Douwe's frankenstein set. Center en rears

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

One World Concepts schreef:
Nooby schreef:
Smoothing even op max gezet, hoe gebryuiken jullie dit ? Ik heb het idee nu een beter beeld van de algemene respons te krijgen.

Is dit iets ? Crossoverpunt niet te hoog ?

Filter 7.png
Smoothing op 1/24 zetten (dus geen smoothing)
Grafiek op 90dB bekijken en 50dB
Ok.

bedoel je met 90dB/ 50dB dit, de schaal (2) van de response die je versteld (1)
90db.png
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door dre »

Die 3.3 ohm parallel aan de tweeter zal je versterker volgens mij ook niet zo leuk vinden.....
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

hmmm, ik heb de impedantie gemeten met Limp, ziet er geheel zo uit:
impedance filter 7.png
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
Die 3.3 ohm parallel aan de tweeter zal je versterker volgens mij ook niet zo leuk vinden.....
Niks mis mee, er staat weer een weerstand van 6R8 in serie met die combi.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

Enige wat telt is de impedantie. Zolang die niet onder de 3-4 ohm zakt is het prima.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

Nooby schreef:
One World Concepts schreef:
Nooby schreef:
Smoothing even op max gezet, hoe gebryuiken jullie dit ? Ik heb het idee nu een beter beeld van de algemene respons te krijgen.

Is dit iets ? Crossoverpunt niet te hoog ?

Filter 7.png
Smoothing op 1/24 zetten (dus geen smoothing)
Grafiek op 90dB bekijken en 50dB
Ok.

bedoel je met 90dB/ 50dB dit, de schaal (2) van de response die je versteld (1)

90db.png
Ja, hij staat nu op -40 tot -90, dat is dus 50dB.

Het is handig om beiden te bekijken.
met 50dB heb je nmlk meer detail, met wel als nadeel dat je op elk klein rot dingentje loopt te focussen.
Met 90dB houd je wat meer overzicht van de totale response.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

Waarom is de fase beneden 1kHz ineens helemaal weg?
Idem voor de woofer boven de 3kHz?
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Geen id, 1 Khz is waar de tweet stopt, dat kan ik me bedenken. voor de woofer heb ik geen idee, staat er wel toch ? Fase op crossoverfreq is zo toch juist netjes ?
Filter 7.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door wouter »

Als ik kijk naar de spl op 200 hz zit je qua BSC vrij fors.
ook in de elektrisch curve zie ik de woofer op -16dB bij het overnamepunt. Bij een overname op -6dB zit je dan op -10dB BSC. Nu ligt het akoestisch overnamepunt lager maar ik denk dat de BSC te fors is. -4dB lijkt me minimaal en 7 is al erg veel. Voor rears is 2-4dB misschien al voldoende.

my 2 cts

Edit, had je laatste post gemist.
Je zit nu op -10 of -11dB @2600hz. Je blijft op het level/niveau van 200Hz. lijkt me als frontspeakers prima! als rears...?
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

Gevonden, een of andere instelling.

Ik ben even iets voor je aan het uitvogelen.
Moet wel eerlijk bekennen dat het niet de beste woofer-tweeter combinatie is.
Vooral die tweeter is een beetje apart, krijg de directivity niet helemaal lekker.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

Uiteindelijk kom je dan op zoiets uit.

Ik heb uiteindelijk beetje geoptimaliseerd op 30 graden, maar heel lekker kun je ze niet op elkaar aan laten sluiten.
Dat heeft voornamelijk met de tweeter te maken, die behoud teveel energie rond de 5-7kHz en valt daarnaast offaxis ook een beetje vreemd af.
De combinatie zou niet mijn voorkeur zijn. Zonder die drie weerstanden valt het niet te doen.

Belangrijkste in dit filter is echter de RLC bij de woofer.
Daarmee kun je veel mooier filteren.
Dit RLC kun je ook in serie zetten (hij staat nu parallel), soms kom je dan wat beter/anders uit.

JE mag hem zelf even in VituixCAD zetten. Onder Linux werkt die wel, maar echt heel vaag en traag.
Bijlagen
filter_0_10_30_offaxis.png
filter_0_degrees_drivers.png
filter_schema.png
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door richard »

Waar is C3 goed voor?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door wouter »

C3 icm met 1,8mH geeft de dip op 8kHz lijkt me.

