Het grote Hypex Filter Design Topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Tip: Zet de noise floor uit en check de derde harmonische. Die klinkt vals. Als die laag is, is er geen probleem (zolang de hogere harmonischen niet te sterk zijn).
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Bedankt voor de tip Wieger
Die piek op 2,7K zat in de noise floor
(was waarschijnlijk mijn kleindochter)
Enige 3e harmonic piek(je) (oranje lijn) die ik zie zit in de mid unit op 2,1K / 50dB onder het signaal, hoog, mid en laag unit's, 3e harmonic + THD
Die piek op 2,7K zat in de noise floor
Enige 3e harmonic piek(je) (oranje lijn) die ik zie zit in de mid unit op 2,1K / 50dB onder het signaal, hoog, mid en laag unit's, 3e harmonic + THD
Wieger61 schreef:Tip: Zet de noise floor uit en check de derde harmonische. Die klinkt vals. Als die laag is, is er geen probleem (zolang de hogere harmonischen niet te sterk zijn).
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Spaar je kleindochter
De vervorming ziet er goed uit!
Wat door de trage afval wel gebeurt, is dat het geluid van woofer en tweeter elkaar op -15 dB, dus niet erg zacht, kruisen volgens de frequentieresponse van 12 januari. Dat zou effect kunnen hebben op hoe de klankkleur van de box onder verschillende hoeken is. Idealiter verandert die nauwelijks rond de luisterplek en weinig als je rondloopt. Als dan plots links of rechts doffer klinkt, klopt vermoedelijk iets niet met de afstraling die evenwichtig zou moeten zijn. Maar misschien zoek ik spijkers op laag water.
Wat door de trage afval wel gebeurt, is dat het geluid van woofer en tweeter elkaar op -15 dB, dus niet erg zacht, kruisen volgens de frequentieresponse van 12 januari. Dat zou effect kunnen hebben op hoe de klankkleur van de box onder verschillende hoeken is. Idealiter verandert die nauwelijks rond de luisterplek en weinig als je rondloopt. Als dan plots links of rechts doffer klinkt, klopt vermoedelijk iets niet met de afstraling die evenwichtig zou moeten zijn. Maar misschien zoek ik spijkers op laag water.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op vr 17 jan 2020, 8:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Tip: Ik weet niet hoe oud je bent, maar als je een kleindochter hebt hoor je vermoedelijk net als ik niets meer boven de 10kHz. Misschien is zelfs de tweeter overbodig, behalve voor de kleine en haar ouders natuurlijk. 
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Mijn kleindochter kan echt geen kwaad doen bij mij
Maar ik zal er eens goed op letten of ik klankkleur verschillen waarneem, vermoed van niet eigenlijk anders was mij dat wel opgevallen, mits onder de 10kHz natuurlijk
En bedankt weer voor je input die erg gewaardeerd wordt
Hieronder nog het originele passieve filter versus het nu actieve filter (waar ik nog wat aan moet tunen zie ik)
Passief
Actief
Maar ik zal er eens goed op letten of ik klankkleur verschillen waarneem, vermoed van niet eigenlijk anders was mij dat wel opgevallen, mits onder de 10kHz natuurlijk
En bedankt weer voor je input die erg gewaardeerd wordt
Hieronder nog het originele passieve filter versus het nu actieve filter (waar ik nog wat aan moet tunen zie ik)
Passief
Actief
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Idealiter moet bij zo'n grote overlap de frequentieresponse onder andere hoeken ook in het horizontale vlak onder toenemende hoek van de hoofdas af gelijkelijk afvallen. Zie maar eens de besprekingen van metingen van luidsprekers in Stereophile. Verschillen de losse drivers daarin sterk, zijn ze daar ongeschikt voor en stapt men over op steile filtering: LR4 met 48dB/oct. Als je het leuk vindt, kun je hiermee experimenteren, ook een groot voordeel van actief DSP-filteren. Dus zo'n filter uitzoeken en instellen en dan luisterend heen en weer schakelend om te horen of je verschillen hoort. Want de afstraling rondom bepaald mede het geluid op de luisterplek. Zo klinkt een sterk bundelende mid of tweeter anders dan een rondstralende, ook al zijn ze op de as hetzelfde. Ook reageren steile filters anders op transiënten, dus bijv op tokkelgeluiden van gitaren en klavecimbels. Sommigen horen het verschil. Bijkomend voordeel: Je kan nog even door met hobbyen, zonder veel kosten
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Nu heb ik ook nog de Thiel CS-2.4 speakers (erg fraai ook) en die staan bekent om hun zeer goede coherentie, iets wat voornamelijk te danken is aan de 6dB filter ontwerpen van Jim Thiel R.I.P. Ik hoor dat in deze Mordaunt Short Performance 6 LE speakers ook terug en deze gaan zelfs nog een stuk verder qua spreiding (zie ook de eerder geposte 0 > 60 graden metingen) dmv een zeer grote ruimte bubble, iets wat met de overgang naar actief nog flink toegenomen is, ze zijn wel een stuk pittiger dan de Thiel's maar dat mag ik wel
Met de huidige crossover settings ben ik eigenlijk al erg in mijn nopjes, enkel het laag wil ik nog beetpakken vanaf de luisterplek, boven de 200hz laat ik voorlopig even zo.
