Elektor RPi DAC
Moderator: Beheerdersteam
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Elektor RPi DAC
Ik had al een paar jaar een elektor kitje liggen van een elektor dac en een RPi. Vandaag vond ik het nodig om het spul in elkaar te zetten en te gaan gebruiken (top 2000). Welnu het beeld verschijnt en ik gan het een en ander instellen echter ik krijg er geen geluid uit. Het schermpje is erg klein en het instellen gaat moeilijk. De loep moet er bij. Voor mij dan. Wie heeft er ervaring mee en kan me even bijstaan want ik kom er niet uit.
Douwe
Douwe
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Elektor RPi DAC
Hoi Hannesie, ik woon in Vledder Drenthe. De software is RuneAudio. Via het ip adres van de RPi kan ik het systeem op mijn PC bedienen. Ik ben inmiddels wel zo ver dat mijn muziekservers zichtbaar zijn en ik ook muziek afspelen. Maar er komt geen geluid uit.
Douwe
Douwe
Re: Elektor RPi DAC
Runeaudio en Volumio zitten ongeveer op hetzelfde nivo, zou je dan ook kunnen proberen.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Elektor RPi DAC
Je bedoelt dat ik op het geheugenkaartje nieuwe software moet zetten? Ik heb nog wel een geheugenkaartje liggen. Is 8G dan groot genoeg. Is ALSA stabieler? Ik ben niet zo goed met computers. In elk geval zal ik het bestaande kaartje niet overschrijven maar probeer ik het eerst met een ander kaartje.hannesie schreef:Runeaudio en Volumio zitten ongeveer op hetzelfde nivo, zou je dan ook kunnen proberen.
Douwe
Re: Elektor RPi DAC
Je kunt zeker het beter op een vers cardje zetten, het is ook vaak wel beter/sneller, en dan is de alsa altijd het deel van linux wat altijd de uitgang is voor de muziek, die door de computer naar de usb, of analoge uitgang werd gebracht.
Maar normaliter is dat wel mee geïnstalleerd met mood/rune/ Volumio.
Maar normaliter is dat wel mee geïnstalleerd met mood/rune/ Volumio.
Re: Elektor RPi DAC
Check via ssh inloggen,ik gebruik Putty, ( met IP nummer van je RPI in PuTTy)
inloggen met root (enter) en rune (enter) denk ik.
Voer in ,,alsamixer,,
En check of je mute ook uit staat voor de speler.
Unmute door op m te drukken. (dan staat er OO i.p.v. MM)
Selecteren met de pijltjes toetsen.
ALSA is geen programma zoals Rune of Volumio,maar het is de muziek software(zeg maar de geluidskaart) in Linnux.
inloggen met root (enter) en rune (enter) denk ik.
Voer in ,,alsamixer,,
En check of je mute ook uit staat voor de speler.
Unmute door op m te drukken. (dan staat er OO i.p.v. MM)
Selecteren met de pijltjes toetsen.
ALSA is geen programma zoals Rune of Volumio,maar het is de muziek software(zeg maar de geluidskaart) in Linnux.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Elektor RPi DAC
Als ik inlog via putty krijg ik een zwart kader in beeld met links boven in een groen blokje. Ik kan niets invoeren.democles schreef:Check via ssh inloggen,ik gebruik Putty, ( met IP nummer van je RPI in PuTTy)
inloggen met root (enter) en rune (enter) denk ik.
Voer in ,,alsamixer,,
En check of je mute ook uit staat voor de speler.
Unmute door op m te drukken. (dan staat er OO i.p.v. MM)
Selecteren met de pijltjes toetsen.
ALSA is geen programma zoals Rune of Volumio,maar het is de muziek software(zeg maar de geluidskaart) in Linnux.
Re: Elektor RPi DAC
In het vakje gaan staan met de muis, klikken, en dan type eens 'ls'.?
Met inloggen, heb je dan al een wachtwoord ingegeven?
Staat er dat de verbinding active is in de bovenste balk?
Met inloggen, heb je dan al een wachtwoord ingegeven?
Staat er dat de verbinding active is in de bovenste balk?
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Elektor RPi DAC
Het is inmiddels gelukt met de verbinding . Met zoals democles schreef root en rune kwam ik erin. Door op m te drukken kun je inderdaad de mute aan en uitzetten. Maar het stond allemaal goed. Er is dus een andere oorzaakhannesie schreef:In het vakje gaan staan met de muis, klikken, en dan type eens 'ls'.?
Met inloggen, heb je dan al een wachtwoord ingegeven?
Staat er dat de verbinding active is in de bovenste balk?
Re: Elektor RPi DAC
Heb je in rune wel je dac geselecteerd?
Of de I2S kernel.
Als het niet lukt met rune probeer het dan met Max2play
Of de I2S kernel.
Als het niet lukt met rune probeer het dan met Max2play
Laatst gewijzigd door democles op za 28 dec 2019, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Elektor RPi DAC
Ik weet niet zeker of het zo goed staat.democles schreef:Heb je in rune wel je dac geselecteerd?
Of de I2S kernel.
Re: Elektor RPi DAC
Tja
Lijkt me wel goed .
Even de PI opnieuw opstarten en kijken of er dan wel wat uit komt.
Lijkt me wel goed .
Even de PI opnieuw opstarten en kijken of er dan wel wat uit komt.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Elektor RPi DAC
de LED op de DAC print brand. Ik kan er niet zo goed aan meten. Ik geef het nog niet op maar voorlopig even wel.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Elektor RPi DAC
Goedemiddag mensen. Ik ben vanmorgen nog even bezig geweest met de DAC. Volumio is nu geïnstalleerd en na wat instellingen gedaan te hebben heb ik geluid.
De display werkt nog niet, maar deze zal ik wel apart moeten installeren.
De bediening gaat ook prima via de PC.
De display werkt nog niet, maar deze zal ik wel apart moeten installeren.
De bediening gaat ook prima via de PC.
Re: Elektor RPi DAC
Goed gedaan Douwedouwebakker schreef:Goedemiddag mensen. Ik ben vanmorgen nog even bezig geweest met de DAC. Volumio is nu geïnstalleerd en na wat instellingen gedaan te hebben heb ik geluid.
De display werkt nog niet, maar deze zal ik wel apart moeten installeren.
De bediening gaat ook prima via de PC.
