Zelfbouw Freestafel
Moderator: Beheerdersteam
Zelfbouw Freestafel
Ik ben begonnen met een zelfbouw speaker.
Deze ben ik aan het maken in vochtbestendig MDF met een mitre lock router bit frees.
Nu heb ik een frees en een freestafel van triton en dat voldeed meestal wel.
Maar voor dit werk was de fence net niet nauwkeurig genoeg, de tafel niet vlak genoeg maar bovenal geen goede featherboards.
Dat moet dus beter!
Kant en klare systemen zijn best aan de prijs dus ben ik dit zelf gaan bouwen.
Ik wil een stevige plaat, ook aan de maat met tracks en een fence.
Veel van die dingen kan je bestellen van de grote merken en zijn ook weer duur.
Ik haal mijn spulletjes uit China.
Mijn basisplaat is van MDF 22mm en de toplaag is van HPL 8mm
Deze verlijm ik met polymax.
so far so good.
Deze ben ik aan het maken in vochtbestendig MDF met een mitre lock router bit frees.
Nu heb ik een frees en een freestafel van triton en dat voldeed meestal wel.
Maar voor dit werk was de fence net niet nauwkeurig genoeg, de tafel niet vlak genoeg maar bovenal geen goede featherboards.
Dat moet dus beter!
Kant en klare systemen zijn best aan de prijs dus ben ik dit zelf gaan bouwen.
Ik wil een stevige plaat, ook aan de maat met tracks en een fence.
Veel van die dingen kan je bestellen van de grote merken en zijn ook weer duur.
Ik haal mijn spulletjes uit China.
Mijn basisplaat is van MDF 22mm en de toplaag is van HPL 8mm
Deze verlijm ik met polymax.
so far so good.
Re: Zelfbouw Freestafel
De frees sjabloon is gemaakt uit twee stroken van 80cm en twee stroken van 40cm lang, de breedte is 12cm.
Deze zijn met hoekjes aan elkaar gekoppeld, totale prijs €50
Deze zijn met hoekjes aan elkaar gekoppeld, totale prijs €50
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Zelfbouw Freestafel
Lijkt me erg handig, ook al eens aan gedacht. Bij geen gebruik rechtop tegen een wand plaatsen, staat ‘ie ook niet in de weg. En voor dat geld, prima.
Re: Zelfbouw Freestafel
Netjes John! ziet er degelijk uit. Maar waar zit nu de freesmasjien?
Zie dat ook zo'n waardeloze Triton stofvanger hebt staan
Verbouw dat ding onmiddellijk tot deze variant: http://www.jpthien.com/cy.htm
Doet het echt 10x beter! Overigens de fence van de Triton tafel is best redelijk goed bruikbaar. Je moet hem alleen goed afstellen.
Re: Zelfbouw Freestafel
Waar heb je dat gekocht als ik vragen mag?gervenja schreef:De frees sjabloon is gemaakt uit twee stroken van 80cm en twee stroken van 40cm lang, de breedte is 12cm.
Deze zijn met hoekjes aan elkaar gekoppeld, totale prijs €50
Re: Zelfbouw Freestafel
Hier heb ik de profielen gekocht.
https://easy-systemprofile.de/Nutplatte ... tisch.html
Ik vind het wel lastig met bestellen maar ze zijn wel lekker snel met leveren.
Ze zijn goed haaks gezaagd.
https://easy-systemprofile.de/Nutplatte ... tisch.html
Ik vind het wel lastig met bestellen maar ze zijn wel lekker snel met leveren.
Ze zijn goed haaks gezaagd.
Re: Zelfbouw Freestafel
Ja die is echt voor verbetering vatbaar.Pjotr schreef:Netjes John! ziet er degelijk uit. Maar waar zit nu de freesmasjien?
Zie dat ook zo'n waardeloze Triton stofvanger hebt staan
Verbouw dat ding onmiddellijk tot deze variant: http://www.jpthien.com/cy.htm
Doet het echt 10x beter! Overigens de fence van de Triton tafel is best redelijk goed bruikbaar. Je moet hem alleen goed afstellen.
Zit ook een irritant filter in wat te snel verstopt.
Ik denk er over deze eens te gaan proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten.
Ik laat de laatste tijd veel uit china komen via banggood.
https://www.banggood.com/N50T3-Dust-Sep ... rehouse=CN
Re: Zelfbouw Freestafel
Ik ben vandaag weer eens verder gegaan.
Ben al aardig op weg.
Ik moet alleen nog een beslissing nemen over de bevestigingsplaat voor de frees.
Het kon er wel eens een worden van Incra.
https://www.gereedschappro.nl/artikel/7 ... frees.html
Status update
Ben al aardig op weg.
Ik moet alleen nog een beslissing nemen over de bevestigingsplaat voor de frees.
Het kon er wel eens een worden van Incra.
https://www.gereedschappro.nl/artikel/7 ... frees.html
Status update
Re: Zelfbouw Freestafel
Ik zou lekker de montageplaat van de Triton tafel zelf gebruiken/recyclen! Dat is toch een prima degelijk ding?
Dat is i.d.d. niet veel geld. Zou wel even een aantal houtwormfora er over afzoeken. De prestaties van die dingen lopen sterk uiteen. Zo'n ding goed ontwerpen is nog niet zo simpel.gervenja schreef:..........
