Steampunk buizen mediacenter

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Zwartoog
Contacteer:

Re: Steampunk Bill mediacenter

Bericht door Zwartoog »

Krijg er trek van :beer:

Dit is voor mij een nieuw concept, ik begrijp nog niet goed wat de werking is.

Geeft een "standaard" diode-brug op beide 150 wel een 300 V equivalent? (*sqrt(2))

En twee wikkelingen in serie zetten, zoals 150-0-150 + 0-60, "mag" dat?

Hoe heet dit/heb je ergens achtergrondinfo? Zoveel nieuwe vragen weer :-k
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Okidoki, "centre tapped transformer" is het magische zoekwoord. Ik denk dat ik het begrijp, belangrijk is om de polariteit van de windingen in de gaten te houden. Als ik het goed begrijp, dan kloppen de spanningen zoals in de bijlage.

Bij een trafo van 150-0-150 en 0-60 kun je door creatief te tappen o.a. 360V, -90V en 120V krijgen. Weer wat geleerd :yeah:
20191022_092902.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zwartoog schreef:
Bij een trafo van 150-0-150 en 0-60 kun je door creatief te tappen o.a. 360V, -90V en 120V krijgen. Weer wat geleerd :yeah:
Uit een trafo komt geen + of -,
enkel ~ .Kun je optellen of aftrekken afhankelijk van de fase.Zo dus,
WinSam.jpg
Hier nog wat leesvoer O:)
Anne
Bijlagen
Gelijkrichten(Hammond).pdf
(259.18 KiB) 24 keer gedownload
VoedingSGS_T-enz.pdf
(789.05 KiB) 186 keer gedownload
democles

Bericht door democles »

Voordat je verder gaat,even een opmerking!

De trafo van Tube Town de TT185 geeft een mechanische brom op de trafo.

Heb er in de loop van de jaren verschillende gebruikt ,9 van de 10 brommen iets!!!

Leuk voor een gitaarversterker,maar in de woonkamer ga je je er aan ergeren :evil:

De 60v wikkeling is voor 0,1A,ook iets om rekening mee te houden.
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

@Anne: Dank weer voor deze trafo-101. Daar ga ik zeker veel mee spelen voor m'n nixie-voeding :)

@democles: Bedankt voor de tip, dan sla ik die over! Ik heb te vaak brom- of ruis gehad in m'n audio (nou ja, computerspeakers, cassettedecks e.d.) dus als ik dát kan voorkomen. Vandaar ook de keuze voor louter ringkernen om een deel van de oorzaken te voorkomen. @Bert61's filmpjes waren erg overtuigend:

Verder: de knoop is door, ik ga voor de GU50 :o Het geluid is blijkbaar goed is en de kosten zijn lager, en de industriële uitstraling van die GU50 buizen passen prima in een steampunk-stijl. :D
Bestandsbron: https://pmcvariety.files.wordpress.com/2018/02/the-shape-of-water-set-design.jpg?w=1000&h=562&crop=1
Bestandsbron: https://pmcvariety.files.wordpress.com/2018/02/the-shape-of-water-set-design.jpg?w=1000&h=562&crop=1
Groene led eronder:
Bestandsbron: https://drfreex.files.wordpress.com/2013/10/prince-of-darkness-liquid-container-devil.jpg
Bestandsbron: https://drfreex.files.wordpress.com/2013/10/prince-of-darkness-liquid-container-devil.jpg

Titel ook aangepast.
OpaBert

Re: Steampunk buizen mediacenter

Bericht door OpaBert »

Wohhh :shock: dat was schrikken zie ik opeens een kop die smorgens in de badkamer zie :lol:
democles

Bericht door democles »

Verder: de knoop is door, ik ga voor de GU50 :o
=D>

Volgende stap,welk schema? :think:
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Goede vraag! Zo ver zie ik 2 schema's: die jij hebt gebruikt, en die van @Barry2001.

Ik probeer te achterhalen wat de onderliggende verschillen zijn. Barry gebruikt de EF184 buis als voortrap, jij de 6N1P en 6N2P.

