Wat vinden we van 't forum?

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door OWC »

SSassen schreef:
Ik kan niet voor iedereen spreken Bart, maar ik denk dat een heleboel forumleden (het gros?) hier komen met vragen en de intentie om van elkaar te leren en in het verlengde daarvan dus bij hun volgende project beter beslagen ten ijs te komen.
Ik heb vooral het idee het gros hier komt om een beetje te ouwehoeren onder het genot van bier, chips en popcorn, en de audio-hobby daarvoor als excuus gebruiken ;) :mrgreen:

(en dit is semi serieus bedoeld trouwens lol)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Shadow »

One World Concepts schreef:
Ik heb vooral het idee het gros hier komt om een beetje te ouwehoeren onder het genot van bier, chips en popcorn, en de audio-hobby daarvoor als excuus gebruiken ;) :mrgreen:

(en dit is semi serieus bedoeld trouwens lol)
Klopt als een bus! Als ik nog wat opsteek ook ben ik helemaal blij!
Als ik hiermee m’n geld zou moeten verdienen zou ik echt depri worden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

Een soort audiofiel theekransje dus? :D ...
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Rob Dingen »

Punt is dat sommige hier helemaal niets willen leren, die weten alles al.

Rob
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door dre »

Als ze die kennis om kunnen zetten in hulp,dan kan het nog leuk worden!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef:
One World Concepts schreef:
Ik heb vooral het idee het gros hier komt om een beetje te ouwehoeren onder het genot van bier, chips en popcorn, en de audio-hobby daarvoor als excuus gebruiken ;) :mrgreen:

(en dit is semi serieus bedoeld trouwens lol)
Klopt als een bus! Als ik nog wat opsteek ook ben ik helemaal blij!
Als ik hiermee m’n geld zou moeten verdienen zou ik echt depri worden.
Ik wordt hier niet depri hoor :D

Ik ben blij dat ik toch via dit forum een grote groep fijne mensen heb ontmoet die ook best voor een ander ook wat willen doen
O.a. Jijzelf Joram
Vorige week hebben we toch samen een mooie en leuke dag gehad Waar ik niet depri van werd
En we hebben iemand prettig verrast Toch :?:
Jij hebt toch ook een prachtig project gebouwd hier :D

En we krijgen hulp als het nodig is
Soms wat iligaal vuurwerk :( [-X maar dan worden de grenzen van fatsoen weer duidelijk O:)
O:)
Ik ga met deze club gerust 2020 in en wordt eerder depri van de rest hier buiten :(
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Leeuwarden »

dre schreef:
Als ze die kennis om kunnen zetten in hulp,dan kan het nog leuk worden!
Yes please!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

Rob Dingen schreef:
Punt is dat sommige hier helemaal niets willen leren, die weten alles al.
Flauw Rob, je weet dondersgoed hoe de vork in de steel zit, de beleving van audio is iets geheel persoonlijks, echter de techniek erachter is op de meeste vlakken echt tot aan het kleinste detail uitgekauwd.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door AatV »

Rob Dingen schreef:
Punt is dat sommige hier helemaal niets willen leren, die weten alles al.

Rob
Graag namen en rugnummers, dit is iets te makkelijk.

groet,
Aat
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Rob Dingen »

Frappant dat jij jezelf aangesproken voelt Sander.
Dat klopt verder wel maar er is ook een grijs gebied en niet alles is te meten.
En als iets wel te meten is zegt dat nog steeds niks over de voorkeur van de luisteraar.
Bijv jou doel is wat er in gaat moet er ook uitkomen dus versterker 0 vervorming speaker zo laag mogelijke vervorming en vlakke karakteristiek.
Ik ga voor muzikaliteit (wat technisch niet te omschrijven is) en een zo realistisch mogelijk afbeelding (wat ook niet technisch te omschrijven is)
Ook zou ik niet weten hoe beide zaken voor het grootste deel gemeten kunnen worden.
Dus ik denk dat we ook nooit dezelfde systemen zullen hebben.
Ik luister altijd naar iedereen en probeer voor mezelf daar interessante info uit te halen en als ik ervaring met het onderwerp heb kan ik daar mijn mening over geven.
Maar tegelijker tijd zal ik nooit zeggen dat het niet kan voordat ik het zelf geprobeerd heb, zal niet de eerste keer zijn dat ik verrast word door vreemde zaken die ik niet kan verklaren.
Heb deze hobby nu bijna 40 jaar en maak regelmatig de opmerking als grap dat ik er 30 jaar geleden meer verstand van had dan nu.
Toen stopte ik alles in hokjes lekker makkelijk, maar zo makkelijk is audio niet.
Overigens wat meten betreft in de 90er jaren had ik al een Neutrik Audiograph 3300 daarna Kirchner ATB interface kaart voor in de PC en nu een Clio 12 systeem met Earthworks M50 mic.
Dus vind meten zeker belangrijk.

