project Garfield
Moderator: Beheerdersteam
Re: project Garfield
Staande golven en een ML-TL? Ik denk dat Bart een paar dingen door elkaar haalt...ray5150 schreef:Denk dat Bart een staand schot in het onderste gedeelte bedoeld ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
driver aan t begin: driver halverwege:Henkjan schreef:wat voor tussenschot?One World Concepts schreef:Geen ML-TL met een tussenschot?
Dat helpt nmlk wel aanzienlijk tegen die staande golfjes
Goede plaatsing van de drivers wekt ook prima
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 30 dec 2019, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: update plaatje
Reden: update plaatje
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
waar t hart van vol isOne World Concepts schreef:......
Met zo'n "shot" voorkom je dat al voor een groot deel.
....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Ja, en dit is een.3weg en ik heb door driver plaatsing reso's aangepakt. Eer zijn ook punten voor nabouwbaarheid hèjvenema schreef:Bij een drieweg niet nee, maar met een tweeweg wel. .Henkjan schreef:850Hz is nou niet echt in het gebied waar nog wat gebeurt in de basafdeling van een 3weg
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
tweeter:
De response onder 15 graden is eigenlijk nog de netste, wat goed uit komt dat is waar ik al van plan was het systeem op voor te optimaliseren. Met wat smoothing is het zo:
impedantie: wel een klein hobbeltje wat er op t datasheet niet is
en dan de (near field opgemeten) Burst Decay: probleemloos
De response onder 15 graden is eigenlijk nog de netste, wat goed uit komt dat is waar ik al van plan was het systeem op voor te optimaliseren. Met wat smoothing is het zo:
impedantie: wel een klein hobbeltje wat er op t datasheet niet is
en dan de (near field opgemeten) Burst Decay: probleemloos
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 03 jan 2020, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: updated met uitleg
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
mid:
frequentie responses: Eigenlijk niets wat t datasheet ook al niet liet zien. de baffle step bult bij deze kast breedte lijkt de dip bij 1kHz netjes op te vullen, dat scheelt weer. verder is al wel duidleijk dat het geen simpel filter zal worden
omdat dat bij de tweeter zo'n fijn plaatje opleverde, ook hier de ⅓-octave gesmoothde versie van de 15° curve:
De impedantie: bultje net boven 1kHz zien we ook op t datasheet
en t burst decay plaatje: zeer schoon, de puntvormige behuizing en de Twaron® doen hun werk uitstekend!
frequentie responses: Eigenlijk niets wat t datasheet ook al niet liet zien. de baffle step bult bij deze kast breedte lijkt de dip bij 1kHz netjes op te vullen, dat scheelt weer. verder is al wel duidleijk dat het geen simpel filter zal worden
omdat dat bij de tweeter zo'n fijn plaatje opleverde, ook hier de ⅓-octave gesmoothde versie van de 15° curve:
De impedantie: bultje net boven 1kHz zien we ook op t datasheet
en t burst decay plaatje: zeer schoon, de puntvormige behuizing en de Twaron® doen hun werk uitstekend!
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 03 jan 2020, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
woofers:
hier alleen on-axis gemeten, bij de bedoelde inzet gaan we onder 15° of 30° toch geen verschil merken.
Dichtbij metingen zijn voor beide woofers separaat gedaan, de gated (op 1m) voor beide gecombineerd. foutloze response in het inzetgebied en ruim genoeg er buiten
impedantie:
hier alleen on-axis gemeten, bij de bedoelde inzet gaan we onder 15° of 30° toch geen verschil merken.
Dichtbij metingen zijn voor beide woofers separaat gedaan, de gated (op 1m) voor beide gecombineerd. foutloze response in het inzetgebied en ruim genoeg er buiten
impedantie:
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 03 jan 2020, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Afstemfrequentie, zie impedantie en nearfield meting.ds23man schreef:Wat bedoel je met 37Hz Joram?
-
wouter
- Ook commercieel actief
en minstens zo belangrijk, met pieken die laten zien dat dit niet met een extended shelf voor elkaar gekregen is, maar echt met "ballen".
