acoustic energie vifa tweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

acoustic energie vifa tweeter

Bericht door toetertje »

Een vriend van mij heeft al heel erg lang een set ae speakers.
Hier zitten de vifa dx25sc07-04 tweeters in.
Nu speelt de ene tweeter veel zachter dan de andere. Het zit
ook echt in de tweeter zelf. Nu kan ik over deze tweeter niet
veel info vinden. Is hier een vervanger voor, of misschien een reparatieset?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door SARK »

Zit er ferro fluid in? Misschien is het uitgedroogd?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door toetertje »

SARK schreef:
Zit er ferro fluid in? Misschien is het uitgedroogd?
Volgens mij zijn het inderdaad ferro fluid tweeters. Gaat hij zachter spelen
als dat uitdroogd?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door SARK »

Het kan stroperig worden … je zou de tweeter eens kunnen demonteren (als dit al mogelijk is) en schoon kunnen maken en daarna luisteren of hij luider speelt zonder de ferro fluid.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door toetertje »

Het klusje is geklaard. :rock:

Het diafragma liet zich erg makkelijk verwijderen. Deze was 1 geheel met een kunstof behuizing.
Daar zaten de aansluitpunten ook aan vast, dus ik kon het in 1 geheel zo vanaf pakken.
Eerst alles schoongemaakt en ze weer geprobeerd. Tadaaa ze speelden weer zoals het hoort.
Nieuwe ferrofluid erin gedaan, en ze spelen weer als vanouds. :proost:
Bijlagen
IMG-20191210-WA0003.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door dre »

Gaaf!
Hoeveel vloeistof moest er in?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door toetertje »

Ik heb geen idee hoeveel vloeistof erin gegaan is.
Ik had er net iets te veel in gedaan, het moet net iets onder de rand,
het mag niet overstromen bij het plaatsen van de spreekspoel.
Ik heb een flesje van 1 cc gekocht, en daar heb ik nog ruim van over.

https://www.speakerrepairshop.nl/nl/fer ... /a-4597-30
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door dre »

Oké!
Ik wil ook een set tweeters aan gaan pakken namelijk.......
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door toetertje »

Deze gingen erg makkelijk. Ik heb ze ook gehad, waarbij je 2 zeer iele litze draadjes
los moest solderen, om het diafragma te kunnen verwijderen. Dat was erg eng. [-o<
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door toetertje »

Welke tweeters wil je gaan doen? Misschien kun je ergens plaatjes van de constructie vinden.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door dre »

Ik ga een set Accuton tweeter doen......
Dus ook voorzichtig in ieder geval! :mrgreen:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door toetertje »

dre schreef:
Ik ga een set Accuton tweeter doen......
Dus ook voorzichtig in ieder geval! :mrgreen:
Mijn handen beginnen al te trillen bij de gedachte. :-k
Ik had bij deze het geluk, dat er al 1 "stuk" was.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door dre »

Het kan altijd nog in de kliko! :lol:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door SARK »

Ha goed om te lezen dat het is gelukt en dat het idd de ferrofluid was! Ook goed dat je ze meteen alle twee hebt aangepakt .... good thinking :idea:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door dre »

Kan slechte ferrofluid ook invloed hebben op de diepgang van de tweeter?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door ds23man »

Theoretisch zal het dikker worden van de ferrofluid een effect hebben op het gehele weergavegebied. Alles wordt zachter omdat er een rem op gezet wordt.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: acoustic energie vifa tweeter

Bericht door dre »

De meting liet veel bulten zien en een afval in het laag.......
Een mooi klusje voor in de kerstvakantie!
Plaats reactie