Straight - een hybride magnetostaat
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Straight - een hybride magnetostaat
Mja, het kriebelt al het hele weekend, en nee, ik heb niets geks opgelopen tijdens de luisterdag, het is simpelweg het feit dat ik Joppe z'n magnetostaten toch wel veel potentie vond hebben. Daarnaast hou ik wel van echte zelfbouw, in m'n studententijd heb ik al eens wat met elektrostaten lopen rommelen, maar als ik de BOM (bill of materials) voor een 'Joppe magnetostaat' bekijk is het allemaal reuze betaalbaar en zit zoiets in een weekend in elkaar (nu ja, een prototype dan, een afgewerkte finale versie duurt bij mij meestal wat langer).
Maar goed, de titel verklapt al welke kant ik op wil, een hybride, met dipool laag, en dan een laag overnamepunt naar een magnetostaat van pakweg 1000x250mm oppervlakte. Daarmee navigeer je handig om de gebruikelijke tekortkomingen van mag/electrostaten heen door de lage frequenties, waar je veel luchtverplaatsing voor nodig hebt, te laten weergeven door normale drivers
Ik wil deze week eens wat materialen gaan verzamelen om een eerste opzet te kunnen maken, om dan rustig aan toe te werken naar een recept wat goed werkt en makkelijk is na te bouwen en uiteraard goed meet en klinkt.
Maar goed, de titel verklapt al welke kant ik op wil, een hybride, met dipool laag, en dan een laag overnamepunt naar een magnetostaat van pakweg 1000x250mm oppervlakte. Daarmee navigeer je handig om de gebruikelijke tekortkomingen van mag/electrostaten heen door de lage frequenties, waar je veel luchtverplaatsing voor nodig hebt, te laten weergeven door normale drivers
Ik wil deze week eens wat materialen gaan verzamelen om een eerste opzet te kunnen maken, om dan rustig aan toe te werken naar een recept wat goed werkt en makkelijk is na te bouwen en uiteraard goed meet en klinkt.
- Mtraxx
- Ook commercieel actief
- Berichten: 436
- Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
- Locatie: hurdegaryp
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Interessant Sander! Ik heb ook de filmjes smullend zitten bekijken maar helaas niet meer kunnen beluisteren afgelopen zaterdag. Je zegt hybrid maar daar waar de lengte zich als line source gedraagt ga je dan ook je laag als line source benaderen?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Eerste gedachte is om een H-frame te maken met twee 8-12 inch woofers, waarvan d'r eentje 180-graden wordt gedraaid, daar heb ik in 't verleden goede resultaten mee bereikt, maar misschien worden het wel 4x 6-inch oid. eerst maar 'ns het magnetostaat deel op de rit, dan de rest.Mtraxx schreef:Interessant Sander! Ik heb ook de filmjes smullend zitten bekijken maar helaas niet meer kunnen beluisteren afgelopen zaterdag. Je zegt hybrid maar daar waar de lengte zich als line source gedraagt ga je dan ook je laag als line source benaderen?
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
Ik heb ze beluisterd en t laag kwam hier zeer mooi en makkelijk uit.
grt
Satefan
Ik heb ze beluisterd en t laag kwam hier zeer mooi en makkelijk uit.
grt
Satefan
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Goed, offerte aanvraag voor geperforeerd staalplaat is verstuurd, idem voor de magneten, nu even op zoek naar Mylar film. Nu heb ik dit in 't verleden gebruikt voor elektrostaten, maar dan uiteraard gemetalliseerd en da's hier niet te gebruiken. Iemand een adresje (bij voorkeur in Nederland) voor dun (5-15um) Mylar folie?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.satefan schreef:Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander modelSSassen schreef:Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.satefan schreef:Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.Shadow schreef:Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander modelSSassen schreef:Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.satefan schreef:Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
satefan schreef:Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.Shadow schreef:Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander modelSSassen schreef:
Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schootsatefan schreef:Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Puur mazzel overigens. Ik was voor mn werk in San Francisco, terwijl daar het Burning Amp festival aan de gang was. Demo van Mr. Linkwitz. Samen naar Diana Krall geluisterd op zijn set. Daarna een lezing van Nelson Pass. Hij stond daar in een Hawai shirt en Bermuda te presenteren. Geniaal.Henkjan schreef:satefan schreef:Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.Shadow schreef:
Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander modelwow
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Dat zegt meer over jouw geestestoestand dan de mijneSSassen schreef:Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schootsatefan schreef:Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis....
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Ik heb een levendige fantasie, maar soms kan die de werkelijkheid ook niet bijbenensatefan schreef:Dat zegt meer over jouw geestestoestand dan de mijneSSassen schreef:Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schootsatefan schreef:Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis....
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Sommige dingen moeten ook gewoon fantasie blijven Sander 
Re: Straight - een hybride magnetostaat
"Everything you can imagine is real" - Pablo PicassoSSassen schreef:Ik heb een levendige fantasie, maar soms kan die de werkelijkheid ook niet bijbenensatefan schreef:Dat zegt meer over jouw geestestoestand dan de mijneSSassen schreef:
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot...
...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Straight - een hybride magnetostaat
En maar te hopen voor Siegfried dat Stefan geen last van bruine ruis had.SSassen schreef:Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schootsatefan schreef:Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis....
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Sander, zal je niet eerst eens die buizenbak afmaken ?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Jij hebt met mijn bijzonder charmante vriendin gepraat?ray5150 schreef:Sander, zal je niet eerst eens die buizenbak afmaken ?
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Super interessant topic. Ik hang aan je lippen, bij wijze van spreken dan. 
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Straight - een hybride magnetostaat
+2
Ik heb als longterm nog een project in de wacht staan met 2 maal SLS 315 per kant in zo'n 'gevouwen' H-frame en dan een bestaande van Medevoort esl erboven. Overname rond de 400Hz.
Ik heb als longterm nog een project in de wacht staan met 2 maal SLS 315 per kant in zo'n 'gevouwen' H-frame en dan een bestaande van Medevoort esl erboven. Overname rond de 400Hz.
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Ik heb genoeg mylar folie weet niet meer precies hoe dik vroeger veel elektrostaten mee gemaakt.
Dacht 8um.
Zou overigens geen paneel van een meter maken heb ik ook geprobeerd maar is niet fijn m.b.t afstraal gedrag.
Zou toch voor een lijnbron gaan.
Rob
Dacht 8um.
Zou overigens geen paneel van een meter maken heb ik ook geprobeerd maar is niet fijn m.b.t afstraal gedrag.
Zou toch voor een lijnbron gaan.
Rob
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Straight - een hybride magnetostaat
Die panelen die Joppe mee.had op de luisterdag waren 2weg, smalle strook hoog, rest laag
