Audio Exiters

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Audio Exiters

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb het op het forum wel eens langs zien komen. Een soort van resonator. Wat je ergens opschroeft (of plakt) en dat materiaal laat meetrillen zodat je van diverse materialen een conus kan maken...

Het googled lastig als je de juiste benaming niet weet.

En valt zoiets eigenlijk wel onder het subforum drivers? ;)

Edit: Naam gevonden en topicnaam veranderd.
Laatst gewijzigd door CoenvanDongen op vr 11 okt 2019, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet

Bericht door beijert »

https://www.soundimports.eu/nl/daex25.h ... cREALw_wcB


Een soundexiter? Heette voorheen anders volgens mij.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet

Bericht door CoenvanDongen »

Een sound exiter inderdaad! Danku!

Ik zie dat er meer is op de markt. Iemand wel eens geëxperimenteerd met deze dingen?
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet

Bericht door Chocomel »

Ja, als je er eentje zomaar ergens op monteert klinkt het al gauw 'best aardig', maar het is lastig om het beter te maken dan dat. Afgaand op dat er commerciële luidsprekers met een exciter zijn, moet het wel mogelijk zijn. Ze bestaan zelfs in een variant om ín een wand van gipsplaat geplaatst te worden. Onzichtbaarder wordt het niet.

Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet

Bericht door beijert »

Ei sink det dis is a dutsj men
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet

Bericht door Pjotr »

CoenvanDongen schreef:
Een sound exiter inderdaad! Danku!

Ik zie dat er meer is op de markt. Iemand wel eens geëxperimenteerd met deze dingen?
Ik niet, mijn beneden buurjongen 20 jaar geleden wel! Hij had net zijn rijbewijs en een flinke installatie op een zaterdag in zijn Seatje geklust. Waaronder zo'n Aura Bas Exiter onder zijn bestuurdersstoel. Een volgende zaterdag was ie hem er weer uit aan het halen. "Klonk het niet" vroeg ik hem? "Man, ik ging er van aan de schijterij, dat wil je niet weten".......................
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet

Bericht door Arno »

Deze man is er ook lekker mee bezig geweest:

https://youtu.be/zdkyGDqU7xA
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Help! Ik zoek iets, maar weet de naam niet

Bericht door richard »

Arno schreef:
Deze man is er ook lekker mee bezig geweest:

https://youtu.be/zdkyGDqU7xA
Een beetje een enge man. Maar hij (en zijn zoon?) maakt (maken) toch erg interessante filmpjes.
https://www.youtube.com/watch?v=CKIye4RZ-5k
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Audio Exiters

Bericht door CoenvanDongen »

Ik heb even de naam van het topic veranderd, want ik wil hier mee verder.
Die filmpjes zijn erg informatief! Dankje Richard en Arno!

Ik heb er een aantal besteld waaronder de Dayton daex25
https://www.soundimports.eu/nl/daex25.html
IMG_6296.jpeg
en de Dayton DAEX30hesf-4
https://www.soundimports.eu/nl/daex30hesf-4.html
IMG_6295.jpeg
De daex25's deden het prima en daarvan plak je de spreekspoel(?) en zijn voetjes op het materiaal.
De daex30hesf-4 is behoorlijk groter en zwaarder en heeft alleen een plakrandje op de spreekspoel. Ik vraag mij af of deze op lange termijn gaat hangen en zal gaan aanlopen. Ik kan er nergens iets over vinden. Iemand daar ideeen over? Of zal het een kwestie zijn van de proef op de som nemen?

Lijkt me ook niet de bedoeling om ze met schroefjes vast te maken op het materiaal wat hij wil laten trillen.
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Audio Exiters

Bericht door CoenvanDongen »

Misschien ook wel leuk om te vertellen wat ik wil gaan doen.

Voor de akoestische piano bestaat er zoiets als een "silent systeem"
Dat is een systeem waarmee je de hamers net voor de snaren kan stoppen en met de koptelefoon toch de piano kan horen.
Dat pianogeluid wordt gemaakt middels sensoren onder de toetsen.

Hartstikke leuk systeem natuurlijk voor de buren, maar ik heb persoonlijk een hekel aan koptelefoons.
Ik zou dus graag de piano willen horen, maar zachter.

Optie 1 is om er speakers op te zetten en iets zachter te zetten dan een piano is.
Optie 2 is de zangbodem van de piano zelf gebruiken als speakermembraam.

Ik ben aan het onderzoeken of ik met weinig middelen optie 2 kan realiseren voor niet al te veel geld met een acceptabele geluidkwaliteit.
Ik heb inmiddels de TPA3116 versterker aangeschaft en deze exiters en ben daarmee aan het rommelen

Dat is geen nieuwe uitvinding, want Yamaha en Kawai hebben al een dergelijk apparaat. maar zelf bouwen is leuker :D
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Audio Exiters

Bericht door Chocomel »

Gaaf!

De daex30hesf-4 lijkt ontworpen te zijn om met de magneet gemonteerd te worden op een vast frame. De spreekspoel is alleen verbonden met een licht membraan, dat vrij van het frame kan bewegen.
Plaats reactie