Universele voeding Buizenversterker

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Bij zoiets denk ik altijd, ja moeilijk gaat ook :lol: Maar 't is dan toch gelukt :D
Is simpel, om de stroom in te stellen heb je een spanning van max 7,5V (met de LM317 uit 12V).
Daarvan is ong 2V nodig om een fet in geleiding te krijgen, blijft 5,5V over voor de weerstand.
En 27Ω bij 5,5V geeft 200mA, met 22Ω kom je dan aan 250mA .
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bij zoiets denk ik altijd, ja moeilijk gaat ook :lol: Maar 't is dan toch gelukt :D
Is simpel, om de stroom in te stellen heb je een spanning van max 7,5V (met de LM317 uit 12V).
Daarvan is ong 2V nodig om een fet in geleiding te krijgen, blijft 5,5V over voor de weerstand.
En 27Ω bij 5,5V geeft 200mA, met 22Ω kom je dan aan 250mA .
Anne
Dat wist ik niet Nu proberen dit te onthouden :D
Dankje voor Deze wijsheid :dank: :dank:
Is de voeding met bijvoorbeeld een drie polige wissel schakelaar ook in bijvoorbeeld 100 mA te schakelen
Zat daar aan te denken om de 3 15 Ohm weerstanden met een serie weerstand naar 30 Ohm te schakelen
Oid :-k
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Is de voeding met bijvoorbeeld een drie polige wissel schakelaar ook in bijvoorbeeld 100 mA te schakelen
Zat daar aan te denken om de 3 15 Ohm weerstanden met een serie weerstand naar 30 Ohm te schakelen Oid :-k
Zet er bijv 680k ipv 470k voor R3 in, geeft ong 100mA bij 400V.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Anna mag ik daar een Potmeter tussen zetten van 1 meg ohm of gaat er dan iets anders verkeerd :?: :?:
In de Dummyload ging het weer fout kennelijk
En ik heb weer een igbt vernield dus ipv van 2 heb ik er nu 3 in zitten .
Wat weer een neveneffect had dat de stroombegrenzing nu 330 mA is
Net na dat ik alles netjes had gemaakt :(
Heb over de Potmeter 4,7 K gezet waarbij nu weer 210 mA aan stroom begrensd is
Mag dat ( denk het wel ) Omdat het werkt :D
De begrenzing werkt net omgekeerd aan de weerstand ik dacht bij 1K is de stroom 0
Maar nee met 0 Ohm is de stroom min en met 1K max stroom .

Hoe die igbt kapot gegaan is weet ik niet
Kwam er perongeluk achter omdat m’n stroom nog maar tot 110 mA regelde

Ik heb Florick een pB gestuurd of ik toch maar een paar van zijn igbt mag hebben
Alleen is die spanning DC nu 400 volt ?

Deze pagina staat er algemene info

Het gaat om Dit ding welke Florick er wel een paar over heeft
Van Norbert EOO krijg ik geen reactie op mijn bestelling van oa die BY2000 diodes :-k
Vakantie Misschien ?
Bijlagen
E55AE53F-7904-4566-866B-339B40B57E71.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Anna mag ik daar een Potmeter tussen zetten van 1 meg ohm of gaat er dan iets anders verkeerd :?: :?:
Kan wel.Maar van het teruglopen van de stroom komt steeds minder terecht.Op z'n laagst gaat er nog 40mA lopen.Vanaf 200mA is dat heel wat, vanaf 100mA nog net niet de helft.Als nog lager gaat wordt het gewoon een stroombegrenzing zonder terugloop.
Is niet erg, enkel het gedrag van de voeding verandert.
En ik heb weer een igbt vernield dus ipv van 2 heb ik er nu 3 in zitten .
Wat weer een neveneffect had dat de stroombegrenzing nu 330 mA is
Heb je dan 47Ω bij alle drie gezet ?
Heb over de Potmeter 4,7 K gezet waarbij nu weer 210 mA aan stroom begrensd is
Mag dat ( denk het wel ) Omdat het werkt :D
Dan regelt ie niet meer naar 7,5V maar 5,5V en dan ook minder stroom.
De begrenzing werkt net omgekeerd aan de weerstand ik dacht bij 1K is de stroom 0
Maar nee met 0 Ohm is de stroom min en met 1K max stroom .
Ja logisch, kleinere weerstand = kleinere spanning eruit = minder stroom.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Anna mag ik daar een Potmeter tussen zetten van 1 meg ohm of gaat er dan iets anders verkeerd :?: :?:
Kan wel.Maar van het teruglopen van de stroom komt steeds minder terecht.Op z'n laagst gaat er nog 40mA lopen.Vanaf 200mA is dat heel wat, vanaf 100mA nog net niet de helft.Als nog lager gaat wordt het gewoon een stroombegrenzing zonder terugloop.
Is niet erg, enkel het gedrag van de voeding verandert.
En ik heb weer een igbt vernield dus ipv van 2 heb ik er nu 3 in zitten .
Wat weer een neveneffect had dat de stroombegrenzing nu 330 mA is
Heb je dan 47Ω bij alle drie gezet ?
Heb over de Potmeter 4,7 K gezet waarbij nu weer 210 mA aan stroom begrensd is
Mag dat ( denk het wel ) Omdat het werkt :D
Dan regelt ie niet meer naar 7,5V maar 5,5V en dan ook minder stroom.
De begrenzing werkt net omgekeerd aan de weerstand ik dacht bij 1K is de stroom 0
Maar nee met 0 Ohm is de stroom min en met 1K max stroom .
Ja logisch, kleinere weerstand = kleinere spanning eruit = minder stroom.
Anne
Super allemaal positieve antwoorden :lol: dat is welles anders want ik vraag meestal het onmogelijke
Die Potmeter komt er in Jammer dat die terugloop niet meer werkt bij 1 meg Ohm
En 40 mA tot 220 mA. Regelbaar is niet verkeerd Anne

