Universele voeding Buizenversterker

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

[quote="democles"]Ik weet dat het moeilijk voor te stellen is,daarom het schema er bij :lol:

Dit is het schema

bv.jpeg

En dit heb jij er van gemaakt.

bv fout.jpg

DE 500K POTMETER ZIT OOK NIET GOED!!!!
DE SLEPER MOET OP DE BOVENSTE KROONSTEEN!!!!

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Ik schaam me diep 8-[

Ga dat morgenochtend eerst in orde maken
Als ik jullie niet had Dan had ik weer rook ontwikkeling flitsen
En ook nog even een harde geuit
En dan begin ik direct te desolderen knippen :
Zat te stekker er nog in :-"
51A46231-70D4-4861-8694-51423D6658DD.jpeg
51A46231-70D4-4861-8694-51423D6658DD.jpeg (19.41 KiB) 309 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Kijk ook maar uit met een potm (regelbare weerstand) aan de mini-fet.Op max weerstand beginnen en als je te ver gaat (met terugdraaien) is de, moeilijk te solderen, fet zo kapot 8-[ .
Als je een 5k trimpot hebt is dat ook goed.
Normaal zou in serie met die potm een weerstand moeten om te voorkomen dat het geheel een te kleine waarde kan krijgen.
Het vervelende met fet's is de grote spreiding in eigenschappen, weet je niet wat de kleinste waarde (de serieweerstand dus) moet zijn.
Te klein en dan heeft 't geen zin en te groot haal je de bedoelde stroom niet.
Anne
Anne ik heb hierheen 1 k tienslagen potmeter als ik daar eest een 1K mee in serie opneem,
Wat het minimum bepaald, Waar moet die zitten ? aan welk pootje moet die 1 k vaste weerstand dan komen
Aan de kant R9 of tussen de potmeter en de DN3765

Ps
Draadbrug en de 15 ohm verandert en ook de loper op de bovenste printkroonsteen gezet
Bijlagen
47B95CAB-BAE8-4A4E-850C-5A53374A8456.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Anne ik heb hierheen 1 k tienslagen potmeter als ik daar eest een 1K mee in serie opneem,
Wat het minimum bepaald, Waar moet die zitten ? aan welk pootje moet die 1 k vaste weerstand dan komen
Aan de kant R9 of tussen de potmeter en de DN3765
Als je de loper van de potm aan een uiteinde verbindt hou je een instelbare weerstand over met twee aansluitingen.Daar dan een weerstand mee in serie hou je weer twee losse aansluitingen over, is ook gewoon een weerstand.En voor een weerstand is er geen verschil in richting.
Aansluiten hoe het 't gemakkelijkst uitkomt O:)
Om later ongelukken te voorkomen, beter achteraf door een vaste weerstand vervangen.
Zo zou 't ook kunnen, redelijke kans dat het binnen het regelbereik zit en niet zo'n grote kans op rampen :sure:
SerieW.png
Anne
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ik zie dat de weerstandjes daar gewijzigd zijn
Ik heb op de punten waar de instel potmeter getekend is twee printpalen geslagen :sure:
En aan een ervan rechts die zit aan de dn3765 heb 1K gesoldeerd
Maar ik weet wat ik moet doen
Ik moet met die 2K potmeter de stroom door de zeners instellen 2 mA was goed heb ik onthouden
Die R10 heb ik 47K genomen
De 2 weerstandjes doe ik vanavond wel aanpassen :D
Bedankt Anne
Bijlagen
3885FF86-0E72-421B-9DE1-E1A257679086.jpeg
AEB22E53-2EED-42F5-A32B-2B36FB7BE2AA.jpeg
BDD0D957-98D5-4BBD-8A9B-988BE5EAF8FA.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Als die dikke C met (lange)draden aan de print verbonden zit is dat niet bevorderlijk voor de brom.
Zou dan eigelijk zo moeten.
Anne
Bijlagen
C-aansluiten.jpeg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Als die dikke C met (lange)draden aan de print verbonden zit is dat niet bevorderlijk voor de brom.
Zou dan eigelijk zo moeten.
Anne
Ok pas ik aan Anne :goeie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Anne dat waar die elco C1 aan moet heb ik nog níet gedaan Dan moet ik printbanen door snijden
Dus beter met het ontwerp nieuwe print welke ik China of Thailand wordt gemaakt
De weerstanden heb ik we gewijzigd en met de potmeter 1 k in serie gezet
De potmeter staat op Maximum is 1K
Is het zo in orde Anne Demo Peter ? Kan er morgen prik er op en de zenerstroom op 2MA :?: :?: :?: :?: :?: :?:
Bijlagen
FDB58248-0D42-4C45-B0E9-C23E8A8E1311.jpeg
2F6932E1-5D5B-4367-B7E8-FBAF87B6AA1A.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Anne dat waar die elco C1 aan moet heb ik nog níet gedaan Dan moet ik printbanen door snijden
Eentje maar, voor de min-kant niet.Is midden-trafo naar de -C en van de -C naar print.
De weerstanden heb ik we gewijzigd en met de potmeter 1 k in serie gezet
De potmeter staat op Maximum is 1K
Is het zo in orde Anne Demo Peter ? Kan er morgen prik er op en de zenerstroom op 2mA :?: :?: :?: :?: :?: :?:
De kleur en waarin geprikt van de weerstanden is zo niet te zien, zal wel goed zijn. 220Ω blijft wat 't was en de 100Ω wordt 510Ω. Over die laatste dan 1volt meten voor goed 2mA stroom.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Anne dat waar die elco C1 aan moet heb ik nog níet gedaan Dan moet ik printbanen door snijden
Eentje maar, voor de min-kant niet.Is midden-trafo naar de -C en van de -C naar print.
De weerstanden heb ik we gewijzigd en met de potmeter 1 k in serie gezet
De potmeter staat op Maximum is 1K
Is het zo in orde Anne Demo Peter ? Kan er morgen prik er op en de zenerstroom op 2mA :?: :?: :?: :?: :?: :?:
De kleur en waarin geprikt van de weerstanden is zo niet te zien, zal wel goed zijn. 220Ω blijft wat 't was en de 100Ω wordt 510Ω. Over die laatste dan 1volt meten voor goed 2mA stroom.
Anne
Zal het morgen nog een nader bekijken Anne
Moet + doorsnijden er zit van af de twee diodes hooguit 3 cm koper en dan zit ik bij die kroonsteen
Anne wil je aub op dat printje Anne een aantekening doen waar ik moet snijden en waar ik dan C1 moet vast solderen ?
Alvast bedankt
:dank: :dank: :dank:
Bijlagen
1E01C0F8-A25C-4C58-B457-A6B6710039D3.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zo bijvoorbeeld.
Anne
Bijlagen
Mod.jpeg
Mod.jpeg (29.93 KiB) 237 keer bekeken
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