Rob
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Rob Dingen »

AatV schreef:
Rob Dingen schreef:
Punt is dat sommige hier helemaal niets willen leren, die weten alles al.

Rob
Graag namen en rugnummers, dit is iets te makkelijk.

groet,
Aat
Nee Aat dat doe ik niet.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Pjotr »

Zeg luitjes, houden jullie wel een beetje maat? Straks ontploft Leeuwarden nog van al dat bier met chips. Dat kunnen we niet hebben hoor. Heb dat een keer in een film gezien lang geleden. Zag er niet uit :-& :relax:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door OWC »

SSassen schreef:
Rob Dingen schreef:
Punt is dat sommige hier helemaal niets willen leren, die weten alles al.
Flauw Rob, je weet dondersgoed hoe de vork in de steel zit, de beleving van audio is iets geheel persoonlijks, echter de techniek erachter is op de meeste vlakken echt tot aan het kleinste detail uitgekauwd.
Dat valt eigenlijk wel tegen. Dat gaat om de puur rauwe techniek zonder enige vorm van context.
Maar er is nog steeds maar weinig onderzoek gedaan naar hoorbare effecten, voorkeuren en praktische effecten.
Zie het als een soort "prioriteiten lijstje".

Zeker als het gaat om psycho-akoestiek en allerlei andere placebo effecten.
Met die logica kan iemand altijd nog de troefkaart gebruiken dat hij het toch echt DENKT te horen en te voelen.
Misschien een beetje flauw, maar dat maakt het zeker niet minder waar (sterker nog het is meetbaar in onze hersenen)
Bedank onder andere onze frontaalkwaab in de hersenen hiervoor.

Aan de andere kant, als wij mensen onszelf kunnen overtuigen dat iets uitmaakt, betekend dat dus per definitie ook dat wij onszelf kunnen overtuigen dat het NIET waar is.
Dat laatste is wellicht een stuk beter voor de portemonnee ;) 8)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door ds23man »

Bedankt Peter,

Nou zit ik de komende uren te piekeren hoe die film ook al weer heette. Was zo'n vreetfestijn op een landhuis, waarbij iedereen zich dood diende te vreten...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Bedankt Peter,

Nou zit ik de komende uren te piekeren hoe die film ook al weer heette. Was zo'n vreetfestijn op een landhuis, waarbij iedereen zich dood diende te vreten...
Zal je maar redden dan, dat nagelbijten is ook niks. Heel toepasselijk hier: "The meaning of life"

Vrolijk kerstfeest alvast :D
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door FR_Aad »

Ondanks het bier en de chips hangt er wel een lichte azijnlucht hier. :-(
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door dre »

Best vreemd zeker? 8-[
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Bedankt Peter,

Nou zit ik de komende uren te piekeren hoe die film ook al weer heette. Was zo'n vreetfestijn op een landhuis, waarbij iedereen zich dood diende te vreten...
Zal je maar redden dan, dat nagelbijten is ook niks. Heel toepasselijk hier: "The meaning of life"

Vrolijk kerstfeest alvast :D
Grappig, hebben we allebei wat anders voor ogen. Er was een film waarbij een aantal "gastronomen" een weekend bij elkaar kwamen en de ene na de andere gerecht maakten die gegeten moest worden. De gene die niet meer kon had verloren, zat een scene in waarbij een van de gasten volledig leeg liep en overleed. Franse film.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Bedankt Peter,

Nou zit ik de komende uren te piekeren hoe die film ook al weer heette. Was zo'n vreetfestijn op een landhuis, waarbij iedereen zich dood diende te vreten...
Nee, hoor. 20 minuutjes maar :
https://nl.wikipedia.org/wiki/La_Grande_Bouffe
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door ds23man »

Ha gelukkig, nog niet al mijn hersencellen weggezopen:

https://nl.wikipedia.org/wiki/La_Grande_Bouffe
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

Rob Dingen schreef:
Frappant dat jij jezelf aangesproken voelt Sander.
Aangesproken? Nee, hoezo? Ik reageer gewoon op jouw reactie, dit is tenslotte een (discussie)forum of niet soms?
Rob Dingen schreef:
Dat klopt verder wel maar er is ook een grijs gebied en niet alles is te meten.
Er is inderdaad een grijs gebied, dat zit tussen je oren, letterlijk en figuurlijk. Alles is in beginsel te meten, de vraag is echter of je dat ook wilt. Rode draad in deze discussie is echter de insteek van forumleden dat er zaken zijn die de huidige stand van de wetenschap ontstijgen, dat is pertinente onzin en ik zal je vertellen waarom.

