Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Moderator: Beheerdersteam
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Het moet omni zijn omdat het doel was een frequentieonafhankelijk afstraalgedrag van 1-20kHz. Vandaaruit is de ontwerper terecht gekomen bij hoe het nu is.
Ik denk dat ze zichzelf moeten verkopen aan een grote firma, om dit van de grond te laten komen. De grootste firma's willen namelijk kunnen pronken met drivers die zij alleen zelf kunnen produceren. Denk aan B&W, Vivid, KEF. Werken allemaal met eigen ontwikkelde drivers. Deze driver is te duur en ze hebben geen marketing machine zoals purify die heeft om een hype te kunnen creeeren.
Ik denk dat ze zichzelf moeten verkopen aan een grote firma, om dit van de grond te laten komen. De grootste firma's willen namelijk kunnen pronken met drivers die zij alleen zelf kunnen produceren. Denk aan B&W, Vivid, KEF. Werken allemaal met eigen ontwikkelde drivers. Deze driver is te duur en ze hebben geen marketing machine zoals purify die heeft om een hype te kunnen creeeren.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
zijn zeker kostbaar vermoed ik, zoveel onderdelen etc. des al niet te mind mooi ding
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Zeker kostbaar, en er zijn ook zeker veel goedkopere alternatieven te vinden om hetzelfde effect te krijgen.
De markt hiervoor is dan ook extreem niche
De markt hiervoor is dan ook extreem niche
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Lachen! Ik heb daar mijn Stax oortjes vandaan gehaald. Had nog geen geld voor de echt grote elektrostaten, maar de elektret klonk ook top.Wowly schreef:Audio Home houd ik mede verantwoordelijk voor mijn audio virus.... hebben me laten kennismaken met "Amused to death" van Roger Waters op een Kef set met zeer fraaie buizneversterker. Heb daar toen later mijn Sennheiser HD 580 gekocht waar ik nog steeds met erg veel plezier naar luister.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Welke dan? Het moeten dan alternatieven zijn die niet lijden onder de gebruikelijke nadelen van dynamische drivers en tegelijkertijd in staat zijn om zonder enige bundeling in het horizontale vlak te werken van 1-20kHz. Ik zou een aantal AMT tweeters kunnen opstellen in een halve boog, maar dat wordt ook een heel dure grap met een waarschijnlijk slechter resultaat.One World Concepts schreef:Zeker kostbaar, en er zijn ook zeker veel goedkopere alternatieven te vinden om hetzelfde effect te krijgen.
De markt hiervoor is dan ook extreem niche
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Misschien dat die Elac tweeters een alternatief zijn, maar die zie ik ook al voorbij komen voor 1300 Euro per stuk.
Geen idee wat deze Airblades kosten, maar je hebt er vier nodig voor 2 x 360°.
Waarschijnlijk is dit alleen interessant als dit wordt opgepikt door een high end fabrikant met filialen in Qatar.
Geen idee wat deze Airblades kosten, maar je hebt er vier nodig voor 2 x 360°.
Waarschijnlijk is dit alleen interessant als dit wordt opgepikt door een high end fabrikant met filialen in Qatar.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Bovendien gaat ie dan minstens net zo groot klinken als zijn afmetingen. Ooit wel eens de demo bollen van de TU Delft gehoord? Die zouden een puntbron moeten emuleren. Klinkt voor orkestwerk prima maar de zanger/solist klinkt alsof hij/zij een mond heeft van een meter breed.jeroen_d schreef:Welke dan? Het moeten dan alternatieven zijn die niet lijden onder de gebruikelijke nadelen van dynamische drivers en tegelijkertijd in staat zijn om zonder enige bundeling in het horizontale vlak te werken van 1-20kHz. Ik zou een aantal AMT tweeters kunnen opstellen in een halve boog, maar dat wordt ook een heel dure grap met een waarschijnlijk slechter resultaat.One World Concepts schreef:Zeker kostbaar, en er zijn ook zeker veel goedkopere alternatieven te vinden om hetzelfde effect te krijgen.
De markt hiervoor is dan ook extreem niche
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Net als die bloemkolen waar ds mee demonstreerde; enorm ruimtelijk het geluid kwam van alle kanten. Maar wat betreft de zanger(es) had je het hoofd in zijn/haar mond.