:dank: O:)
Bedankt Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Vandaag F1 kijken op Mn ipad en van ons nieuwe forumlid Florick een ontwerp gekregen voor een regelbare Negatieve voeding
Printje met Potmeter aansluiting erop en zit te verzinnen om 2x24 volt printtrafo op een printje en verdubbelen
Dat is 65 volt beet je krap :?: :?: of gaat dat nog ?
Bijlagen
8436FB1F-6EC5-4DC6-9D55-E02E401DBD1E.png
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Hoi Bert, ik heb je wel heel veel voorbeelden gestuurd van wat ik allemaal ontworpen heb.. De print van het schema heb ik je niet meegestuurd, die moeten nog besteld worden. Deze printjes zijn bedoeld voor gestabiliseerd negatief in pentode versterkers waar ook het schermrooster van gestabiliseerde spanning voorzien wordt. en gestabiliseerde gloei met een LM1084 en skottkey gelijkrichting voor de (gevoelige) voortrappen.

De printen van 80x100cm met het SK125 koelblok zijn in principe wel bruikbaar voor je negatief, als je daar de uitgang van aard heb je regelbaar negatief van -1.25 tot pakweg 100V met de juiste trafo. met gebruik van een TL783 regelaar.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Begrepen Florick !
En mijn reken voorbeeld was ook nog verkeerd met een printtrafo van 10 VA 2x24 volt is 2x30 onbelast met spannings verdubbeling 2x30 =60x2,7= 162 Volt 55 mA Daarmee kom we zelfs boven de 125 volt die de TL783 mag hebben
Dan is de 2x18 volt 277 mA met een no load voltage van 2x23.5 volt een betere keuze
Ps ik koop ze bij Reichelt Hier de gevonden trafo van 2x18 volt
Daarmee nog krap aan 126.9 maar er zit wat belasting op :sure:
Of deze een platte ringkern 2x18 Volr en 388 mA Deze de no load 2x22,7 Volt ligt wat lager als bij de gewone print trafo
Dat is wel fijn en zit zo net beneden de 125 volt van de TL783
Dus die wil ik wel op dat printje :goeie: koelblok erbij Ik zie het helemaal zitten met die Trafo :rock: :rock:
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Dat gaat wel werken, vergeet niet wat condensatoren van 100..160V met rastermaat 7.5mm mee te bestellen als je deze niet hebt liggen.

Het koelblok is een SK125-84https://www.reichelt.de/kuehlkoerper-fu ... 4.html?r=1

De gebruikte brugcel een GBPC80X, die heb ik nog ruim voldoende liggen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

V4lve Lover schreef:
Dat gaat wel werken, vergeet niet wat condensatoren van 100..160V met rastermaat 7.5mm mee te bestellen als je deze niet hebt liggen.