De dummy load
En ik had het moeten weten met die emitter weerstanden van 13,5 ohm zit ik nu op een Rv 9 Ohm totaal ](*,)
En met 3 van 47 op Rv 15,6 ohm
Nou de manier waarop het werkt kan ik nog niet berekenen Anne heb al een A4 vol zitten krabbelen maar ben er nog niet uit
Mijn uitkomst over 13,5 Ohm x0,22;= is 3 volt en geen 7,5 of 5,5 :think:
Tis te laat :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Die Potmeter komt er in Jammer dat die terugloop niet meer werkt bij 1 meg Ohm
En 40 mA tot 220 mA. Regelbaar is niet verkeerd Anne
Er is nog wel een mogelijk misverstand.Meer fet's parallel was eerst om meer stroom te krijgen of zo.Maar uiteindelijk was het om eenzelfde stroom over meer fet's te verdelen.
Met die 15Ω bij elke fet gaat er meer stroom in totaal maar niet minder per fet.
Om met z'n drieën een stroom te krijgen die één alleen eerst deed moet die 15Ω ook verdeeld over drie, dus 45Ω (3x15) voor elk (47Ω is ook goed).
Met 1M potmeter kom je nog boven 100mA uit.Helemaal open (geen weerstand) wordt het max ong 40mA.
De dummy load
En ik had het moeten weten met die emitter weerstanden van 13,5 ohm zit ik nu op een Rv 9 Ohm totaal ](*,)
En met 3 van 47 op Rv 15,6 ohm
Nou de manier waarop het werkt kan ik nog niet berekenen Anne heb al een A4 vol zitten krabbelen maar ben er nog niet uit
Mijn uitkomst over 13,5 Ohm x0,22;= is 3 volt en geen 7,5 of 5,5 :think:
13,5Ω en 220mA geven idd ong 3V maar de stuurspanning moet er ook nog een tweetal volt bij doen om de fet tot geleiden over te halen.
Heb je goed 5V nodig voor max stroom en dat krijg je met die 4k7 over de potmeter(s).
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Die Potmeter komt er in Jammer dat die terugloop niet meer werkt bij 1 meg Ohm
En 40 mA tot 220 mA. Regelbaar is niet verkeerd Anne
Er is nog wel een mogelijk misverstand.Meer fet's parallel was eerst om meer stroom te krijgen of zo.Maar uiteindelijk was het om eenzelfde stroom over meer fet's te verdelen.
Met die 15Ω bij elke fet gaat er meer stroom in totaal maar niet minder per fet.
Om met z'n drieën een stroom te krijgen die één alleen eerst deed moet die 15Ω ook verdeeld over drie, dus 45Ω (3x15) voor elk (47Ω is ook goed).
Met 1M potmeter kom je nog boven 100mA uit.Helemaal open (geen weerstand) wordt het max ong 40mA.
De dummy load
En ik had het moeten weten met die emitter weerstanden van 13,5 ohm zit ik nu op een Rv 9 Ohm totaal ](*,)
En met 3 van 47 op Rv 15,6 ohm
Nou de manier waarop het werkt kan ik nog niet berekenen Anne heb al een A4 vol zitten krabbelen maar ben er nog niet uit
Mijn uitkomst over 13,5 Ohm x0,22;= is 3 volt en geen 7,5 of 5,5 :think:
13,5Ω en 220mA geven idd ong 3V maar de stuurspanning moet er ook nog een tweetal volt bij doen om de fet tot geleiden over te halen.
Heb je goed 5V nodig voor max stroom en dat krijg je met die 4k7 over de potmeter(s).
Anne
Die 0,22A bij als Max gemeten was met 2 Fets en Zonder weerstand over de Potmeter
Nu weet ik het niet meer Als ik weer hobby tijd heb Ga ik eerst meten Anne
Ben de boel aan het opruimen geweest Als ik een paar dagen bezig ben is het net of er een aardbeving is geweest :lol:
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Ik stuur je die lineaire fets op, die zouden wat robuuster moeten zijn. Ook de BY2000 heb ik voor je klaarliggen.

