Vervangen woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Hifipete
Berichten: 13
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 21:42

Vervangen woofer

Bericht door Hifipete »

Ben nieuw op dit forum en heb advies nodig omtrent het vervangen van een bestaande woofer in een bijzonder 2-weg systeem, de Strathearn Audio Airborne. Zie ook https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=12938.0
Hierin zit een 60cm Strathearn magnetostaat, in combinatie met een Gia Chitin 200-28/8 woofer.
Één woofer loopt aan, bij beide woofers valt het conusmateriaal uit elkaar.
Deze woofer wordt niet meer gemaakt en reconen is onmogelijk gebleken.
Het is een 8” woofer met de volgende specs:

Vas 68L
Qts 0,32
Fo 25 Hz
SPL 88,5 dB
8 Ohm

Bestaande netto kastinhoud bedraagt 44L
Bass Reflex, Poortdiameter 5cm, lengte 6cm
Diameter uitsparing kast woofer 185mm
Kantelfrequentie bedraagt 500 Hz

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de volgende woofers:

Dayton RS225-8
Seas Prestige CD22RN4X (H1192)
SB Acoustics SB23NRXS45-8
Eton 8-612/C8/32RP
Wavecor SW215WA01
Visaton W200S
.....?

Ik heb verschillende eenvoudige online BR rekenhulpen losgelaten op genoemde woofers, maar de resultaten spreken elkaar vaak nogal tegen, waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie en ik jullie advies vraag;

Wat is de beste keuze gegeven de huidige woofer en bestaande kast?
Welke bijbehorende poortdiameter en -lengte?

Ik kan de inbouwdiameter in de kast evt. nog wat vergroten, evenals aanpassingen uitvoeren aan de br poort.

Alvast dank voor jullie reactie!
Laatst gewijzigd door Hifipete op wo 30 okt 2019, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vervangen woofer

Bericht door Henkjan »

Welkom!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Vervangen woofer

Bericht door Olaf Analogue »

Welkom.
Misschien is een tweedehands Kef B200 ook een optie.
Uiteraard dienen dan de specs naast elkaar gelegd te worden, maar mijn gevoel zegt dat dit misschien wel aannemelijke kandidaten zouden kunnen wezen.
Dan wel een versie met grote magneten, dus de SP1039 of SP1054
http://www.t-linespeakers.org/drivers/b200.html
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vervangen woofer

Bericht door SARK »

Hifipete schreef:
Één woofer loopt aan, bij beide woofers valt het conusmateriaal uit elkaar.
Je schrijft dat het conusmateriaal uit elkaar val maar dit lijkt mij nogal stug .... zijn het niet de rolranden die aan het vergaan zijn en kan het zo zijn dat bij de aanlopende woofer de rolrand dusdanig is vergaan dat de conus hierdoor een beetje scheef hangt en hierdoor de spreekspoel de metalen delen van de luchtspleet raakt?
Plaats eens foto's van de units zodat wij kunnen zien wat er aan de hand is, ik heb zelf het idee dat het vervangen van de rolranden wel eens de oplossing zou kunnen zijn :idea:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vervangen woofer

Bericht door SARK »

Ik lees nu pas dat de woofers de Gia Chitin zijn ... zijn de conussen niet gemaakt van samengeperste stukjes insectenschild/pantser?
Foto's blijven welkom :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Vervangen woofer

Bericht door Marp »

Mooie luidsprekers.
e59acc38-5aaa-42ff-b7ed-3350e5ea755f.jpg
48a36596-cbcd-4ed9-9332-c5b7926e486d.jpg
Voor een goede aansluiting op de snelle (band)tweeter, welke het al vanaf 500Hz overneemt, is de woofer uitgerust met een lichtgewicht conus.

Ik zou inzetten op een Visaton AL 200, welke eveneens een lage Mms, snelle impulsverwerking en erg goede vervorminscijfers kent. Deze wordt dan ook vaker onder dit soort middentoners/tweeters geplaatst. Op Zaph Audio is te zien hoe hij het doet in vergelijking met wat andere goede woofers. De huidige kastinhoud en afstemming blijken er ook prima bij te passen.
al200_box.png
al200_box.png (2.95 KiB) 1359 keer bekeken
Een wat hoge luchtsnelheid, dus de poortdiameter is aan de krappe kant. Maar indien dit met de huidige woofers (en afspeelvolume) geen poortruis gaf, is het met andere woofers ook geen probleem.
Een wat hoge luchtsnelheid, dus de poortdiameter is aan de krappe kant. Maar indien dit met de huidige woofers (en afspeelvolume) geen poortruis gaf, is het met andere woofers ook geen probleem.
al200_vents.png (3.06 KiB) 1356 keer bekeken
al200_gain.png
al200_phase.png
al200_spl.png
al200_group_delay.png
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Vervangen woofer

Bericht door beijert »

Misschien eens kijken bij Davis? Die hebben woofers welke qua uiterlijk misschien ook nog een beetje in de buurt komen.
297-578_HR_0.jpg
Hifipete
Berichten: 13
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 21:42

Re: Vervangen woofer

Bericht door Hifipete »

