Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dus bij jou speelt de versterker wel normaal?
Dat wordt moeilijk te zoeken / vinden dan om te weten te komen waarom het geluid bijna volledig weg was.
Dat wordt moeilijk te zoeken / vinden dan om te weten te komen waarom het geluid bijna volledig weg was.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ja inderdaad en beide kanalen waren uitgevallenWilly_61 schreef:Dus bij jou speelt de versterker wel normaal?
Dat wordt moeilijk te zoeken / vinden dan om te weten te komen waarom het geluid bijna volledig weg was.
Dus dacht ik voeding
Maar print onderste boven gehad en met zn tweeën gekeken Op de versterker print flink gehamerd
Blijft het gewoon doen
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Heeft Bas al geprobeerd om een andere bron aan te sluiten op de versterker toen hij dat probleem had?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dacht het Niet Willy momenteel heeft hij m’n EL12 versterker
Ik heb de CTA4.4 dicht geschroefd
De twee geroosterde 100Ω weerstanden vervangen
De output is ca 12 Watt op beide kanalen
Ik heb er flink op getikt met de achterkant van een schroevendraaier op gedrukt ermee
alle kroonstenen geprobeerd aan te draaien maar dat stond allemaal vast
Ben benieuwd of deze fout zich ook is met de EL12 versterker
Ik heb de CTA4.4 dicht geschroefd
De twee geroosterde 100Ω weerstanden vervangen
De output is ca 12 Watt op beide kanalen
Ik heb er flink op getikt met de achterkant van een schroevendraaier op gedrukt ermee
alle kroonstenen geprobeerd aan te draaien maar dat stond allemaal vast
Ben benieuwd of deze fout zich ook is met de EL12 versterker
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
ik ga vanavond proberen om de bron uit te sluiten.Willy_61 schreef:Heeft Bas al geprobeerd om een andere bron aan te sluiten op de versterker toen hij dat probleem had?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
hardbats schreef:ik ga vanavond proberen om de bron uit te sluiten.Willy_61 schreef:Heeft Bas al geprobeerd om een andere bron aan te sluiten op de versterker toen hij dat probleem had?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Wat de APL betreft:
Zit ie op de 8Ω aansluiting terwijl je op 4Ω meet?, want dan krijgt ie teveel voor zijn kiezen!
Als de transistor en de LED nog goed zijn is het heel bijzonder dat de weerstand zo heet wordt, ik zal het nog eens simuleren en morgen het resultaat posten.
Zit ie op de 8Ω aansluiting terwijl je op 4Ω meet?, want dan krijgt ie teveel voor zijn kiezen!
Als de transistor en de LED nog goed zijn is het heel bijzonder dat de weerstand zo heet wordt, ik zal het nog eens simuleren en morgen het resultaat posten.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Het was wel even een verwarrende moment ervoormtb schreef:Wat de APL betreft:
Zit ie op de 8Ω aansluiting terwijl je op 4Ω meet?, want dan krijgt ie teveel voor zijn kiezen!
Als de transistor en de LED nog goed zijn is het heel bijzonder dat de weerstand zo heet wordt, ik zal het nog eens simuleren en morgen het resultaat posten.
De spanning op de scoop klopte niet , Dus was ik weer verdwaald in de digitale menus , en in een ooghoek zag ik de rook van de APL En dat was maar een momentje , ik meen dat de switch op 8 Ohm stond ,
Maar ik heb er nu 1 Watt weerstanden ingezet en kan gerust vol uitsturen , dus weet echt niet waarom het begon te roken
Ik blijf erbij dat er geen 0,6 Watt weerstanden inzaten maar veel minder die zelfde als in mijn Onderdelen bakjes
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik heb een waarschuwing aan het begin van APL geplaatst, je kan R3/4 verhogen want de helderheid is ruim voldoende.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik denk niet dat Bas de versterker met 10 Watt op 8 Ω gebruiken zalMTB schreef
Bij continuele belasting, bijvoorbeeld bij metingen met een weerstandsbelasting i.p.v. luidspreker, moet je het vermogen van R3 in de gaten houden!
Als vuistregel kan je P=V²/R3 of R3=V²/P en V=√(P*R3) gebruiken, waarin V de maximale wisselspanning en P het maximale vermogen is.
Met een 100Ω weerstand van 1/4W kan je tot 5V en met een van 1/2W tot 7V.
Wil je tot 9V, dat is 20W in 4Ω of 10W in 8Ω en het maximum voor de andere onderdelen, dan wordt R3 dus 330Ω@1/4W of 180Ω@1/2W.
Voor het juiste kleurverloop moet je voor R4 dezelfde waarde als R3 nemen.
