Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

JJ elco,s 500v bestel ik hier. ( JJ is geen jensen! https://www.jj-electronic.com/en/company-profile)

https://www.tube-town.net/ttstore/compo ... ap-radial/

de 2x 470uF haal ik hier,,(kan niet goedkoper en zijn goed!!)

https://www.pollin.de/p/elko-kendeil-k0 ... 0-v-210781

Weerstanden 1 of 2W koolstof haal ik hier.

https://elektronica-online.nl/
Laatst gewijzigd door democles op ma 28 okt 2019, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Oh my, ik raakte even de weg kwijt :roll: 't Is niet zo moeilijk :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Het wordt minder moeilijk, als je het schema in delen gaat zien.
2 printjes.jpg
Door de jaren heen weet je wel ongeveer waar de onderdelen goed en betaalbaar zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Over betalen gesproken.Als je de prijs van de toroidy uit Polen vergelijkt (zloty in € omgezet) is TME.eu (zit meen ik in Eindhoven) goedkoper !
Anne
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

democles schreef:
Het wordt minder moeilijk, als je het schema in delen gaat zien.

Door de jaren heen weet je wel ongeveer waar de onderdelen goed en betaalbaar zijn :mrgreen:
Hehe, ja. Die verdieping in de elektronica alleen is al nuttig. Maakt het toch iets minder abracadabra.

Het lijkt erop dat ik de meeste kleine onderdelen bij Reichelt ga halen. Die heeft tenminste een heel fijne website.
Ah!buis schreef:
Over betalen gesproken.Als je de prijs van de toroidy uit Polen vergelijkt (zloty in € omgezet) is TME.eu (zit meen ik in Eindhoven) goedkoper !
Anne
Dacht ik ook even, totdat je de netto prijzen bij TME omzet in bruto. Dan zijn ze net zo duur (voor de componenten die ik heb bekeken).
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Idd, met btw zijn de Polen weer ruim 2€ voordeliger.
Nu nog te zien of het versturen nog verschil maakt.
Anne
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Zow, bijna alles gevonden na een avondje virtueel shoppen :lol:

Bijna dan:
- de 330k / 3W heeft Reichelt niet. Ik zet denk ik 150k+180k / 2W in serie, scheelt weer verzendkosten elders.
- de 47 nF / 400 V bipolaire elco's, zijn dat deze? https://www.reichelt.nl/foliecondensato ... stct=pol_0
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Ja, dat is 'm wel, maar dat is geen elco en apolair :lol:
Zijn goed op een print, als je los wil bedraden zijn condensators met wat langer aansluitingen wel handiger.
Anne
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Zijn er meer plekken waar ik dit soort had moeten nemen? Heb nu alles als "reguliere" elco's.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Nee,

Maar later, op de Biasprint staan er nog een stuk of 4.

De condensator van 47nF in dit schema noem je een koppel condensator,het koppeld twee buizen aan elkaar.
De condensator zorgt er voor dat alleen het AC signaal er door gaat en de DC van de voeding geblokt wordt.

Nu schijnt het dat schema,s met zo weinig mogelijk koppel condensatoren (een condensator kleurt het signaal) het beste klinken.

Dit schema van Anne is perfect,maar 2 koppelcondensator en dan ook nog een relatief kleine :rock:

Kwa kwaliteit zou ik niet besparen op deze 2 condensatoren.
Die je liet zien van EVOX staan wel onder aan de lijst van koppel condensatoren :?

Kies een MKP van goede kwaliteit,zou ik doen........... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

*gooit de el-cheapo versie uit z'n mandje en snuffelt het web verder af naar high end MKP... *

Deze dan: https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... 0-vdc.html

Irritant trouwens dat webshops je mandje na een paar uur gewoon leeggooien, zo blijf je bezig...

Dan die bias automaat: ik krijg van Bert 2 PCB's! Driewerf hoera voor Bert61!

Nou probeer ik dat draadje door te lezen, en het is een prachtig proces over hoe een idee zich met gezamelijke inspanning ontwikkeld tot een high-end audioproduct! Ik kan er als leek alleen geen chocola van maken, omder er veel verschillende ideeën door elkaar lopen. Is er ergens een constructie-handleiding gegeven die ik heb gemist?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Ziet er al een stuk beter uit.

Er staat,,MKP Supreme High-end Condensator ,, dat wil niet zeggen dat dat zo is :lol: ,maar JB is een goed begin.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Zwartoog schreef:
*gooit de el-cheapo versie uit z'n mandje en snuffelt het web verder af naar high end MKP... *

Deze dan: https://www.jukebox-revival.eu/index.ph ... 0-vdc.html

Irritant trouwens dat webshops je mandje na een paar uur gewoon leeggooien, zo blijf je bezig...

Dan die bias automaat: ik krijg van Bert 2 PCB's! Driewerf hoera voor Bert61!

