Universele voeding Buizenversterker

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Willy_61

Re: Universele voeding Buizenversterker

Bericht door Willy_61 »

Kan je er niet wat van wegkrabben met een scherp mes? Of met een freesje?
democles

Bericht door democles »

De 3 fets hebben een te kleine afstand tussen de pootjes
Zal het nameten.

Volgens het blad 5,46mm

Ja shit te kort, :oops:

Werk aan nieuwe aanpassingen,tot later.
Bijlagen
IRFPE50.jpg
Laatst gewijzigd door democles op ma 23 sep 2019, 23:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ondertussen even uitleggen hoe Demo en Bert vanuit SprintLayout het nodige RAR-bestand kunnen aanmaken (een ZIP mag ook wel denk ik) met daarin de Gerbers en drilldata.

Ik neem als voorbeeld de vorige versie van Bert zijn HS-voeding. De afmetingen daarvan waren 18,5 op 8cm.
Vergroot die afstand om op een gemakkelijke manier een "outline" aan te brengen, die is nl. nodig om de fabrikant te vertellen waar de randen van de print zijn. Maak er 19,5 op 9cm van, selecteer onderaan waar C1-S1-C2-S2-O staat de "O", zie ook rode pijl hieronder. Maak dan een track van 0.1mm dik rondom de print op 5mm van de randen, zie de witte kader hieronder. Daarmee zijn de buitenmaten vd print vastgelegd.
outline aanbrengen.jpg
Nu de Gerbers aanmaken:
  • - Kies in het menu voor Export / Gerber Export
    Gerber menu-keuze.jpg
    - In het vervolgscherm instellen welke files moeten aangemaakt worden, zet daar een vinkje. We hebben enkel sporen onderaan (C2) , opdruk vanboven (S1), soldeermasker op de pads van onze onderdelen (C2 - solder mask) en niet te vergeten, onze outline (O).
    Pas in het blauwe gedeelte de locatie aan waar je de gerbers wil krijgen en klik op Create Gerber files ...
    Gerber export instellen.jpg
    - Terug via het menu kiezen voor Export en dan onder Gerber Export: Drill data klikken.
    In het vervolgscherm moet niks aangepast worden, dus klik OK.
    Gerber drilldata vervolgmenu Excellon export.jpg
    Je komt nu automatisch op de juiste locatie terecht waar je gerbers reeds staan, klik dus "opslaan".
    Gerber drilldata opslaan.jpg
Alle benodigde files zijn aangemaakt en moeten nu enkel nog gearchiveerd worden in een RAR of ZIP-file.
Gerbers naar RAR file.jpg
En voilà daar is de RAR waarmee je je bestelling kan doen bij JLCPCB.
Gerbers RAR.jpg
Beginpagina JLCBCB klik "QUOTE NOW":
JLCPCB-startscherm.jpg
De rest spreekt voor zich, upload je RAR of ZIP-file.
rar UPLOADEN.jpg
En daarna hoef je normaal niks meer te wijzigen, kontroleer of de afmetingen correct zijn en ook het aantal dat je wil en "klaar is Kees".
resultaat.jpg
Bijlagen
resultaat.jpg
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Reuze bedankt Willy
Ik ga dat morgenochtend nog eens goed bekijken :D
Ziet er allemaal simpel uit Er zullen wel verrassingen komen O:)
Nogmaals dank jullie
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Maar Anne zal zich moeten realiseren dat jij de kennis niet hebt om het te kunnen beoordelen en dus niet steeds onnodig van de hak op de tak springt. B.v. die weerstand verstookt 1/2 W max en dan neem je daarvoor een 1W weerstand. Dat huiswerk behoort ie dan ook te doen.
Tja, deze voeding is niet mijn ontwerp en heeft nogal wat veranderingen gehad.
Eerst met een ingang vanuit een variac en dus geen zeners dan de vorige uitvoering met een toevoeging en dan terug zeners met eentje meer.
Ik kijk toe en vertel wat wel of niet kan en draag wat mogelijkheden aan.
Wat die weerstand betreft, kijk hier 's naar Multicomp-MF50_2K4-datasheet.pdf Voor ½W metaalfilm weerstand max 350V Dus denk ik zeker is zeker zet er twee in.
Anne
Anne geld dit ook voor een 1 Watt weerstand en zo ja Toch maar 2 weerstanden
:goedzo:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

