Steampunk buizen mediacenter
Moderator: Beheerdersteam
Re: Steampunk buizen mediacenter
JJ elco,s 500v bestel ik hier. ( JJ is geen jensen! https://www.jj-electronic.com/en/company-profile)
https://www.tube-town.net/ttstore/compo ... ap-radial/
de 2x 470uF haal ik hier,,(kan niet goedkoper en zijn goed!!)
https://www.pollin.de/p/elko-kendeil-k0 ... 0-v-210781
Weerstanden 1 of 2W koolstof haal ik hier.
https://elektronica-online.nl/
https://www.tube-town.net/ttstore/compo ... ap-radial/
de 2x 470uF haal ik hier,,(kan niet goedkoper en zijn goed!!)
https://www.pollin.de/p/elko-kendeil-k0 ... 0-v-210781
Weerstanden 1 of 2W koolstof haal ik hier.
https://elektronica-online.nl/
Laatst gewijzigd door democles op ma 28 okt 2019, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Steampunk buizen mediacenter
Het wordt minder moeilijk, als je het schema in delen gaat zien.
Door de jaren heen weet je wel ongeveer waar de onderdelen goed en betaalbaar zijn
Door de jaren heen weet je wel ongeveer waar de onderdelen goed en betaalbaar zijn
Re: Steampunk buizen mediacenter
Over betalen gesproken.Als je de prijs van de toroidy uit Polen vergelijkt (zloty in € omgezet) is TME.eu (zit meen ik in Eindhoven) goedkoper !
Anne
Anne
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Steampunk buizen mediacenter
Hehe, ja. Die verdieping in de elektronica alleen is al nuttig. Maakt het toch iets minder abracadabra.democles schreef:Het wordt minder moeilijk, als je het schema in delen gaat zien.
Door de jaren heen weet je wel ongeveer waar de onderdelen goed en betaalbaar zijn
Het lijkt erop dat ik de meeste kleine onderdelen bij Reichelt ga halen. Die heeft tenminste een heel fijne website.
Dacht ik ook even, totdat je de netto prijzen bij TME omzet in bruto. Dan zijn ze net zo duur (voor de componenten die ik heb bekeken).Ah!buis schreef:Over betalen gesproken.Als je de prijs van de toroidy uit Polen vergelijkt (zloty in € omgezet) is TME.eu (zit meen ik in Eindhoven) goedkoper !
Anne
Re: Steampunk buizen mediacenter
Idd, met btw zijn de Polen weer ruim 2€ voordeliger.
Nu nog te zien of het versturen nog verschil maakt.
Anne
Nu nog te zien of het versturen nog verschil maakt.
Anne
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Steampunk buizen mediacenter
Zow, bijna alles gevonden na een avondje virtueel shoppen
Bijna dan:
- de 330k / 3W heeft Reichelt niet. Ik zet denk ik 150k+180k / 2W in serie, scheelt weer verzendkosten elders.
- de 47 nF / 400 V bipolaire elco's, zijn dat deze? https://www.reichelt.nl/foliecondensato ... stct=pol_0
Bijna dan:
- de 330k / 3W heeft Reichelt niet. Ik zet denk ik 150k+180k / 2W in serie, scheelt weer verzendkosten elders.
- de 47 nF / 400 V bipolaire elco's, zijn dat deze? https://www.reichelt.nl/foliecondensato ... stct=pol_0
Re: Steampunk buizen mediacenter
Ja, dat is 'm wel, maar dat is geen elco en apolair
Zijn goed op een print, als je los wil bedraden zijn condensators met wat langer aansluitingen wel handiger.
Anne
Zijn goed op een print, als je los wil bedraden zijn condensators met wat langer aansluitingen wel handiger.
Anne
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Steampunk buizen mediacenter
Zijn er meer plekken waar ik dit soort had moeten nemen? Heb nu alles als "reguliere" elco's.
Re: Steampunk buizen mediacenter
Nee,
Maar later, op de Biasprint staan er nog een stuk of 4.
De condensator van 47nF in dit schema noem je een koppel condensator,het koppeld twee buizen aan elkaar.
De condensator zorgt er voor dat alleen het AC signaal er door gaat en de DC van de voeding geblokt wordt.
Nu schijnt het dat schema,s met zo weinig mogelijk koppel condensatoren (een condensator kleurt het signaal) het beste klinken.
Dit schema van Anne is perfect,maar 2 koppelcondensator en dan ook nog een relatief kleine
Kwa kwaliteit zou ik niet besparen op deze 2 condensatoren.
