Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Z12/0W5 - zijn dit "all-round" zeners van 12V, 0,5W ? 't Is een wat afwijkend symbool...
Gewone zenerdiodes 12v 0,5W
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

- Linksboven staan 2 rondjes met 2Veff. Dit leek mij het meest op het aansluitpunt voor het line-in signaal, maar vanwaar de weerstanden in
Ja dat is je ingang.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

- Linksonder staan twee rontjes op de lijn, gaan die ergens naar toe?
Was bedoeld voor een gebalanceerde ingang,hier niet van toepassing daarom doorverbinding.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

- Linksboven de GU-50 buis stat "40Vt". Wat is dat?
Weet ik zo niet,niet aan storen....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

- Vg1a/Vg1b/Ka/Kb -> aansluiting autobias
Ja
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

- Alle weerstanden 1/4W, op de 100 Ohm na bi 435V?
Nee,tekening volgt nog.............
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

- Welke soort weerstanden? Lood-koolstoffilm, dunne film, loodmetaalfolie?
Koolstof , metalfilm en metaloxide
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

- Elco's: heeft het ergens zin om de "high audio grade" te gebruiken?
Weet ik niet,wel de 2x 100uF/500v elco,s en i.p.v. 2x 470uF heb ik 500uF/500v gebruikt. JJ elco,s
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Draad 0,8mm diameter solid core.
Of wat je hebt liggen............ :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Was meer zo bedoeld,
TrZk.png
En 40Vt is de topspanning van het signaal daar.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Zo ongeveer,1W weerstanden kan ook 2W. (koolstof)

Voor de 3W metaloxide en de 5W draad of metaloxide.

Voor de 0,6W metalfilm
Bijlagen
234.png
Laatst gewijzigd door democles op ma 28 okt 2019, 0:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Anne ik heb al m’n GU50 buizen getest op 2 waarden in triode Ik neem aan dat Zwartoogje :wink:
Ze in triode gebruiken gaat
Maar de buizen 16 stuks zijn gewoon allemaal verschillend
Uit m’n hoofd bij -14 en -18 volt rooster spanning en 400 Volt Hoogspanning op Schermrooster en Anode
Een Anode stroom van 356 mA en weet ik het niet zo goed meer nu 355 mA :? Zoiets van 3 volt uit elkaar
De meeste nog veeeel meer maar de meeste zitten wat hoger in stroom
Maar wel sommige 7 -8 mA uit elkaar :think:
Maar geen een setje te maken welke binnen 1 volt gelijk zijn
Geeft verder die Autobias trekt het wel goed
Maar is 350 mA in triode bij 395 volt ( 400 volt haalt de uTracer net niet ) wel voldoende :?:
Zijn dat geen beste buizen ?
Moet ik ze op een andere wijze testen
Op andere parameters letten
Het is wel kort na je verjaardag maar Eeeenige hier van is fijn Anne O:)
Heb zo lang zitte hannesen hier dat er 2 Posts tussen gekomen zijn
Spitsuur hier
Ik ga pitte
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

democles schreef:
Draad 0,8mm diameter solid core.
Of wat je hebt liggen............ :mrgreen:
Haha, ik heb dus praktisch niets liggen, dus kan alles op maat aanschaffen. Als ik nu een draadje nodig heb, rip ik een oude kabel, maar dat is tegenwoordig heel vaak CCA of CCS :( Bedankt voor de aanwijzingen!

Ah!buis schreef:
Was meer zo bedoeld, En 40Vt is de topspanning van het signaal daar.
Anne
Thanks! Ik dacht dat je adviseerde om de 6N1P op wisselspanning te houden, vandaar. Toch maar DC?

En de GU50's ieder apart dus op de AC tappen, niet doorlussen.

Mbt de 480/240V: na de weerstand 2x tappen voor L/R, of ervoor? Of twee aparte gelijkrichtschema's vanaf de AC?

Bert61 schreef:
Anne ik heb al m’n GU50 buizen getest op 2 waarden in triode Ik neem aan dat Zwartoogje :wink:
Ze in triode gebruiken gaat
Maar de buizen 16 stuks zijn gewoon allemaal verschillend
Dank je wel Bert! Hoeveel verschil kan de autobias rechttrekken?

Vanavond eens een mandje vullen, kijken of ik alles kan vinden. Dan nog even verdiepen in de componenten voor de autobias.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Ok, update van Toroidy:
Audio grade transformers:
TS 270VA PRI: 230V
Sec I: 175-0-175V (0,5A)
Sec II: 60V (0,1A)
Sec III: 2x12,6V (2A)
Sec IV: 2x0-6,3-8V (2A)

- cost: 102,50 EUR/pc
Die 100VA Scheelt dus 12,- euro.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

om antwoord op de vraag hoeveel die AutoBias kan regelen weet ik niet maar ik denk van 0 -tot je maximale negatieve spanning -60 Volt
maar ik heb ze allemaal nog eens gemeten op wat andere parameters erbij
GU50 Test resultaten in Triode Anode en Schermrooster op 395 Volt
welke wil je Seb
Bijlagen
Metingen GU50 in triode 400 volt Anode en schermrooster  spanning.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door democles »

