Universele voeding Buizenversterker
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Universele voeding Buizenversterker
Eerst alle siliconen matjes vast geplakt
Alles los gemaakt Een pootje van de DN3765 zat niet goed gesoldeerd
Hersteld en weer opgebouwd
Over C1 571 volt
Ik heb nu stroom lopen door de Zener 0,2 volt over 510 Ohm
Potmeter P2 naar minimum gedraaid er staat dan 470 mV over die 510 Ohm
Maar nog steeds geen uitgangs spanning bij ook maar een paar ma onbelast staat er 471 Volt
Alles los gemaakt Een pootje van de DN3765 zat niet goed gesoldeerd
Hersteld en weer opgebouwd
Over C1 571 volt
Ik heb nu stroom lopen door de Zener 0,2 volt over 510 Ohm
Potmeter P2 naar minimum gedraaid er staat dan 470 mV over die 510 Ohm
Maar nog steeds geen uitgangs spanning bij ook maar een paar ma onbelast staat er 471 Volt
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ik heb wel uitgangs spanning maar ik had het voetje op de andere print omgekeerd en nu zit de plus aan gnd Dummyload
En de min aan plus Dummyload
Daarom had ik geen spanning
Omgekeerd maar er gebeurt niks
Maar ik ga vanavond kijken wat er mis is
De weerstand in ketting van zeners r9 47K verkleind naar 20K maar de de stroom ( 0,465Volt over 510 Ohm ) blijft gelijk
En de min aan plus Dummyload
Daarom had ik geen spanning
Omgekeerd maar er gebeurt niks
Maar ik ga vanavond kijken wat er mis is
De weerstand in ketting van zeners r9 47K verkleind naar 20K maar de de stroom ( 0,465Volt over 510 Ohm ) blijft gelijk
Re: Universele voeding Buizenversterker
Anne heb je een snipperdag of in de ziekenboeg? hoop niet het laatste
Ik kan Je melden dat de voeding nu regelbaar en stabiel is
Ondanks dat het niet helemaal klopt wat ik gedaan heb
Eerst de Dummyload gerepareerd beide Irfp460 kapot
Dat gedaan verder met de voeding
Ik kwam bij die 510 Ohm niet hoger dan 465mV geen 2 volt iig
Ne heb ik die 510 Ohm vervangen door 220 Ohm daar moet 0,44 volt over staan voor 2 mA
Ik kom maar aan de helft is 1 mA
Maar de voeding werkt nu wel goed Regelbaar en stabiel

Aleen de uitgangs spanning is wat laag De zeners spanning is 564 volt en uitgangspanning 468 Regelbaar met een minimum van 33 volt en Stabiel
Misschien een zenertje erbij of de zenerstroom groter maken
Voor vanavond ben ik klaar

Ik kan Je melden dat de voeding nu regelbaar en stabiel is
Ondanks dat het niet helemaal klopt wat ik gedaan heb
Eerst de Dummyload gerepareerd beide Irfp460 kapot
Dat gedaan verder met de voeding
Ik kwam bij die 510 Ohm niet hoger dan 465mV geen 2 volt iig
Ne heb ik die 510 Ohm vervangen door 220 Ohm daar moet 0,44 volt over staan voor 2 mA
Ik kom maar aan de helft is 1 mA
Maar de voeding werkt nu wel goed Regelbaar en stabiel
Aleen de uitgangs spanning is wat laag De zeners spanning is 564 volt en uitgangspanning 468 Regelbaar met een minimum van 33 volt en Stabiel
Misschien een zenertje erbij of de zenerstroom groter maken
Voor vanavond ben ik klaar
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ik moet meer info geven denk ik
