de zoveelste Open Baffle
Moderator: Beheerdersteam
Re: de zoveelste Open Baffle
Zo, ik denk dat ik nog een koffie neem!
Re: de zoveelste Open Baffle
Koffie kun je bij mij ook krijgen 
Re: de zoveelste Open Baffle
Wat bevalt je het beste? Het lijkt me dat je met de vleugels iets meer laag krijgt, maar of dat ten koste gaat van iets anders?leonidas schreef:The beauty and the beast Open baffle.
Er is een XO voor de vlakke baffle en de aanpassingen als je vleugeltjes wil gebruiken.
Re: de zoveelste Open Baffle
Ik denk dat het meer een kwestie is van smaak.
Re: de zoveelste Open Baffle
Vleugels geeft 6dB hoger spl. Akoustisch XO punt zakt een oktaaf. De fr doet nu een groter gebied. Voor mij klinkt met vleugels , met de juiste voicing, beter.
Laatst gewijzigd door leonidas op za 23 nov 2019, 9:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: de zoveelste Open Baffle
Waar zit de knip ongeveer? Ik denk dat die Lii best makkelijk ook het lagere midden kan weergeven.leonidas schreef:De fr doet nu een groter gebied. .
Dit doet me denken aan een van de laatste filmpjes van Steve Guttenberg (de bruingoedhandelaar, niet de acteur), hij is ook erg lyrisch over een open baffle concept.
Verrek; op 2:53 zie ik een bekende naam verschijnen.
Re: de zoveelste Open Baffle
Hoi Richard,
De knip zit zonder vleugels rond de 700 Hz en met zo bij 400.
Het gaat dus om ongeveer een oktaaf , die de ene keer wat meer door de woofer en de andere keer wat meer door de fr gedaan wordt.
Had het fimpje nog niet goed bekeken maar vind het wel leuk om mijn naam terug te zien.
Een van de opmerkingen van Steve is dat het net zo belangrijk is dat het "lage midden" door de woofers gedaan wordt !
En dat ben ik helemaal met hem eens
Je krijgt gewoon een stoot meer energie in de ruimte waardoor met name mannenstemmen (maar ook piano) veel meer body krijgt.
Wat ik wel al wist was dat PAP mijn XO in hun kant en klare speakers ging gebruiken.
Ook zie ik mijn TQWP voor de Lii Audio Crystal 10 terug op een Chinese site
best wel grappig.
De knip zit zonder vleugels rond de 700 Hz en met zo bij 400.
Het gaat dus om ongeveer een oktaaf , die de ene keer wat meer door de woofer en de andere keer wat meer door de fr gedaan wordt.
Had het fimpje nog niet goed bekeken maar vind het wel leuk om mijn naam terug te zien.
Een van de opmerkingen van Steve is dat het net zo belangrijk is dat het "lage midden" door de woofers gedaan wordt !
En dat ben ik helemaal met hem eens
Je krijgt gewoon een stoot meer energie in de ruimte waardoor met name mannenstemmen (maar ook piano) veel meer body krijgt.
Wat ik wel al wist was dat PAP mijn XO in hun kant en klare speakers ging gebruiken.
Ook zie ik mijn TQWP voor de Lii Audio Crystal 10 terug op een Chinese site
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: de zoveelste Open Baffle
Zojuist de uitbarsting van Leonidas van begin dit jaar ontdekt, inclusief de nogal onheuse benadering van DS23-man en mijzelf. Gaf het voldoening de naam zelfs verkeerd te spellen?
Hoe dan ook, ik beloof hierbij dat ik je privé draadje nooit meer zal verontreinigen met mijn ingebeelde kennis. Sterker nog, ik zal het nooit meer lezen.
Beloofd,
Tom
Hoe dan ook, ik beloof hierbij dat ik je privé draadje nooit meer zal verontreinigen met mijn ingebeelde kennis. Sterker nog, ik zal het nooit meer lezen.
Beloofd,
Tom
Re: de zoveelste Open Baffle
edit: ongepaste reactie weggehaald.