Want dat is Echt een hele bak herrie
We zaten nu al met minder dan 1 Watt en 1Khz op een speaker met de vingers in onze oren
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
De 10 watt zal niet snel aangetikt worden nee.
Tevens geven de bron en de bekabeling geen storingen.
Tevens geven de bron en de bekabeling geen storingen.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Eigenaardige storing geweest Bas
Als iemand nog een tip heeft om deze eigenaardige onderbreking in de versterker te vinden
De versterking was voor 99% dood na een tik uit de luidsprekerboxen en op beide kanalen dus geen versterking meer
Ik sta open voor elke suggestie
Bijvoorbaat dank
Als iemand nog een tip heeft om deze eigenaardige onderbreking in de versterker te vinden
De versterking was voor 99% dood na een tik uit de luidsprekerboxen en op beide kanalen dus geen versterking meer
Ik sta open voor elke suggestie
Bijvoorbaat dank
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Bedankt Michiel.mtb schreef:Ik heb een waarschuwing aan het begin van APL geplaatst, je kan R3/4 verhogen want de helderheid is ruim voldoende.
Vermits beide kanalen "dood" waren moet je zeker niet zoeken in de versterker zelf, gaande van de ingangsprint naar versterkerprint inclusief de auto-bias schakelingen.Bert61 schreef:Eigenaardige storing geweest Bas![]()
Als iemand nog een tip heeft om deze eigenaardige onderbreking in de versterker te vinden
De versterking was voor 99% dood na een tik uit de luidsprekerboxen en op beide kanalen dus geen versterking meer
Ik sta open voor elke suggestie
Bijvoorbaat dank
Het moet iets geweest zijn dat beide kanalen gemeen hebben: om te beginnen het ingangssignaal zelf, was dat er nog zonder fout?
Verder de voeding, dat is nog het enige dat gemeenschappelijk is, maar als die in de fout ging zou die niet zomaar terug tot leven komen.
Heb je nu de hotfix print geplaatst?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi Willy
De Hotfix heb ik er nog niet in gezet
Heel de voeding heeft een paar maanden bij Bas gedraaid Dus ik ga niet iets repareren wat goed werkt
ik heb de voeding eruit gehad en niks kunnen vinden
Alles zit vast geen soldeer verbinding die slecht was Geen losse kroonsteentjes
De gloei bleef wel werken Dus daar licht het ook niet aan
De Hotfix heb ik er nog niet in gezet
Heel de voeding heeft een paar maanden bij Bas gedraaid Dus ik ga niet iets repareren wat goed werkt
ik heb de voeding eruit gehad en niks kunnen vinden
Alles zit vast geen soldeer verbinding die slecht was Geen losse kroonsteentjes
De gloei bleef wel werken Dus daar licht het ook niet aan
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dan kan je Bas enkel adviseren om, indien het zich op nieuw voordoet, een andere signaalbron te selecteren om te zien of het daaraan ligt.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Nou Het is nog niet opgelost
Zonder er verder over na te denken heb ik bij 1 kanaal wat aan de terugkoppeling gedraaid en op minimum vervorming gezet
Met als gevolg dat nu een kanaal minder presteert dan de ander
De balans staat nu een stuk uit de midden
Maar de Tik was niet weg blijkt en Bas zag bij toeval een kant van de APL op lichten
Dus heb ik Bas gevraagd de buizen om te wisselen van links naar rechts
Dat was Zaterdag avond meen ik
Sindsdien heeft het niet meer plaats gevonden
Vanavond komt Bas weer naar hier.
En kan ik alleen maar die balans weer goed zetten
Verder weet ik niets anders te doen als op de print een paar tikken te geven en hopen dat het zich weer voor doet
Maar ben wat radeloos eigenljk wat ik verder kan doen
Misschien een nieuwe set buizen erin zetten en afwachten of dat het was
Zonder er verder over na te denken heb ik bij 1 kanaal wat aan de terugkoppeling gedraaid en op minimum vervorming gezet
Met als gevolg dat nu een kanaal minder presteert dan de ander
De balans staat nu een stuk uit de midden
Maar de Tik was niet weg blijkt en Bas zag bij toeval een kant van de APL op lichten
Dus heb ik Bas gevraagd de buizen om te wisselen van links naar rechts
Dat was Zaterdag avond meen ik
Sindsdien heeft het niet meer plaats gevonden
Vanavond komt Bas weer naar hier.