Nou probeer ik dat draadje door te lezen, en het is een prachtig proces over hoe een idee zich met gezamelijke inspanning ontwikkeld tot een high-end audioproduct! Ik kan er als leek alleen geen chocola van maken, omder er veel verschillende ideeën door elkaar lopen. Is er ergens een constructie-handleiding gegeven die ik heb gemist?
2 dan moet ik er een nasturen Seb ik heb er een stereo biasprint bij de buizen gedaan :-s
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Zijn er meer plekken waar ik dit soort had moeten nemen? Heb nu alles als "reguliere" elco's.
Het zijn niet altijd elco's !
Er zijn verschillende manieren dat condensators worden voorgesteld, een plaatje O:)
Anne
Bijlagen
C.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Zwartoog schreef:
Dan die bias automaat: ik krijg van Bert 2 PCB's! Driewerf hoera voor Bert61!
2 dan moet ik er een nasturen Seb ik heb er een stereo biasprint bij de buizen gedaan :-s
Hij wil een stereoversie maken, is één stereoprint toch goed ?
Er is een ander, mogelijk, probleem. Als er een vertraging op de HS komt moet de ruststroomprint er een zijn met de relais erop.De automaat moet samen met de HS vertraagt.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Nou probeer ik dat draadje door te lezen, en het is een prachtig proces over hoe een idee zich met gezamelijke inspanning ontwikkeld tot een high-end audioproduct! Ik kan er als leek alleen geen chocola van maken, omder er veel verschillende ideeën door elkaar lopen. Is er ergens een constructie-handleiding gegeven die ik heb gemist?
Zal het proberen in Jip en Janneke taal :lol:

Een eindbuis (de GU-50) heeft om stabiel te kunnen werken een bepaalde negatieve spanning nodig,die samen met het signaal op het eerste rooster staat.
Bij dit schema doen we dat met een automaat.

De hoogte van de geïnjecteerde negatieve spanning is afhankelijk van wat normaal is voor de buis,het bepaald het werkpunt van de buis en zorgt dat de buis niet weg loopt :lol: d.w.z. niet een overmaat aan ampères gaat trekken waardoor de buis uiteindelijk doorbrand.

De GU-50 vraagt iets van 50/60mA.
In het schema staat ie op 60 mA. (wordt bepaald door de Kathode weerstand van 10 ohm)

Wat doet de automaat nu eigenlijk?

De automaat draait op een bepaalde referentie spanning (een vast ingestelde spanning)

Door nu te meten over de kathode weerstand bepaald de automaat hoeveel negatieve spanning naar de buis gaat.
In wezen probeert de automaat zoveel negatieve spanning op het rooster te zetten totdat de gemeten spanning op de kathode weerstand gelijk is aan de referentie spanning van de automaat.
GU50Automaat.jpg
Bij het schema komt de negatieve roosterspanning via de 6N1P buis op het rooster van de GU-50.
a2.jpg



Dan het printje.
print 1.png


K,, is het meetpunt voor de betreffende buis (naar Kathode weerstand van de buis)
-VgB,, is de negatieve spanning voor de betreffende buis (naar de 6N1P buis)

Zo eerst genoeg informatie........... :mrgreen:
wat later komt is de voeding voor de automaat/de fuctie en aansturing van het relais en de GND aansluiting van de automaat.
Om je niet gelijk te overladen met info. stop ik eerst.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Zwartoog schreef:
Dan die bias automaat: ik krijg van Bert 2 PCB's! Driewerf hoera voor Bert61!
2 dan moet ik er een nasturen Seb ik heb er een stereo biasprint bij de buizen gedaan :-s
Hij wil een stereoversie maken, is één stereoprint toch goed ?
Er is een ander, mogelijk, probleem. Als er een vertraging op de HS komt moet de ruststroomprint er een zijn met de relais erop.De automaat moet samen met de HS vertraagt.
Anne
Gelukkig Zou zonde zijn als er twee mono printjes nodig waren geweest in plaats voor stereo
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

20191029_201507.jpg
Hoera voor Bert! :yeah: :yeah: :yeah:

2 prachtige buizen met handleiding, én een printje. Staan de onderdelen gewoon op, en ik maar zoeken :lol:
Gelukkig Zou zonde zijn als er twee mono printjes nodig waren geweest in plaats voor stereo
Ik kan hem heel voorzichting doormidden zagen... :-"
Laatst gewijzigd door Zwartoog op di 29 okt 2019, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Zwartoog schreef:
Zijn er meer plekken waar ik dit soort had moeten nemen? Heb nu alles als "reguliere" elco's.
Het zijn niet altijd elco's !
Er zijn verschillende manieren dat condensators worden voorgesteld, een plaatje O:)
Anne
Poe, ging ik daar goed de mist mee in zeg :? Ik dacht dat het praktisch synoniemen waren. Je hebt dus grofweg de volgende versies:
- electrische condensatoren -> slaan spanning op en geven deze weer uit
- filmcondensatoren
- oliecondensatoren
- keramische condensatoren

Wat zijn de (functionele) verschillen?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Voor stereo heb je vier GU-50 buizen nodig,wat moet je met twee?............. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

democles schreef:
...
Zo eerst genoeg informatie........... :mrgreen:
wat later komt is de voeding voor de automaat/de fuctie en aansturing van het relais en de GND aansluiting van de automaat.
Om je niet gelijk te overladen met info. stop ik eerst.
Heel helder uitgelegd. In mijn woorden: je meet dus welke spanning de buis prettig vindt, en past de input van de buis daarop aan?