-
Leonneke
- In memoriam †
- Berichten: 39
- Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 14:41
- Locatie: Waalre
- Contacteer:
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Ik denk dat ze er redelijk bedreven in waren, het verspreiden van het Audio Virus. Ik maakte kennis met "Amused to Death", ja die dus, op een Onkyo Integra set. De Audio Lab luidsprekers bleken daar prachtig bij te 'matchen'. Gôh, paste ook nog eens precies in mijn budget. Ik begon met de Sennheiser HF 424 want de verkoper had al héél snel door dat ik helemaal verliefd was op die gele oorkussens. Paar jaar later kocht ik daar de HD 580. De Audio Labs werden eigenlijk mijn eerste serieuze zelf bouw project. Kasten uit elkaar. Loodbitumen er in. Fatsoenlijke bedrading en wat betere onderdeeltjes. En toen begreep ik eigenlijk ook voor het eerst in mijn leven hoe hard je genaaid kunt worden in Audio Land.Wowly schreef:Audio Home houd ik mede verantwoordelijk voor mijn audio virus.... hebben me laten kennismaken met "Amused to death" van Roger Waters op een Kef set met zeer fraaie buizneversterker. Heb daar toen later mijn Sennheiser HD 580 gekocht waar ik nog steeds met erg veel plezier naar luister. Zij hadden destijds de zeer kostbare Master One staan (waar ik niet naar mocht luisteren omdaat ik het a niet durfde te vragen en b het eruit zag alsof het voor zeer welgestelden was (en dat was ik destijds zeker niet). Daarom heb ik hem later maar nagebouwd en staat deze speaker bij mij thuis te spelen. Kenners weten welke het is
Die ruimte voor welgestelden mocht ik overigens ook niet in .........
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Ik heb het over de toepassing Jeroen.jeroen_d schreef:Welke dan? Het moeten dan alternatieven zijn die niet lijden onder de gebruikelijke nadelen van dynamische drivers en tegelijkertijd in staat zijn om zonder enige bundeling in het horizontale vlak te werken van 1-20kHz. Ik zou een aantal AMT tweeters kunnen opstellen in een halve boog, maar dat wordt ook een heel dure grap met een waarschijnlijk slechter resultaat.One World Concepts schreef:Zeker kostbaar, en er zijn ook zeker veel goedkopere alternatieven te vinden om hetzelfde effect te krijgen.
De markt hiervoor is dan ook extreem niche
"Due to the curved shape of the diaphragm the AirBlade driver radiates equally in all directions and does not become directional as traditional dynamic drivers."
Dit statement is een beetje onzinnig zonder context.
Er zijn manieren te bedenken waarbij je prima een omni-directionele bron kunt maken zoals dit ding, voor een fractie van de prijs met prima prestaties.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Het probleem is nu juist dat context altijd heel belangrijk is. Heel veel fake news ontstaat door deze buiten beschouwing te laten. De ontwerper doet deze uitspraak binnen de context van zijn engineering doelstellingen. Die gaan verder dan een verwijzing naar traditionele drivers.One World Concepts schreef:Ik heb het over de toepassing Jeroen.jeroen_d schreef:Welke dan? Het moeten dan alternatieven zijn die niet lijden onder de gebruikelijke nadelen van dynamische drivers en tegelijkertijd in staat zijn om zonder enige bundeling in het horizontale vlak te werken van 1-20kHz. Ik zou een aantal AMT tweeters kunnen opstellen in een halve boog, maar dat wordt ook een heel dure grap met een waarschijnlijk slechter resultaat.One World Concepts schreef:Zeker kostbaar, en er zijn ook zeker veel goedkopere alternatieven te vinden om hetzelfde effect te krijgen.
De markt hiervoor is dan ook extreem niche
"Due to the curved shape of the diaphragm the AirBlade driver radiates equally in all directions and does not become directional as traditional dynamic drivers."
Dit statement is een beetje onzinnig zonder context.
Er zijn manieren te bedenken waarbij je prima een omni-directionele bron kunt maken zoals dit ding, voor een fractie van de prijs met prima prestaties.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Dat is nogal een "Wij van WC-eend" verhaal.jeroen_d schreef:Het probleem is nu juist dat context altijd heel belangrijk is. Heel veel fake news ontstaat door deze buiten beschouwing te laten. De ontwerper doet deze uitspraak binnen de context van zijn engineering doelstellingen. Die gaan verder dan een verwijzing naar traditionele drivers.One World Concepts schreef:Ik heb het over de toepassing Jeroen.jeroen_d schreef:Welke dan? Het moeten dan alternatieven zijn die niet lijden onder de gebruikelijke nadelen van dynamische drivers en tegelijkertijd in staat zijn om zonder enige bundeling in het horizontale vlak te werken van 1-20kHz. Ik zou een aantal AMT tweeters kunnen opstellen in een halve boog, maar dat wordt ook een heel dure grap met een waarschijnlijk slechter resultaat.
"Due to the curved shape of the diaphragm the AirBlade driver radiates equally in all directions and does not become directional as traditional dynamic drivers."
Dit statement is een beetje onzinnig zonder context.
Er zijn manieren te bedenken waarbij je prima een omni-directionele bron kunt maken zoals dit ding, voor een fractie van de prijs met prima prestaties.