Je Fets gaan de hele tijd kapot omdat deze last krijgen van secondary breakdown bij deze hoge spanningen. Dat heb ik eerder al uitgelegd, de meeste fets zijn ontworpen om zo efficient mogelijk te schakelen, niet om als regelbare weerstand in een voeding gebruikt te worden. De Lineare eigenschappen van FETS worden elke nieuwe generatie slechter. En voor deze toepassingen ben je aangewezen op speciaal daarvoor ontworpen lineaire Fets omdat deze minder last hebben van secondary breakdown en een betere SOA hebben.

Gr,
Florick
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Snap het Florick
Volgende keer moet ik beter op letten wat te kopen en eerst in m’n bakjes te kijken
Bedankt alvast :dank: :dank:
Nu had ik koelblokken moeten kopen voor TO3 want ik heb een stuk of 10 bu208 liggen
Maar dit koelblok paste zomooi achter op de kast van 110 hoog dat ik niet meer nadacht en er direct invloog :lol:
De Japanners zijn ook met vacuumbuizen bezig Heeeele grote en erg lang
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Transistoren zoals de BU208 zijn niet geschikt voor deze spanningen. Die mag bij 200V nog 100mA hebben, bij 300V 50mA en bij 400V 20mA. en dat is bij TJ=25C


/Offtopic
In de Delta Elektronika E0300-0.1 wordt in een versie een BU208 gebruikt als pass transistor, maar daar hangt een voorregeling aan die de spanning op 20V over de transistor houd, de 208 ziet maar heel kort te volledige uitgangsspanning als de voeding in stroombegrenzing gaat. Dan heb je het over enige tientallen mS voordat de voorregeling de spanning over de tor weer naar 20V geregeld heeft.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Weet je dat echt zeker van die bu208 Florick :?: Datasheet
Dan snap ik er niks van :(
Staat toch 700 volt CE :?
AC9D2AFE-AB69-490B-A45A-C788EC002085.jpeg
Edit
Hier idem en ik heb de BU208A

En hier ook Staat echt bij Hoogspannings transistortje
Frits Geerligs heeft er een voeding mee gebouwd vind ik net voor schermrooster gu34
Ik heb deze met nog 10 Kg andere exotische transistors zenerdiodes 72v en 85 V en condensatoren etc gekocht voor 15€ gekocht van een Radio/ TV reparatie bedrijfje winkeltje
Die 208a zal veel kapot zijn gegaan omdat er een stuk of 10 bij zaten Heldere witte streep op je denk een zwart wit TV .
Ben blij dat ik er misschien toch wat mee kan doen, Florick O:) .
Bijlagen
9759A234-422C-4C7C-8A8D-0F4D0F0474F4.gif
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Je moet op zoek naar een datasheet met SOA curves om te kijken of de tor het volgens het datablad aankan. Bij de Lijn voor DC operation of bij gebrek daaraan de 10mS lijn op de curves.

Die 700V is de spanning die de transistor kan weerstaan tijdens het schakelen, niet de DC spanning waarop je continue flinke stromen door de tor kan laten lopen.

Je hebt altijd kans dat de BU208 van Philips oid beter zijn dan de datasheet aangeeft en dat het dus een tijd goed gaat in deze toepassing,
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ok Florick ik zal een zoeken wat ik kan vinden over die 208
Dit is denk waar je om vroeg
AE169CF8-5BAF-47AA-942D-F60B3A3FDE54.png

Maar is dat nu 80 mA bij 700 volt of 800 mA :think:
Bedankt in ieder geval.
Heb vanmorgen een paar hoekstukken onder m’n trafootje voor het negatief
Gezaagd bijna m’n nagel er af toen ik er door heen schoot
Bjna een droge Onderbroek nodig
maar ik heb spanning voor m’n Digitale metertjes
65 volt Wissel spanning X1,4=105 volt voor het negatief
Kan ik jouw printje met die 2 buis voeten OB2 85A2 en EF83 voor gebruiken ?
En daar een Potmeter over
Of een TL283 met Potmeter ?
Datasheet TL783
Bijlagen
2EA1E2C3-AD83-45C8-AA00-62DEB7D974AA.png
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Hoi Bert,

Een TL783 met potmeter voldoet prima, je kan er ook voor kiezen om met een fet+ Zeners de boel te stabiliseren en dan een 10K 3W+ potmeter te pakken.