Ik hoop dat je me verder op weg wilt helpen Anne
Spanning op de Ingang C1 = 565 Volt
Spanning over R9 de 510 Ohm was 466 mV = dus 0,466/512=0.9 mA met P2 op 0 Ohm
Daarna die R9 = 510 Ohm verkleind naar 220 Ohm
De spanning daarover werd 0,2 volt dat is dus 1 mA uit de stroombron
Dat helpt dus niet
die 510 zal ik morgen weer terug plaatsen
Uitgang uit m’n hoofd bijna 100 volt lager dan de zenerspanning 570 Volt
Zal het morgen opschrijven
De uitgang spanning ingesteld met P1 op 400 volt
Belast met 100 mA en zakte misschien 1 volt Dus dat is prachtig
Maar waarmee regel ik die stroombron naar 2 mA
En moet dat 2 mA zijn omdat de voeding nu ook een stabiele uitgangspanning heeft bij 1 mA uit de stroombron
Niet met R9
met P2 = 1K tienslagen potmeter op 1K kan ik de stroombron wel op 0.5mA instellen
P2 staat nu op 0 Ohm ingesteld is 0.9 mA uit stroombron
Anne is het nu beter omschreven
een schema heb ik die 47K gevonden ergens verder stond er een 10 instel potje getekend
heb beide er hier maar aan geplakt
Maar zijn wel schema,s met andere stroombron
Ik hoop dat je me verder op weg wilt helpen Anne
Spanning op de Ingang C1 = 565 Volt
Spanning over R9 de 510 Ohm was 466 mV = dus 0,466/512=0.9 mA met P2 op 0 Ohm
Daarna die R9 = 510 Ohm verkleind naar 220 Ohm
De spanning daarover werd 0,2 volt dat is dus 1 mA uit de stroombron
Dat helpt dus niet
Uitgang uit m’n hoofd bijna 100 volt lager dan de zenerspanning 570 Volt
Zal het morgen opschrijven
De uitgang spanning ingesteld met P1 op 400 volt
Belast met 100 mA en zakte misschien 1 volt Dus dat is prachtig
Maar waarmee regel ik die stroombron naar 2 mA
En moet dat 2 mA zijn omdat de voeding nu ook een stabiele uitgangspanning heeft bij 1 mA uit de stroombron
Niet met R9
met P2 = 1K tienslagen potmeter op 1K kan ik de stroombron wel op 0.5mA instellen
P2 staat nu op 0 Ohm ingesteld is 0.9 mA uit stroombron
Anne is het nu beter omschreven
een schema heb ik die 47K gevonden ergens verder stond er een 10 instel potje getekend
heb beide er hier maar aan geplakt
Maar zijn wel schema,s met andere stroombron
Re: Universele voeding Buizenversterker
Is niet in orde met die stroombron.
Met 510Ω (en regelpot op nul) bijna 1mA en dan met 220Ω nog steeds ong 1mA.Lijkt wel of er niet meer dan die 1mA door de fet wil, niet normaal.
Zet er eerst 's weer 100Ω in, als je dan ook maar 0,1V krijgt deugt de fet niet.
Met weerstand nul zou er wel 200mA gaan lopen en het ding heet een steilheid van 100mA/V te hebben zodat 0,1V een stroomvermindering van 10mA geeft dus veel meer dan die 1mA.
Anne
Met 510Ω (en regelpot op nul) bijna 1mA en dan met 220Ω nog steeds ong 1mA.Lijkt wel of er niet meer dan die 1mA door de fet wil, niet normaal.
Zet er eerst 's weer 100Ω in, als je dan ook maar 0,1V krijgt deugt de fet niet.
Met weerstand nul zou er wel 200mA gaan lopen en het ding heet een steilheid van 100mA/V te hebben zodat 0,1V een stroomvermindering van 10mA geeft dus veel meer dan die 1mA.
