RelaiXed [Troubleshooting]
Moderator: Beheerdersteam
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
@Hannesie:
Nee, doet gaat om een diode die de piekspanning door afschakelen van de relaisspoel zeg maar kortsluiting en blust i.p.v. dat deze piekspanning terug de electronics in gaat :O. Maar die zit dus in de UNL verwerkt.
@Scanspeakman:
Ja idd, maar bedacht me dat ik het nog niet geprobeerd heb zonder mijn DAC zonder koppel c ingeschakeld? Misschien dat dit hier ook invloed heeft?
Anders eens de audio travo op 1 draad onderbreken?
Nee, doet gaat om een diode die de piekspanning door afschakelen van de relaisspoel zeg maar kortsluiting en blust i.p.v. dat deze piekspanning terug de electronics in gaat :O. Maar die zit dus in de UNL verwerkt.
@Scanspeakman:
Ja idd, maar bedacht me dat ik het nog niet geprobeerd heb zonder mijn DAC zonder koppel c ingeschakeld? Misschien dat dit hier ook invloed heeft?
Anders eens de audio travo op 1 draad onderbreken?
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Nog even dit opgezocht:
Het kan dan natuurlijk dat voordat dit gebeurd is de 12V triger al weg valt, en als het relais positief en negatief niet tegelijk afschakeld (fractie verschil??) zoals Anne opperde, dit nog net door de audio keten te horen is? Echter, als ik het volume op 0 (zelfde als mute) zet, en dan afschakel hoor ik het ook
Als ik het zo lees zouden dus alle relais bij het schakelen naar stb. open gezet worden? En er normailtair dus geen audio signaal meer doorgegeven kunnen worden? Hoe zou dit anders op de lijnen naar de eindbak kunnen komen?bromfietser schreef:
Waarom is er in uw ontwerp eigenlijk gekozen voor monostabiele relais? Bij bistabiele relais kan me de microprocessor in een slaapstand zetten. Eventueel kan de voeding voor de relais zelfs uitgeschakeld worden.
JvE schreef:
Bistabiele relais zijn in het algemeen handig omdat ze hun stand kunnen onthouden als de stroom wegvalt. In de RelaiXed onthoud de PIC de stand in zijn EPROM indien de spanning wegvalt.
PS:
Verder is de aansluiting van de relais zo gekozen, dat in 'standby' mode, waar de audio ge-mute wordt, geen van de relais bekrachtigd is. Dat geeft in 'standby' mode een zeer laag stroomverbruik.
Jos
Het kan dan natuurlijk dat voordat dit gebeurd is de 12V triger al weg valt, en als het relais positief en negatief niet tegelijk afschakeld (fractie verschil??) zoals Anne opperde, dit nog net door de audio keten te horen is? Echter, als ik het volume op 0 (zelfde als mute) zet, en dan afschakel hoor ik het ook
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Maar was het oorspronkelijk ook de bedoeling dat de audio-voeding geheel afgeschakeld zou worden ?
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Zo te zien heb ik ,dat van die voeding ,niet goed uitgelegd
Het gaat er helemaal niet om hoe maar wat er gebeurt als de trafo uitgeschalelt wordt.
De op-amp na de volumeregeling waar de versterker aankomt wordt gevoed met twee spanningen +16V en -16V.
De uitgang van opa is nul volt ,het midden tussen de twee voedingen.Als nu tijdens het wegvallen van de voeding ,na uitschakelen ,de ene kan eerder leeg is dan de ander blijft de uitgang van de opa niet nul maar wipt even de een of andere kant uit.Dan krijg je een plop.
Dat hoeft niet de oorzaak te zijn maar 't zou kunnen.
Anne
Het gaat er helemaal niet om hoe maar wat er gebeurt als de trafo uitgeschalelt wordt.
De op-amp na de volumeregeling waar de versterker aankomt wordt gevoed met twee spanningen +16V en -16V.
De uitgang van opa is nul volt ,het midden tussen de twee voedingen.Als nu tijdens het wegvallen van de voeding ,na uitschakelen ,de ene kan eerder leeg is dan de ander blijft de uitgang van de opa niet nul maar wipt even de een of andere kant uit.Dan krijg je een plop.
Dat hoeft niet de oorzaak te zijn maar 't zou kunnen.
Anne
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Wellicht dat het "ruisen/sissen" en ploppen bij uitschakelen een gemeenschappelijke oorzaak hebben.
Misschien toch een elco-tje is de voeding niet helemaal jofel oid.
Misschien toch een elco-tje is de voeding niet helemaal jofel oid.
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Aha, op die manier...
Misschien maar even tot woensdag wachten en.we de boel kunnen meten...
