Whiskers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Ik heb van mijn leven nog nooit een luidspreker in een boekenkast gehad.
Met -zoals verondersteld werd- laagondersteuning in de zijkant, is plaatsing in een boekenkast sowieso geen goed plan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Whiskers

Bericht door Pjotr »

Nee dan niet. Ben wel heel benieuwd Leo!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Deels gelijmd. Enkele plankjes (bodem, poort) blijven demontabel. Het eerste wat ik ga doen is de kast op de gesimuleerde 35Hz afstemmen door de lengte van het poortplankje aan te passen.
In de lijmklemmen
In de lijmklemmen
Als die lengte exact bepaald is kan ie helemaal dichtgelijmd worden.

Morgen (en misschien begin ik vanavond al) het tweede exemplaar in elkaar flansen.

Het blijven natuurlijk testkastjes. Ik hoop wel dat ik niet teveel voortschrijdend inzicht krijg. :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Whiskers

Bericht door Shadow »

pappaleo schreef:
THD
Tangband (W3-881SJ?)
Hivi (RT1C-A?)
Dayton (DA175-8?)
O:)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Merken goed. Typen niet.
Die W3-881SJ heeft wat beperkingen. Kan niet op niveau mee met een subwoef aan de zijkant.
Of de subwoef moet mee tot 250 Hz of hoger en dan kan je hem beter niet aan de zijkant hebben.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Whiskers

Bericht door Shadow »

Nee precies, ik dacht dat je ook eerder voor de W4-655c zou gaan gezien de goede ervaring. Kon het niet goed inschatten of het nu 3” of 4” zou zijn :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Ik heb wat problemen met dit concept.

Ik gebruik de Tangband W5-1138SMF als (sub)woofer. Die moet om normaal te presteren in een 10 a 11 liter kast. Bij de Boenicke W5 is dat ongeveer de helft (en heeft dunne wandjes). Garantie voor boembas. Dat dat ding er geen last van heeft komt waarschijnlijk door de zilveren "resonator" aan de minpool van de woofer. :relax:

Ik vind de combi woofer aan de zijkant en mid(full)range aan de voorkant ook wat lastig te combineren en last but not least: Het ziet er niet uit. Echt, ik vind die kast zo lelijk dat ik gewoon geen zin meer heb om er mee verder te gaan.

Voortschrijdend inzicht :mrgreen:

Dus beginnen we opnieuw. Ik gebruik wel die Tangband woofer, maar het wordt dus wel een schoenendoos. Met een inhoud van 10 liter voor de woofer. Reflexpoort wordt een afvoerpijpje en geen slotpoort (die wordt veel te lang). Alle units aan de voorkant.

De gebruikelijke kerstverplichtingen zijn achter de rug en vanmorgen heb ik wat MDF gehaald.
Na wat verspanende bewerkingen was dit het resultaat:
IMG_20191227_134752.jpg
IMG_20191227_192154.jpg
Afvoerpijpje aan de achterwand. Lengte wordt nog proefondervindelijk vastgesteld:
IMG_20191227_180215.jpg
En al een paar stukken in de lijmklemmen:
IMG_20191227_210315.jpg
Morgen verder.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Whiskers

Bericht door dre »

Kijk die Leo eens! 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Whiskers

Bericht door ray5150 »

Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. of iets dergelijks.
Ik vind het wel een uitdaging hoor, in nog geen 5 weken van tekentafel tot een werkende en (hoop ik ) goed klinkende luidspreker.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door Henkjan »

Pff, appeltje eitje. Paasweekeinde is lang genoeg toch? :bakkie:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Whiskers

Bericht door Shadow »

Ik herinner me de vorige bouw wedstrijd nog met Mission Impossible nog...daar is wel meer bloed vergoten hoor...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Daar had ik tijd zat.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Whiskers

Bericht door Shadow »

Ja daar heb je de lat nog ff hoger gelegd door er nog een te ontwerpen. Kan ik wat voor je doen komende week? O:)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Shadow schreef:
Ja daar heb je de lat nog ff hoger gelegd door er nog een te ontwerpen. Kan ik wat voor je doen komende week? O:)
Wat had je in gedachten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door Henkjan »

pappaleo schreef:
Shadow schreef:
Ja daar heb je de lat nog ff hoger gelegd door er nog een te ontwerpen. Kan ik wat voor je doen komende week? O:)
Wat had je in gedachten?
als Joram nou Leo van t werk houdt, dan heeft de rest meer kans op die Nixies :twisted:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

pappaleo schreef:
Morgen verder.
Vandaag even wat gelijmd:
Kastje lijmen
Kastje lijmen
En wat gefreesd:
Frontjes frezen
Frontjes frezen
En toen viel de stroom uit. Ik heb zo'n katrol met oververhittingsbeveiliging en die werd dus te warm. Met mijn stomme kop het kacheltje vergeten uit te zetten toen ik ging frezen.