Anne
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ok Anne,
Morgen 510 Ohm eruit en 100 Ohm er in
Ik laat het direct weten
Bedankt voor je hulp
Morgen 510 Ohm eruit en 100 Ohm er in
Ik laat het direct weten
Bedankt voor je hulp
Re: Universele voeding Buizenversterker
R9 was ooit 510 spanning er over 0.2-0,47 volt instelbaar 0.0003 tot 0.0009 Amp 0.3mA tot 0.9 mA
nu 100 Ohm 0.066 tot 0,124 volt instelbaar 0.0006 tot 0.0012 amp =0.6mA 1,2 mA
Spanning C1 = 563 volt bij 220 netspanning
U uit regelbaar 33 volt - 474 volt
Zener spanning is 474 volt
Zeners zijn 68x6 = 408 en 1 maal 72 ? Slecht leesbaar = 480 volt
Dat klopt allemaal
Bij belasting 200 mA was het nog steeds 474 volt
En opeens niets meer geen uitgangspanning ook niet onbelast
Spanning C1 is gezakt naar 513 volt
Spanning over R9 100 Ohm is nog steeds 0.124 volt
Geen rook of verhitte componenten
Print ziet er ook netjes uit
nu 100 Ohm 0.066 tot 0,124 volt instelbaar 0.0006 tot 0.0012 amp =0.6mA 1,2 mA
Spanning C1 = 563 volt bij 220 netspanning
U uit regelbaar 33 volt - 474 volt
Zener spanning is 474 volt
Zeners zijn 68x6 = 408 en 1 maal 72 ? Slecht leesbaar = 480 volt
Dat klopt allemaal
Bij belasting 200 mA was het nog steeds 474 volt
En opeens niets meer geen uitgangspanning ook niet onbelast
Spanning C1 is gezakt naar 513 volt
Spanning over R9 100 Ohm is nog steeds 0.124 volt
Geen rook of verhitte componenten
Print ziet er ook netjes uit
Re: Universele voeding Buizenversterker
Normaal als er door over verhitting een transitor kapot gaat is er sluiting tussen emitter en collector en heb je Max spanning uit
Dat is nu niet
De spanning over C1 is in elkaar gezakt tot 513 volt
Er moet dus iets stroom trekken erg veel zelfs 200 mA of zo
Maar er wordt niks heet Raar
Trafo is nog goed 2x405 volt
Dat is nu niet
De spanning over C1 is in elkaar gezakt tot 513 volt
Er moet dus iets stroom trekken erg veel zelfs 200 mA of zo
Maar er wordt niks heet Raar
Trafo is nog goed 2x405 volt
Re: Universele voeding Buizenversterker
Als ik kijk naar het schema hierboven dan zit P1 niet aangesloten zoals de bedoeling.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Hoi PeterPjotr schreef:Als ik kijk naar het schema hierboven dan zit P1 niet aangesloten zoals de bedoeling.
Zit dat niet volgens schema
Wat heb ik fout gedaan
Re: Universele voeding Buizenversterker
Die wel weer maar die nadere niet. Hoeveel spanning staat er nu op de potmeter P1? En hoeveel op de loper als je (en C2) er aan draait?
Re: Universele voeding Buizenversterker
Dat weet ik echt niet, moet eerst plat, vanmiddag zet ik de print erin en meet ik de spanningen en zet het hierPjotr schreef:Die wel weer maar die nadere niet. Hoeveel spanning staat er nu op de potmeter P1? En hoeveel op de loper als je (en C2) er aan draait?
Halftwee weet ik het en jij ook Peter Bedankt voor de hulp
Re: Universele voeding Buizenversterker
Voor de duidelijkheid, het zit niet zoals op het laatste schama, maar De gelijkrichterdiodes kunnen die wel tegen de hoge spanning ?
Met 570V op C1 moeten de diodes tegen minstens 1140V kunnen en de BYV26E ( is toch wel een E ) is maar tot 1100V.Met die hoge spanning beter zoiets, Anne
Met 570V op C1 moeten de diodes tegen minstens 1140V kunnen en de BYV26E ( is toch wel een E ) is maar tot 1100V.Met die hoge spanning beter zoiets, Anne
Re: Universele voeding Buizenversterker
Nou Bert heb de boel weer flink belazerd
Ik had een 1K tienslagen Potmeter
Dat moest 2 K zijn dus had ik op het print paaltje een 1 k gesoldeerd in serie met de 1K Potmeter
Dat was de reden dat natuurlijk niet aan die 2 mA kwam
Sorry Anne
Opeens was de spanning weg tijdens de test vanmorgen bij 200 mA
Dummyload kaput Maar dat wist ik nog niet
Nog iets ik heb een klein multimetertje gebruikt om de dc stroom te meten in serie met de Dummyload
Meetsnoer een op A en een op Com
Toen het fout ging ergens de Mulitimer gebruikt om de spanning uit te meten
