het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Als ik mijn lowthers dan ook nog in mijn autootje moet prakken... Waar laat ik dan de bagage???
Je ging toch op de motor? :lagge:

Als je de kabeltjes naar de accu's nou eens lekker dun maakt? Met een weerstand van zeg 0,5 ohm totaal (heen en terug naar per accu). Heb je een power weerstand die niks extra kost EN eentje die de stroomklap aan kan. Wel goed twisten dan i.v.m. de krachten t.g.v. de inschakelstroom.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Klopt wel dat de inschakelstroom dan beperkt wordt maar van buffer is dan niet te spreken.. uiteindelijk wil je naar een voeding met een Ri van nul...
@anne: twee van die relais zijn bij elkaar bijna even groot, scheelt niet zo heel veel.. en hebben deze ook van die faston-aansluitingen? Als we toch grof doen moet je niet met printjes gaan werken ( met 70u koper..)
Voor de koperen platen op de elco's heb ik de dikte wel beperkt tot 1,5mm omdat ik daar nog een plaatje van had staan en ik heb weer wat meer ruimte voor de houten kappen zodat die dan toch weer ietsjes dikker kunnen worden..
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

audiomanics schreef:
Klopt wel dat de inschakelstroom dan beperkt wordt maar van buffer is dan niet te spreken.. uiteindelijk wil je naar een voeding met een Ri van nul...
Kees
Daarvoor heb je ook die elco's. 200mF heeft bij 50Hz een impedantie van 1/(2 x pi x 50Hz x 0,2F) = 15 milli-ohm. Een loodaccu van 40AH is in goede conditie 5 keer hoger. Komt nog bij je bekabeling.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Het zal een luistersessie moeten worden of er ook enig verschil te horen zal zijn met of zonder accu's... Ik heb de monstertjes vooralsnog niet op de Lowthers aangesloten. In Beetsterzwaag, waar ze op de (mini?) Frugelhorn's aangesloten waren had ik nog geen elco's en stonden de accu's aangesloten die permanent werden bijgevoed door mijn labvoeding.. Dat werkte al aardig..
Maar als er een verschil is zal het niet heel wereldschokkend zijn, verwacht ik..
Vermoedelijk zal het zonder de accu's ook prima zijn..
Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Zelfs in zijn " blote kont " vind ik 'm stoer.. Hoewel een kleintje..
Hier met mijn SE-300BXLS Audion:
MetSE300BXLS.JPG
Hoewel mijn camera er heel anders over denkt, ongeacht de instellingen, is dat paarse voor mensenogen gewoon echt blauw..

Ook de minikaku/dadu/popo/etc werkt naar behoren, ik ga alleen het accu relais niet meer uit de accuspanning voeden want door zijn belasting trekt hij de nul ongeveer 0,3V uit het midden. Dus gewoon uit de 12Vvoeding die toch al in het voedingskastje zit.
Dat vergt een kleine aanpassing van het schema.. Het relais altijd laten inklappen is het eenvoudigste, maar ik denk dat ik er met twee transistoren en een paar weerstanden wel ben om de aangesloten accu te sensen..
LeMonstreSupply.JPG
Topview.JPG
Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Wordt erg mooi Kees :rock: :sure:
audiomanics schreef:
Hoewel mijn camera er heel anders over denkt, ongeacht de instellingen, is dat paarse voor mensenogen gewoon echt blauw..
Is een toch een kwestie van overbelichting en verschillende kleurtemperatuur. Truuk is dan om 2 opnamen over elkaar te maken: Eentje met de ledjes uit en het omgevingslicht en eentje met de ledjes aan een omgevingslicht uit maar een kleiner diafragma zodat de leds niet clippen op de foto. (Extra weerstand in serie met de leds help ook :hide: :mrgreen: )
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Blauw.jpg
Een beetje zitten faken met photoshop.. kanaaltje verschuiven en als color-overlay gebruiken… komt redelijk dichtbij zo..

En een schematje voor het accurelais getekend en getest:
het relais, dat alleen uit de 12V meanwell voeding gevoed wordt, schakelt in als EN de accu aangesloten is, EN als de spanning over de tweede serie elco's gestegen is tot boven de 13,2V en zal afschakelen als een van deze voorwaarden wegvalt en ook als de kaku/dadu/popo 'm verteld dat de versterker uit moet.. Elco'tje(?) is optioneel als blijkt dat het kortstondig inzakken van de spanning de zaak blijkt af te schakelen en het relais zou gaan klapperen..
Die 100k weerstand die de basis van de eerste transistor hoog houdt zal de accu niet veel belasten..
Dus dat gaan we dan maar weer eens maken….
AccuRelais.jpg
Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op do 31 okt 2019, 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Ah!buis »

audiomanics schreef:
Blauw.jpg

Een beetje zitten faken met photoshop.. kanaaltje verschuiven en als color-overlay gebruiken… komt redelijk dichtbij zo..