Laatst gewijzigd door Walt op ma 25 nov 2019, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: de zoveelste Open Baffle
Maar toch bedankt Tom , kan ik tenminste weer onbevangen posten 
Re: de zoveelste Open Baffle
Zo lang je maar kroonsteentjes en draadgewonden weerstanden blijft gebruiken 
Re: de zoveelste Open Baffle
Volgens mij is er niks mis met draadgewonden weerstanden. De eventuele inductie van die dingen is verwaarloosbaar in het audiobereik.markbakk schreef:Zo lang je maar kroonsteentjes en draadgewonden weerstanden blijft gebruiken
Re: de zoveelste Open Baffle
Kleine update.
Zelf denk ik , met de Lii units , de lekkerste OB te hebben tot nu toe.
(Ja : ik zal blijven door ontwikkelen !!)
Na een week op en neer jojoën met onderdelen kwam ik steeds op hetzelfde terug.
Het werd dus stabiel.
Tot nu toe weinig andere luisteraars gehad.
Een avond met drie geïnteresseerden eerst naar mijn "custom" PAP set en vervolgens naar de Lii set geluisterd.
Steeds dezelfde tracks.
Het werd 3-0 voor de Lii set.
Een van de mensen had net de iEar show bezocht en beweerde dat deze set alles wat hij daar gehoord had zou "wegspelen".
Kan natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak zijn maar toch....
Op dit moment wordt dit concept door de ontwerper van de units , Lao Lii , in China gebouwd , zodat ze daar alles zelf kunnen beoordelen.
Kan moeilijk zeggen : kom maar een avondje bij mij luisteren
Ik hoop dat ze daar tevreden zijn , dus even afwachten voor alles publiek gaat.
Als er op dit forum mensen zijn die alvast een keer willen komen luisteren , laat maar even weten , dan maken we een afspraak en zorg ik voor koffie enzo.
mvgr. Leon
Zelf denk ik , met de Lii units , de lekkerste OB te hebben tot nu toe.
(Ja : ik zal blijven door ontwikkelen !!)
Na een week op en neer jojoën met onderdelen kwam ik steeds op hetzelfde terug.
Het werd dus stabiel.
Tot nu toe weinig andere luisteraars gehad.
Een avond met drie geïnteresseerden eerst naar mijn "custom" PAP set en vervolgens naar de Lii set geluisterd.
Steeds dezelfde tracks.
Het werd 3-0 voor de Lii set.
Een van de mensen had net de iEar show bezocht en beweerde dat deze set alles wat hij daar gehoord had zou "wegspelen".
Kan natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak zijn maar toch....
Op dit moment wordt dit concept door de ontwerper van de units , Lao Lii , in China gebouwd , zodat ze daar alles zelf kunnen beoordelen.
Kan moeilijk zeggen : kom maar een avondje bij mij luisteren
Ik hoop dat ze daar tevreden zijn , dus even afwachten voor alles publiek gaat.
Als er op dit forum mensen zijn die alvast een keer willen komen luisteren , laat maar even weten , dan maken we een afspraak en zorg ik voor koffie enzo.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Komen luisteren , met plezier Leon .leonidas schreef:Kleine update.
Zelf denk ik , met de Lii units , de lekkerste OB te hebben tot nu toe.
(Ja : ik zal blijven door ontwikkelen !!)
Na een week op en neer jojoën met onderdelen kwam ik steeds op hetzelfde terug.
Het werd dus stabiel.
Tot nu toe weinig andere luisteraars gehad.
Een avond met drie geïnteresseerden eerst naar mijn "custom" PAP set en vervolgens naar de Lii set geluisterd.
Steeds dezelfde tracks.
Het werd 3-0 voor de Lii set.
Een van de mensen had net de iEar show bezocht en beweerde dat deze set alles wat hij daar gehoord had zou "wegspelen".
Kan natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak zijn maar toch....
Op dit moment wordt dit concept door de ontwerper van de units , Lao Lii , in China gebouwd , zodat ze daar alles zelf kunnen beoordelen.