Wat is voor jou de reden geweest om voor een 6N1/2P model te gaan ipv de EF184?
democles

Bericht door democles »

De klank,beschikbaarheid en de prijs. (en ik had ze liggen :lol: )

En het schema van Anne is een topper :rock:
Met en zonder evt. Bias automaat.
(vanaf blad 16 met Bias automaat)

viewtopic.php?f=7&t=23746

Volgens het schema van Barry had ik ook 1 gebouwd.

viewtopic.php?f=7&t=23014
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Die biasautomaat is wel een mooi dingetje. Vroeg me al af hoe dat bij deze buizen ging, aangezien de KT88's vaak als matched pair/quads worden aangeboden. Beproefd concept dus. Ook leuk om dit "Zelfbouwaudio-ontwikkelde schema" verder te brengen.

Zijn dit je definitieve schema's? Zijn de spanningen van de voeding (naar verwachting) voldoende voor een stereo-block?
viewtopic.php?f=7&t=23746&start=525

Zijn er verbeteringen die je achteraf had willen aanbrengen?

Los hiervan, nog een heel andere vraag: ik zou in een later stadium een koptelefoonaansluiting willen aanbrengen, al kan ik niet heel veel vinden over hoe je dit het beste kunt doen. Kun je zo'n aansluiting van de reguliere versterking "aftappen" (aparte koptelefoon UGT?), of is een apart circuit vanaf het lijnsignaal een gebruikelijkere methode?
democles

Bericht door democles »

Die biasautomaat is wel een mooi dingetje. Vroeg me al af hoe dat bij deze buizen ging, aangezien de KT88's vaak als matched pair/quads worden aangeboden. Beproefd concept dus. Ook leuk om dit "Zelfbouwaudio-ontwikkelde schema" verder te brengen.
Voor de eindbuizen stel je de ruststroom af met de twee potmeters,je regelt zo de nrs van de buis (negatieve rooster spanning).
Je matched daardoor de buizen.
De Bias automaat doet dat voor je,geen gepaarde buizen nodig.
Deze ontwerpen werken volgens het ,,fixed bias,, principe.
Zijn dit je definitieve schema's? Zijn de spanningen van de voeding (naar verwachting) voldoende voor een stereo-block?
Weet ik niet,zal Anne een uitspraak over moeten doen,de trafo TT185 kon het makkelijk trekken ,was overbemeten,maar ja de brom :?

Voor de mono blokken had ik genoeg aan 160v-0-160v 0,4 Ampere
9v 1A voor de inschakelvertraging en de biasautomaat
9v 3A 0m de voorbuisjes op DC te kunnen gloeien
60v 0,1A Voor de nrs
De 12,6v gloeispanning voor de GU-50 buizen had ik een aparte trafo voor (3,5A)

Wat zou ik anders doen.
I.p.v 160v zou ik kiezen voor 170v-0-170v (bij een Toroidy trafo)

Dus een beetje grof gezien voor een stereo eindversterker blok,heb je een trafo nodig met de volgende wikkelingen:

170-0-170 (0,6/0,8/1A, liever over bemeten (komt je bas weergave ten goede) dus ik neig meer naar de 0,8/1A,dit is waar Anne kan helpen)
9v-0 /1A
9v-0/ 3A
9v-0/ 3A
60v-0/ 0,1A
12,6v-0 / 4A

Persoonlijk voed ik de 12,6V GU-50 gloei liever apart,maar dat is een keuze.
Wil je het compacter houden dan gebruik je alles op 1 trafo.

Over die koptelefoon zal iemand anders een uitspraak over moeten doen,geen ervaring mee.
Laatst gewijzigd door democles op wo 23 okt 2019, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Zwartoog Als je zover bent met je Amp er zijn nog printjes gratis van de Biasautomaat in stereo uitvoering
Ik mis op je trafo nog een wikkeling van 60-70 Volt 0,1A voor het negatief
Een 12-15 Volt 1 amp voor het voeden van bijvoorbeeld een inschakelvertraging van de Hoogspanning / voeden stroombron / relais ingang selectie/ etc.
Nu zijn er ook manieren om dit met een printtrafo te doen .
Die koptelefoon zou ik maar niet op je buizen eindversterker doen
Het is wat van de zotte om 100-200 Watt op te stoken voor een hoofdtelefoon van 0,3 Watt :D
democles

Bericht door democles »

