Straight - een hybride magnetostaat

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

Mja, het kriebelt al het hele weekend, en nee, ik heb niets geks opgelopen tijdens de luisterdag, het is simpelweg het feit dat ik Joppe z'n magnetostaten toch wel veel potentie vond hebben. Daarnaast hou ik wel van echte zelfbouw, in m'n studententijd heb ik al eens wat met elektrostaten lopen rommelen, maar als ik de BOM (bill of materials) voor een 'Joppe magnetostaat' bekijk is het allemaal reuze betaalbaar en zit zoiets in een weekend in elkaar (nu ja, een prototype dan, een afgewerkte finale versie duurt bij mij meestal wat langer).

Maar goed, de titel verklapt al welke kant ik op wil, een hybride, met dipool laag, en dan een laag overnamepunt naar een magnetostaat van pakweg 1000x250mm oppervlakte. Daarmee navigeer je handig om de gebruikelijke tekortkomingen van mag/electrostaten heen door de lage frequenties, waar je veel luchtverplaatsing voor nodig hebt, te laten weergeven door normale drivers

Ik wil deze week eens wat materialen gaan verzamelen om een eerste opzet te kunnen maken, om dan rustig aan toe te werken naar een recept wat goed werkt en makkelijk is na te bouwen en uiteraard goed meet en klinkt.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Mtraxx »

Interessant Sander! Ik heb ook de filmjes smullend zitten bekijken maar helaas niet meer kunnen beluisteren afgelopen zaterdag. Je zegt hybrid maar daar waar de lengte zich als line source gedraagt ga je dan ook je laag als line source benaderen?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

Mtraxx schreef:
Interessant Sander! Ik heb ook de filmjes smullend zitten bekijken maar helaas niet meer kunnen beluisteren afgelopen zaterdag. Je zegt hybrid maar daar waar de lengte zich als line source gedraagt ga je dan ook je laag als line source benaderen?
Eerste gedachte is om een H-frame te maken met twee 8-12 inch woofers, waarvan d'r eentje 180-graden wordt gedraaid, daar heb ik in 't verleden goede resultaten mee bereikt, maar misschien worden het wel 4x 6-inch oid. eerst maar 'ns het magnetostaat deel op de rit, dan de rest.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door satefan »

Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
LX521_front500.jpg
Ik heb ze beluisterd en t laag kwam hier zeer mooi en makkelijk uit.

grt

Satefan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

Goed, offerte aanvraag voor geperforeerd staalplaat is verstuurd, idem voor de magneten, nu even op zoek naar Mylar film. Nu heb ik dit in 't verleden gebruikt voor elektrostaten, maar dan uiteraard gemetalliseerd en da's hier niet te gebruiken. Iemand een adresje (bij voorkeur in Nederland) voor dun (5-15um) Mylar folie?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

satefan schreef:
Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Shadow »

SSassen schreef:
satefan schreef:
Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.
Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander model :sure:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door satefan »

Shadow schreef:
SSassen schreef:
satefan schreef:
Je zou voor het laag naar de opstelling van Linkwitz kunnen kijken. Die heeft twee woofers (per kant) schuin naar beneden / boven staan.
Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.
Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander model :sure:
Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Henkjan »

satefan schreef:
Shadow schreef:
SSassen schreef:

Bedankt! Da's wat ik bedoelde met de opmerking 'één woofer omgedraaid', dit is een variant op het H-frame.
Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander model :sure:
Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
:goeie: wow :goeie:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

satefan schreef:
Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot :rofl: ...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door satefan »

Henkjan schreef:
satefan schreef:
Shadow schreef:

Ik heb hier met een bekende dipool enthousiast eens over gesproken en de manier van Linkwitz is geluidtechnisch het beste, maar omdat het niet te verkopen was kwam er een ander model :sure:
Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
:goeie: wow :goeie:
Puur mazzel overigens. Ik was voor mn werk in San Francisco, terwijl daar het Burning Amp festival aan de gang was. Demo van Mr. Linkwitz. Samen naar Diana Krall geluisterd op zijn set. Daarna een lezing van Nelson Pass. Hij stond daar in een Hawai shirt en Bermuda te presenteren. Geniaal.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door satefan »

SSassen schreef:
satefan schreef:
Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot :rofl: ...
Dat zegt meer over jouw geestestoestand dan de mijne ;-)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

satefan schreef:
SSassen schreef:
satefan schreef:
Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot :rofl: ...
Dat zegt meer over jouw geestestoestand dan de mijne ;-)
Ik heb een levendige fantasie, maar soms kan die de werkelijkheid ook niet bijbenen :mrgreen: ...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Shadow »

Sommige dingen moeten ook gewoon fantasie blijven Sander :lol:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door satefan »

SSassen schreef:
satefan schreef:
SSassen schreef:

Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot :rofl: ...
Dat zegt meer over jouw geestestoestand dan de mijne ;-)
Ik heb een levendige fantasie, maar soms kan die de werkelijkheid ook niet bijbenen :mrgreen: ...
"Everything you can imagine is real" - Pablo Picasso
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
satefan schreef:
Ik heb ze beluisterd, met mr. Linkwitz samen. Dat was echt een belevenis.
Ik ga niet verder vragen, ik zie je al zitten bij mr. Linkwitz op schoot :rofl: ...
En maar te hopen voor Siegfried dat Stefan geen last van bruine ruis had.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door ray5150 »

Sander, zal je niet eerst eens die buizenbak afmaken ?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door SSassen »

ray5150 schreef:
Sander, zal je niet eerst eens die buizenbak afmaken ?
Jij hebt met mijn bijzonder charmante vriendin gepraat? :shock: :mrgreen: ... Het antwoord is 'nee'...
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door FR_Aad »

Volgmodus aan!
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door toetertje »

Super interessant topic. Ik hang aan je lippen, bij wijze van spreken dan. :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Shadow »

Heb jij z’n vriendin ook al gesproken?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Leeuwarden »

FR_Aad schreef:
Volgmodus aan!
+1
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Jan Geert »

+2

Ik heb als longterm nog een project in de wacht staan met 2 maal SLS 315 per kant in zo'n 'gevouwen' H-frame en dan een bestaande van Medevoort esl erboven. Overname rond de 400Hz.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Rob Dingen »

Ik heb genoeg mylar folie weet niet meer precies hoe dik vroeger veel elektrostaten mee gemaakt.
Dacht 8um.
Zou overigens geen paneel van een meter maken heb ik ook geprobeerd maar is niet fijn m.b.t afstraal gedrag.
Zou toch voor een lijnbron gaan.

Rob
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Straight - een hybride magnetostaat

Bericht door Henkjan »

Die panelen die Joppe mee.had op de luisterdag waren 2weg, smalle strook hoog, rest laag
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”