Kan moeilijk zeggen : kom maar een avondje bij mij luisteren![]()
Ik hoop dat ze daar tevreden zijn , dus even afwachten voor alles publiek gaat.
Als er op dit forum mensen zijn die alvast een keer willen komen luisteren , laat maar even weten , dan maken we een afspraak en zorg ik voor koffie enzo.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Leuk Meanman64 
Hadden wij niet al zo iets als een open afspraak staan ?
Komende maandag , dinsdag , woensdag zou kunnen.
Op dinsdag alleen 's avonds.
pm me even voor verdere afhandeling.
En als je een gast wil meenemen of mocht er nog iemand anders zijn , ook welkom.
mvgr. Leon
Hadden wij niet al zo iets als een open afspraak staan ?
Komende maandag , dinsdag , woensdag zou kunnen.
Op dinsdag alleen 's avonds.
pm me even voor verdere afhandeling.
En als je een gast wil meenemen of mocht er nog iemand anders zijn , ook welkom.
mvgr. Leon
Re: de zoveelste Open Baffle
Bedoel je in de volgende week ?
Re: de zoveelste Open Baffle
komende week , volgende week 
Volgende maan dins woensdag
Volgende maan dins woensdag
Re: de zoveelste Open Baffle
PM gestuurd
Re: de zoveelste Open Baffle
Gisteren eindelijk de stap genomen om eens bij Leon te gaan luisteren. Ik volg dit draadje al een tijd, en ik dacht steeds: Leon is een verwante ziel.
Hij denkt ongeveer hetzelfde over luidsprekers ontwerpen als ik. Je zoekt een aantal mooie units bij elkaar die zo weinig mogelijk filtering nodig hebben en je maakt daar een mooi huwelijk van. We hebben gisteren geluisterd naar de Lii Audio 38 cm woofer en de 25 cm breedbander, ondersteund door een omhoog stralende tweeter. Deze hebben we twee keer beluisterd. De eerste keer stond de tweeter nog iets te hard, maar het tekent Leon dat hij iets met de feedback deed. Tijdens de tweede sessie was de synergie perfect, en dat met een tweetertje van een tientje. Deze combinatie speelde de dubbele woofer van PAP met breedbander en dure Mundorf AMT weg voor mij. Er zitten veel meer klankkleuren in en de impulsen zijn veel losser.
En hier komt het belangrijke punt: wij als zelfbouwers moeten mensen als Leon en Koen, die er gisteren ook was, zeer dankbaar zijn dat zij hun experimenten met deze exotische units, zoals van Lii Audio, delen met ons. Hoe zouden we anders dit spul uit China kunnen beluisteren? Ik bouw zelf al zo'n veertig jaar luidsprekers en loop al jaren de beurzen in Nederland en Muenchen af. Meestal kom ik zwaar teleurgesteld terug. Dat hebben wij ervaren zelfbouwers natuurlijk allemaal, de reactie van: moet dat zo duur zijn? Ik durf te stellen dat de luidsprekers die Leon nu heeft gebouwd met de Lii audio units veel meer op live muziek lijken dan de ultra-dure Magico's en Wilson Audio's, bijvoorbeeld. Deze units zijn niet goedkoop, zo'n 300 euro voor een basspeaker, en 500 voor de 25 centimeter breedbander, maar ze zijn het dubbel en dwars waard. Bedankt, Leon en Koen voor het ontginnen van dit terrein, en als je een beginnende zelfbouwer bent, zou ik deze kans niet laten glippen.
Hij denkt ongeveer hetzelfde over luidsprekers ontwerpen als ik. Je zoekt een aantal mooie units bij elkaar die zo weinig mogelijk filtering nodig hebben en je maakt daar een mooi huwelijk van. We hebben gisteren geluisterd naar de Lii Audio 38 cm woofer en de 25 cm breedbander, ondersteund door een omhoog stralende tweeter. Deze hebben we twee keer beluisterd. De eerste keer stond de tweeter nog iets te hard, maar het tekent Leon dat hij iets met de feedback deed. Tijdens de tweede sessie was de synergie perfect, en dat met een tweetertje van een tientje. Deze combinatie speelde de dubbele woofer van PAP met breedbander en dure Mundorf AMT weg voor mij. Er zitten veel meer klankkleuren in en de impulsen zijn veel losser.