Ja zag ik later ook,even veranderd.
Een 12-15 Volt 1 amp voor het voeden van bijvoorbeeld een inschakelvertraging van de Hoogspanning / voeden stroombron / relais ingang selectie/ etc.
Had ik een wikkeling van 0-9v/1A voor genomen,zo deed ik het in de mono blokken.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ja zag ik later ook,even veranderd.
Had ik een wikkeling van 0-9v/1A voor genomen,zo deed ik het in de mono blokken.
Duidelijk Peet O:)
Maar voor een rimpel vrije voeding van 12 volt is 9 Volt wel beetje laag :-k
Zeker voor 15 volt is het zeker te laag maar is niet van toepassing in jouw Monoblokken
En een printtrafo van 12 volt kan ook altijd nog O:)
Maar als ik een trafo moest laten maken Dan koos ik voor een iets hogere spanning :D
democles

Bericht door democles »

9v/1A wikkeling is genoeg.
Gelijkrichten (alleen diodes) en een elco geeft 12vDC voor de vertraging en relais.
De voeding voor de bias automaat tap je daar vanaf na de diode brug.
Heb je geen printtrafo voor nodig en dat schept weer ruimte voor steampunk versiering :D

Hogere HS spanning is hier niet nodig als je van het schema uit gaat. :lol:
En volgens mij kun je beter van het schema uitgaan,geeft een vaste leidraad i.p.v. gelijk bij de eerste versterker allerlei zijwegen in te slaan. :think:
OpaBert

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
9v/1A wikkeling is genoeg.
Gelijkrichten (alleen diodes) en een elco geeft 12vDC voor de vertraging en relais.
De voeding voor de bias automaat tap je daar vanaf na de diode brug.
Heb je geen printtrafo voor nodig en dat schept weer ruimte voor steampunk versiering :D

Hogere HS spanning is hier niet nodig als je van het schema uit gaat. :lol:
En volgens mij kun je beter van het schema uitgaan,geeft een vaste leidraad i.p.v. gelijk bij de eerste versterker allerlei zijwegen in te slaan. :think:
Sorry Peet ik heb me weer eens verkeerd uitgedrukt met een hogere spanning bedoelde ik die 9 volt .
En ik zou Zwartoog ook adviseren niet af te wijken van jou Bouwplan om onvoorziene ellende te voorkomen :D

Ps
Heb je hem al gewaarschuwd voor die corrosie op de buispinnen van de GU50 ?
democles

Bericht door democles »

Heb je hem al gewaarschuwd voor die corrosie op de buispinnen van de GU50 ?
Alle addertjes in het gras komen later wel boven :evil: , eerst maar even de basis,schema,ontwerp en trafo,s :lol:
Anders gaan we veel te hard van stapel. :wink:
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

Hehe, graag niet teveel exotische aanpassingen :lol:

Aan de voedingskant kan ik best wat knutselen hoor, dat is uiteindelijk makkelijk te meten of het goed zit 8) Had inderdaad ook het plan om één en ander met relais te regelen: inschakelvertraging, kanaalkeuze, stand-by...

Het is vooral de audio/buizenkant waar ik graag een bestaand ontwerp volg: ik betwijfel of ik überhaupt het verschil hoor tussen een versterker van 100,- euro en 1000,- euro :sure: Dus ik begin graag bij iets dat door goede oren is welbevonden.

@Bert61: Corrosie had ik iets over gelezen. Pinnetjes beetje opschuren, en Russische kwaliteitssockets gebruiken ipv plastic Chinese, klopt dat?

@democles: De benodigde wikkelingen zijn wel overzichtelijk zo. Wat ik begrijp is:
- Op de 6N1P 6,3VAC EDIT: 12,6VAC
- Op de 6N2P een DC, maar op hoeveel heb je de LM317 gezet? 12V?
- Bij keuze liever 9VAC ipv de 15VAC van de T-185, wordt de LM317 ook niet zo heet.
- Waarom liever de gloeispanning op een aparte trafo?

Ik zat te denken om een aparte trafo te gebruik voor alle niet-buisgerelateerde zaken:
12VAC -> 12VDC en 5VDC voor relais, autobias, Arduino, RPi, LEDs e.d. Is 9VDC ook nodig? Ik begrijp dat jouw relais/autobias op 12V/1A het goed doen, klopt dat?
105VAC -> 140VDC voor de IN-9 nixies
125VAC -> 170VDC voor andere nixies

Ik zit nog te puzzelen of ik die laatste 2 via een slimme schakeling kan combineren.

