Dit is mijn meetopstelling:

Ik heb ook gemeten met de driver op tafel en bovenop een smalle vloerstaande luidspreker. In alle gevallen kom de Fs rond de 85Hz uit.
Doe ik iets verkeerd?
Moderator: Beheerdersteam

Om alle relevante T/S parameters te bepalen wel, maar voor alleen fs ook? Idee achter de added weight is juist dat de Fs dan zakt en dat je uit die verschuiving bepaalde T/S parameters kan bepalen. Bij de drivers die ik laatst gemeten had waarvan een fabrikant opgave was, kwam de fs goed overgeen 38.4 Hz opgave en gemeten rond de 38Hz. Met gewicht erbij ging dat richting 30Hz zo uit het hoofd.ds23man schreef:Voor het meten van de T&S parameters moet je de added weight methode toepassen.
Correctie, dat advies staat niet in Joe z'n boek maar kwam van Richard Small [lezing bij de AES waar ik bij was]Henkjan schreef:Probeer eens de driver met een rand ingeklemd.
In t boek van Joe d'A wordt aangeraden de driver in elk geval niet op te hangen
dan is t mss iets in de meting (een reflectie ofzo), probeer eens een willekeurige andere speaker?rizm schreef:Nee, dat hobbeltje staat niet op de datasheet. Het hobbeltje is in meer of mindere mate ook te zien in de impedantiegrafieken van de andere midwoofer en beide tweeters.
gewoon een sinus is prima, als alles maar redelijk in beweging is (niet te hard, maar wel zichtbare beweging, zeg hooguit een kwart van xmax). wat muziek met lekkere bas kan ook uiteraardrizm schreef:Wat bedoel je met een 'matig signaal van 100 Hz'? Wat voor signaal kan dit het beste zijn? Een sinusvorm? Roze ruis?
Pas maar opWalt schreef:Laten wapperen kan met een 10-20hz sinus toon, dat zal je niet kunnen horen.
Als ze inderdaad uitgedroogd zijn. Ik vind ze er goed uitzien en ze voelen soepel aan. Heel anders dan de rolranden van een setje Vifa Filigran MK1 woofers die ik hier heb. Die zijn behoorlijk uitgedroogd. Erin knijpen en de vorm blijft er een tijdje in staan.Zoals ik al zei, heeft wapperen niet heel veel zin.
Uitgedroogd blijft immers uitgedroogd.
Wat zegt dit?Valt natuurlijk direct op dat de Qts echt flink anders is.