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
na het meten (en t eten) tijd om LspCAD aan te zwengelen. Als eerste de gemeten 0° curves van hoog en mid er in, zonder filter om de som curve te bekijken. die had ik namelijk ook gemeten (tweet en mid dus parallel). dit om in de simulatie de offset in Z richting van de tweeter t.o.v. de mid te bepalen. Bij de juiste opgegeven offset valt de gemeten combi-curve exact over de gesimuleerde. Dat deed zich voor bij Z=14mm voor de tweeter:
op de SB accoustic webstek zijn ook een paar Technical Notes te downloaden, in een daarvan staat ook een voorzet voor de filters van de coaxen (zie bijlage TN5.pdf). Uit nieuwsgirigheid dat maar eens in de sim gegooid (met de onder 15° gemeten curves): Telt erg netjes op, zal tonaal niet helemaal neutraal zijn denk ik maar dat staat er ook al bij
voor in een 3weg vloerstaander lijkt me 2.2kHz crossover wat aan de lage kant voor een tweeter met 12mm spreekspoel (xmax ±⅙mm).
op de SB accoustic webstek zijn ook een paar Technical Notes te downloaden, in een daarvan staat ook een voorzet voor de filters van de coaxen (zie bijlage TN5.pdf). Uit nieuwsgirigheid dat maar eens in de sim gegooid (met de onder 15° gemeten curves): Telt erg netjes op, zal tonaal niet helemaal neutraal zijn denk ik maar dat staat er ook al bij
Zou prima zijn voor een "snel klaar" monitor voor bij de PC, die hoeft niet hard en waarbij je makkelijk nog wat eq kan doen.Equalization networks can be used to tweak
the response, depending on the application, but such networks are not strictly necessary.
The crossovers shown here ensure good summation between the drivers.
voor in een 3weg vloerstaander lijkt me 2.2kHz crossover wat aan de lage kant voor een tweeter met 12mm spreekspoel (xmax ±⅙mm).
- Bijlagen
-
- TN5.pdf
- (360.35 KiB) 108 keer gedownload
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik heb de posts met de metingen geupdate met wat uitlegik schreef:t verhaal komt later wel,...
voor de mid en de bas zal ik nog de near-field en de far-field metingen aan elkaar moeten plakken.
hiervoor ga ik weer frd-blender gebruiken
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Vergeet daarbij niet de bafflestep mee te nemen voor near-field;Henkjan schreef:ik heb de posts met de metingen geupdate met wat uitlegik schreef:t verhaal komt later wel,...
voor de mid en de bas zal ik nog de near-field en de far-field metingen aan elkaar moeten plakken.
Zie; viewtopic.php?f=25&t=27512
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
uiteraard. dat kan de excel van frd-blender meestal wel doen op basis van de baffle afmetingen, maar je kan er ook een geëxporteerde response van The Edge inladenOne World Concepts schreef:Vergeet daarbij niet de bafflestep mee te nemen voor near-field;Henkjan schreef:ik heb de posts met de metingen geupdate met wat uitlegik schreef:t verhaal komt later wel,...
- OWC
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Oh, nice!Henkjan schreef:uiteraard. dat kan de excel van frd-blender meestal wel doen op basis van de baffle afmetingen, maar je kan er ook een geëxporteerde response van The Edge inladenOne World Concepts schreef:Vergeet daarbij niet de bafflestep mee te nemen voor near-field;Henkjan schreef:ik heb de posts met de metingen geupdate met wat uitleg
Nooit van frd-blender gehoord, mooie toevoeging!
Normaal doe ik dat gewoon zelf in Excel, het kan ook in VituixCAD volgens mij.
Hier kun je dan ook gelijk filter ontwerpen ed.
Mijn ervaring met de voorspelingen van de combinatie van diffractie en bafflestep, dat die toch redelijk wat afwijkt van de uiteindelijke meting.
Heb diffractie simulatie gedaan met edge, vituixcad en met de spreadsheet van Jeff Bagby's. Die drie waren allemaal anders en ook weer anders dan de meting. Dit voor zowel woofer als tweeter. Naar mijn gevoel laat de bafflestep zich nog wel redelijk simuleren, maar effect daarbovenop van de diffractie laat zich minder goed vangen, zo lijkt het.
Heb diffractie simulatie gedaan met edge, vituixcad en met de spreadsheet van Jeff Bagby's. Die drie waren allemaal anders en ook weer anders dan de meting. Dit voor zowel woofer als tweeter. Naar mijn gevoel laat de bafflestep zich nog wel redelijk simuleren, maar effect daarbovenop van de diffractie laat zich minder goed vangen, zo lijkt het.