Douwe's frankenstein set. Center en rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

wouter schreef:
Rob Dingen schreef:
Kijk naar de graph rechts boven in en de rode lijn blijft maar draaien dat is iedere keer 360 graden en dat gebeurt wel een paar keer.
Zou graag een foto zien van de impuls met en zonder tijd correctie.
Waar meet je eigenlijk mee?
Ook de hardware?

Rob
Is er een optie aan te vinken zoals "minimum phase"? Bij arta wel namelijk
Allemaal leuk, maar in feite maakt dat allemaal niks uit.
Het is namelijk allemaal relatief.
Dus je kunt beiden veranderen naar een "minimum phase" oid, onderling veranderd de fase niet.

Enige wat wel een beetje helpt is twee kanaals meting.
Daarmee neem je evt delay/fase van de versterker mee.

Meer dan dat hoef je echt niet te doen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

plaats m er toch even bij, vind de discussie interessant :)
minimum phase.png
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Rob Dingen »

One World Concepts schreef:
wouter schreef:
Rob Dingen schreef:
Kijk naar de graph rechts boven in en de rode lijn blijft maar draaien dat is iedere keer 360 graden en dat gebeurt wel een paar keer.
Zou graag een foto zien van de impuls met en zonder tijd correctie.
Waar meet je eigenlijk mee?
Ook de hardware?

Rob
Is er een optie aan te vinken zoals "minimum phase"? Bij arta wel namelijk
Allemaal leuk, maar in feite maakt dat allemaal niks uit.
Het is namelijk allemaal relatief.
Dus je kunt beiden veranderen naar een "minimum phase" oid, onderling veranderd de fase niet.

Enige wat wel een beetje helpt is twee kanaals meting.
Daarmee neem je evt delay/fase van de versterker mee.

Meer dan dat hoef je echt niet te doen.
Het maakt voor het ontwerp niets uit maar visueel is er wel een stuk makkelijker mee te werken.

Rob
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Rob Dingen »

Nooby schreef:
plaats m er toch even bij, vind de discussie interessant :)

minimum phase.png
Mij gaat het om de afzonderlijke units aan de rechter kant.
Zodat je duidelijk kunt zien hoe de fases verlopen.

Rob
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

dit dan ?

tweeter op 10 graden
fase tweeter 1- graden.png
woofer 10 graden
fase woofer 10 graden.png
ik meet overigens met arta icm de meetset van rumoh.

https://www.rumoh.eu/accessories/measur ... 4bit/96khz
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

filter voor de center had ik ook binnen, daar moet nog wat aan gebeuren...

30gr zonder gate
meting 30gr zonder gate.png
gebruikte gate:
gate.png
sim:
filter 7.png
gemeten:
gemeten filter 7.png
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

Volgens mij gaat er of iets mis in de simulatie, ik denk de impedantie.
Of er is iets mis in het filter dat je hebt gesoldeerd.

Het is namelijk onmogelijk dat de freq responsie zoveel afwijkt.

Dat heeft ook niks meer met fase oid te maken.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Rob Dingen »

Hoi Nooby,

Ik bedoel de fase van de luidspreker inclusief de filtering maar afzonderlijk in hetzelfde scherm in jou sim rechts bovenaan.
Als daar niet zoveel fase draaiing ziet word het wat duidelijker wat daar gebeurt.
Nu kan ik dat niet beoordelen.
Enige wat je nog kan doen in de sim en metingen de + en - van het hoog eens omdraaien kijken wat er gebeurt.
Maar zoals OWC zegt er speelt meer wat een probleem is.
filter 7.png
filter 7.png (63.94 KiB) 278 keer bekeken
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

op een of andere manier loopt mijn pc bij LIMP steeds vast tijdens een meting, ik ben nu 7 pogingen verder en heb dit, tevens de instellingen er maar bij gezet want het lijkt in deverste verte weer niet op de specs van dayton, terwijl ik de imp eerder gemeten heb en wel overeen kwam.
measurement.png
calibratie.png
cable compensation.png
imp woofer.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door dre »