@Willy: er wordt in mm gewerkt zo te zien, bij export heb je bij units of measurement inch aangegeven.
democles

Bericht door democles »

Allereerst bedankt Willy,ga ik rustig nalezen :wink:

Maar was eerst met wat anders bezig! :-s

De steek van de Fetjes veranderd,soldeer eilandjes en printsporen aangepast en bij de ingangen en uitgang, op verzoek, eilandjes geplaatst voor printkroonsteentjes.

Het ontwerp als printbaar Word (doc) bestand bijgevoegd.

Voor de zekerheid maak eerst een proefafdruk op gewoon papier en meet de steek van de FET,s even op voordat je een volgende print maakt. :sure:
(had ik al gedaan meet hier goed O:))

NIEUWE PRINT
Bert Laatste.JPG

En dan het verschil tussen oud en nieuwe print.
Bert voeding oud.jpg
Bert voeding aangepast.jpg
Bijlagen
Aangepaste Bert voeding.doc
(787.5 KiB) 11 keer gedownload
Laatst gewijzigd door democles op ma 23 sep 2019, 23:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Voor ½W metaalfilm weerstand max 350V Dus denk ik zeker is zeker zet er twee in.
Anne
Bert61 schreef:
Voor koolstof weerstanden dit lijstje gevonden.
Rvolts.png
Daar wordt voor 1W, naar gelang de soort, 400 en 450V opgegeven.Maar ze mogen wel meer hebben, dus 't kan.
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Barry2001 schreef:
@Willy: er wordt in mm gewerkt zo te zien, bij export heb je bij units of measurement inch aangegeven.
... nog nooit problemen mee gehad, dus wijzig ik niks.
Trouwens binnen SprintLayout werk ik met mm maar de grid is altijd in inches. Ik gebruik meestal 0.635mm (25mil).
Laatst gewijzigd door Willy_61 op di 24 sep 2019, 8:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Voor ½W metaalfilm weerstand max 350V Dus denk ik zeker is zeker zet er twee in.
Anne
Bert61 schreef:
Voor koolstof weerstanden dit lijstje gevonden. Rvolts.png Daar wordt voor 1W, naar gelang de soort, 400 en 450V opgegeven.Maar ze mogen wel meer hebben, dus 't kan.
Anne
...nog enkele tabellen 1W mag geen probleem zijn voor 500V zowel koolfilm als metaloxide:
Belastingtabel koolstof weerstanden.png
Metaloxide film resistor.jpg
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Willy_61 schreef:
Barry2001 schreef:
Trouwens binnen SprintLayout werk ik met mm maar de grid is altijd in inches. Ik gebruik meestal 0.635mm (25mil).
Grid die je gebruikt gaat niet niet mee in de output, dus dat maakt niet uit in welke unit je dit doet. Is naar eigen invulling.