En kan ik alleen maar die balans weer goed zetten
Verder weet ik niets anders te doen als op de print een paar tikken te geven en hopen dat het zich weer voor doet
Maar ben wat radeloos eigenljk wat ik verder kan doen
Misschien een nieuwe set buizen erin zetten en afwachten of dat het was
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Er is niets vervelender dan af en toe fouten. Probeer er dan maar achter te komen wat de oorzaak is. De vorige keer deden toch bede kanalen het niet meer. Je zou het dan eerder in de voeding moeten zoekem lijkt mij.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Alleen Tikken en Bas dacht toen uit beide speakers
De kanaalscheiding is ca 30 dB
Dus als het hard is hoor je het op beide kanalen Douwe
Maar het is niet dat hij er even mee stopte
Dat is dan verkeerd uitgelegd
De kanaalscheiding is ca 30 dB
Dus als het hard is hoor je het op beide kanalen Douwe
Maar het is niet dat hij er even mee stopte
Dat is dan verkeerd uitgelegd
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Wij hadden pas ook zo iets bij de TV op de slaapkemer, piepjes die je niet kon thuis brengen waar het vandaan kwam.
Bleek dan een rookmelder te zijn.
Bleek dan een rookmelder te zijn.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik verwijs terug naar mijn opmerkingen die ik eerder gepost had.
Dus tikken op de versterkerprint enz. zal niks uithalen, afregelingen van die print overdoen ook niet.
Als het niet aan de ingangsbron ligt, zou ik de APL eens een tijdje afkoppelen, meer bepaald de koppeling naar de luidsprekers.
Je hebt een probleem gehad met de APL, ik denk dat dat een reden is om in die richting te zoeken.
Dus tikken op de versterkerprint enz. zal niks uithalen, afregelingen van die print overdoen ook niet.
Als het niet aan de ingangsbron ligt, zou ik de APL eens een tijdje afkoppelen, meer bepaald de koppeling naar de luidsprekers.
Je hebt een probleem gehad met de APL, ik denk dat dat een reden is om in die richting te zoeken.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Liggen alle metalen delen wel aan massa zodat er niet ergens statische lading kan ontstaan?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Maar even teruggelezen, ik loop wat achter
Is idd lastig zoeken naar iets wat alleen voorkomt als je even niet kijkt
Beide kanten is idd zo goed als zeker iets met de voeding.
Omdat 't een klik is zou de eindversterker, dus na de volumeregelaar, niet in aanmerking komen. Door de balans struktuur hoor je weinig van voedingsveranderingen.
Maar dat houdt in dat de klik ook harder of zachter wordt naar gelang de stand vol-pot.
Lastig na te zien, wachten tot st-juttemis met de volumeregelaar dicht is ook niet te doen.
Misschien iets bij MP3, vonkoverslag ergens of een van de elcos (C1?) of de zener die soms doorslaat ...
Anne
Is idd lastig zoeken naar iets wat alleen voorkomt als je even niet kijkt
Beide kanten is idd zo goed als zeker iets met de voeding.
Omdat 't een klik is zou de eindversterker, dus na de volumeregelaar, niet in aanmerking komen. Door de balans struktuur hoor je weinig van voedingsveranderingen.
Maar dat houdt in dat de klik ook harder of zachter wordt naar gelang de stand vol-pot.
Lastig na te zien, wachten tot st-juttemis met de volumeregelaar dicht is ook niet te doen.
Misschien iets bij MP3, vonkoverslag ergens of een van de elcos (C1?) of de zener die soms doorslaat ...
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi Anne Douwe Hans Willy Volgens Bas was het op 1 kanaal
De weerstand 1/4 Watt in de APL ging in rook op
En nee het was geen 0.6Watt Willy ik denk dat ik die uit eigen voorraad geplaatst heb
Die is vervangen door een 1 Watt
En het trad sporadisch op gister niet meer
Ik ga kijken hoeveel PCL86 ik heb ik denk best wel 5-6 kan ik misschien 1 kanaal volledig vervangen
Maar ik ga weer plat pijn in m’n rug van het ritje naar Anne Ritje eergister is nog niet over moet nog ff kalm blijven mann
E
Oh ja de volume staat open hij regelt ingangs nivo met een kassie aan internet en zijn telefoon
Hans weet wel hoe dat heet
Ik ben het ff kwijt
De weerstand 1/4 Watt in de APL ging in rook op
En nee het was geen 0.6Watt Willy ik denk dat ik die uit eigen voorraad geplaatst heb
Die is vervangen door een 1 Watt
En het trad sporadisch op gister niet meer
Ik ga kijken hoeveel PCL86 ik heb ik denk best wel 5-6 kan ik misschien 1 kanaal volledig vervangen
Maar ik ga weer plat pijn in m’n rug van het ritje naar Anne Ritje eergister is nog niet over moet nog ff kalm blijven mann
E
Oh ja de volume staat open hij regelt ingangs nivo met een kassie aan internet en zijn telefoon
Hans weet wel hoe dat heet
Ik ben het ff kwijt