Ik denk er over deze eens te gaan proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten.
Ik laat de laatste tijd veel uit china komen via banggood.
https://www.banggood.com/N50T3-Dust-Sep ... rehouse=CN[/list]
Re: Zelfbouw Freestafel
Ziet er allemaal gaaf uit zo.
Er bestaat wel een kans dat je plaat krom gaat trekken, omdat je nu de mdf plaat ongelijk hebt behandeld. Ik zou op z'n minst de onderkant goed in de lak zetten.
Er bestaat wel een kans dat je plaat krom gaat trekken, omdat je nu de mdf plaat ongelijk hebt behandeld. Ik zou op z'n minst de onderkant goed in de lak zetten.
Re: Zelfbouw Freestafel
I.d.d. Arno. Mdf werkt veel meer dan HPL heb ik ook al gemerkt met mijn zaagtafel. En dan heb ik nog wel gelamineerd mdf gebruikt. Eigenlijk zou je dat mdf hier achterwege moeten laten. I.i.g. niet als basisplaat gebruiken.
Re: Zelfbouw Freestafel
Het zal wel blond overkomen, maar ik kan me niet zo goed voorstellen wat het doel is van zo'n freestafel als deze.
Wordt dan de bovenfrees, of het werkstuk vastgezet/geklemd ?
Wordt dan de bovenfrees, of het werkstuk vastgezet/geklemd ?
Re: Zelfbouw Freestafel
Hij is nog niet af hè Minaray5150 schreef:Het zal wel blond overkomen, maar ik kan me niet zo goed voorstellen wat het doel is van zo'n freestafel als deze.
Wordt dan de bovenfrees, of het werkstuk vastgezet/geklemd ?
Re: Zelfbouw Freestafel
daarom heb ik een dikke plaat van 22 mm waterbestendige mdf genomen en alle onderdelen met polymax en een 1mm lijmkam gelijmd(ook de metalen).
De schroeven lopen door de tracks en de plaat heen en zijn met een carrosserie ring en een zelfborgende moer vast getrokken. Verder gaat al het zichtbare MDF nog eens gelakt worden. Welke lak weet ik nog niet.
De schroeven lopen door de tracks en de plaat heen en zijn met een carrosserie ring en een zelfborgende moer vast getrokken. Verder gaat al het zichtbare MDF nog eens gelakt worden. Welke lak weet ik nog niet.
Re: Zelfbouw Freestafel
In de basis zal de boven frees eronder komen te hangen.ray5150 schreef:Wordt dan de bovenfrees, of het werkstuk vastgezet/geklemd ?
De goudkleurige track zal ook met een geleider kunnen krijgen zodat je iets haaks of in een aantal graden langs de frees kan halen.
Extra voordeel is dat je ook een werkstuk kan klemmen en deze kan bewerken. Natuurlijk kan je er ook je featherboard hierop vast zetten.
Re: Zelfbouw Freestafel
Inderdaad een beetje lastig om te bestellen, ik zie nergens de optie om aan te geven in welke lengtes je de delen wil laten zagen?gervenja schreef:Hier heb ik de profielen gekocht.
https://easy-systemprofile.de/Nutplatte ... tisch.html
Ik vind het wel lastig met bestellen maar ze zijn wel lekker snel met leveren.
Ze zijn goed haaks gezaagd.
Re: Zelfbouw Freestafel
Staat toch duidelijk onderaan de pagina? Het gaat per 100mm lengte: Dat is 1 stuck!
Re: Zelfbouw Freestafel
Dat geef je met bestellen door, prijs is inbegrepen.
Lijkt me wat goedkoper dan Motedis. Nog niet echt vergeleken.
Lijkt me wat goedkoper dan Motedis. Nog niet echt vergeleken.
Re: Zelfbouw Freestafel
Ik heb 240cm besteld, als je de order aan het plaatsen bent, kan je in een van de laatste pagina's van het ordersysteem een tekst veld vinden.Zweitse schreef:Inderdaad een beetje lastig om te bestellen, ik zie nergens de optie om aan te geven in welke lengtes je de delen wil laten zagen?gervenja schreef:Hier heb ik de profielen gekocht.
https://easy-systemprofile.de/Nutplatte ... tisch.html
Ik vind het wel lastig met bestellen maar ze zijn wel lekker snel met leveren.
Ze zijn goed haaks gezaagd.
Hierin geef je de lengte in aan.
Laatst gewijzigd door gervenja op za 05 okt 2019, 22:55, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Zelfbouw Freestafel
240 stuks? a 100mm Das een flinke freestafel.gervenja schreef:Ik heb 240 besteld, als je de order aan het plaatsen bent, kan je in een van de laatste pagina's van het ordersysteem een tekst veld vinden.Zweitse schreef:Inderdaad een beetje lastig om te bestellen, ik zie nergens de optie om aan te geven in welke lengtes je de delen wil laten zagen?gervenja schreef:Hier heb ik de profielen gekocht.
https://easy-systemprofile.de/Nutplatte ... tisch.html
Ik vind het wel lastig met bestellen maar ze zijn wel lekker snel met leveren.
Ze zijn goed haaks gezaagd.
Hierin geef je de lengte in aan.
Re: Zelfbouw Freestafel
Frees trouwens ook 2 linialen in, van 2 rolmaten van 1m o.i.d., haaks op de fence. Erg prettig bij het instellen straks.
