Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Moderator: Beheerdersteam
- anonamemouse
- Berichten: 1991
- Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
- Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"
Leuk nieuw speeltje: de Airblade
De tweeter opnieuw bedacht? Het ziet er wel stoer uit...
https://www.arya-audio.com/airblade
AMA met de ontwerper:
https://www.reddit.com/r/diysound/comme ... ounder_of/
Tech info:
http://www.christensenaudioip.com/
https://www.arya-audio.com/airblade
AMA met de ontwerper:
https://www.reddit.com/r/diysound/comme ... ounder_of/
Tech info:
http://www.christensenaudioip.com/
Laatst gewijzigd door anonamemouse op wo 21 nov 2018, 9:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Leuk nieuw speeltje
Inderdaad. Een (half)rond gevouwen AMT? Ik meen dat Elac ook zo'n ding gehad heeft.Mtraxx schreef:Hoogst interesant!
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Was de Elac 4pi. Een ringvormige AMT. En daarmee net anders gevouwen dan deze. Ik zie nog niet hoe bij deze versie de verticale dispersie op orde moet komen. En of 180 graden redelijk coherent horizontaal stralen nou zo zinvol is, dat waag ik te betwijfelen.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Klopt, was/is een puur alu ribbon.beijert schreef:Die Elac was toch een bandje?
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
A ja ik vergiste me. Het bandje is zaagtand gevouwen (daarom kan het ook bewegen).
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Interessant idd.
Heeft iemand al eens zo'n plasma tweeter gehoord? Tijdens de Firato in 1987 heb ik de plasma tweeter van Magnat gehoord, dit was een van die momenten waardoor ik in de luidsprekerwereld werd gezogen.
Heeft iemand al eens zo'n plasma tweeter gehoord? Tijdens de Firato in 1987 heb ik de plasma tweeter van Magnat gehoord, dit was een van die momenten waardoor ik in de luidsprekerwereld werd gezogen.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Yep, ooit originele Ionofanes gehoord. Destijds bij een docent thuis toen ik nog studeerde. Dat was i.c.m. met Klipsch hoorns. Een actieve 3-weg met buizenversterking. Een ervaring om nooit te vergeten en die op e.o.a. manier een soort van referentie blijft.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Acapella heeft ook modelletjes met plasma tweeter. Erg fraai!!
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Dat ik de plasma tweeter van Magnat noemde was met name vanwege dat deze nagenoeg een 360graden (spherisch) afstraling heeft.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Ik stond waarschijnlijk naast jearjank schreef:Interessant idd.
Heeft iemand al eens zo'n plasma tweeter gehoord? Tijdens de Firato in 1987 heb ik de plasma tweeter van Magnat gehoord, dit was een van die momenten waardoor ik in de luidsprekerwereld werd gezogen.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Hier een zelfbouw exemplaar: http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm En er zijn meerdere sites te vinden van zelfbouwers er van.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
pappaleo schreef:Ik stond waarschijnlijk naast jearjank schreef:Interessant idd.
Heeft iemand al eens zo'n plasma tweeter gehoord? Tijdens de Firato in 1987 heb ik de plasma tweeter van Magnat gehoord, dit was een van die momenten waardoor ik in de luidsprekerwereld werd gezogen.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Ik denk dat ik ze gewoon heb zitten beluisteren in een zeker zaakje aan De Kleine Berg in lichtstad. De MP01’s dan wel weer.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Naast de hoge spanning als risico lijkt me de ozonproductie op den duur ook niet echt gezond.Pjotr schreef:Hier een zelfbouw exemplaar: http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm En er zijn meerdere sites te vinden van zelfbouwers er van.
Al schijnt het te helpen om van je verkoudheid af te komen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Klubben HiFi? Wat heb ik gewonnen?markbakk schreef:Ik denk dat ik ze gewoon heb zitten beluisteren in een zeker zaakje aan De Kleine Berg in lichtstad. De MP01’s dan wel weer.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Kniesoor...richard schreef:Naast de hoge spanning als risico lijkt me de ozonproductie op den duur ook niet echt gezond.Pjotr schreef:Hier een zelfbouw exemplaar: http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm En er zijn meerdere sites te vinden van zelfbouwers er van.
Al schijnt het te helpen om van je verkoudheid af te komen.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Ik heb het over jaren '80 hè. Toen was Klubben nog niet actief in NL.Nee, dit was het redelijk roemruchte Audio Home.SSassen schreef:Klubben HiFi? Wat heb ik gewonnen?
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Jaja, Café Berlage was een leuk etablissement in zijn begindagen.markbakk schreef:Ik denk dat ik ze gewoon heb zitten beluisteren in een zeker zaakje aan De Kleine Berg in lichtstad. De MP01’s dan wel weer.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Het blijft wel stil rondom die Airblade. Lijkt nog niet zo van de grond te komen. Zonde.
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Inderdaad niet slim gekozen die naam. Probeer maar eens wat te vinden over die speaker...
En dan ziet het er ook nog als een kunstgebit uit...
En dan ziet het er ook nog als een kunstgebit uit...
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
Audio Home houd ik mede verantwoordelijk voor mijn audio virus.... hebben me laten kennismaken met "Amused to death" van Roger Waters op een Kef set met zeer fraaie buizneversterker. Heb daar toen later mijn Sennheiser HD 580 gekocht waar ik nog steeds met erg veel plezier naar luister. Zij hadden destijds de zeer kostbare Master One staan (waar ik niet naar mocht luisteren omdaat ik het a niet durfde te vragen en b het eruit zag alsof het voor zeer welgestelden was (en dat was ik destijds zeker niet). Daarom heb ik hem later maar nagebouwd en staat deze speaker bij mij thuis te spelen. Kenners weten welke het ismarkbakk schreef:Ik heb het over jaren '80 hè. Toen was Klubben nog niet actief in NL.Nee, dit was het redelijk roemruchte Audio Home.SSassen schreef:Klubben HiFi? Wat heb ik gewonnen?
Re: Leuk nieuw speeltje: de Airblade
het is een AMT, de "tanden" geleiden het magnetisch veld naar het midden. elk tandje heeft een kubus magneetje. leuk ontwerp maar ik weet nog steeds niet zo goed waarom het soort van omni moet zijn maar dat terzijde. buiten dat hebben de vouwen van de amt niet echt bepaald bewegings- vrijheid. normaal heeft een amt een vouw bestaande uit mylar of wat dan ook, in dit geval is het om een vormer heen gevouwen. makkelijk maar dat betekend wel dat ieder stukje folie niet echt een lage resonantie kan hebben danwel beweging vrijheid.
Vet design maar over gecompliceerd in mijn optiek.
Vet design maar over gecompliceerd in mijn optiek.
