calibratie file) is een goede benadering, alleen wat rommeliger in 't hoog.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

Nog geen tijd gehad, alleen vanochtend even snel wat vergelijkende metingen gedaan, zal van de week eens wat screenshots maken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
Morgen de slachting van de NTI M2215 a 1600 euro. Kan al wel verraden dat er slechts 1 inbussleutel voor nodig is en het non- destructief is. :lol: :lol: :lol:
Inmiddels is het alweer een paar dagen later? Koudwatervrees? :mrgreen: ...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

Nee hoor, zit allang weer in elkaar...

Kapsel, 1/2 inch metal plate, genormaliseerd. Kan dus ook op een pre-amp van B&K, Gras of Microtech Gevel
_DSC2913[1].JPG
Allemaal Zwitsers handwerk met serienummers:
_DSC2914[1].JPG
Verhouding met het elementje van de Dayton:
_DSC2915[1].JPG
Elektronica kant 1:
_DSC2916[1].JPG
Kant 2:
_DSC2917[1].JPG
Zit oa een dure OPA130 op.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

Da’s een hele nette microfoon, of hij daarmee 1600 euro waard is is een discussiepunt, maar dit is duidelijk geen goedkoop Chinees wegwerp artikel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

Voor mij is het wel 1600 euro waard, zeker als je vervorming wil meten in het laag op hoge spl's. De prijs is een van de redenen dat ie niet mee gaat op luisterdagen, sterker nog: na een meting gaat ie direct terug in zijn foudraal en de kast in....
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

Ja, snap ik, datzelfde gevoel heb ik met m’n vriendin ... :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Voor mij is het wel 1600 euro waard, zeker als je vervorming wil meten in het laag op hoge spl's. De prijs is een van de redenen dat ie niet mee gaat op luisterdagen, sterker nog: na een meting gaat ie direct terug in zijn foudraal en de kast in....
En af en toe schroef je hem even uit en in elkaar.... :-" Oeps daar gaat de verificatie... :-k :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
Ja, snap ik, datzelfde gevoel heb ik met m’n vriendin ... :rofl:
Gaat zij na gebruik ook direct terug de foudraal in of?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door SSassen »

Shadow schreef:
SSassen schreef:
Ja, snap ik, datzelfde gevoel heb ik met m’n vriendin ... :rofl:
Gaat zij na gebruik ook direct terug de foudraal in of?
Nee, lucht eruit en terug in de verpakking!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Pjotr »

SSassen schreef:
Shadow schreef:
SSassen schreef:
Ja, snap ik, datzelfde gevoel heb ik met m’n vriendin ... :rofl:
Gaat zij na gebruik ook direct terug de foudraal in of?
Nee, lucht eruit en terug in de verpakking!
Wat een gedoe. Dacht dat jij inmiddels bergruimte genoeg had? :think:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

Moet trouwens wederom zeggen dat dit forum mij niet nodig heeft om te ontsporen.... :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Voor mij is het wel 1600 euro waard, zeker als je vervorming wil meten in het laag op hoge spl's. De prijs is een van de redenen dat ie niet mee gaat op luisterdagen, sterker nog: na een meting gaat ie direct terug in zijn foudraal en de kast in....
En af en toe schroef je hem even uit en in elkaar.... :-" Oeps daar gaat de verificatie... :-k :rofl:
Ach, zolang ik het kapsel niet uit elkaar schroef....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Pjotr »

[youtube][/youtube]
ds23man schreef:
Moet trouwens wederom zeggen dat dit forum mij niet nodig heeft om te ontsporen.... :shock:
Dat is zeker schrikken :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Meetmicrofoons en betrouwbaarheid

Bericht door Henkjan »

ik vermoed een complot
Plaats reactie