Enfin, krijgen de stofwolken even tijd om neer te dalen.

De frontjes op de foto hebben nog niet de juiste lengte. Het gaat ook nog maar om testkastjes van Gamma MDFkarton. Doel is om metingen mee te doen, poortfrequentie bepalen en ontdekken welke constructiewijze het handigst is, zodat ik bij de definitieve versie fouten kan vermijden.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Henkjan schreef:
pappaleo schreef:
Shadow schreef:
Ja daar heb je de lat nog ff hoger gelegd door er nog een te ontwerpen. Kan ik wat voor je doen komende week? O:)
Wat had je in gedachten?
als Joram nou Leo van t werk houdt, dan heeft de rest meer kans op die Nixies :twisted:
Ik heb dit keer nix geen illusies om in de top 3 terecht te komen. Er doen teveel professionals mee. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Whiskers

Bericht door Shadow »

Ik geloof dat de Jury bestaat uit niet-deelnemers :-"
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Whiskers

Bericht door ds23man »

Volgens mij is er nog niet eens een jurysamenstelling...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door SSassen »

Haha, prachtig dit, iedereen druk aan het hobbyen dit weekend! :goeie: :yeah: :bakkie: ...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door Barry2001 »

Goed bezig hier :goedzo:
Shadow schreef:
Ik geloof dat de Jury bestaat uit niet-deelnemers :-"
Deelnemers zijn ook jury, als de deelnemer dit leuk vindt, zou niet weten waarom niet. Daarnaast is er uiteraard ruimte voor niet deelnemers, mits het niet te vol wordt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Whiskers

Bericht door ds23man »

Barry2001 schreef:
Goed bezig hier :goedzo:
Shadow schreef:
Ik geloof dat de Jury bestaat uit niet-deelnemers :-"
Deelnemers zijn ook jury, als de deelnemer dit leuk vindt, zou niet weten waarom niet. Daarnaast is er uiteraard ruimte voor niet deelnemers, mits het niet te vol wordt.
Kijk, daar gaan we weer nat net zoals bij de vorige editie. Allemaal te vrijblijvend en in de praktijk komt er geen ruk van terecht. Daarom is er een tijdje terug ( Joram kom er maar in als forumzoekmachine) geopperd om een jury te vormen van een aantal ervaren mensen die niet aan de wedstrijd meedoen. En nee, ik ga dat niet doen zoals gesuggereerd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Whiskers

Bericht door Shadow »

Barry bepaald uiteindelijk als wedstrijd commissaris :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Vanmorgen de boel uit de lijmklemmen gehaald. Ben niet ontevreden over het resultaat. Dit is voor mij de eerste keer dat er in dit stadium nog geen schroef aan te pas gekomen is:
Uit de lijmklemmen
Uit de lijmklemmen
Nu de eerste zijwand erop. De zijwand steekt baffledikte uit aan de voorkant, de baffle komt daartussenin en wordt op het binnenframe vastgelijmd (in het definitieve stadium).
Zijwand gelijmd
Zijwand gelijmd
Het kacheltje staat daar om de temperatuur net hoog genoeg te houden dat er met de houtlijm nog gewerkt kan worden. Zonder kachel vriest het er bijna.

Vanmiddag kan de zijwand van de andere kast gedaan worden (als er een paar lijmklemmen vrijkomen). In de tussentijd ga ik verder aan de baffles en het middencompartiment, dat er nog in moet voordat de andere zijwand er op gaat.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Whiskers

Bericht door pappaleo »

Ik moet nog even wat verzinnen om kleine ronde gaten te maken. De minimum draaicirkel van mijn cirkergeleider is 60mm. De tweeterflens is 66mm en dat gaat dus net. Het gat voor de magneet van 42mm doe ik met een figuurzaagje. Een decoupeerzaag is te grof voor dit soort rondingen (of ik ben te lomp).
Het gat voor de reflexpijp is een ramp. Dat moet in de definitieve versie natuurlijk beter.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”