Misschien maar even tot woensdag wachten en.we de boel kunnen meten...
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Oké, even afstoffen.... kuch...
Met mijn nieuw scope kan ik eindelijk eens aan de slag met deze RelaiXed met kuren. Namelijk ruis op 1 kanaal, en een waanzinnige uitschakelplop.
Eerst maar eens vast stellen. Nieuwe condensators in de uitgangen gesoldeerd die ik er voor de Alpairs weer uit had gecanibaliseerd. Testen op gehoor. Ja, beiden nog aanwezig. Dan moet het ook te meten zijn zou je zeggen??
Maar eens meten op de uitgangen. De bovenste lijn is van het kanaal met kuren. Aangeboden een 1kHz signaal. EN maar eens kijken. Werken met een scope op deze manier is ook nieuw voor mijn, dus learning on the go....
NIets te zien Bij sommige horizontale tijdinstellingen zie ik een lichte lijn in tegenfase, in de meeste gevallen niet. Wat zou dit veroorzaken? Steeds meer ingezoomd lijkt het er wel op dat er iets zichtbaar is Zou dat hubje hier de "knetterende" ruis kunnen veroozaken? Ik had verwacht meer te zien gezien hoe het klinkt. Kan ik misschien het nog op een andere manier meten?
Hier opeenvolgende sceenshots van een filmpje van de uitschakelplop. Vooral de bovenste lijn vliegt de pan uit.... De vraag nu aan de experts... wat kan ik voor zover concluderen? Moet ik het anders meten? Wat is een goede volgende stap?
Met mijn nieuw scope kan ik eindelijk eens aan de slag met deze RelaiXed met kuren. Namelijk ruis op 1 kanaal, en een waanzinnige uitschakelplop.
Eerst maar eens vast stellen. Nieuwe condensators in de uitgangen gesoldeerd die ik er voor de Alpairs weer uit had gecanibaliseerd. Testen op gehoor. Ja, beiden nog aanwezig. Dan moet het ook te meten zijn zou je zeggen??
Maar eens meten op de uitgangen. De bovenste lijn is van het kanaal met kuren. Aangeboden een 1kHz signaal. EN maar eens kijken. Werken met een scope op deze manier is ook nieuw voor mijn, dus learning on the go....
NIets te zien Bij sommige horizontale tijdinstellingen zie ik een lichte lijn in tegenfase, in de meeste gevallen niet. Wat zou dit veroorzaken? Steeds meer ingezoomd lijkt het er wel op dat er iets zichtbaar is Zou dat hubje hier de "knetterende" ruis kunnen veroozaken? Ik had verwacht meer te zien gezien hoe het klinkt. Kan ik misschien het nog op een andere manier meten?
Hier opeenvolgende sceenshots van een filmpje van de uitschakelplop. Vooral de bovenste lijn vliegt de pan uit.... De vraag nu aan de experts... wat kan ik voor zover concluderen? Moet ik het anders meten? Wat is een goede volgende stap?
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Je ziet idd dat er ruis op zit.Zegt verder niet veel.
Maar als het maar op één kant is kun je de voeding uitsluiten.
Heb je de opamp al 's vervangen ?
Anne
Maar als het maar op één kant is kun je de voeding uitsluiten.
Heb je de opamp al 's vervangen ?
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Heeft ‘ie het altijd of af en toe? Eens met Anne, opamps zijn verdacht hier. Voeding is het niet omdat 1 kanaal wel ok is, condensatoren zijn eigenlijk niet oud genoeg om het te zijn, zal wel merk gebruikt zijn.
Opamps zitten op voetjes toch? Of niet, kan het op de foto niet helemaal goed zien. Kanalen wisselen dan, kijken of het probleem mee verhuisd.
Die plop met uitschakelen, kan ook goed een piek gelijkspanning zijn wat ook een defekte opamp zou kunnen veroorzaken, of zit er nog een c tussen?
Opamps zijn actieve componenten die wel eens sneuvelen.
Opamps zitten op voetjes toch? Of niet, kan het op de foto niet helemaal goed zien. Kanalen wisselen dan, kijken of het probleem mee verhuisd.
Die plop met uitschakelen, kan ook goed een piek gelijkspanning zijn wat ook een defekte opamp zou kunnen veroorzaken, of zit er nog een c tussen?
Opamps zijn actieve componenten die wel eens sneuvelen.
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Good Call heren!
De knetter zit in een opamp! Nr. 1 is de boosdoener. Ik ben meteen gaan proberen. Eerst begin situatie vastgesteld. Rechts een knetter. 2&3 verwisseld, ja hoor, links een knetter!
Toen 1&3 gewisseld, geen effect, terug gewisseld.