SARK schreef:
Hifipete schreef:
Één woofer loopt aan, bij beide woofers valt het conusmateriaal uit elkaar.
Je schrijft dat het conusmateriaal uit elkaar val maar dit lijkt mij nogal stug .... zijn het niet de rolranden die aan het vergaan zijn en kan het zo zijn dat bij de aanlopende woofer de rolrand dusdanig is vergaan dat de conus hierdoor een beetje scheef hangt en hierdoor de spreekspoel de metalen delen van de luchtspleet raakt?
Plaats eens foto's van de units zodat wij kunnen zien wat er aan de hand is, ik heb zelf het idee dat het vervangen van de rolranden wel eens de oplossing zou kunnen zijn :idea:
De rolranden zijn ok, het is inderdaad het conusmateriaal welke uit elkaar valt:
5DBD495F-C73C-4CF4-9ED2-F94D22557350.jpeg
Bovendien, en dat is echt hoorbaar, loopt de spreekspoel van de linker woofer aan. Wij hebben een lieve viervoeter die er met z’n enthousiaste staart al eens een paar rake klappen op heeft gegeven :rofl:
Ik heb al contact gehad met Ing. Martin Küper http://www.martinküper.de en die kon mij ook niet echt verder helpen. Ook diverse bedrijven die zich hebben gespecialiseerd in het re-conen geven aan dit niet te kunnen met deze woofers.
Laatst gewijzigd door Hifipete op wo 30 okt 2019, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hifipete
Berichten: 13
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 21:42

Re: Vervangen woofer

Bericht door Hifipete »

Olaf Markus schreef:
Welkom.
Misschien is een tweedehands Kef B200 ook een optie.
Uiteraard dienen dan de specs naast elkaar gelegd te worden, maar mijn gevoel zegt dat dit misschien wel aannemelijke kandidaten zouden kunnen wezen.
Dan wel een versie met grote magneten, dus de SP1039 of SP1054
http://www.t-linespeakers.org/drivers/b200.html
Dank voor het meedenken en deze tip, maar deze woofers van Kef worden al heel lang niet meer geproduceerd en ik zou graag de woofers willen vervangen door nieuwe exemplaren. Bovendien ligt de Vas een pak hoger? Weet alleen niet zeker welke parameters doorslaggevend moeten zijn voor een correcte vergelijking/vervanging.
Hifipete
Berichten: 13
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 21:42

Re: Vervangen woofer

Bericht door Hifipete »

Marp schreef:
Mooie luidsprekers.
Voor een goede aansluiting op de snelle (band)tweeter, welke het al vanaf 500Hz overneemt, is de woofer uitgerust met een lichtgewicht conus.

Ik zou inzetten op een Visaton AL 200, welke eveneens een lage Mms, snelle impulsverwerking en erg goede vervorminscijfers kent. Deze wordt dan ook vaker onder dit soort middentoners/tweeters geplaatst. Op Zaph Audio is te zien hoe hij het doet in vergelijking met wat andere goede woofers. De huidige kastinhoud en afstemming blijken er ook prima bij te passen.
Op die woofer was ik nog niet gekomen. Inderdaad was het lichte Chitin membraan de reden dat deze werd gecombineerd met de magnetostaten. Een goede keuze met een Mms van 21 gram...huidige zijn 27 gram:
9B32F26F-EDE9-46D3-9795-212C340B7321.jpeg
Laatst gewijzigd door Hifipete op wo 30 okt 2019, 20:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Hifipete
Berichten: 13
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 21:42

Re: Vervangen woofer

Bericht door Hifipete »

Ik toonde de data van het verkeerde type, nu staan de juiste data hierboven weergegeven.
Laatst gewijzigd door Hifipete op wo 30 okt 2019, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hifipete
Berichten: 13
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 21:42

Re: Vervangen woofer

Bericht door Hifipete »

Is Mms gelijk aan de hier genoemde m0 ?
Hifipete
Berichten: 13
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 21:42

Re: Vervangen woofer

Bericht door Hifipete »

Vas, Qts en SPl komen verdacht goed overeen met de huidige. Alleen de F0 ligt wat hoger, 32 Hz ipv 25 Hz. Gaat dat hoorbaar zijn?
Hifipete
Berichten: 13
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 21:42

Re: Vervangen woofer

Bericht door Hifipete »

al200_vents.png
Een wat hoge luchtsnelheid, dus de poortdiameter is aan de krappe kant. Maar indien dit met de huidige woofers (en afspeelvolume) geen poortruis gaf, is het met andere woofers ook geen probleem.
Beter om de poort te vervangen door de door Visaton genoemde BR 25.50 ?https://www.visaton.de/de/produkte/zube ... re/br-2550
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Vervangen woofer

Bericht door Henkjan »

Hifipete schreef:
Vas, Qts en SPl komen verdacht goed overeen met de huidige. Alleen de F0 ligt wat hoger, 32 Hz ipv 25 Hz. Gaat dat hoorbaar zijn?
t beste ff een simulatie doen, dan zie je het effect.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vervangen woofer

Bericht door SARK »

Hifipete schreef:
SARK schreef:
De rolranden zijn ok, het is inderdaad het conusmateriaal welke uit elkaar valt:
Auw ... dat doet pijn :(
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Vervangen woofer

Bericht door markbakk »

Het lijkt mij dat de aansluiting op de Stratec belangrijker is dan de exacte laagafstemming. Dan zijn de Rdc, het rendement en de Le meer van belang, net als de vraag waar en hoe ernstig de cone breakup optreedt.
edje
Berichten: 360
Lid geworden op: zo 22 apr 2007, 19:13
Locatie: Geel

Re: Vervangen woofer

Bericht door edje »

Zelf heb ik luidsprekers gebouwd met deze panelen voor mid/hoog ,fostex folietweeter voor het hoog en 2 audax carbon woofertjes van 12 cm voor het laag Heb tot nu toe nog niks beters kunnen bouwen Gaat supper samen
fausto2.jpg
Plaats reactie