Daarmee geeft iemand vooral aan hoe geweldig zijn uitvinding is, maar vermeld daar niet bij dat er alternatieven beschikbaar zijn.
Ik snap alleen de discussie niet helemaal meer? Ik heb enkel gezegd dat het nogal een niche product wordt ivm de kostbaarheid om zoiets te produceren?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
En dan hebben we het nog niet eens over een triangel van een meter breed...richard schreef:Net als die bloemkolen waar ds mee demonstreerde; enorm ruimtelijk het geluid kwam van alle kanten. Maar wat betreft de zanger(es) had je het hoofd in zijn/haar mond.
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Oh, vandaar dat ik altijd in Mercedes reclames zie: "kijk ook zeker eens naar die BMW 7, want die is net zo blablabla".One World Concepts schreef:Dat is nogal een "Wij van WC-eend" verhaal.
Daarmee geeft iemand vooral aan hoe geweldig zijn uitvinding is, maar vermeld daar niet bij dat er alternatieven beschikbaar zijn.
Ik snap alleen de discussie niet helemaal meer? Ik heb enkel gezegd dat het nogal een niche product wordt ivm de kostbaarheid om zoiets te produceren?
Volgens mij proberen ze gewoon hun product te verkopen, dat doe je niet door een vergelijk te trekken naar de concurrent.
Gewoon een vraagje, hoeveel in de (vooral high end) audio is er niet niche? Kabels van een paar 1000, siliconen dempers van 250 per stuk, allemaal niche zooi. Zolang het verkoopt en ze er voldoende aan kunnen verdienen zal het gemaakt worden.
Ook wel interessant om te zien hoe sommige mensen blijkbaar al precies weten hoe het werkt en klinkt zonder er zelfs ooit maar een gezien te hebben...
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Je hebt nu al een paar keer gezegd dat er goedkopere alternatieven zijn.One World Concepts schreef:Dat is nogal een "Wij van WC-eend" verhaal.jeroen_d schreef:Het probleem is nu juist dat context altijd heel belangrijk is. Heel veel fake news ontstaat door deze buiten beschouwing te laten. De ontwerper doet deze uitspraak binnen de context van zijn engineering doelstellingen. Die gaan verder dan een verwijzing naar traditionele drivers.One World Concepts schreef:Ik heb het over de toepassing Jeroen.
"Due to the curved shape of the diaphragm the AirBlade driver radiates equally in all directions and does not become directional as traditional dynamic drivers."
Dit statement is een beetje onzinnig zonder context.
Er zijn manieren te bedenken waarbij je prima een omni-directionele bron kunt maken zoals dit ding, voor een fractie van de prijs met prima prestaties.
Daarmee geeft iemand vooral aan hoe geweldig zijn uitvinding is, maar vermeld daar niet bij dat er alternatieven beschikbaar zijn.
Ik snap alleen de discussie niet helemaal meer? Ik heb enkel gezegd dat het nogal een niche product wordt ivm de kostbaarheid om zoiets te produceren?
Welke dan?
Rob
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
men vergeet oneindig klein om een punt bron te worden. althans kleiner dan dit
omdat hij zo groot is ten aanzien van zijn werk bereik. in de breedte. zal er de nodige comb filtering plaats vinden lijkt mij ?
voorbeelden van deze problemen maar dan wat uitvergroot zijn een cilinder esl die ik ooit had gemaakt en een tal van esl fabrikanten die kleine esls onder een hoek van elkaar hebben geplaatst. of gebogen hebben gebruikt (zoals ML )
ik snap sowieso niet echt waarom omni altijd zon ding is
,is het met een enkele natuurlijk ook niet , en 3 gebruiken resulteert in nog meer comb filtering van het paneel wat daar direct achter zit. beetje dampen kom je een eind maar of het genoeg is ? ik heb daar ooit een kegel voor gebruikt om een deel omhoog(of naar beneden) te reflecteren. lang niet alles , maar in dit model weet ik niet of dit kan.
voorbeelden van deze problemen maar dan wat uitvergroot zijn een cilinder esl die ik ooit had gemaakt en een tal van esl fabrikanten die kleine esls onder een hoek van elkaar hebben geplaatst. of gebogen hebben gebruikt (zoals ML )
ik snap sowieso niet echt waarom omni altijd zon ding is
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Ehm, er zijn allerlei constructies om een omni/mono pool te maken.Rob Dingen schreef:Je hebt nu al een paar keer gezegd dat er goedkopere alternatieven zijn.One World Concepts schreef:Dat is nogal een "Wij van WC-eend" verhaal.jeroen_d schreef:Het probleem is nu juist dat context altijd heel belangrijk is. Heel veel fake news ontstaat door deze buiten beschouwing te laten. De ontwerper doet deze uitspraak binnen de context van zijn engineering doelstellingen. Die gaan verder dan een verwijzing naar traditionele drivers.