Toen 1&2 gewisseld, geen knetter meer hoorbaar links en rechts
.
Die oorspronkelijk op 2 zat is nr. 1.
Helaas nog wel een MEGA uitschakelplop! Ik had me hand op de subwoofer en ik werd er eng van. Duidelijk 1 kant op (naar buiten). De vraag is, kan dit na het verwisselen van de opamp toch nog door een rotte opamp op dezelfde manier manifesteren?
Ik ben niet genoeg thuis in deze schakelingen om echt een oorzaak te zoeken (ga het wel proberen natuurlijk). De schema's zijn hier te vinden als iemand mee wil kijken...
http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed/design_mar08.pdf
Als ik dit toch eens op kan lossen... Het zal heus wel een plausibele oorzaak hebben...
Maar goed, toch al kleine overwinning
, nu bed tijd...
De knetter zit in een opamp! Nr. 1 is de boosdoener. Ik ben meteen gaan proberen. Eerst begin situatie vastgesteld. Rechts een knetter. 2&3 verwisseld, ja hoor, links een knetter!
Toen 1&3 gewisseld, geen effect, terug gewisseld.
Toen 1&2 gewisseld, geen knetter meer hoorbaar links en rechts
Die oorspronkelijk op 2 zat is nr. 1.
Helaas nog wel een MEGA uitschakelplop! Ik had me hand op de subwoofer en ik werd er eng van. Duidelijk 1 kant op (naar buiten). De vraag is, kan dit na het verwisselen van de opamp toch nog door een rotte opamp op dezelfde manier manifesteren?
Ik ben niet genoeg thuis in deze schakelingen om echt een oorzaak te zoeken (ga het wel proberen natuurlijk). De schema's zijn hier te vinden als iemand mee wil kijken...
http://www.eijndhoven.net/jos/relaixed/design_mar08.pdf
Als ik dit toch eens op kan lossen... Het zal heus wel een plausibele oorzaak hebben...
Maar goed, toch al kleine overwinning
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Dat probleem ken ik ook, maar als je het weet kun je ook de Sub uitzetten voor je de versterker uit zet.
Bij mij staat de RelaiXed altijd stand-by/aan, maar bij de spanning er af, een pittige doffe knal van de sub's .
Bij mij staat de RelaiXed altijd stand-by/aan, maar bij de spanning er af, een pittige doffe knal van de sub's .
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Het is ook op de normale speakers, ik denk niet dat de Alpairs 5's daar blij van worden...hannesie schreef:Dat probleem ken ik ook, maar als je het weet kun je ook de Sub uitzetten voor je de versterker uit zet.
Bij mij staat de RelaiXed altijd stand-by/aan, maar bij de spanning er af, een pittige doffe knal van de sub's .
Als nood denk ik aan een vertraagde in/uitschakeling van de uitgangen. Voor de chinch die met draadjes afgetakt worden is dat te doen maar hoe realiseer ik dat bij de op het board gesoldeerde XLR's
Daar had ik overigens nog niet teveel denk werk ingestopt. Eigenlijk wil ik het gewoon oplossen...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Ik heb de versie na deze Relaixed gehad en die had geen plop. Vraag is of dat een aanpassing is geweest in de mk 2. Ik zou eens contact opnemen met Jos hierover.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Wat een simpele snelle oplossing zou kunnen zijn (wel symptoom bestreiding) is een relais over je uitgangen zetten, NC (Normally Closed). Als de vv in bedrijf is is het relais aktief en zijn de uitgangen open, schakel je de vv uit is het relais niet meer aktief en sluit je de uitgangen kort. Relais valt direkt af en een uitschakelverschijnsel komt niet bij je eindversterker aan.
Loopt zo geen signaal door de relaiscontacten, maw is niet van invloed op de kwaliteit van je signaal.
Loopt zo geen signaal door de relaiscontacten, maw is niet van invloed op de kwaliteit van je signaal.
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Een nieuwe zetten op plaats 1 waar die nu zit die eerst op 2 zat.
Anne
Anne
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
M.a.w. de defecte vervangen. Ja, dat was ik sowieso van plan! Ga ik doen. Wie weet lost het wel wat op...?Ah!buis schreef:Een nieuwe zetten op plaats 1 waar die nu zit die eerst op 2 zat.