Maar niet het snoertje uit het AmP stekkerbus gehaald en in Volt/Ohms geprikt
Daar kwam ik net achter
De voeding heeft dat overleeft
Fool proof
Dus de 2 irfpe050 transistoren in de Dummyload zijn weer kapot
470 volt 200 mA is dan teveel voor 2 stuks
Meting van Anne over de 100 ohm R9 = nu instelbaar en staat netjes op 2 mA
C2 Pjotr is 464 volt Zelfde als de spanning uit
Spanning op P1 = 442 V op de loper tov gnd =479volt
Spanning over de Zeners is 478 volt
Spanning uit is 475 volt
Ik wil u uit op 500 krijgen ik zal een andere Zener moeten plaatsen 72 volt vv door een van 100 volt
Excuus dat Ik jullie op verkeerde been heb gezet
Ik had een 1K tienslagen Potmeter
Dat moest 2 K zijn dus had ik op het print paaltje een 1 k gesoldeerd in serie met de 1K Potmeter
Dat was de reden dat natuurlijk niet aan die 2 mA kwam
Sorry Anne
Opeens was de spanning weg tijdens de test vanmorgen bij 200 mA
Dummyload kaput Maar dat wist ik nog niet
Nog iets ik heb een klein multimetertje gebruikt om de dc stroom te meten in serie met de Dummyload
Meetsnoer een op A en een op Com
Toen het fout ging ergens de Mulitimer gebruikt om de spanning uit te meten
Maar niet het snoertje uit het AmP stekkerbus gehaald en in Volt/Ohms geprikt
Daar kwam ik net achter
De voeding heeft dat overleeft
Dus de 2 irfpe050 transistoren in de Dummyload zijn weer kapot
470 volt 200 mA is dan teveel voor 2 stuks
Meting van Anne over de 100 ohm R9 = nu instelbaar en staat netjes op 2 mA
C2 Pjotr is 464 volt Zelfde als de spanning uit
Spanning op P1 = 442 V op de loper tov gnd =479volt
Spanning over de Zeners is 478 volt
Spanning uit is 475 volt
Ik wil u uit op 500 krijgen ik zal een andere Zener moeten plaatsen 72 volt vv door een van 100 volt
Excuus dat Ik jullie op verkeerde been heb gezet
Re: Universele voeding Buizenversterker
Amai ook andere diodes Moet ik kijken of ik iets heb liggen om het in orde te maken
Excuus Anne Pjotr
En nogmaals dank
Excuus Anne Pjotr
En nogmaals dank
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ach je weet wel, wie niks doet kan niks verkeerd doen
Je hebt wel erg veel tegelijk op de werktafel en dan al die snoeren en meters, dat moet wel 's fout gaan
Anne
Je hebt wel erg veel tegelijk op de werktafel en dan al die snoeren en meters, dat moet wel 's fout gaan
Anne
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ik zal een zakje bestellen van die by2000
Ga het gelijk doen
Bedankt Anne
Ja heb 5 meters liggen 2 paneel en 3 universeel meters
Een stroom. De rest op spanning
Veel te blij dat het werkt
Vanavond weer verder tijd is om
Ga het gelijk doen
Bedankt Anne
Ja heb 5 meters liggen 2 paneel en 3 universeel meters
Een stroom. De rest op spanning
Veel te blij dat het werkt
Vanavond weer verder tijd is om
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Universele voeding Buizenversterker
Die BY2000 kan ik je wel in een envelop toesturen.
Dat de Fets kapot zouden gaan bij bijna 500VDC 100mA viel te verwachten, dat is ver buiten de SOA van de fets.
Probeer anders wat van je IGBT”s in de dummyload.
Dat de Fets kapot zouden gaan bij bijna 500VDC 100mA viel te verwachten, dat is ver buiten de SOA van de fets.
Probeer anders wat van je IGBT”s in de dummyload.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ja ga ik doen , ik heb ze al klaar gelegd de kleinste fga25n1200an maar ik heb ook een paar ihw30N135R3
Dat zijn echte sterke igbt
Dit is van de fga van de IhW kan ik dat niet vinden
Dat zijn echte sterke igbt
Dit is van de fga van de IhW kan ik dat niet vinden
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ik denk dat als die IGBT's warmer worden ze het ook moeilijk krijgen op 500V 100mA, maar dat is een kwestie van proberen. Deze curves zijn bij TC=25C
Ik kan je deze wel twee van opsturen: https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/2117288
Dit zijn echte Lineaire Fets, en zijn gemaakt voor DC toepassingen, de curves zijn zelfs bij 75C opgegeven.