Thanks! Ik dacht dat je adviseerde om de 6N1P op wisselspanning te houden, vandaar. Toch maar DC?
Kan,dan 2x 6N2P op de DC gloei voeding,met de 6N1P,s op AC
Mbt de 480/240V: na de weerstand 2x tappen voor L/R, of ervoor? Of twee aparte gelijkrichtschema's vanaf de AC?
2x tappen voor L/R
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Ik heb twee buizen ingepakt staan
buis 3 en buis 7 die zijn op een haar na gelijk
Buis 3 heb ik een overzicht gedaan van de Meting Buis 7 alleen de grafiek
Ik heb ze ook als Penthode gemeten het scheelt hier een daar een heel klein beetje
Bijlagen
buis 7 I (Vg,Va)withVs,Vh constant.bmp
buis 3 I(Va,Vg)with Vs Vh constant.JPG
GU50 n3 meting3 Vs150.bmp
gu50 n7 meting 3 uit boek Us150v.bmp
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Check! Ik had een scriptje geschreven, en die kwam ook uit op 3 en 7 voor de laatste 3 kolommen ;)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Prima
Ze zijn al onderweg Niet naar dat ophaalpunt :!:
Daar kunnen alleen bedrijven iets naar toe sturen 8-[
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Ah!buis »

Hèhè, we komen weer ergens toe, naweeën van de verjaardag :-$
@Bert, is hier wel in pentode te doen hoor, maakt voor het meten niet uit.

Wat de gloei betreft, er zijn verschillende mogelijkheden, kwestie van smaak.
GloeiVaria.png
Die TS1084 erbij gezet (is een veel goedkopere dan de LT), mag enkel minder hoge ingangsspanning hebben, is hier niet van toepassing.De -C0 achter het typenr. is wel belangrijk, er bestaan er ook met vaste spanning, deze is voor hier; instelbaar.
Ook nog even waar de relais komt in geval dat je een vertraagde HS-inschakeling wil toepassen.
En als er 1N400x staat is de x voor 1 t.e.m. 7 naar keus, idem voor 1N540x.
Wat het vermogen van de weerstanden betreft, demo geeft de waarde die hij vermoedelijk heeft gebruikt, ik geef de minimale waarde mag meer zijn.
Anne

Oh ja, de spanningen uit de gelijkrichter.Zijn een benadering, afwachten wat de trafo doet.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Ah!buis schreef:
Hèhè, we komen weer ergens toe, naweeën van de verjaardag :-$
Gefeliciteerd!

Nu, in ieder geval veel keuze dus. Ik zal de onderdelen in ieder geval meenemen in de bestelling, dan kan ik de alternatieven proberen mocht de eerste niet bevallen.
Gebruikersavatar
peppy.player
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 28 okt 2019, 16:47
Locatie: San Francisco

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door peppy.player »

Dit is een zeer interessant project. Ik heb Tobias geholpen met het NixiePeppy-project, waarnaar u in uw eerste bericht verwees. Daarna heb ik ook besloten om een nieuw steampunk Peppy project te maken:
Bestandsbron: https://raw.githubusercontent.com/project-owner/Peppy.doc/master/images/sketches/sp.jpg
Bestandsbron: https://raw.githubusercontent.com/project-owner/Peppy.doc/master/images/sketches/sp.jpg
Het is nog in een zeer vroeg stadium.

Laat het me weten als je hulp nodig hebt in het digitale gedeelte van je project, vooral als je besluit om Peppy player te gebruiken.

Met vriendelijke groeten!

P.S. Ik gebruik DEEPL om te vertalen vanuit het Engels.

------------------------------------------------------------------------------------

This is very interesting project. I helped Tobias with the NixiePeppy project which you referenced in your first post. After that I also decided to create new steampunk Peppy project:
https://raw.githubusercontent.com/proje ... hes/sp.jpg
It's still in the very early stage.

Please let me know if you will need any help in the digital part of your project, especially if you will decide to use Peppy player.

Best Regards!

P.S. I'm using DEEPL to translate from English.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

peppy.player schreef:
Dit is een zeer interessant project. Ik heb Tobias geholpen met het NixiePeppy-project, waarnaar u in uw eerste bericht verwees. Daarna heb ik ook besloten om een nieuw steampunk Peppy project te maken:
Leuk dat je je hier hebt geregistreerd om te reageren! Interessant ontwerp, Steampunk geeft wat flair aan het geheel :rock: . Ik ga mijn kast verder ontwerpen als ik de grootste onderdelen binnen heb, dan weet ik hoeveel ruimte alles in beslag neemt.

EN: Great to see that you have registered here! Interesting design, Steampunk adds a nice touch to the design :rock: . I will continue drafting the layout when I have received the largest parts, as everything else should be designed around them.
PS: If the auto translation is confusing, PM me for a better interpretation.
Gebruikersavatar
Zwartoog
Berichten: 343
Lid geworden op: za 19 okt 2019, 16:37
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door Zwartoog »

democles schreef:
- Elco's: heeft het ergens zin om de "high audio grade" te gebruiken?
Weet ik niet,wel de 2x 100uF/500v elco,s en i.p.v. 2x 470uF heb ik 500uF/500v gebruikt. JJ elco,s
Ouch, 100uF/500V van Jensen zijn praktisch out-of-stock. Wat nu?
- 80 uF
- 60 + 40 uF in parallel
- ander merk
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Plaats reactie