Het koelblok is een SK125-84https://www.reichelt.de/kuehlkoerper-fu ... 4.html?r=1

De gebruikte brugcel een GBPC80X, die heb ik nog ruim voldoende liggen.
Dat is goed Florick :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Zo bijvoorbeeld.
Anne
Twee rode aan een plus van de elco en de Min naar de min van een elco
Zie fot betreffend de wijziging print

Anne kan ik er spanning opzetten morgenochtend :D
Bijlagen
834C5954-81CC-4EB5-BC5F-2C1E3EB040AA.jpeg
C0159052-BD4C-483A-88D2-13BDA1B17026.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Twee rode aan een plus van de elco en de Min naar de min van een elco
Zie foto betreffend de wijziging print
Waarom heb je de draden vanonder op de print gesoldeerd ?
Ik had die massaverbinding doorsnijden en dan de verbinding naar de plus voorgesteld om alles gewoon vanboven op de aansluitblokjes te kunnen verbinden.
Anne kan ik er spanning opzetten morgenochtend :D
Als je goed oplet, voozichtig bent en goed uitgeslapen valt 't te wagen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Dat had ik gemist Anne zit met anderhalf oog naar dat stroombron te kijken en met een half lui oog naar de printbaantjes
Heb allemaal het gevoel dat het al lang kapot is :(
Allemaal van dat gepriegel
Mot bij buizen blijven , Uiteindelijk zijn die Fets maar goedkope namaak buizen waar ze ook nog de gloeidraad zijn vergeten [-o< [-o< dus maar een twintig wees gegroetjes en onze vader doen voor het slapen gaan :mrgreen:
Probeer te :relax: :relax:
V4lve Lover
Berichten: 104
Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
Locatie: Ravenstein

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door V4lve Lover »

Bert Heeft mij gevraagd een definitieve versie van de print te ontwerpen voor productie in China.

Bert heeft al opgemerkt dat hij printkroonstenen wil in plaats van de door mij gebruikte faston connectoren. En dat mijn voorgesteld gebruik van de het 10m45S stroombron IC hem met zijn SMD torren laat zitten, ik zal dus even op zoek moeten gaan naar een goede footprint voor de beoogde tor.

Dit is het schema
Bertvoeding schema.png
De print, ik heb zoveel mogelijk de sporen op de onderkant getekend.
PCB.png
Als iemand een fout op de print of het schema ontdekt dan hoor ik het graag.

PS: wat is de gewenste diameter voor de boorgaatjes voor de IRFP50 fets?

Gr,
Florick
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Ha ja Je adverteerde in je evenvoorstellen dat je goed was met Eagle en dat je je verveelde :lol: :lol: dus de meteen de koe bij de horens gevat.
En ik dat het een printontwerp programma is wat ik hier geleerd heb O:)
Willy zit over z’n oren in het werk met de verbouwing thuis
En :goeie: Demo wil ook graag aan z’n eigen project verder wed ik
Dat heeft hij nooit laten merken overigens :!:
En me altijd geholpen :dank: :dank:
De pootjes van de irfpe50 zijn plat maar 1,3 mm moet er zeker geboord worden Florick
En ik heb de Footprint voor de DN3765 zo van Mouser
En onder de dn3765 een koper vlak van 2,5 cm in vierkant als koeling
Maar ik was vandaag minder vlug uit bed en niet in m’n schuurtje geweest
Straks misschien om de draden onderaan de print los te maken en ze er boven vast te maken
En dan is er geen tijd meer om te testen ben ik bang :-s
Bijlagen
BB668041-9B49-479E-B066-AB5D577BA9B4.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Nou alles staat klaar voor de laatste test
Fluke meter Met gele holster zit over de 510 ohm op DC auto range
de Brymen met rode holster over C1
De DC 12 volt van de Delta voeding op de LM317HV regelbare stroombegrenzing voor de Belasting
En uiteraard de HVoltage uit op de ingang Dummyload
Ik slaap er een nachtje over en morgen ochtend vlam in de pan . O:) [-o< [-o< [-o<
Hoop dat er hier een ractie komt Bert ziet er goed uit :D
edit Anne draden zitten weer boven de print :wink:
Bijlagen
44396C70-D07D-4BC3-8130-5F1BF2170F00.jpeg
FFEB7318-F668-47C3-A060-FE44F4B34E07.jpeg
7119E6F6-720B-43C5-A57A-78EED1D73795.jpeg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Eventjes het schema van buis in 't lover bijgewerkt :lol:
Anne
Bijlagen
Bertvoeding.png
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Anne vanmorgen spanning er op gezet
Resultaat negatief er komt geen spanning op de Zener en ook niet op de Potmeter
Dan isoleert spert dat ding onder op de print
Ga kijken waar ik die andere twee kan vinden
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door OpaBert »

C86286FD-9EE4-4348-81DA-E45371F3F109.jpeg
Wat is hier nu weer gebeurd :think:
Onderste pootje stroombron maakte niet goed contakt
Opnieuw vast gesoldeerd.
Nog maar eens proberen
C1 571 volt
Met de Potmeter P2 dicht 200 mV over de 510 Ohm
Potmeter P2 helemaal naar nul gedraaid 470 mV de stroombron is nog heel dus :yeah: weer een mee valler
Onbelast 470 volt uit
Nu moet ik die stroom groter krijgen door de Zeners
Maar ik vind die 510 Ohm niet terug op de schemas :think:
Ik wacht maar even op goede raad
Edit die R10 heb ik 47K in gezet moet ik die verkleinen ?
Bijlagen
D1093183-2478-499F-A6E7-66010210A3A6.jpeg
Laatst gewijzigd door OpaBert op ma 30 sep 2019, 11:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”