Ik zie dat jij aan 9VAC genoeg hebt om 12VDC te krijgen. Is dat ook genoeg om wat zwaarder te belasten? RPi kan 5V/3A trekken, CD-drive (motortje) zal bij het opstarten ook even flink trekken.
peetey

Bericht door peetey »

Kijk bij het bestellen van trafo's eens op de site van Reinhofer! Echte kwaliteitstrafo's, custom designs altijd mogelijk en vlotte levering.
https://www.roehrentechnik.de/

sukses!
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Best eerst 's een invetaris opmaken wat je zoals aan spanning/stroom nodig hebt.
Ook of het om één versterker gaat of gelijk stereo.
Voor de versterker is het wel handig om behalve de buizen ook de vertraging en de automaat uit dezelfde trafo te voeden, loop je niet de kans dat bijv de anodespanning er is maar geen negatieve, geen gezonde toestand.
Als de voorversterkerbuis op gelijkstroom komt kan dat gelijk voor de automaat en de vertraging dienen.
Voor de eindbuizen is 12,6V nodig, wel handig om daar 4x6,3V voor te hebben voor je weet nooit.4x om niet alle buizen op één wikkeling te zetten, minder stroom/draad = minder verlies, anders krijgt de buis op het eind een lagere spanning dan de eerste.
Of je zou ze elk afzonderlijk aan de trafo moeten verbinden, geeft meer bedrading en dan meer kans dat er (brom)gevoelige delen in de buurt komen.
Anne
Zwartoog
Contacteer:

Bericht door Zwartoog »

@peety: Dank voor de tip! Ik kan daar helaas geen ringkernen vinden...

@Anne: Idee is inderdaad om een stereoblok te bouwen. Welke hoogspanning/stroomsterkte raad je aan?
democles

Bericht door democles »

6N1P en 6N2P buizen gloeien op 6,3v,,,hoe je op 12,6 komt?

Ik gloei ze beide op 1 DC voeding dus 2 buisjes op 1 voeding.
2 voorbuisjes trekken ongeveer 1Ampere aan gloeivoeding,dat red je maar net met een LM317 die gaat wel tot 1,5A maar wordt dan gloeiend heet en de gelijkricht diodes ook.

Beter is het twee DC gloeivoedingen te gebruiken voor de 4 voorbuisjes met elk een LT1085 (low drop 3A regelaar) ,worden de diodes niet zo heet,hoeven niet gekoeld te worden en kunnen de regelaars op het plaatmateriaal geschroefd worden voor de koeling,scheelt weer een grote koelvin en ruimte :wink:

Voor de 12,6v AC gloei van de GU-50 buizen gebruik ik liever een externe trafo,is goedkoper en scheelt nogal op de koper wikkelingen van de voedingstrafo en daarmee de prijs!

Wat niet versterker gerelateerd is extern voeden,RPI,etc......

En zoals Anne aangeeft,de voedingen van de versterker op 1 trafo!!
inschakelvertraging, kanaalkeuze, stand-by...
Met inschakelvertraging vervalt de standby en verhoog je de WAF factor :lol:
Ik zie dat jij aan 9VAC genoeg hebt om 12VDC te krijgen. Is dat ook genoeg om wat zwaarder te belasten? RPi kan 5V/3A trekken, CD-drive (motortje) zal bij het opstarten ook even flink trekken.
Nee!

Dit gaat namelijk zonder spanningsregelaar alleen met diodes en een elco en 1Ampere is niet genoeg om er meer gebruikers op te zetten!

Vergis je niet,met een voedingstrafo en twee uitgangstrafo,s praat je al over een kast van 45x32cm.
3xtrafo naast elkaar is 3x12cm met tussenruimte en kastwanden + ruimte voor de kap en bling bling. +-45cm breed.
Kwa diepte is 40cm eigenlijk max,als je kijkt naar audio rac,s of planken waar het op staat.
Maar ja je moet ook nog wat pluggen en kabels achterop kwijt ,kom je op +-32cm.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ook met ringkerntrafo,s win je niet veel die kan je tegen elkaar zetten maar ze zijn 135mm rond en 3x135=415 mm
Wel wat gewicht Dat scheelt 2 slokken op een borrel
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Voor het voeden van twee versterkers in de stijl van demo 6N1-6N2-2xGU50 zou 't zoiets worden,
175-0-175 (350V met midden) 0,5A (voor muziek, niet voortdurend max uit)
60V 0,1A
2x 12,6V 2A
2x 0-6,3-8V 2A voor al of niet gelijkstroom gloeien.
Anne
democles

Bericht door democles »

Ik denk dat we te hard van stapel zijn gegaan :?

Zwartoog is afgehaakt. :shock:
Plaats reactie