Kees
Begint een beetje op een kernreaktor te lijken 8-[ :lol:
Anne
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door richard »

Erg fraai weer.
Ah!buis schreef:
Begint een beetje op een kernreaktor te lijken 8-[ :lol:
Anne
Het Tsjerenkov-effect
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Komt wel als hij af is.. nu zit ik er nog teveel aan met mijn kladdige klauwtjes..
Kees
johan283
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 12 nov 2010, 15:27

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door johan283 »

ziet er stoer uit :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Shadow »

richard schreef:
Erg fraai weer.
Ah!buis schreef:
Begint een beetje op een kernreaktor te lijken 8-[ :lol:
Anne
Het Tsjerenkov-effect
Hehe de eerste die het snapt :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Shadow schreef:
richard schreef:
Erg fraai weer.
Ah!buis schreef:
Begint een beetje op een kernreaktor te lijken 8-[ :lol:
Anne
Het Tsjerenkov-effect
Hehe de eerste die het snapt :lol:
Dat zijn toch allemaal blauwe ledjes? 8-[ 8-[ 8-[ 8-[ 8-[ :lol:
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door toetertje »

Die printspoortjes van condensatoren, zijn lekker subtiel. :mrgreen:
Hij wordt steeds fraaier. :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Shadow »

toetertje schreef:
Die printspoortjes van condensatoren, zijn lekker subtiel. :mrgreen:
Hij wordt steeds fraaier. :goedzo:
Da’s massief koperen strip :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Moet minimaal 6 mm2 zijn, dat red je niet met printplaat. Alleen die blauwe korsten........... Oh nee, dat zijn restjes Fotosop zie ik :lol:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Die koperen strips.. tja ik had nog 1,5mm dik liggen, daarmee komt de aarde al op 75mm2.. dat zachte koper is trouwens K*Tspul om te frezen, maar het is toch gelukt. Gelukkig hoeft 't geen lood te zijn, dat is helemaal troep om te frezen..(om maar in de sfeer van kernreactoren te blijven ;-) )

Had trouwens vanavond ineens een behoorlijk stinkend rookwolkje: de condensator die al zijn hele vorige leven parallel aan de trafo hing (ik dacht " ik geef 'm nog een tweede leven" ) vond het nodig om een sigaar op te steken.. Ik heb 'm niet eens eervol begraven, gewoon buiten in de kliko… tering wat stonk dat ding.. Gelukkig had ik de kap toevallig niet op de voeding geschroefd, anders had het misschien nog erger geweest.. De zekering van 2AT bleef ook nog zitten… Dan maar zonder die C.. En nu draait hij alweer de hele avond..

Zag trouwens net op de foto dat ik de linker-boven-voorpoot nog niet vast gedraaid had.. snel even kijken… klopte: kon nog een anderhalve slag verder.. nu zit hij wel mooi aan, zoals het hoort.. (ziet er niet uit, zo'n kier..)

Kees
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Tja, roodkoper frezen en draaien? Gaat i.d.d. niet zo makkelijk als automaten messing :D Gaat alleenb lekker met vlijmscherp (nieuw) gereedschap. Vooral niet te snel willen gaan, matig je toerental! 1-snijderje gaat het beste.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Shadow »

Nou m'n ringen zijn prima op de Copper Project hoor Kees :rock:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Pjotr schreef:
Vooral niet te snel willen gaan, matig je toerental! 1-snijderje gaat het beste.
Precies, maar niet poetsen, er moet wel gang in zitten en de meeste warmte verlies je met spanen maken.. Een 1-snijder heeft meestal niet zoveel ziel, en als het op kracht aankomt (mijn frees drukt op de X-as makkelijk 200 kilo, hij kan zichzelf optillen..) dan is een beetje sterkte wel wenselijk. Ik heb meestal Kyocera VHM 2-snijdertjes, dan is de chipload ook niet zo hoog..
EN ook met koper: een dikke straal lucht met Fenella er op..

@ Shadow: Die ringen van jou waren maar 1mm dik.. daar heb ik ook nog een klein stukje van liggen, voor een volgend freesprobleem :-& :?

Kees
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Van de week een poging gedaan om uit een paar blokken amerikaans notenhout de kappen te frezen. Helaas hakte de dikke frees een paar stukken uit de onderkap, dus die moet ik maar opnieuw maken.. 50 euro hout dat dus zo de kachel in kan.. C'est la vie..
5mm rookglas gebogen en er in gelijmd.. Een paar van de koperen strips zijn dan nog zichtbaar..
Ook een nieuw printje laten maken voor de uitbreiding voor de accu-check op de "minikaku".. die zal er over een dikke wek wel zijn..
MetKappen1.JPG
En ook hier weer: het paarse is gewoon blauw…
MetKappen2.JPG
Is al met al toch een gewichtig monstertje geworden met zijn afmetingen van 360x295x115mm: 11,5 kilo!! (zonder de voeding dan)

Kees
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Henkjan »

mooi zeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door Pjotr »

Sowieso wel spannend hoe dat massieve noten zich op termijn houdt met die sterk wisselende temperaturen en bijbehorende lokale uitdroging! Fraai hoor, obsceen gewoon :lol: Heel benieuwd hoe dat er straks in het echt uitziet. En hoe het klinkt uiteraard, daar ging het tenslotte om.
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: het bouwen van Hiraga Le Monstre (8W)

Bericht door audiomanics »

Ik ben wel tevreden over het geluid.. klinkt anders dan mijn 300B-XLS, maar het klinkt zeker niet verkeerd en in het echt zal het er ztraks wel zo uitzien:
MetKappenEdit.jpg
Veel anders zal het niet worden…

Kees
Plaats reactie