Ik kan je deze wel twee van opsturen: https://www.digikey.com/product-detail/ ... ND/2117288
Dit zijn echte Lineaire Fets, en zijn gemaakt voor DC toepassingen, de curves zijn zelfs bij 75C opgegeven.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ja inderdaad Die van jou zijn een stuk beter voor deze toepassing
Maar ik wil eerst een paar van die fga25 opstoken
Daar heb er veel te veel van Patrick
Kan wel wat van die dingen naar jou sturen als compensatie voor die van jou
Maar ik wil eerst een paar van die fga25 opstoken
Daar heb er veel te veel van Patrick
Kan wel wat van die dingen naar jou sturen als compensatie voor die van jou
Re: Universele voeding Buizenversterker
De P2 vervangen door een vaste weerstand van 620 Ohm op de printpalen gesoldeerd
Zenerdiodes aangepast nu 507 volt onbelast
Dummy gerepareerd met igbt De FGA25N120ANTD is niks beter dan de irfpe050 in m’n Dummyload
1 kapot de tweede is heel gebleven kennelijk is er een sneller kapot gegaan en de ander beschermd
Nu heb ik ook deze nog IRG7PH142U. Datasheet
Ik ken er geen wijs uit uit de Datasheet
De SOA staat er wel in maar ook een deel met stippeltjes streep
Als dat niet beter is plaats ik ze niet in de Fet destroyer
Staat nu op 6 fets in 2 dagen
Ik heb geen zin er iets in te stoppen waar ik niet zeker weet dat ze heel blijven
DeIRFPE050 en de Fga25N120ANTD zijn binnen een minuut kapot
Dacht dat ik daar wel beter mee afwas maar nee Eigenlijk zodra ik bij 200 mA kwam kapot
Koelblok is niet eens warm
Anne Pjotr Florick kunnen jullie wijs uit die data sheet
Anders maak ik toch maar gebruik van jouw igbt Florick
Dummy gerepareerd met igbt De FGA25N120ANTD is niks beter dan de irfpe050 in m’n Dummyload
1 kapot de tweede is heel gebleven kennelijk is er een sneller kapot gegaan en de ander beschermd
Nu heb ik ook deze nog IRG7PH142U. Datasheet
Ik ken er geen wijs uit uit de Datasheet
De SOA staat er wel in maar ook een deel met stippeltjes streep
Als dat niet beter is plaats ik ze niet in de Fet destroyer
Staat nu op 6 fets in 2 dagen
Ik heb geen zin er iets in te stoppen waar ik niet zeker weet dat ze heel blijven
DeIRFPE050 en de Fga25N120ANTD zijn binnen een minuut kapot
Dacht dat ik daar wel beter mee afwas maar nee Eigenlijk zodra ik bij 200 mA kwam kapot
Koelblok is niet eens warm
Anne Pjotr Florick kunnen jullie wijs uit die data sheet
Anders maak ik toch maar gebruik van jouw igbt Florick
Re: Universele voeding Buizenversterker
Die IRG7PH142U zou bij 500V ong 0,7A kunnen hebben.Maar dat gaat niet.
Stel een goeie warmtegeleiding chip-koeler van 1°/W en de koeler op 50°
De chip mag max 175° heet worden dwz 125° over die 1°/W geeft max 125W te verstoken.
Bij 500V is dat 250mA, dus vergeet die 0,7A.
Met twee van die dingen parallel kun je misschien veilig tot 400mA gaan, als ze niet teveel verschillen (stroomverdeling) en met weinig verlies op de koeler zitten.
Anne
Stel een goeie warmtegeleiding chip-koeler van 1°/W en de koeler op 50°
De chip mag max 175° heet worden dwz 125° over die 1°/W geeft max 125W te verstoken.
Bij 500V is dat 250mA, dus vergeet die 0,7A.
Met twee van die dingen parallel kun je misschien veilig tot 400mA gaan, als ze niet teveel verschillen (stroomverdeling) en met weinig verlies op de koeler zitten.
