project Garfield

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

Er zit toch een tussenschot in de kast? :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: project Garfield

Bericht door ray5150 »

Denk dat Bart een staand schot in het onderste gedeelte bedoeld ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Denk dat Bart een staand schot in het onderste gedeelte bedoeld ?
Staande golven en een ML-TL? Ik denk dat Bart een paar dingen door elkaar haalt...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef:
One World Concepts schreef:
Geen ML-TL met een tussenschot?
Dat helpt nmlk wel aanzienlijk tegen die staande golfjes :)
wat voor tussenschot?

Goede plaatsing van de drivers wekt ook prima :bakkie:
driver aan t begin:
sim - poort en woof - zonder woof op de helft.jpg
driver halverwege:
welke staande golf?
welke staande golf?
Laatst gewijzigd door Henkjan op ma 30 dec 2019, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: update plaatje
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

One World Concepts schreef:
......
Met zo'n "shot" voorkom je dat al voor een groot deel.
....
waar t hart van vol is :rofl: :beer:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

jvenema schreef:
Henkjan schreef:
850Hz is nou niet echt in het gebied waar nog wat gebeurt in de basafdeling van een 3weg :relax:
Bij een drieweg niet nee, maar met een tweeweg wel. .
Ja, en dit is een.3weg en ik heb door driver plaatsing reso's aangepakt. Eer zijn ook punten voor nabouwbaarheid hè
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: project Garfield

Bericht door John P »

Zie je wel , allemaal psychologische oorlogsvoering.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

Wij klussen gewoon verder
Wij klussen gewoon verder
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: project Garfield

Bericht door dre »

Ben je in Dordrecht? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

Lekker bezig HJ! :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

metingen....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

tweeter:
de gated frequentie response on-axis
de gated frequentie response on-axis
de gated frequentie response onder 15°
de gated frequentie response onder 15°
de gated frequentie response onder 30°
de gated frequentie response onder 30°
De response onder 15 graden is eigenlijk nog de netste, wat goed uit komt dat is waar ik al van plan was het systeem op voor te optimaliseren. Met wat smoothing is het zo:
de gesmoothde gated frequentie response onder 15°
de gesmoothde gated frequentie response onder 15°

impedantie:
de tweeter impedantie
de tweeter impedantie
wel een klein hobbeltje wat er op t datasheet niet is

en dan de (near field opgemeten) Burst Decay:
w2020-tweet-BD dichtbij.png
probleemloos
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 03 jan 2020, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: updated met uitleg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

mid:

frequentie responses:
dichtbij (~1cm) gemeten frequentie response
dichtbij (~1cm) gemeten frequentie response
gated gemeten frequentie response on-axis
gated gemeten frequentie response on-axis
gated gemeten frequentie response onder 15°
gated gemeten frequentie response onder 15°
gated gemeten frequentie response onder 30°
gated gemeten frequentie response onder 30°
Eigenlijk niets wat t datasheet ook al niet liet zien. de baffle step bult bij deze kast breedte lijkt de dip bij 1kHz netjes op te vullen, dat scheelt weer. verder is al wel duidleijk dat het geen simpel filter zal worden

omdat dat bij de tweeter zo'n fijn plaatje opleverde, ook hier de ⅓-octave gesmoothde versie van de 15° curve:
gated gemeten en gesmoothde frequentie response onder 15°
gated gemeten en gesmoothde frequentie response onder 15°

De impedantie:
de impedantie; qc≅0.95
de impedantie; qc≅0.95
bultje net boven 1kHz zien we ook op t datasheet

en t burst decay plaatje:
burst decay
burst decay
zeer schoon, de puntvormige behuizing en de Twaron® doen hun werk uitstekend!
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 03 jan 2020, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: updated met uitleg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

woofers:

hier alleen on-axis gemeten, bij de bedoelde inzet gaan we onder 15° of 30° toch geen verschil merken.
Dichtbij metingen zijn voor beide woofers separaat gedaan, de gated (op 1m) voor beide gecombineerd.
woof #1 dichtbij
woof #1 dichtbij
woof #2 dichtbij
woof #2 dichtbij
en de 2 dichtbij gemeten curves over elkaar heen
en de 2 dichtbij gemeten curves over elkaar heen
beide woofers tegelijk gemeten, vertikaal onder een hoek dus vandaar die krater
beide woofers tegelijk gemeten, vertikaal onder een hoek dus vandaar die krater
foutloze response in het inzetgebied en ruim genoeg er buiten

impedantie:
w2020-woofers-imp.png

burst decay van woof #1
burst decay van woof #1
burst decay van woof #2
burst decay van woof #2
Laatst gewijzigd door Henkjan op vr 03 jan 2020, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: updated met uitleg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

t verhaal komt later wel, dus alle tijd voor gespeculeer :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: project Garfield

Bericht door Shadow »

