Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door jeroen_d »

Gerrit schreef:
Met een bandje met de 'gekleurde ribbels' van 6µm heb ik het effect van het verhogen van de scheidingsfrequentie op de THD bestudeerd. Onderstaande grafiek toont het verschil voor een scheidingsfrequentie van 1995Hz (rood, THD in groen) en 2454Hz (blauw, THD in paars):
FC02-6muB-filter-2k-2k5-compare.png
Dat scheelt bijna de helft, de piek is nu 2,5%. Dan ga je nadenken; Bij de piek in de vervorming is het niveau al ruim 15dB gezakt, in de praktijk heeft de Neo10 het daar al voor het merendeel overgenomen. Hoe ziet het er dan uit met de Neo10 er bij?
FC02-6muB-filter-2k5-Neo10-compare.png
Bingo! \:D/ \:D/ \:D/
De Neo10-bandje combinatie is in blauw, met de THD in paars. De THD zit onder de 0,5% van 1kHz tot voorbij 10kHz.
Hier zijn de harmonischen in detail met een schaal van 1% voor de vervorming:
FC02-6muB-filter-2k5-Neo10-harmonics.png
k2 zit voor het grootste deel onder de 0,4%, k3 onder de 0,2%. k4 en k5 zitten zo rond de 0,02%.

Hier kan ik wel een tijdje naar luisteren denk ik. O:)

Gerrit
Dat is sterk Gerrit, echt heel fraai!
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

jeroen_d schreef:
Dat is sterk Gerrit, echt heel fraai!
Dank je :D
De Neo10 en het bandje sluiten zo mooi op elkaar aan. Ik moet nog wel de eq een beetje bijwerken om dat dalletje weg te werken. Met 2,5kHz als scheidingsfrequentie heeft het bandje het toch een stuk makkelijker, het scheelt ook weer een hoop in de piekstroom.
Het wordt steeds spannender wat het uiteindelijke resultaat zal zijn!

Gerrit
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door richard »

Zit de resonantie niet in het frame of de magneten?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

richard schreef:
Zit de resonantie niet in het frame of de magneten?
De resonantie verschuift als de spanning (of de ribbeling, vlakke bandjes hebben het niet) van het bandje gewijzigd wordt, lijkt me dat dit niet het geval zou zijn als het in het frame of de magneten zit.

Gerrit
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door SSassen »

Beste Gerrit, ik was even benieuwd of hier nog vorderingen zijn gemaakt?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door Gerrit »

SSassen schreef:
Beste Gerrit, ik was even benieuwd of hier nog vorderingen zijn gemaakt?
Hallo Sander, nog de beste wensen aan voor het nieuwe jaar!

Nee, er is geen vooruitgang. Ik ben eigenlijk wel tevreden zo O:) Volgende maand is het eerste lustrum van de luidsprekers en alles werkt nog steeds naar volle tevredenheid. Er is natuurlijk altijd wat te experimenteren, maar op dit moment ben ik met andere zaken bezig.

Gerrit
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw Dipool Bandje, reductio ad minimum

Bericht door WrineX »

Ha Gerrit, goed om jen ook te zien hier inplaats van op DiyAudio :) ziet er goed uit !!!!


oh het is een heeeele oude post haha :) dat verklaard een hoop :) hihi
Plaats reactie