Anne
Re: Universele voeding Buizenversterker
Begrepen Anne en bedankt voor je uitlegAh!buis schreef:Die IRG7PH142U zou bij 500V ong 0,7A kunnen hebben.Maar dat gaat niet.
Stel een goeie warmtegeleiding chip-koeler van 1°/W en de koeler op 50°
De chip mag max 175° heet worden dwz 125° over die 1°/W geeft max 125W te verstoken.
Bij 500V is dat 250mA, dus vergeet die 0,7A.
Met twee van die dingen parallel kun je misschien veilig tot 400mA gaan, als ze niet teveel verschillen (stroomverdeling) en met weinig verlies op de koeler zitten.
Anne
Ik heb 4 van die dingen maar als twee stuks niet genoeg warmte kwijt kunnen aan het koelblok en de verschillen onderling ook nog zo groot is dat maar een het werk doen
Met transitors in voedingen emmiter weerstanden om die verschillen onderling op te heffen doordat als er een meer stroom wilt trekken komt er meer spanning over de emitter weerstand en minder op de transistor
Dat heb ik in m’n laagspanning Dummyload ook gedaan .
Dat is een 0,3 Ohm weerstanden van een paar Watt
Dat moet hier met hoogspanning ook gaan toch met 2 IGBT,s
Bij 100 mA over 100 Ohm is maar 10 volt en Maar een 1 Watt
Dus een 100 Ohm 2 Watt in serie met de Drain Zou dat wat helpen ?
Re: Universele voeding Buizenversterker
Nou Anne Demo Florick Pjotr
Vanmorgen 2x de irg7ph142U in de Dummyload gezet en de 22ohm emitter weerstanden vervangen door 100 Ohm
Alles werkt weer Maar stroom wil niet boven de 0.05A
De emmiter weerstanden naar 50 Ohm verkleind stroom Max 100 mA en nog eens verkleind naar 33 Ohm
Stroom Max 220 mA en nu komt ook de stroom begrenzing in van de voeding
Super mooi Klasse Pjotr met ontwerp voeding !
en Anne en Demo voor het printonwerp
En de dummy werkt nu voor hoogspanning voeding tot 240 mA
Anne en ook Florick bedankt
Eerst opruimen en dan verder aan het negatief

Edit Niks opgeruimd
Bedacht dat ik eerst ook bij andere spanningen moet weten of de voeding stabiel is en of de Dummyload ook bij lagere spanning werkt
Mooi niet bij 200 volt kon ik niet meer aan 200 mA komen en heb de emmiter weerstand verkleind naar 27 Ohm
Dan is die 22 ohm eigenlijk niet verkeerd berekend
Dat is bij 100 volt nog net genoeg voor 200 mA
Maar dat is prima ik wil niet dat het een kortsluiting veroorzaakt voor een voeding
Alles is na alle metingen ook heel gebleven
Nogmaals iedereen bedankt
Vanmorgen 2x de irg7ph142U in de Dummyload gezet en de 22ohm emitter weerstanden vervangen door 100 Ohm
Alles werkt weer Maar stroom wil niet boven de 0.05A
De emmiter weerstanden naar 50 Ohm verkleind stroom Max 100 mA en nog eens verkleind naar 33 Ohm
Stroom Max 220 mA en nu komt ook de stroom begrenzing in van de voeding
Super mooi Klasse Pjotr met ontwerp voeding !
En de dummy werkt nu voor hoogspanning voeding tot 240 mA
Eerst opruimen en dan verder aan het negatief
Edit Niks opgeruimd
Bedacht dat ik eerst ook bij andere spanningen moet weten of de voeding stabiel is en of de Dummyload ook bij lagere spanning werkt
Mooi niet bij 200 volt kon ik niet meer aan 200 mA komen en heb de emmiter weerstand verkleind naar 27 Ohm
Dan is die 22 ohm eigenlijk niet verkeerd berekend
Dat is bij 100 volt nog net genoeg voor 200 mA
Maar dat is prima ik wil niet dat het een kortsluiting veroorzaakt voor een voeding
Alles is na alle metingen ook heel gebleven
Nogmaals iedereen bedankt