Die je liet zien van EVOX staan wel onder aan de lijst van koppel condensatoren
Kies een MKP van goede kwaliteit,zou ik doen...........
Maar later, op de Biasprint staan er nog een stuk of 4.
De condensator van 47nF in dit schema noem je een koppel condensator,het koppeld twee buizen aan elkaar.
De condensator zorgt er voor dat alleen het AC signaal er door gaat en de DC van de voeding geblokt wordt.
Nu schijnt het dat schema,s met zo weinig mogelijk koppel condensatoren (een condensator kleurt het signaal) het beste klinken.
Dit schema van Anne is perfect,maar 2 koppelcondensator en dan ook nog een relatief kleine
Kwa kwaliteit zou ik niet besparen op deze 2 condensatoren.
Die je liet zien van EVOX staan wel onder aan de lijst van koppel condensatoren
Kies een MKP van goede kwaliteit,zou ik doen...........
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Steampunk buizen mediacenter
*gooit de el-cheapo versie uit z'n mandje en snuffelt het web verder af naar high end MKP... *
Deze dan: https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... 0-vdc.html
Irritant trouwens dat webshops je mandje na een paar uur gewoon leeggooien, zo blijf je bezig...
Dan die bias automaat: ik krijg van Bert 2 PCB's! Driewerf hoera voor Bert61!
Nou probeer ik dat draadje door te lezen, en het is een prachtig proces over hoe een idee zich met gezamelijke inspanning ontwikkeld tot een high-end audioproduct! Ik kan er als leek alleen geen chocola van maken, omder er veel verschillende ideeën door elkaar lopen. Is er ergens een constructie-handleiding gegeven die ik heb gemist?
Deze dan: https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... 0-vdc.html
Irritant trouwens dat webshops je mandje na een paar uur gewoon leeggooien, zo blijf je bezig...
Dan die bias automaat: ik krijg van Bert 2 PCB's! Driewerf hoera voor Bert61!
Nou probeer ik dat draadje door te lezen, en het is een prachtig proces over hoe een idee zich met gezamelijke inspanning ontwikkeld tot een high-end audioproduct! Ik kan er als leek alleen geen chocola van maken, omder er veel verschillende ideeën door elkaar lopen. Is er ergens een constructie-handleiding gegeven die ik heb gemist?
Re: Steampunk buizen mediacenter
Ziet er al een stuk beter uit.Deze dan: https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... 0-vdc.html
Er staat,,MKP Supreme High-end Condensator ,, dat wil niet zeggen dat dat zo is
Re: Steampunk buizen mediacenter
2 dan moet ik er een nasturen Seb ik heb er een stereo biasprint bij de buizen gedaanZwartoog schreef:*gooit de el-cheapo versie uit z'n mandje en snuffelt het web verder af naar high end MKP... *
Deze dan: https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... 0-vdc.html
Irritant trouwens dat webshops je mandje na een paar uur gewoon leeggooien, zo blijf je bezig...
Dan die bias automaat: ik krijg van Bert 2 PCB's! Driewerf hoera voor Bert61!
Nou probeer ik dat draadje door te lezen, en het is een prachtig proces over hoe een idee zich met gezamelijke inspanning ontwikkeld tot een high-end audioproduct! Ik kan er als leek alleen geen chocola van maken, omder er veel verschillende ideeën door elkaar lopen. Is er ergens een constructie-handleiding gegeven die ik heb gemist?
Re: Steampunk buizen mediacenter
Het zijn niet altijd elco's !Zwartoog schreef:Zijn er meer plekken waar ik dit soort had moeten nemen? Heb nu alles als "reguliere" elco's.
Er zijn verschillende manieren dat condensators worden voorgesteld, een plaatje
Anne
Re: Steampunk buizen mediacenter
Hij wil een stereoversie maken, is één stereoprint toch goed ?Bert61 schreef:2 dan moet ik er een nasturen Seb ik heb er een stereo biasprint bij de buizen gedaanZwartoog schreef:Dan die bias automaat: ik krijg van Bert 2 PCB's! Driewerf hoera voor Bert61!
Er is een ander, mogelijk, probleem. Als er een vertraging op de HS komt moet de ruststroomprint er een zijn met de relais erop.De automaat moet samen met de HS vertraagt.
