Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door anonamemouse »

De tweeter opnieuw bedacht? Het ziet er wel stoer uit...

https://www.arya-audio.com/airblade

AMA met de ontwerper:

https://www.reddit.com/r/diysound/comme ... ounder_of/

Tech info:

http://www.christensenaudioip.com/
Laatst gewijzigd door anonamemouse op wo 21 nov 2018, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Leuk nieuw speeltje

Bericht door Mtraxx »

Hoogst interesant!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Leuk nieuw speeltje

Bericht door richard »

Mtraxx schreef:
Hoogst interesant!
Inderdaad. Een (half)rond gevouwen AMT? Ik meen dat Elac ook zo'n ding gehad heeft.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door markbakk »

Was de Elac 4pi. Een ringvormige AMT. En daarmee net anders gevouwen dan deze. Ik zie nog niet hoe bij deze versie de verticale dispersie op orde moet komen. En of 180 graden redelijk coherent horizontaal stralen nou zo zinvol is, dat waag ik te betwijfelen.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door beijert »

Die Elac was toch een bandje?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door Pjotr »

beijert schreef:
Die Elac was toch een bandje?
Klopt, was/is een puur alu ribbon.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door markbakk »

A ja ik vergiste me. Het bandje is zaagtand gevouwen (daarom kan het ook bewegen).
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door arjank »

Interessant idd.
Heeft iemand al eens zo'n plasma tweeter gehoord? Tijdens de Firato in 1987 heb ik de plasma tweeter van Magnat gehoord, dit was een van die momenten waardoor ik in de luidsprekerwereld werd gezogen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door Pjotr »

Yep, ooit originele Ionofanes gehoord. Destijds bij een docent thuis toen ik nog studeerde. Dat was i.c.m. met Klipsch hoorns. Een actieve 3-weg met buizenversterking. Een ervaring om nooit te vergeten en die op e.o.a. manier een soort van referentie blijft.
Ionofane_ad.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door Leeuwarden »

Acapella heeft ook modelletjes met plasma tweeter. Erg fraai!!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door arjank »

Dat ik de plasma tweeter van Magnat noemde was met name vanwege dat deze nagenoeg een 360graden (spherisch) afstraling heeft.
th.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door pappaleo »

arjank schreef:
Interessant idd.
Heeft iemand al eens zo'n plasma tweeter gehoord? Tijdens de Firato in 1987 heb ik de plasma tweeter van Magnat gehoord, dit was een van die momenten waardoor ik in de luidsprekerwereld werd gezogen.
Ik stond waarschijnlijk naast je :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door Pjotr »

Hier een zelfbouw exemplaar: http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm En er zijn meerdere sites te vinden van zelfbouwers er van.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door arjank »

pappaleo schreef:
arjank schreef:
Interessant idd.
Heeft iemand al eens zo'n plasma tweeter gehoord? Tijdens de Firato in 1987 heb ik de plasma tweeter van Magnat gehoord, dit was een van die momenten waardoor ik in de luidsprekerwereld werd gezogen.
Ik stond waarschijnlijk naast je :mrgreen:
:D 8) Gaaf, ik was toen pas 14 jaar maar die firato heeft veel indrukken achter gelaten, plasma tweeter, Magnepan's, Philips 3D tv om er een paar te noemen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door markbakk »

Ik denk dat ik ze gewoon heb zitten beluisteren in een zeker zaakje aan De Kleine Berg in lichtstad. De MP01’s dan wel weer.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Hier een zelfbouw exemplaar: http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm En er zijn meerdere sites te vinden van zelfbouwers er van.
Naast de hoge spanning als risico lijkt me de ozonproductie op den duur ook niet echt gezond.

Al schijnt het te helpen om van je verkoudheid af te komen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Ik denk dat ik ze gewoon heb zitten beluisteren in een zeker zaakje aan De Kleine Berg in lichtstad. De MP01’s dan wel weer.
Klubben HiFi? Wat heb ik gewonnen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Pjotr schreef:
Hier een zelfbouw exemplaar: http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm En er zijn meerdere sites te vinden van zelfbouwers er van.
Naast de hoge spanning als risico lijkt me de ozonproductie op den duur ook niet echt gezond.

Al schijnt het te helpen om van je verkoudheid af te komen.
Kniesoor... :lol: Hinderlijker is dat de acoustische koppeling met de omgeving uitermate slecht is. Er zat niet voor niets een hoorn aan het plasmabronnetje van de Ionofane.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door markbakk »

SSassen schreef:
Klubben HiFi? Wat heb ik gewonnen? :mrgreen:
Ik heb het over jaren '80 hè. Toen was Klubben nog niet actief in NL.Nee, dit was het redelijk roemruchte Audio Home.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door John P »

markbakk schreef:
Ik denk dat ik ze gewoon heb zitten beluisteren in een zeker zaakje aan De Kleine Berg in lichtstad. De MP01’s dan wel weer.
Jaja, Café Berlage was een leuk etablissement in zijn begindagen.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door Fedde »

Het blijft wel stil rondom die Airblade. Lijkt nog niet zo van de grond te komen. Zonde.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door Shadow »

Meneer Dyson verdient er genoeg mee daarom...
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door Fedde »

Inderdaad niet slim gekozen die naam. Probeer maar eens wat te vinden over die speaker...
En dan ziet het er ook nog als een kunstgebit uit... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door Wowly »

markbakk schreef:
SSassen schreef:
Klubben HiFi? Wat heb ik gewonnen? :mrgreen:
Ik heb het over jaren '80 hè. Toen was Klubben nog niet actief in NL.Nee, dit was het redelijk roemruchte Audio Home.
Audio Home houd ik mede verantwoordelijk voor mijn audio virus.... hebben me laten kennismaken met "Amused to death" van Roger Waters op een Kef set met zeer fraaie buizneversterker. Heb daar toen later mijn Sennheiser HD 580 gekocht waar ik nog steeds met erg veel plezier naar luister. Zij hadden destijds de zeer kostbare Master One staan (waar ik niet naar mocht luisteren omdaat ik het a niet durfde te vragen en b het eruit zag alsof het voor zeer welgestelden was (en dat was ik destijds zeker niet). Daarom heb ik hem later maar nagebouwd en staat deze speaker bij mij thuis te spelen. Kenners weten welke het is :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade

Bericht door WrineX »

het is een AMT, de "tanden" geleiden het magnetisch veld naar het midden. elk tandje heeft een kubus magneetje. leuk ontwerp maar ik weet nog steeds niet zo goed waarom het soort van omni moet zijn maar dat terzijde. buiten dat hebben de vouwen van de amt niet echt bepaald bewegings- vrijheid. normaal heeft een amt een vouw bestaande uit mylar of wat dan ook, in dit geval is het om een vormer heen gevouwen. makkelijk maar dat betekend wel dat ieder stukje folie niet echt een lage resonantie kan hebben danwel beweging vrijheid.

Vet design maar over gecompliceerd in mijn optiek.
Plaats reactie