Alleen in audio voor thuisgebruik zie je een soort religieuze benadering van de interactie tussen enerzijds de gebruikte apparatuur (luidsprekers, versterkers, etc.), allerhande randvoorwaarden (spikes, audioracks, kurk, etc.), kabels (speakerkabel en interlinks) en de luisteraar.

In alle andere sectoren waar audio wordt toegepast, inclusief pro-audio waar miljarden in omgaan, is men veel nuchterder en vertrouwt men op de techniek en kijkt men naar de toepassing. Als er werkelijk meer speelde had men daar allang z’n voordeel mee gedaan immers de commerciële belangen en het hebben van een ‘leg up’ tov. de concurrentie is goud geld waard.

Saillant detail is dat deze audio religie pas in de jaren ‘80 en ‘90 is ontstaan, gecreëerd door fabrikanten die handig gebruik maakten van marketing om hun waar aan te prijzen. Eerst dmv. kabels, denk bv. aan Vd Hul die mythische eigenschappen toekende aan z’n kabels op basis van zelf verzonnen pseudowetenschap.

Dit sloeg aan en binnen de kortste keren waren audio liefhebbers ervan overtuigd dat er meer speelde, een win-win voor deze fabrikanten die zodoende een geheel nieuwe markt hadden gecreëerd. En nee, dit zuig ik niet uit mijn duim, ik heb dit zelf meegemaakt, want ook ik ben een oudgediende in deze hobby.

Combineer dit met het faalbare karakter van onze zintuigen en je hebt een ongrijpbaar verdienmodel waar jaarlijks miljoenen mee verdiend worden. Zo simpel is het feitelijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door Pjotr »

Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door OWC »

SSassen schreef:
In alle andere sectoren waar audio wordt toegepast, inclusief pro-audio waar miljarden in omgaan, is men veel nuchterder en vertrouwt men op de techniek en kijkt men naar de toepassing. Als er werkelijk meer speelde had men daar allang z’n voordeel mee gedaan immers de commerciële belangen en het hebben van een ‘leg up’ tov. de concurrentie is goud geld waard.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik weet niet hoe je daar bij komt, maar ik kan uit jaren eigen ervaring vertellen dat dit dus echt absoluut niet waar is.
Sterker nog, de meesten zijn inmiddels zo heilig overtuigd van hun eigen religie, daar valt gewoon niet meer tussen te komen.

Merendeel van de keuzes worden enkel gedreven door marketing.
Voor x-budget moet er iets op de markt komen.
De meeste toepassingen en systemen die ik heb gezien, zijn echt ver van optimaal.
Van de meeste grote namen in de pro-wereld en studio-wereld heb ik inmiddels in de keukens gekeken.
Het is eigenlijk om je te beschamen. Alle logica en wetenschap wordt totaal genegeerd.
Ik heb vaak met open mond staan toekijken hoe alles uit de bekende boekjes gewoon overboord werd gegooid.
Er wordt idd wel "wat" gemeten en gesimuleerd, maar hoe dat vervolgens praktisch geïmplementeerd wordt (niet te spreken over foute meetmethodes)......omg :(
Op het moment dat je er iets van zegt en probeert uit te leggen, zit men je glazig aan te staren.

Denken dat deze bedrijven het voor elkaar hebben op technisch gebied is echt HEEL naïef, sorry Sander.

Om precies deze reden neem ik het dan ook veel hobbyisten kwalijk.
Verkeerde voorlichting leidt tot verkeerde resultaten en conclusies.

Overigens wel interesse discussie, ik merk namelijk vaak dat men hier door verward is. Wellicht interessant voor een ander/nieuw topic?
Dit gaat inmiddels niet meer over wat we van 't forum vinden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Wat vinden we van 't forum?

Bericht door SSassen »

Dat is niet waar ik op doelde Bart, het gaat om de commerciële belangen die er spelen in een industrie (pro-audio) waar miljarden in omgaan.
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”