Ik ben een volkomen noob die toch graag wat probeerd dus ren niet meteen weg Ik heb een marantz receiver met daarop 2 bose 601 speakers. Klinkt goed! Vandaar uit naar 2 sharp 2x200 watt eindversterkers met op elk een set bose 901 speakers.. Klinkt ook goed! MAAR.. Nu de maar: er zit geen originele bose eq op en ik krijg altijd van de bose kenners het mee warrige.. Met eq klinkt het zoveel beter?? Maar ik wil die eq niet want ik vind dat voor mijn gevoel echt te oud met alleen 3 knoppen cq ik kan er niet bij dat dat zoveel moet uitmaken? Nu heb ik wel een mini dsp HD maar ik ben bang dat dat te hoog gegrepen is voor me... Kan al de info ook helaas niet omvatten.. Dus nu mijn vraag: is er een kenner in de buurt van Rotterdam? die zin heeft om mij uit mijn lijden te verlossen? Hoeft uiteraard niet voor nix en koffie heb ik ook!
Is er ergens via google te vinden wat de originele EQ zou doen qua curves? Als je dat zou weten, dan ben je al een stapje verder om dat eventueel na te bouwen. Anders zou je moeten gaan meten en kijken waar EQ iets zou kunnen doen. Bose weet natuurlijk wat hun speakers doen en zou afwijkingen in de frequentierespons kunnen corrigeren met EQ. Dit gaat dan puur om de speaker zonder invloed van de kamer. Maar misschien zijn ze ook uitgegaan wat een gemiddelde kamer doet, en proberen ze daar wat van op te vangen, hoewel dat natuurlijk lastiger is, want wat is een gemiddelde kamer. En jou kamer kan flink afwijken van huin gemiddelde.
Dus als er wat meer info te vinden is over wat Bose EQ nou precies probeert te ondervangen, dan maakt dat de opgave wat gemakkelijker.
Zonder deze correctie is het geluid uit een 901 echt niet te kauwen. Ik heb in de jaren '80 in een hifi zaak in Den Haag wat bijgeklust en gespeeld met een 901 en die equalizer. Zonder equalizer klonk een oude middengolfradio zelfs nog beter.
De curve:
Frequency Response Normal Centered Centered.jpg
Dat is best wel een flinke correctie! Heeft wat weg van loudness, Extra laag en hoog, maar valt ook wel weer weg en ook in midden wat extra Eq, maar subtiel is iets anders.
De curve:
Frequency Response Normal Centered Centered.jpg
weet je ook toevallig wat de drie knoppen doen? welk deel van curve ze beïnvloeden? ik neem aan dat curve de max stand is en dat de knoppen de correctie minder ingrijpend kunnen maken.
Dat is dus een kwestie van doof zijn want ik vind het best aardig klinken... Evengoed wil ik die eq NIET en vraag ik om hulp bij en met de mini dsp
Ik beweer ook nergens dat je die equalizer moet gebruiken, je kan het uiteraard ook met een DSP doen, maar in de jaren '80 had je geen DSP. Het effect blijft hetzelfde: als je een verschil van 26 dB peak-peak moet corrigeren, dan klinkt het zonder die correctie vanzelfsprekend nergens naar.
De curve:
Frequency Response Normal Centered Centered.jpg
weet je ook toevallig wat de drie knoppen doen? welk deel van curve ze beïnvloeden? ik neem aan dat curve de max stand is en dat de knoppen de correctie minder ingrijpend kunnen maken.
Ruimtecorrectie, de curve boven is met alles op flat.
De curve:
Frequency Response Normal Centered Centered.jpg
weet je ook toevallig wat de drie knoppen doen? welk deel van curve ze beïnvloeden? ik neem aan dat curve de max stand is en dat de knoppen de correctie minder ingrijpend kunnen maken.
Ruimtecorrectie, de curve boven is met alles op flat.