Zelfbouw Freestafel

De echte doe het zelvert maakt zijn eigen gereedschap!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Zelfbouw Freestafel

Bericht door gervenja »

Ik ben begonnen met een zelfbouw speaker.
Deze ben ik aan het maken in vochtbestendig MDF met een mitre lock router bit frees.
Nu heb ik een frees en een freestafel van triton en dat voldeed meestal wel.
Maar voor dit werk was de fence net niet nauwkeurig genoeg, de tafel niet vlak genoeg maar bovenal geen goede featherboards.
Dat moet dus beter!
Kant en klare systemen zijn best aan de prijs dus ben ik dit zelf gaan bouwen.
Ik wil een stevige plaat, ook aan de maat met tracks en een fence.
Veel van die dingen kan je bestellen van de grote merken en zijn ook weer duur.
Ik haal mijn spulletjes uit China.
Mijn basisplaat is van MDF 22mm en de toplaag is van HPL 8mm
Deze verlijm ik met polymax.
so far so good.
Frees voorbeeld Mitre lock
Frees voorbeeld Mitre lock
De bestelde platen en een Incra track
De bestelde platen en een Incra track
Het in frezen van de track
Het in frezen van de track
Het lijmen van de track
Het lijmen van de track
eerste plaatje vast
eerste plaatje vast
Chinese tracks
Chinese tracks
Verder lijmen
Verder lijmen
zelfbouw frees sjabloon
zelfbouw frees sjabloon
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door gervenja »

De frees sjabloon is gemaakt uit twee stroken van 80cm en twee stroken van 40cm lang, de breedte is 12cm.
Deze zijn met hoekjes aan elkaar gekoppeld, totale prijs €50
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door Barry2001 »

Lijkt me erg handig, ook al eens aan gedacht. Bij geen gebruik rechtop tegen een wand plaatsen, staat ‘ie ook niet in de weg. En voor dat geld, prima.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door Pjotr »

Netjes John! ziet er degelijk uit. Maar waar zit nu de freesmasjien? :think: Zie dat ook zo'n waardeloze Triton stofvanger hebt staan :shock: Verbouw dat ding onmiddellijk tot deze variant: http://www.jpthien.com/cy.htm :mrgreen: Doet het echt 10x beter! Overigens de fence van de Triton tafel is best redelijk goed bruikbaar. Je moet hem alleen goed afstellen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door Zweitse »

gervenja schreef:
De frees sjabloon is gemaakt uit twee stroken van 80cm en twee stroken van 40cm lang, de breedte is 12cm.
Deze zijn met hoekjes aan elkaar gekoppeld, totale prijs €50
Waar heb je dat gekocht als ik vragen mag?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door dre »

Prima vraag!
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door gervenja »

Hier heb ik de profielen gekocht.
https://easy-systemprofile.de/Nutplatte ... tisch.html
Ik vind het wel lastig met bestellen maar ze zijn wel lekker snel met leveren.
Ze zijn goed haaks gezaagd.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door gervenja »

  • Pjotr schreef:
    Netjes John! ziet er degelijk uit. Maar waar zit nu de freesmasjien? :think: Zie dat ook zo'n waardeloze Triton stofvanger hebt staan :shock: Verbouw dat ding onmiddellijk tot deze variant: http://www.jpthien.com/cy.htm :mrgreen: Doet het echt 10x beter! Overigens de fence van de Triton tafel is best redelijk goed bruikbaar. Je moet hem alleen goed afstellen.
    Ja die is echt voor verbetering vatbaar.
    Zit ook een irritant filter in wat te snel verstopt.
    Ik denk er over deze eens te gaan proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten.
    Ik laat de laatste tijd veel uit china komen via banggood.
    https://www.banggood.com/N50T3-Dust-Sep ... rehouse=CN
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door gervenja »

Ik ben vandaag weer eens verder gegaan.
Ben al aardig op weg.
Ik moet alleen nog een beslissing nemen over de bevestigingsplaat voor de frees.
Het kon er wel eens een worden van Incra.
https://www.gereedschappro.nl/artikel/7 ... frees.html

Status update
20191005_160908-2268x3024.jpg
20191005_161003-2268x3024.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door Pjotr »

Ik zou lekker de montageplaat van de Triton tafel zelf gebruiken/recyclen! Dat is toch een prima degelijk ding?
gervenja schreef:
..........
Ik denk er over deze eens te gaan proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten.
Ik laat de laatste tijd veel uit china komen via banggood.
https://www.banggood.com/N50T3-Dust-Sep ... rehouse=CN[/list]
Dat is i.d.d. niet veel geld. Zou wel even een aantal houtwormfora er over afzoeken. De prestaties van die dingen lopen sterk uiteen. Zo'n ding goed ontwerpen is nog niet zo simpel.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door Arno »

