Rob Dingen schreef:Frappant dat jij jezelf aangesproken voelt Sander.
Aangesproken? Nee, hoezo? Ik reageer gewoon op jouw reactie, dit is tenslotte een (discussie)forum of niet soms?
Rob Dingen schreef:Dat klopt verder wel maar er is ook een grijs gebied en niet alles is te meten.
Er is inderdaad een grijs gebied, dat zit tussen je oren, letterlijk en figuurlijk. Alles is in beginsel te meten, de vraag is echter of je dat ook wilt. Rode draad in deze discussie is echter de insteek van forumleden dat er zaken zijn die de huidige stand van de wetenschap ontstijgen, dat is pertinente onzin en ik zal je vertellen waarom.
Alleen in audio voor thuisgebruik zie je een soort religieuze benadering van de interactie tussen enerzijds de gebruikte apparatuur (luidsprekers, versterkers, etc.), allerhande randvoorwaarden (spikes, audioracks, kurk, etc.), kabels (speakerkabel en interlinks) en de luisteraar.
In alle andere sectoren waar audio wordt toegepast, inclusief pro-audio waar miljarden in omgaan, is men veel nuchterder en vertrouwt men op de techniek en kijkt men naar de toepassing. Als er werkelijk meer speelde had men daar allang z’n voordeel mee gedaan immers de commerciële belangen en het hebben van een ‘leg up’ tov. de concurrentie is goud geld waard.
Saillant detail is dat deze audio religie pas in de jaren ‘80 en ‘90 is ontstaan, gecreëerd door fabrikanten die handig gebruik maakten van marketing om hun waar aan te prijzen. Eerst dmv. kabels, denk bv. aan Vd Hul die mythische eigenschappen toekende aan z’n kabels op basis van zelf verzonnen pseudowetenschap.
Dit sloeg aan en binnen de kortste keren waren audio liefhebbers ervan overtuigd dat er meer speelde, een win-win voor deze fabrikanten die zodoende een geheel nieuwe markt hadden gecreëerd. En nee, dit zuig ik niet uit mijn duim, ik heb dit zelf meegemaakt, want ook ik ben een oudgediende in deze hobby.
Combineer dit met het faalbare karakter van onze zintuigen en je hebt een ongrijpbaar verdienmodel waar jaarlijks miljoenen mee verdiend worden. Zo simpel is het feitelijk.