De woofer heeft een knik bij 3kHz, of een bult bij 4. Dit maakt dat de knie en flank moeilijker interpreteerbaar zijn. Is er gewerkt met doelresponses?

Bij Bart zijn filter zie ik de tweeter grilligheid wel terug na filtering, lijkt me ook heel juist.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

wouter schreef:
Je zit nu op -10 of -11dB @2600hz. Je blijft op het level/niveau van 200Hz. lijkt me als frontspeakers prima! als rears...?
Waarom zou iets als front wel lekker werken en als rear niet ?
One World Concepts schreef:
Uiteindelijk kom je dan op zoiets uit.

Ik heb uiteindelijk beetje geoptimaliseerd op 30 graden, maar heel lekker kun je ze niet op elkaar aan laten sluiten.
Dat heeft voornamelijk met de tweeter te maken, die behoud teveel energie rond de 5-7kHz en valt daarnaast offaxis ook een beetje vreemd af.
De combinatie zou niet mijn voorkeur zijn. Zonder die drie weerstanden valt het niet te doen.

Belangrijkste in dit filter is echter de RLC bij de woofer.
Daarmee kun je veel mooier filteren.
Dit RLC kun je ook in serie zetten (hij staat nu parallel), soms kom je dan wat beter/anders uit.

JE mag hem zelf even in VituixCAD zetten. Onder Linux werkt die wel, maar echt heel vaag en traag.
nog vager ? :P

Ik ga het er in zetten, thx voor de moeite iig!

Ik heb natuurlijk maar 2 random drivers in een kast geduwd, niet het beste startpunt begrijp ik. Als ik zie hoe complex het filter moet worden om het enigszins lekker te maken is de vraag of het de 2 tientjes van de tweeters waard is of dat ik bv het setje xt25 dat hier ook op het forum te koop staat en er zo in past moet kopen...

Of het filter dat ik hier boven zet en settelen voor minder optimaal en m'n energie is een volgend project steken dat dan wel van begin tot eind goed gedaan gaat worden ;)

Jouw filter in VituixCAD:
Filter 8.png
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door wouter »

rear staat meestal niet vrij opgesteld, of doet minder laag. Maar fullrange vrijstaand rear kan ook hoor!
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Rob Dingen »

Hoi,

Denk dat je nog steeds je impulsresponsie window niet goed voor elkaar hebt.
Hieronder een voorbeeld van een meting zonder tijd correctie en een waarvan het begin voor de puls is weggehaald en een window van 5 ms dus tot 200Hz en betrouwbaar vanaf zo'n 400Hz.
Daar zie je dat de curve flink verandert en ook de fase mooi word.
Dat komt omdat je de reflecties uit de meting haalt en de begintijd aanpast.
VirtualBox_WinXP_28_12_2019_12_29_25.png
VirtualBox_WinXP_28_12_2019_12_31_31.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

Hi Rob, ik zet de gate precies zoals je hier laat zien.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

richard schreef:
Waar is C3 goed voor?
Eigenlijk gebruik ik die vooral om de woofer iets "steiler" af te laten lopen. Zeker in- en net na uit overgangsgebied.
Nooby schreef:
Ik heb natuurlijk maar 2 random drivers in een kast geduwd, niet het beste startpunt begrijp ik. Als ik zie hoe complex het filter moet worden om het enigszins lekker te maken is de vraag of het de 2 tientjes van de tweeters waard is of dat ik bv het setje xt25 dat hier ook op het forum te koop staat en er zo in past moet kopen...
Om heel eerlijk te zijn, lijkt me dat sowieso een betere keuze.
Dit is best een aardig woofer.
Ik denk persoonlijk dat hij een iets betere tweeter verdient.
Maar goed, dat is persoonlijk.

Aan de andere kant is het ook maar een rear.
Dus ik denk dat je er weinig van gaat merken.
Sterker nog, ik denk dat het nogal overkill is voor een rear.