En hier komt het belangrijke punt: wij als zelfbouwers moeten mensen als Leon en Koen, die er gisteren ook was, zeer dankbaar zijn dat zij hun experimenten met deze exotische units, zoals van Lii Audio, delen met ons. Hoe zouden we anders dit spul uit China kunnen beluisteren? Ik bouw zelf al zo'n veertig jaar luidsprekers en loop al jaren de beurzen in Nederland en Muenchen af. Meestal kom ik zwaar teleurgesteld terug. Dat hebben wij ervaren zelfbouwers natuurlijk allemaal, de reactie van: moet dat zo duur zijn? Ik durf te stellen dat de luidsprekers die Leon nu heeft gebouwd met de Lii audio units veel meer op live muziek lijken dan de ultra-dure Magico's en Wilson Audio's, bijvoorbeeld. Deze units zijn niet goedkoop, zo'n 300 euro voor een basspeaker, en 500 voor de 25 centimeter breedbander, maar ze zijn het dubbel en dwars waard. Bedankt, Leon en Koen voor het ontginnen van dit terrein, en als je een beginnende zelfbouwer bent, zou ik deze kans niet laten glippen.
Re: de zoveelste Open Baffle
Super review!
Ik zou je aanraden ook eens de luisterdagen van het forum te bezoeken, in februari is er weer één in Hengelo, daar kun je nog veel meer verschillende zielsverwanten vinden!
Ik zou je aanraden ook eens de luisterdagen van het forum te bezoeken, in februari is er weer één in Hengelo, daar kun je nog veel meer verschillende zielsverwanten vinden!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
Het blijft MyFi helaas ... En dat is altijd heel persoonlijk, uiteindelijk wil je toch een weergave die de opname zo min mogelijk geweld aandoet een deze zo waarheidsgetrouw mogelijk reproduceert zonder zaken weg te laten, of toe te voegen.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
Dat wil JIJ misschien, maar waar staat dat dit een absolute must is?SSassen schreef:Het blijft MyFi helaas ... En dat is altijd heel persoonlijk, uiteindelijk wil je toch een weergave die de opname zo min mogelijk geweld aandoet een deze zo waarheidsgetrouw mogelijk reproduceert zonder zaken weg te laten, of toe te voegen.
Mensen moeten gewoon iets maken waar zij blij van worden, het is niet aan mij om dat te veroordelen.
Overigens bestaat dat waarheidsgetrouwe ook enkel in theorie.
In principe kun je alles namelijk wel als myfi bestempelen, dus ik begrijp de "helaas" hier niet?
Dan neem ik nog niet eens alle variabelen mee, dan wel niet persoonlijk/medisch.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
Nee hoor, dat wil niet alleen ik, daarvoor zijn normen in het leven geroepen (HiFi is een van de bekendste) en er zijn kasten vol met boeken over geschreven. Dus hier proberen te suggereren dat alleen ik dit wil is ietwat wereldvreemd
...
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: de zoveelste Open Baffle
P.s. ik veroordeel helemaal niemand, iedereen moet lekker doen wat hij of zij (het?) blij van wordt. Als dat betekent dat een bonte verzameling drivers lukraak in een baffle worden geschroefd en dat daar met plezier naar geluisterd wordt dan vind ik dat prima hoor.
Re: de zoveelste Open Baffle
Muziek moet je blij maken , emotie opwekken , kippenvel geven . Wat boeit dat of het al dan niet natuurgetrouw is . Sander , wie zegt als jij een speaker ontwerpt en afstemt , deze daadwerkelijk natuurgetrouw weergeeft . Voor u mss wel met uw gehoor maar voor een ander kan dit anders zijn .