Ik zal zo even een schema optekenen.

Gr,
Florick
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

V4lve Lover schreef:
Hoi Bert,

Een TL783 met potmeter voldoet prima, je kan er ook voor kiezen om met een fet+ Zeners de boel te stabiliseren en dan een 10K 3W+ potmeter te pakken.

Ik zal zo even een schema optekenen.

Gr,
Florick
Ik heb nog wel een printje bedoeld voor een LM317 Daar past dit mooi op Florick
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Inderdaad, Vergeet niet dat de TL783 een minimum uitgangsstroom van zon 10mA nodig heeft om te regelen.

Dus voor R1 kan je het beste 1.25/0.01= 120 Ohm nemen, en voor de potmeter dan 100V/10mA = 10K met een minimaal vermogen van 1W, beter om daarvoor een 3W exemplaar te nemen.

De TL783 heeft geen condensator over de ADJ pin naar V- nodig. Een condensator aan de uitgang mag wel, maar vergeet D1 en D2 dan niet op de print.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

V4lve Lover schreef:
Inderdaad, Vergeet niet dat de TL783 een minimum uitgangsstroom van zon 10mA nodig heeft om te regelen.

Dus voor R1 kan je het beste 1.25/0.01= 120 Ohm nemen, en voor de potmeter dan 100V/10mA = 10K met een minimaal vermogen van 1W, beter om daarvoor een 3W exemplaar te nemen.

De TL783 heeft geen condensator over de ADJ pin naar V- nodig. Een condensator aan de uitgang mag wel, maar vergeet D1 en D2 dan niet op de print.
:?: :?: D1 en D2 8-[
Staat dat op de print
Anders geen idee :hide:
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

We hebben het over deze printjes?
5EE3A4DB-74FC-4188-978F-DE1B1EE804AE.jpeg
Gr,
Florick
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Yes :D Ik had geen passend koelblok dus maar een zelf gemaakt.
De rest weet ik niet wat erop moet
Als Potmeter gebruik ik een tien slags Potmeter die zijn 2 Watt
Die komt niet op de print maar op het front van de voeding O:)
Wordt al een aardig komplete voeding voor het proberen van buizen scakelingen
6,3 Volt 3 A
Op een andere winding 4 amp - 5 volt + 6 ,3 Volt
op het trafootje voor het negatief 6,3 volt 6 amp
65 volt wissel voor het printje waar we mee bezig zijn 0.1 Amp O:)
En natuurlijk de Hoogspanning 50-500 volt 200 mA
Bijlagen
163A1A4A-13EC-4E3D-920E-6BE53D9E2D13.jpeg
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Mooi!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Nog even alles op een rijtje. 7 zeners, stopweerstand en drie doorlaat fets.
Voorstel schakelaar drie stroombereiken.
Anne
Bijlagen
RegV-7Z.jpg
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

d12 zou ik nog even naar kijken,

Ik heb het ontwerp aangepast, de print is nu groter, 160x100mm en ik heb er printkroonstenen bijgezet.
Print V2.0.png
Schema V2.0.png

Gr,
Florick
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ik denk dat een heel goed idee is Anne :dank: :dank:
Maar is 300 mA niet teveel is dat niet te veel 100 mA per Fet ?
In die dummy gingen ze met twee stuks en 200 mA kapot :?:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

V4lve Lover schreef:
d12 zou ik nog even naar kijken,

Ik heb het ontwerp aangepast, de print is nu groter, 160x100mm en ik heb er printkroonstenen bijgezet.

Print V2.0.png
Schema V2.0.png


Gr,
Florick
Dankje Florick
Is dit al met die wijzigingen van Anne met die 3 standen schakelaar. :?:
kan zo groot niet etsen
De print plaat is 155x100 en ik heb nog een 4-5 mm nodig aan ruimte om het fotopapier vast te houden
Teken er een kader omheen
Daarlangs knip ik het papier
Dan leg ik de print op een kookplaatje En dan het fotopapier en dan zweeft het wat moet ik het op een randje vasthouden
Maar het gaat altijd wat scheef Dat geeft niet als de printplaat groot genoeg is
Ik ga plat zal vanavond kijken
Reuzebedankt :goedzo: :dank: :dank: :dank:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”