Met de huidige crossover settings ben ik eigenlijk al erg in mijn nopjes, enkel het laag wil ik nog beetpakken vanaf de luisterplek, boven de 200hz laat ik voorlopig even zo.
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Ik vermoedde al dat ze optimaal ontworpen zijn. Zie https://www.stereophile.com/content/mor ... asurements en vergelijk met Thiel CS2.4 https://www.stereophile.com/content/thi ... asurements, met name de bespreking van het filter van laatste. In ieder geval veel plezier met de actieve versie!
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Bedankt, gaat helemaal goed komen
Wieger61 schreef:Ik vermoedde al dat ze optimaal ontworpen zijn. Zie https://www.stereophile.com/content/mor ... asurements en vergelijk met Thiel CS2.4 https://www.stereophile.com/content/thi ... asurements, met name de bespreking van het filter van laatste. In ieder geval veel plezier met de actieve versie!
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Om het andere topic niet te verstoren plaats ik het maar hier
Een beetje volgens Gerard zijn platslaan methode een nieuw filter op preset 2 (luisteren op stereo wordt hem ff niet)
Time window 5ms en alle crossovers 24dB Q 0.71, enkel de tweeter heeft 128us vertraging gecheckt met dip in tegenfase.
Laag is close range platgeslagen en ziet er eigenlijk op 1m niet uit.
Een beetje volgens Gerard zijn platslaan methode een nieuw filter op preset 2 (luisteren op stereo wordt hem ff niet)
Time window 5ms en alle crossovers 24dB Q 0.71, enkel de tweeter heeft 128us vertraging gecheckt met dip in tegenfase.
Laag is close range platgeslagen en ziet er eigenlijk op 1m niet uit.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Dit gaat nog een eigen leven leiden: Gerhard plat slaan
methode
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 19 jan 2020, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Het klinkt ook niet, maar wat is er dan mis met die fase?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Dat het plaatje van de fase niet klopt met de werkelijkheid ( fr respons). Gevalletje verkeerde starttijd in rew.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
En daar bedoel ik mee dat met LR filtering op de overnamepunten strak door de fase moeten gaan ( 180 graden lr2 en 360 graden bij lr4).
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Yep. En dat bedoel ik nou in het andere draadje duidelijk te maken. Je kijkt bij die faseplaatjes alleen maar naar een berekende fase die afhankelijk is van de starttijd die je kiest en andere afwijkingen. Zoals je ziet heeft dat geen enkele invloed op de som want die klopt gewoon.
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Ik heb 2x het HighPass2/LowPas2 waar nodig over elkaar gezet na eerst de Q veranderd te hebben van 0.70 naar 0.71
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Dan heb ik iig het bewijs van iets geleverd
ds23man schreef:Yep. En dat bedoel ik nou in het andere draadje duidelijk te maken. Je kijkt bij die faseplaatjes alleen maar naar een berekende fase die afhankelijk is van de starttijd die je kiest en andere afwijkingen. Zoals je ziet heeft dat geen enkele invloed op de som want die klopt gewoon.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Een LR4 is inderdaad een samenstelling van twee biquads met een Q van 0,71. Al zal de afwijking met 0,7 niet veel zijn.
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Maar een uitleg waarom het hier fout gaat in Jip en Janneke taal zou mooi zijn

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Het klinkt niet, blikkerig en kil, de warmte van het andere filter is totaal weg.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Gewend geraakt aan de "voicing" van het originele ontwerp?
Re: Het grote Hypex Filter Design Topic
Zou het kunnen dat het crossover op laag/mid hoger gekozen moet worden met het 24dB filter
Dit klinkt goed Dit klinkt blikkerig en kil
Dit klinkt goed Dit klinkt blikkerig en kil