Benieuwd naar deel twee :beer:

Ik zie trouwens een voedingsspanning voor deze kaart staan van -100 V. Waar trek ik die vandaan? Of moet ik daar de -75 V op zetten?

Ik ga een lijstje maken van de componentjen. Ik begreep dat de weerstanden 1%-versies moesten zijn. Nog wattage-eisen?
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

democles schreef:
Voor stereo heb je vier GU-50 buizen nodig,wat moet je met twee?............. :mrgreen:
Aanbieding van Bert. Twee voor de prijs van twee :lol: En de print erbij! :goeie:

Nee, dan heb ik in ieder geval 2 goede. Stel ik krijg prut binnen, dan zit ik als beginner te klungelen terwijl de buis stuk is.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

De componenten:

CODE: Selecteer alles

C1,C3,C5,C7: 4.7 uF → koppelcondensator
C2,C4,C6,C8: 2.2 uF, 100V → electrische condensator
C9: 100 nF → koppelcondensator
C10: 470 uF, 10V → electrische condensator
C11: ???
C12: 10 uF, 10V → electrische condensator

D1→D5: 1n4150
D6→D9: 1n4001

IC1: LT1014 → CN of DN versie ?
IC2: ???
IC3: 7805 → 5V/1A versie? 

Q1→Q4: 2n5401

K1: Finder 30.22. Is dit een regulier relais 9-12V, 1A?

R1: 470k
R2,R4,R7,R9,R12,R14,R17,R19: 3.3k
R3,R8,R13,R18: 1k
R5,R10,R15,R20: 33k
R6,R11,R16: 470k
R21: 4.7k
R22: 680 Ohm ???
Paar vragen dus nog:
- Waar zitten C11 en IC2?
- IC1: CN of DN versie? Kom er niet achter wat het verschil is.
- IC3: zijn varianten met vrij variable output en met "strak" 5 V.
- K1: welk algemeen relais?
- R22: staat 680R, is dat synoniem voor 680E?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Ik zie trouwens een voedingsspanning voor deze kaart staan van -100 V. Waar trek ik die vandaan? Of moet ik daar de -75 V op zetten?
Elke condensator heeft een max spanning wat ie kan hebben, de druk op de ketel mag niet te groot worden anders ploft de boel :lol:
Demo heeft er dus 100V elco's in gezet, ruim voldoende voor de te verwachten 75V.
Ik begreep dat de weerstanden 1%-versies moesten zijn. Nog wattage-eisen?
Mag best 5% zijn, enkel de 10Ω kathodeweerstanden best wel 1%.
Op de automaatprint is dacht ik, plaats voor ½W weerstanden is genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Ik zie trouwens een voedingsspanning voor deze kaart staan van -100 V. Waar trek ik die vandaan? Of moet ik daar de -75 V op zetten?
Ja
Ik ga een lijstje maken van de componentjen. Ik begreep dat de weerstanden 1%-versies moesten zijn. Nog wattage-eisen?
1/4 wat 1% behalve 1 ,van 0,6w ,weet zo niet meer welke wordt even opzoeken.
Anders allemaal 0,6w,zijn net zo groot als 1/4 wat metalschicht bij reichelt.
(Anne ging me voor :lol: )

de 4 condensatore https://www.reichelt.de/folienkondensat ... stct=pol_0

4 elco,s 2,2uF 100v

Vergeet de IC voet niet!

en 6,3mm faston soldeer lippen

LT1014 DN
IC 5 5V vast
680E is hetzelfde als 680R of 680 ohm
vergeet de 4 transistoren niet! 2N5401

D1→D5: 1n4150 bestel hier wat meer (stuk of 20) van kosten weinig en dan kun je ze uitzoeken.

De andere diodes zijn 1N4001,bestel liever 1N4007 en een hoop meer,zul je ook nog ergens anders kunnen gebruiken in de voeding 8)
De 1N4001 diodes voor de voedingsgelijkrichting zullen later waarschijnlijk vervallen als je de voeding van de gloeivoeding aftapt!!!!!
Dus als ze binnen zijn nog niet er op solderen!!!!!!!!!!!!!
- K1: welk algemeen relais?
zie Anne :lol:

Van de GND aansluitingen op de print zul je maar 1 gebruiken. de rest vervalt!
Bijlagen
faston-05.jpg
BB113928-48F5-4B46-921E-C625A3DBDF8A.jpeg
BA 1.jpg
Laatst gewijzigd door democles op di 29 okt 2019, 23:23, 10 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie