Het grote Hypex Filter Design Topic

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Bedankt :D

Ik heb gemeten met de baffle loodrecht/haaks op 90 graden gesteld op de salontafel, normaal staat de baffle wat achterover en daar moet ik nog time metingen van maken, wellicht met HFD die dat geloof ik automatisch kan doen, maar hoe en wat is mij (nog) niet duidelijk :think:

jvenema schreef:
Ziet er netjes uit :goeie: . Lijkt erop dat looptijd van tweeter iets korter is dan de rest, fase loopt na 10kHz iets op. Iets van 45 graden bij 20kHz, dat is ongeveer 2mm. Dus als je je meet microfoon iets naar beneden breng, dan loopt hij vlak :rofl:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

speakerrepairshop.nl maar een mailtje gestuurd of zij aan een nieuwe tweeter kunnen komen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Ik zou me er niet echt druk over maken.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door dre »

holco schreef:
speakerrepairshop.nl maar een mailtje gestuurd of zij aan een nieuwe tweeter kunnen komen.
Waarom niet bij een dealer? 8-[
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Dan ken je mij nog niet :wink:
ds23man schreef:
Ik zou me er niet echt druk over maken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Bestel dan gelijk twee, stel je voor dat er verouderingsverschijnselen zijn of productievariaties...




Zaadje geplant. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Wellicht later nog, maar vanwege de Rip-off dealer prijzen eerst zo maar eens proberen, Btw, Mordaunt Short heeft dacht ik geen NL dealerschap meer.
dre schreef:
holco schreef:
speakerrepairshop.nl maar een mailtje gestuurd of zij aan een nieuwe tweeter kunnen komen.
Waarom niet bij een dealer? 8-[
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door dre »

ds23man schreef:
Bestel dan gelijk twee, stel je voor dat er verouderingsverschijnselen zijn of productievariaties...




Zaadje geplant. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Dikke ferrofluid,harde rolrand........... :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door dre »

holco schreef:
Wellicht later nog, maar vanwege de Rip-off dealer prijzen eerst zo maar eens proberen, Btw, Mordaunt Short heeft dacht ik geen NL dealerschap meer.
dre schreef:
holco schreef:
speakerrepairshop.nl maar een mailtje gestuurd of zij aan een nieuwe tweeter kunnen komen.
Waarom niet bij een dealer? 8-[
http://www.mordaunt-short.com/dealers

:mrgreen:

Soms vallen de prijzen best wel mee.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Effe zoeken:

https://www.audioservice.nl/homeaudio

Deze jongens doen de service voor MS.
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door gnl1 »

Wellicht handig bij het uitproberen van de EQ functie; je kunt een kanaal betrouwbaarder muten door de gain voorlopig op -99dB te zetten.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Toch zou ik er niet te veel op vertrouwen, ik had een low shelf in de EQ staan die ik op non active had gezet (optie als je op het bolletje klikt) , later stond deze gewoon uit zijn eigen weer active, toen de shelf maar op 0dB gezet
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Volgens mij bedoelt ie dat je gewoon de kanalen waar je niet in bezig bent op -99db kan zetten. Ben je van het geneuzel met de mute knoppen af.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Puur uit nieuwsgierigheid, is er nou een lijst bij Hypex waar al dat soort aandachtspuntjes in bijgehouden worden?

Oftewel doen jullie wat met die feedback?
ds23man schreef:
Volgens mij bedoelt ie dat je gewoon de kanalen waar je niet in bezig bent op -99db kan zetten. Ben je van het geneuzel met de mute knoppen af.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door satefan »

gnl1 schreef:
Wellicht handig bij het uitproberen van de EQ functie; je kunt een kanaal betrouwbaarder muten door de gain voorlopig op -99dB te zetten.
Doe ik ook zo idd! Werkt prima.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Tuurlijk zijn er omwegen te bedenken, maar ik ben van mening dat als ik een mute knop actief zet dat enkel ik bepaal wanneer hij weer inactief mag zijn, hoe logischer de software des te gebruiksvriendelijker en toegankelijker het wordt.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Nu snap ik die zwarte lijn wel van de fase maar hoe moet ik nu die onderste paarse lijn interpreteren? die tot 4K schuin naar beneden loopt, vervolgen tot 11K vrijwel recht en dan weer schuin oploopt, ik zie meestal dat soort lijnen zoals die zaagtanden op de onderste foto, die ik ook eigenlijk niet echt snap :oops: en hoe zou die lijn er idealiter uit moeten zien?
jvenema schreef:
Ziet er netjes uit :goeie: . Lijkt erop dat looptijd van tweeter iets korter is dan de rest, fase loopt na 10kHz iets op. Iets van 45 graden bij 20kHz, dat is ongeveer 2mm. Dus als je je meet microfoon iets naar beneden breng, dan loopt hij vlak :rofl:
Tweeter.png
SPL-%26-Phase.png
Laatst gewijzigd door holco op ma 13 jan 2020, 21:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Er is vanuit Mordaunt Short UK een nieuwe tweeter onderweg :yeah:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door ds23man »

Maar 1? :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door Walt »

Inderdaad, waarschijnlijk heb je straks meer klankverschil tussen de tweeters tov nu met het deukje, in deze klasse past men altijd gematchte paartjes toe... dus altijd per twee vervangen door een nieuw gematcht paar.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Pfff, stuur ze wel een mailtje voor een paartje :D
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door Shutdown98 »

Ik zou denken dat juist een deukje wel weer met dsp rechtgetrokken kan worden.
Het is geen bafflle diffractie.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door holco »

Ik heb dat geprobeerd maar dat lukte van geen kanten, vermoed ook dat die vreemde fase respons daar vandaan komt.
Shutdown98 schreef:
Ik zou denken dat juist een deukje wel weer met dsp rechtgetrokken kan worden.
Het is geen bafflle diffractie.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door Shutdown98 »

Helaas :|
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Het grote Hypex Filter Design Topic

Bericht door satefan »

holco schreef:
Ik heb dat geprobeerd maar dat lukte van geen kanten, vermoed ook dat die vreemde fase respons daar vandaan komt.
Shutdown98 schreef:
Ik zou denken dat juist een deukje wel weer met dsp rechtgetrokken kan worden.
Het is geen bafflle diffractie.
De dome is de koppeling tussen lucht en de spreekspoel. Deze moet een (half) bol-vorminge lobe creeeren in de ruimte. Als de dome niet meer bolvormig is, dan zal de lobe dat ook niet meer zijn? Wat je aan de DSP kant ook doet, de dome werkt niet meer zoals die zou moeten. Ik ben dan wel benieuwd op het nivo van de golf die geproduceerd wordt wat er mis gaat?

Zou je t zou kunnen benaderen?
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”