Dit probleem had ik vanmorgen dus ook!
ASIO4ALL heeft de problemen opgelost in ieder geval.
Ik had wel de laastste driver van Focusrite er wel afgehaald.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

dre schreef:
Dit probleem had ik vanmorgen dus ook!
ASIO4ALL heeft de problemen opgelost in ieder geval.
Ik had wel de laastste driver van Focusrite er wel afgehaald.
Gelukkig ik ben niet de enige hier mee, stond op het punt geweld te gaan gebruiken :boos:

Als ik nu nog eens een meting doe die ergens op lijkt.... even de seas als referentie gepakt. werkt mijn computer ondersteboven ofzo ](*,) tijd voor drank.

overigens, ik hoor tijdens het meten de testtoon maar ook een soort trr, trr, trr er naast. als de toon niet hoorbaar is hoor ik ook dat trr, trr.... zal ook vast niet kloppen
limp meting vs opgave seas.png
Laatst gewijzigd door Douwe84 op za 04 jan 2020, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door dre »

Ik had het op beide pc's......
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

dre schreef:
Ik had het op beide pc's......
#-o
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

nou.

nu heb ik een meting die overeen komt met de data van dayton, voor de woofer dan. de tweeter wijkt weer af. en dit terwijl ik enkel de klemmetjes omzet.

als ik de seas/ vifa van de rears pak gebeurt hetzelfde. seas klopt en vifa geeft een dip ipv een bult.

stepped line geeft hetzelfde resultaat overigens.
imp woofer.png
imp tweet.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door dre »

Afbeelding

Dit klopt niet.......

Dat moet iets van 0.44 ohm en 0mH zijn.....

Wat meet je na de calibratie met een referentieweertand tussen de klemmen?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

dre schreef:
Afbeelding

Dit klopt niet.......

Dat moet iets van 0.44 ohm en 0mH zijn.....

Wat meet je na de calibratie met een referentieweertand tussen de klemmen?
dan vulde ik de verkeerde waarde in daar... die haalde ik van rechts onderin :hide:

nu doe ik dus weer een meting van een tweeter en die meet een imp van 0.81 ohm... dat kan ook niet kloppen
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door dre »

Ik ben ook geen expert........(nog..... :rofl: )
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

ik ook nog lang niet haha :P

snap er werkelijk geen jota van, als ik alles precies zo doe zoals in de handleiding moet het toch goed gaan zou je denken
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door dre »

Vertel mij wat! 8-[
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

ik zet morgen alles op de laptop van m'n vriendin. Dan sluit ik m'n pc iig uit als oorzaak
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door wouter »

dre schreef:
Afbeelding

Dit klopt niet.......

Dat moet iets van 0.44 ohm en 0mH zijn.....

Wat meet je na de calibratie met een referentieweertand tussen de klemmen?
de referentie weerstand kan wel 6 of 12 ohm zijn, de kabelweerstand niet. tenzij je 0,1mm draaddikte hebt ;-)
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

wouter schreef:
dre schreef:
Afbeelding

Dit klopt niet.......

Dat moet iets van 0.44 ohm en 0mH zijn.....

Wat meet je na de calibratie met een referentieweertand tussen de klemmen?
de referentie weerstand kan wel 6 of 12 ohm zijn, de kabelweerstand niet. tenzij je 0,1mm draaddikte hebt ;-)
Lange dunne koolstofdraad ;)
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

iemand een suggestie wat het wel kan zijn ? :)
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Rob Dingen »

Ik kan je niet helpen met Arta maar als je net zoals ik geen computer nerd ben en serieus en vaak wil gaan meten schaf dan een Clio aan en je bent overal van af.

Wel klopt je Cable impedantie compensatoin niet, zet die beide eens op 0 of 0,1 en 1

Rob
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

Ik zou die hele kabel compensatie ed vergeten.

In de eerste versies van ARTA bestond dat niet eens.
Doorgaans is de weerstand van een kabel zo kort dat het ook niet echt significant is, hooguit 0,1 Ohm.
Tenzij je met meters lange kabel gaat lopen klooien.
Dan is een 4 kanaals meting sowieso slimmer ipv een compensatie.
(dat kan ook passief)

Wat wel belangrijk is, is om de referentie weerstand goed te hebben.
Wat ik vervolgens altijd doe is even een weerstand en een spoel pakken om te kijken of de metingen kloppen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”