Normaal gesproken neem ik een redelijke breedbander oid als rear.
En zou ik deze woofer + mooie tweeter (waveguide?) als fronts gaan gebruiken :mrgreen:

Tijdvenster moet je zo kiezen dat je net geen reflecties meer ziet.
Het liefst Hann 25% nemen in ARTA (of iets equivalent in een ander programma).
Dan moet je binnen toch zeker vanaf zo'n 250Hz kunnen meten.
Een uniform. rectangular/box of rechthoekig tijdvenster is sowieso af te raden.
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Rob Dingen »

Nooby schreef:
Hi Rob, ik zet de gate precies zoals je hier laat zien.
Waar komt bij jou dan die fase draaiing vandaan?

Rob
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

One World Concepts schreef:
Om heel eerlijk te zijn, lijkt me dat sowieso een betere keuze.
Dit is best een aardig woofer.
Ik denk persoonlijk dat hij een iets betere tweeter verdient.
Maar goed, dat is persoonlijk.

Aan de andere kant is het ook maar een rear.
Dus ik denk dat je er weinig van gaat merken.
Sterker nog, ik denk dat het nogal overkill is voor een rear.

Normaal gesproken neem ik een redelijke breedbander oid als rear.
En zou ik deze woofer + mooie tweeter (waveguide?) als fronts gaan gebruiken :mrgreen:

Tijdvenster moet je zo kiezen dat je net geen reflecties meer ziet.
Het liefst Hann 25% nemen in ARTA (of iets equivalent in een ander programma).
Dan moet je binnen toch zeker vanaf zo'n 250Hz kunnen meten.
Een uniform. rectangular/box of rechthoekig tijdvenster is sowieso af te raden.
Ik denk dat het handigste is het nu gewoon zo te laten, evt nog het simpele filter dat ik een paar posts hier boven geplaatst heb proberen en dan schluss.

We gaan bijna verhuizen dus heb dan toch geen tijd verder. Kan ik ze nu gewoon gebruiken zoals bedoeld :)
De woofers kan ik later wel in nieuwe fronts gebruiken, als mid wellicht en dan wel een mooie tweeter en laag woofer er bij.

Rob Dingen schreef:
Nooby schreef:
Hi Rob, ik zet de gate precies zoals je hier laat zien.
Waar komt bij jou dan die fase draaiing vandaan?

Rob
Geen idee, ook niet hoe je dit ziet overigens :hide:
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Rob Dingen »

Kijk naar de graph rechts boven in en de rode lijn blijft maar draaien dat is iedere keer 360 graden en dat gebeurt wel een paar keer.
Zou graag een foto zien van de impuls met en zonder tijd correctie.
Waar meet je eigenlijk mee?
Ook de hardware?

Rob
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Henkjan »

Waar is C3 goed voor?
check even of de impedantie nu niet te laag wordt in t hoog. anders een R in serie met die C3 zetten
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door OWC »

Henkjan schreef:
Waar is C3 goed voor?
check even of de impedantie nu niet te laag wordt in t hoog. anders een R in serie met die C3 zetten
Dat is hij niet, maar gaat ook nooit worden omdat de impedantie van de woofer heel hoog is op die frequenties.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door wouter »

Rob Dingen schreef:
Kijk naar de graph rechts boven in en de rode lijn blijft maar draaien dat is iedere keer 360 graden en dat gebeurt wel een paar keer.
Zou graag een foto zien van de impuls met en zonder tijd correctie.
Waar meet je eigenlijk mee?
Ook de hardware?

Rob
Is er een optie aan te vinken zoals "minimum phase"? Bij arta wel namelijk
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Douwe's frankenstein set. Center en rears

Bericht door Douwe84 »

wouter schreef:
Rob Dingen schreef:
Kijk naar de graph rechts boven in en de rode lijn blijft maar draaien dat is iedere keer 360 graden en dat gebeurt wel een paar keer.
Zou graag een foto zien van de impuls met en zonder tijd correctie.
Waar meet je eigenlijk mee?
Ook de hardware?

Rob
Is er een optie aan te vinken zoals "minimum phase"? Bij arta wel namelijk
Daar ga ik vanavond even naar kijken, ik meen van wel.

Wellicht heeft Rob dan ook antwoord. Ik heb geen tijd om te metingen te doen komende dagen helaas.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”