Anne
Re: Steampunk buizen mediacenter
Zal het proberen in Jip en Janneke taalNou probeer ik dat draadje door te lezen, en het is een prachtig proces over hoe een idee zich met gezamelijke inspanning ontwikkeld tot een high-end audioproduct! Ik kan er als leek alleen geen chocola van maken, omder er veel verschillende ideeën door elkaar lopen. Is er ergens een constructie-handleiding gegeven die ik heb gemist?
Een eindbuis (de GU-50) heeft om stabiel te kunnen werken een bepaalde negatieve spanning nodig,die samen met het signaal op het eerste rooster staat.
Bij dit schema doen we dat met een automaat.
De hoogte van de geïnjecteerde negatieve spanning is afhankelijk van wat normaal is voor de buis,het bepaald het werkpunt van de buis en zorgt dat de buis niet weg loopt
De GU-50 vraagt iets van 50/60mA.
In het schema staat ie op 60 mA. (wordt bepaald door de Kathode weerstand van 10 ohm)
Wat doet de automaat nu eigenlijk?
De automaat draait op een bepaalde referentie spanning (een vast ingestelde spanning)
Door nu te meten over de kathode weerstand bepaald de automaat hoeveel negatieve spanning naar de buis gaat.
In wezen probeert de automaat zoveel negatieve spanning op het rooster te zetten totdat de gemeten spanning op de kathode weerstand gelijk is aan de referentie spanning van de automaat.
Bij het schema komt de negatieve roosterspanning via de 6N1P buis op het rooster van de GU-50.
Dan het printje.
K,, is het meetpunt voor de betreffende buis (naar Kathode weerstand van de buis)
-VgB,, is de negatieve spanning voor de betreffende buis (naar de 6N1P buis)
Zo eerst genoeg informatie...........
wat later komt is de voeding voor de automaat/de fuctie en aansturing van het relais en de GND aansluiting van de automaat.
Om je niet gelijk te overladen met info. stop ik eerst.
Re: Steampunk buizen mediacenter
Gelukkig Zou zonde zijn als er twee mono printjes nodig waren geweest in plaats voor stereoAh!buis schreef:Hij wil een stereoversie maken, is één stereoprint toch goed ?Bert61 schreef:2 dan moet ik er een nasturen Seb ik heb er een stereo biasprint bij de buizen gedaanZwartoog schreef:Dan die bias automaat: ik krijg van Bert 2 PCB's! Driewerf hoera voor Bert61!
Er is een ander, mogelijk, probleem. Als er een vertraging op de HS komt moet de ruststroomprint er een zijn met de relais erop.De automaat moet samen met de HS vertraagt.
Anne
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Steampunk buizen mediacenter
Hoera voor Bert!
2 prachtige buizen met handleiding, én een printje. Staan de onderdelen gewoon op, en ik maar zoeken

2 prachtige buizen met handleiding, én een printje. Staan de onderdelen gewoon op, en ik maar zoeken
Ik kan hem heel voorzichting doormidden zagen...Gelukkig Zou zonde zijn als er twee mono printjes nodig waren geweest in plaats voor stereo
Laatst gewijzigd door Zwartoog op di 29 okt 2019, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Steampunk buizen mediacenter
Poe, ging ik daar goed de mist mee in zegAh!buis schreef:Het zijn niet altijd elco's !Zwartoog schreef:Zijn er meer plekken waar ik dit soort had moeten nemen? Heb nu alles als "reguliere" elco's.
Er zijn verschillende manieren dat condensators worden voorgesteld, een plaatje![]()
Anne
- electrische condensatoren -> slaan spanning op en geven deze weer uit
- filmcondensatoren
- oliecondensatoren
- keramische condensatoren
Wat zijn de (functionele) verschillen?
Re: Steampunk buizen mediacenter
Voor stereo heb je vier GU-50 buizen nodig,wat moet je met twee?............. 
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Steampunk buizen mediacenter
Heel helder uitgelegd. In mijn woorden: je meet dus welke spanning de buis prettig vindt, en past de input van de buis daarop aan?democles schreef:...
Zo eerst genoeg informatie...........![]()
wat later komt is de voeding voor de automaat/de fuctie en aansturing van het relais en de GND aansluiting van de automaat.
Om je niet gelijk te overladen met info. stop ik eerst.
Benieuwd naar deel twee
Ik zie trouwens een voedingsspanning voor deze kaart staan van -100 V. Waar trek ik die vandaan? Of moet ik daar de -75 V op zetten?
Ik ga een lijstje maken van de componentjen. Ik begreep dat de weerstanden 1%-versies moesten zijn. Nog wattage-eisen?