Ziet er allemaal gaaf uit zo.
Er bestaat wel een kans dat je plaat krom gaat trekken, omdat je nu de mdf plaat ongelijk hebt behandeld. Ik zou op z'n minst de onderkant goed in de lak zetten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Arno. Mdf werkt veel meer dan HPL heb ik ook al gemerkt met mijn zaagtafel. En dan heb ik nog wel gelamineerd mdf gebruikt. Eigenlijk zou je dat mdf hier achterwege moeten laten. I.i.g. niet als basisplaat gebruiken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door ray5150 »

Het zal wel blond overkomen, maar ik kan me niet zo goed voorstellen wat het doel is van zo'n freestafel als deze.
Wordt dan de bovenfrees, of het werkstuk vastgezet/geklemd ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Het zal wel blond overkomen, maar ik kan me niet zo goed voorstellen wat het doel is van zo'n freestafel als deze.
Wordt dan de bovenfrees, of het werkstuk vastgezet/geklemd ?
Hij is nog niet af hè Mina :lol:
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door gervenja »

daarom heb ik een dikke plaat van 22 mm waterbestendige mdf genomen en alle onderdelen met polymax en een 1mm lijmkam gelijmd(ook de metalen).
De schroeven lopen door de tracks en de plaat heen en zijn met een carrosserie ring en een zelfborgende moer vast getrokken. Verder gaat al het zichtbare MDF nog eens gelakt worden. Welke lak weet ik nog niet.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door gervenja »

ray5150 schreef:
Wordt dan de bovenfrees, of het werkstuk vastgezet/geklemd ?
In de basis zal de boven frees eronder komen te hangen.
De goudkleurige track zal ook met een geleider kunnen krijgen zodat je iets haaks of in een aantal graden langs de frees kan halen.
Extra voordeel is dat je ook een werkstuk kan klemmen en deze kan bewerken. Natuurlijk kan je er ook je featherboard hierop vast zetten.
incra-miter-gauge-v120-de-in-120-stappen-hoekstop.jpg
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door Zweitse »

gervenja schreef:
Hier heb ik de profielen gekocht.
https://easy-systemprofile.de/Nutplatte ... tisch.html
Ik vind het wel lastig met bestellen maar ze zijn wel lekker snel met leveren.
Ze zijn goed haaks gezaagd.
Inderdaad een beetje lastig om te bestellen, ik zie nergens de optie om aan te geven in welke lengtes je de delen wil laten zagen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door Pjotr »

Staat toch duidelijk onderaan de pagina? Het gaat per 100mm lengte: Dat is 1 stuck!
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door beijert »

Dat geef je met bestellen door, prijs is inbegrepen.

Lijkt me wat goedkoper dan Motedis. Nog niet echt vergeleken.
Gebruikersavatar
gervenja
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 20:13
Locatie: Den Haag

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door gervenja »

Zweitse schreef:
gervenja schreef:
Hier heb ik de profielen gekocht.
https://easy-systemprofile.de/Nutplatte ... tisch.html
Ik vind het wel lastig met bestellen maar ze zijn wel lekker snel met leveren.
Ze zijn goed haaks gezaagd.
Inderdaad een beetje lastig om te bestellen, ik zie nergens de optie om aan te geven in welke lengtes je de delen wil laten zagen?
Ik heb 240cm besteld, als je de order aan het plaatsen bent, kan je in een van de laatste pagina's van het ordersysteem een tekst veld vinden.
Hierin geef je de lengte in aan.
Laatst gewijzigd door gervenja op za 05 okt 2019, 22:55, 5 keer totaal gewijzigd.
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door toetertje »

gervenja schreef:
Zweitse schreef:
gervenja schreef:
Hier heb ik de profielen gekocht.
https://easy-systemprofile.de/Nutplatte ... tisch.html
Ik vind het wel lastig met bestellen maar ze zijn wel lekker snel met leveren.
Ze zijn goed haaks gezaagd.
Inderdaad een beetje lastig om te bestellen, ik zie nergens de optie om aan te geven in welke lengtes je de delen wil laten zagen?
Ik heb 240 besteld, als je de order aan het plaatsen bent, kan je in een van de laatste pagina's van het ordersysteem een tekst veld vinden.
Hierin geef je de lengte in aan.
240 stuks? a 100mm Das een flinke freestafel. :-#
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw Freestafel

Bericht door Pjotr »

Frees trouwens ook 2 linialen in, van 2 rolmaten van 1m o.i.d., haaks op de fence. Erg prettig bij het instellen straks.
Plaats reactie