37Hz? Netjes! =D>
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: project Garfield

Bericht door ds23man »

Wat bedoel je met 37Hz Joram?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door OWC »

ds23man schreef:
Wat bedoel je met 37Hz Joram?
Afstemfrequentie, zie impedantie en nearfield meting.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project Garfield

Bericht door wouter »

en minstens zo belangrijk, met pieken die laten zien dat dit niet met een extended shelf voor elkaar gekregen is, maar echt met "ballen".
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

na het meten (en t eten) tijd om LspCAD aan te zwengelen. Als eerste de gemeten 0° curves van hoog en mid er in, zonder filter om de som curve te bekijken. die had ik namelijk ook gemeten (tweet en mid dus parallel). dit om in de simulatie de offset in Z richting van de tweeter t.o.v. de mid te bepalen. Bij de juiste opgegeven offset valt de gemeten combi-curve exact over de gesimuleerde. Dat deed zich voor bij Z=14mm voor de tweeter:
als je goed kijkt zie je op een plekje geen overlap van target en som
als je goed kijkt zie je op een plekje geen overlap van target en som

op de SB accoustic webstek zijn ook een paar Technical Notes te downloaden, in een daarvan staat ook een voorzet voor de filters van de coaxen (zie bijlage TN5.pdf). Uit nieuwsgirigheid dat maar eens in de sim gegooid (met de onder 15° gemeten curves):
filter van SBA TN5 .PNG
Telt erg netjes op, zal tonaal niet helemaal neutraal zijn denk ik maar dat staat er ook al bij
Equalization networks can be used to tweak
the response, depending on the application, but such networks are not strictly necessary.
The crossovers shown here ensure good summation between the drivers.
Zou prima zijn voor een "snel klaar" monitor voor bij de PC, die hoeft niet hard en waarbij je makkelijk nog wat eq kan doen.
voor in een 3weg vloerstaander lijkt me 2.2kHz crossover wat aan de lage kant voor een tweeter met 12mm spreekspoel (xmax ±⅙mm).
Bijlagen
TN5.pdf
(360.35 KiB) 108 keer gedownload
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

ik schreef:
t verhaal komt later wel,...
ik heb de posts met de metingen geupdate met wat uitleg

voor de mid en de bas zal ik nog de near-field en de far-field metingen aan elkaar moeten plakken.
hiervoor ga ik weer frd-blender gebruiken
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
ik schreef:
t verhaal komt later wel,...
ik heb de posts met de metingen geupdate met wat uitleg

voor de mid en de bas zal ik nog de near-field en de far-field metingen aan elkaar moeten plakken.
hiervoor ga ik weer frd-blender gebruiken
Vergeet daarbij niet de bafflestep mee te nemen voor near-field;
Zie; viewtopic.php?f=25&t=27512
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door Henkjan »

One World Concepts schreef:
Henkjan schreef:
ik schreef:
t verhaal komt later wel,...
ik heb de posts met de metingen geupdate met wat uitleg

voor de mid en de bas zal ik nog de near-field en de far-field metingen aan elkaar moeten plakken.
hiervoor ga ik weer frd-blender gebruiken
Vergeet daarbij niet de bafflestep mee te nemen voor near-field;
Zie; viewtopic.php?f=25&t=27512
uiteraard. dat kan de excel van frd-blender meestal wel doen op basis van de baffle afmetingen, maar je kan er ook een geëxporteerde response van The Edge inladen
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: project Garfield

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
One World Concepts schreef:
Henkjan schreef:
ik heb de posts met de metingen geupdate met wat uitleg

voor de mid en de bas zal ik nog de near-field en de far-field metingen aan elkaar moeten plakken.
hiervoor ga ik weer frd-blender gebruiken
Vergeet daarbij niet de bafflestep mee te nemen voor near-field;
Zie; viewtopic.php?f=25&t=27512
uiteraard. dat kan de excel van frd-blender meestal wel doen op basis van de baffle afmetingen, maar je kan er ook een geëxporteerde response van The Edge inladen
Oh, nice!

Nooit van frd-blender gehoord, mooie toevoeging!
Normaal doe ik dat gewoon zelf in Excel, het kan ook in VituixCAD volgens mij.
Hier kun je dan ook gelijk filter ontwerpen ed.
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: project Garfield

Bericht door jvenema »

Mijn ervaring met de voorspelingen van de combinatie van diffractie en bafflestep, dat die toch redelijk wat afwijkt van de uiteindelijke meting.
Heb diffractie simulatie gedaan met edge, vituixcad en met de spreadsheet van Jeff Bagby's. Die drie waren allemaal anders en ook weer anders dan de meting. Dit voor zowel woofer als tweeter. Naar mijn gevoel laat de bafflestep zich nog wel redelijk simuleren, maar effect daarbovenop van de diffractie laat zich minder goed vangen, zo lijkt het.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”