Daarmee geeft iemand vooral aan hoe geweldig zijn uitvinding is, maar vermeld daar niet bij dat er alternatieven beschikbaar zijn.
Ik snap alleen de discussie niet helemaal meer? Ik heb enkel gezegd dat het nogal een niche product wordt ivm de kostbaarheid om zoiets te produceren?
Welke dan?
Rob
Dat begint al bij een speaker verticaal te monitoren, of een compressie kamer uit te laten komen via een waveguide in een rondstraler.
Een andere manier is een hoop kleine bronnen in een cirkel te laten spelen.
Op die manier kun je nog wel even doorgaan, google is your friend zou ik zeggen
Ik vermoed idd ook dat je zulk soort effecten zult zien ivm de afmetingen.WrineX schreef:men vergeet oneindig klein om een punt bron te worden. althans kleiner dan ditomdat hij zo groot is ten aanzien van zijn werk bereik. in de breedte. zal er de nodige comb filtering plaats vinden lijkt mij ?
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Volgens mij is het afstraalgedraag alleen niet het bijzondere van deze drivers. Het is de combinatie van dit met een vlakke frequentierespons, vlakke impedantiecurve, heel breedbandig, hoge belastbaarheid, goede transients en lage distortie. De prijs is heel stevig, ongeveer 1200 euro per stuk. Het is de vraag hoeveel lager de prijs kan worden in grotere aantallen. Het lijkt me niet makkelijk te maken in elk geval.
Op dit moment is de ESS Heil AMT een stuk beter te betalen, maar deze is minder breedbandig, belastbaar en vlak kwa frequentierespons. Maar wel met een hoger rendement. Ik ben er erg blij mee...
Op dit moment is de ESS Heil AMT een stuk beter te betalen, maar deze is minder breedbandig, belastbaar en vlak kwa frequentierespons. Maar wel met een hoger rendement. Ik ben er erg blij mee...
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Precies. Dat de driver duur is en vooral voor exclusieve merken interessant daar bestaat geen twijfel over.Fedde schreef:Volgens mij is het afstraalgedraag alleen niet het bijzondere van deze drivers. Het is de combinatie van dit met een vlakke frequentierespons, vlakke impedantiecurve, heel breedbandig, hoge belastbaarheid, goede transients en lage distortie. De prijs is heel stevig, ongeveer 1200 euro per stuk. Het is de vraag hoeveel lager de prijs kan worden in grotere aantallen. Het lijkt me niet makkelijk te maken in elk geval.
Maar ik zie wel potentie tot een prachtig geluid. Het afstraalgedrag is een van de eigenschappen. Een tweeter omhoogzetten en rond laten stralen is inderdaad al veel eerder gedaan. Maar dat geeft toch een heel ander effect dan wat deze driver doet. Deze driver vertoont fundamenteel gelijk gedrag op alle frequenties. Een gewone driver omhoog laten stralen en er dan van opzij naar luisteren is toch echt anders. Als je zegt dat dit hetzelfde effect geeft, dan zeg ik dat ik daar niks van geloof en: "Appels en peren".
Ik verwacht van de Airblade enorm goede prestaties op het gebied van distortie, belastbaarheid, vrijwel totaal gebrek aan compressie. Als dit niet het geval is, dan is de prijs niet gerechtvaardigd en is er geen enkele plek op de markt voor dit verhaal. De ontwerper heeft naar ik begrijp van zijn presentatie op high end Munich geprobeerd om de ideale driver voor 1kHz + te maken. Of hij daarin geslaagd is weten we natuurlijk niet. Maar om op basis van de plaatjes of enkele uitspraken te roepen dat dit heel gemakkelijk veel goedkoper kan, is mij veel te kort door de bocht.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op wo 15 jan 2020, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Mwah de Mangers zijn (waren?) ook niet goedkoop en vergeleken met menig conus high-end breedbander is het ook niet eens duurFedde schreef:Volgens mij is het afstraalgedraag alleen niet het bijzondere van deze drivers. Het is de combinatie van dit met een vlakke frequentierespons, vlakke impedantiecurve, heel breedbandig, hoge belastbaarheid, goede transients en lage distortie. De prijs is heel stevig, ongeveer 1200 euro per stuk. Het is de vraag hoeveel lager de prijs kan worden in grotere aantallen. Het lijkt me niet makkelijk te maken in elk geval.
Op dit moment is de ESS Heil AMT een stuk beter te betalen, maar deze is minder breedbandig, belastbaar en vlak kwa frequentierespons. Maar wel met een hoger rendement. Ik ben er erg blij mee...