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Steampunk buizen mediacenter
Aanbieding van Bert. Twee voor de prijs van tweedemocles schreef:Voor stereo heb je vier GU-50 buizen nodig,wat moet je met twee?.............
Nee, dan heb ik in ieder geval 2 goede. Stel ik krijg prut binnen, dan zit ik als beginner te klungelen terwijl de buis stuk is.
- Zwartoog
- Berichten: 343
- Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
- Locatie: 's-Hertogenbosch
- Contacteer:
Re: Steampunk buizen mediacenter
De componenten:
Paar vragen dus nog:
- Waar zitten C11 en IC2?
- IC1: CN of DN versie? Kom er niet achter wat het verschil is.
- IC3: zijn varianten met vrij variable output en met "strak" 5 V.
- K1: welk algemeen relais?
- R22: staat 680R, is dat synoniem voor 680E?
CODE: Selecteer alles
C1,C3,C5,C7: 4.7 uF → koppelcondensator
C2,C4,C6,C8: 2.2 uF, 100V → electrische condensator
C9: 100 nF → koppelcondensator
C10: 470 uF, 10V → electrische condensator
C11: ???
C12: 10 uF, 10V → electrische condensator
D1→D5: 1n4150
D6→D9: 1n4001
IC1: LT1014 → CN of DN versie ?
IC2: ???
IC3: 7805 → 5V/1A versie?
Q1→Q4: 2n5401
K1: Finder 30.22. Is dit een regulier relais 9-12V, 1A?
R1: 470k
R2,R4,R7,R9,R12,R14,R17,R19: 3.3k
R3,R8,R13,R18: 1k
R5,R10,R15,R20: 33k
R6,R11,R16: 470k
R21: 4.7k
R22: 680 Ohm ???
- Waar zitten C11 en IC2?
- IC1: CN of DN versie? Kom er niet achter wat het verschil is.
- IC3: zijn varianten met vrij variable output en met "strak" 5 V.
- K1: welk algemeen relais?
- R22: staat 680R, is dat synoniem voor 680E?
Re: Steampunk buizen mediacenter
Elke condensator heeft een max spanning wat ie kan hebben, de druk op de ketel mag niet te groot worden anders ploft de boelZwartoog schreef:Ik zie trouwens een voedingsspanning voor deze kaart staan van -100 V. Waar trek ik die vandaan? Of moet ik daar de -75 V op zetten?
Demo heeft er dus 100V elco's in gezet, ruim voldoende voor de te verwachten 75V.
Mag best 5% zijn, enkel de 10Ω kathodeweerstanden best wel 1%.Ik begreep dat de weerstanden 1%-versies moesten zijn. Nog wattage-eisen?
Op de automaatprint is dacht ik, plaats voor ½W weerstanden is genoeg.
Anne
Re: Steampunk buizen mediacenter
JaIk zie trouwens een voedingsspanning voor deze kaart staan van -100 V. Waar trek ik die vandaan? Of moet ik daar de -75 V op zetten?
1/4 wat 1% behalve 1 ,van 0,6w ,weet zo niet meer welke wordt even opzoeken.Ik ga een lijstje maken van de componentjen. Ik begreep dat de weerstanden 1%-versies moesten zijn. Nog wattage-eisen?
Anders allemaal 0,6w,zijn net zo groot als 1/4 wat metalschicht bij reichelt.
(Anne ging me voor
de 4 condensatore https://www.reichelt.de/folienkondensat ... stct=pol_0
4 elco,s 2,2uF 100v
Vergeet de IC voet niet!
en 6,3mm faston soldeer lippen
LT1014 DN
IC 5 5V vast
680E is hetzelfde als 680R of 680 ohm
vergeet de 4 transistoren niet! 2N5401
D1→D5: 1n4150 bestel hier wat meer (stuk of 20) van kosten weinig en dan kun je ze uitzoeken.
De andere diodes zijn 1N4001,bestel liever 1N4007 en een hoop meer,zul je ook nog ergens anders kunnen gebruiken in de voeding
De 1N4001 diodes voor de voedingsgelijkrichting zullen later waarschijnlijk vervallen als je de voeding van de gloeivoeding aftapt!!!!!
Dus als ze binnen zijn nog niet er op solderen!!!!!!!!!!!!!
zie Anne- K1: welk algemeen relais?
Van de GND aansluitingen op de print zul je maar 1 gebruiken. de rest vervalt!
Laatst gewijzigd door democles op di 29 okt 2019, 23:23, 10 keer totaal gewijzigd.