Anne
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Ja, goed idee! Ben wel met je eens dat het symptoombestrijding is maar het zal best werken. Ik heb eigenlijk ook nooit de uitgangen met uitschakelen met de MM gemeten. Net gedaan, en de uitgang springt naar 0,5V DC. Overigens is dat pas enkele ogenblikken nadat het relais is afgevallen, dat is gunstig....Barry2001 schreef:Wat een simpele snelle oplossing zou kunnen zijn (wel symptoom bestreiding) is een relais over je uitgangen zetten, NC (Normally Closed). Als de vv in bedrijf is is het relais aktief en zijn de uitgangen open, schakel je de vv uit is het relais niet meer aktief en sluit je de uitgangen kort. Relais valt direkt af en een uitschakelverschijnsel komt niet bij je eindversterker aan.
Loopt zo geen signaal door de relaiscontacten, maw is niet van invloed op de kwaliteit van je signaal.
Ik heb wel even zitten kijken wat voor relais ik kan nemen. Ik denk dat een solid state relais wel wenselijk is omdat die sneller schakelen? Ik kan zo snel niet een NC relais vinden waarvan ik denk dat die geschikt zal zijn. Kan je misschien een voorzetje geven? Hiermee bedoel ik een relais dat in jou ogen geschikt zou zijn? Dan heb ik een beetje een idee wat ik ongeveer nodig denk te hebben....
Anyway, misschien wel dé oplossing voor nu. Ik heb ook een DAC die m.i. heel lekker klinkt maar een DC offset heeft omdat de opamps juist gebypased zijn (4x DAC parralel), maar hierdoor een offset heeft. Het volgende zou zijn dat die weer pas uit mag nadat de VV uit is. Als ik dan toch bezig ben....
Ik wil dan proberen met een Arduino een juiste in- en uitschakel volgorde te maken voor de verschillende relais en de DAC vanuit de VV voeden óf intern maken. Ik kan dan natuurlijk ook altijd een ander kanaal gebruiken als ik wil...
Ik ga nog eens proberen of de plop weg is met de uitgangen kortgesloten....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Met de uitgang kortgesloten moet de plop weg zijn, anders zit het niet in je voorversterker
Het type relais dat je hiervoor kunt gebruiken is niet kritisch; het zit niet in je signaal weg immers, je sluit alleen de uitgang kort. Wat komt er uit een voorversterker, paar V maximaal, ook niet kritisch voor het relais.
Heb je een schema van de uitgang? Even zien of je dit mag kortsluiten, vermoedelijk wel.
Heb nog wel wat relais liggen waar je er wel 2 van mag hebben. Die hebben een wisselcontact, kun je dus zelf zowel NC als NO schakelen. Zijn wel 12V, heb je dat aan boord van de voorversterker?
Heb je een schema van de uitgang? Even zien of je dit mag kortsluiten, vermoedelijk wel.
Heb nog wel wat relais liggen waar je er wel 2 van mag hebben. Die hebben een wisselcontact, kun je dus zelf zowel NC als NO schakelen. Zijn wel 12V, heb je dat aan boord van de voorversterker?
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Even aangegeven waar de 4 (geen 3 !) IC's voor dienen.
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- ICwerk.png (276.05 KiB) 403 keer bekeken
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Thanks. Inderdaad vier, maar ik had alleen die drie gewisseld. Maar dit is wel duidelijk zoAh!buis schreef:Even aangegeven waar de 4 (geen 3 !) IC's voor dienen.
Anne
Bedankt voor het meedenken
Re: RelaiXed [Troubleshooting]
Thanks voor het aanbod. Relais met wisselcontact kan ook inderdaad. Ik ga een kijken of ik nog wat op werk heb liggen, maar heb ook op Ali e.e.a. geschikte gezien.Barry2001 schreef:Met de uitgang kortgesloten moet de plop weg zijn, anders zit het niet in je voorversterkerHet type relais dat je hiervoor kunt gebruiken is niet kritisch; het zit niet in je signaal weg immers, je sluit alleen de uitgang kort. Wat komt er uit een voorversterker, paar V maximaal, ook niet kritisch voor het relais.
Heb je een schema van de uitgang? Even zien of je dit mag kortsluiten, vermoedelijk wel.
Heb nog wel wat relais liggen waar je er wel 2 van mag hebben. Die hebben een wisselcontact, kun je dus zelf zowel NC als NO schakelen. Zijn wel 12V, heb je dat aan boord van de voorversterker?
Ik hoop dat het mag want ik had het al geprobeerd haha... Kanaal doet het nog wel tot nu toe... Zal wel los lopen denk ik? Wel even schema van 1 kanaal hier onder.
Dit gaat vast goed komen. Ik ga er denk ik een getrapt systeem van maken met een Arduino. Dan integreer ik meteen een DAC er in en gaan als laatste de uitgangen van kortsluiten af en. Als eerste er op bij afsluiten. Lost een boel op.
Uiteraard nog even bezien of de loop inherent opgelost kan worden, maar als dit werkt dan werkt het