De reden dat het tot nu toe steeds goed gaat is dat je printboer ziet dat het formaat van je drill data niet klopt, niet past op je print, en dit aanpast.
Het is gewoon onjuist, wat jij zelf doet moet je zelf weten maar als je een tutorial maakt op een openbaar forum en wordt gewezen op een fout en dan zegt nooit "problemen mee gehad dus ik wijzig niks" vind ik dat kortzichtig.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Barry2001 schreef:
Willy_61 schreef:
Barry2001 schreef:
Grid die je gebruikt gaat niet niet mee in de output, dus dat maakt niet uit in welke unit je dit doet. Is naar eigen invulling.
De onderdelen die ik plaats voldoen wel aan de maten van de grid dus in inches, logisch want zo zijn de onderdelen ook samengesteld.
Ik vertrek gewoon van een print met metrische afmetingen en de boorgaten voor een chassis tracht ik ook metrisch te positioneren. Al de rest is dus op basis van inches vandaar het feit dat ik dat niet aanpas.
De reden dat het tot nu toe steeds goed gaat is dat je printboer ziet dat het formaat van je drill data niet klopt, niet past op je print, en dit aanpast.
Het is gewoon onjuist, wat jij zelf doet moet je zelf weten maar als je een tutorial maakt op een openbaar forum en wordt gewezen op een fout en dan zegt nooit "problemen mee gehad dus ik wijzig niks" vind ik dat kortzichtig.
Barry, de onderdelen die ik plaats voldoen wel aan de maten van de grid dus in inches, logisch want zo zijn de onderdelen ook samengesteld.
Ik vertrek gewoon van een print met metrische afmetingen en de boorgaten voor een chassis tracht ik ook metrisch te positioneren. Al de rest is dus op basis van inches vandaar het feit dat ik dat niet hoef aan te passen.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ok Willy gebruik ik daar 1 Watt weerstand Dat kost minder werk ruimte dan 2 weerstanden
Moet binnen blijven van de CAntenne komen ze een nieuwe ontvanger brengen Dan gaan we via de Cloud terug kijken en niet via een HD welke hier kapot is aan het gaan
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

@Demo:
De printkroonsteen van 3 gaat niet passen: de steek tussen 2 pennen moet 5.08mm zijn.
Ik zie dat je voor de IRF840 nu ook steek 5.08 gebruikt, dat is al een stuk beter. Om te pootjes niet te ver uit mekaar te moeten buigen gebruik ik in mijn voedingen een steek van 3.81mm. Ik werk het meest op een rooster van 0.635mm (25mil).

Ik heb in bijlage enkele makros gestoken die het je kunnen vergemakkelijken om de print aan te passen:
  • - Printkroonsteen AKL 101-02.LMK
    - Printkroonsteen AKL 101-03.LMK
    - TO247AC-GDS.LMK (steek 5.08)
    - TO220-IRF840.LMK (steek 3.81)
Plaats deze in de "makros" directory van je programma, in de subfolder die je zelf wil, bv. de printkroonstenen in subfolder "Miscellaneous" en de rest in subfolder "Transistors" (eventueel in een extra subfolder "Fets").
Je moet SprintLayout wel opnieuw opstarten om de nieuwe makros te zien.

Verder, ik zeg niet dat je je daar tegen bezondigd, is het dus belangrijk altijd te streven naar een soldeerpad van min. 3x de boordiameter. indien dat niet gaat -zoals bij een TO220- ga je gebruik maken van geen cirkelvormige maar rechthoekige (of octagon of rounded) pads, zodat in de lengterichting voldoende soldeerruimte overblijft.

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben.

P.S. deze tips zijn gebaseerd op mijn ervaringen, aangevuld met tips van forumleden. Dit komt dus niet strikt uit de handleiding voor dit programma.
update: steek 5.04 moest 5.08 zijn
Bijlagen
Makros.rar
(2.32 KiB) 11 keer gedownload
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Er zit geen Irf840 op deze print :D maar een irfp050 die is een pak groter Willy
Pootjes irfpe050 staan ongeveer 5,5 mm uit elkaar mag ook 6mm
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

@Demo:
Ik merk nu iets raar op: ik had je printlayout als achtergrond geïmporteerd en de pixels aangepast tot de steek van de fets overeenkwam met 5.08.
Daarna mat ik de steek van de kroonstenen en die is dan 4.65mm.
Ik heb nu echter je word document eens afgedrukt en daar blijkt de steek van de kroonstenen wel te kloppen evenals die van de fets.

@Bert:
De IRFP050 is een TO247 package, daarbij is de steek 5.08 en die is in het nieuwe ontwerp van Demo toegepast.

Het word-document zou dus wel kunnen gebruikt worden maar het raadsel van de kroonstenen in de groene layout blijft.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Hier is er ook iets wat niet klopt
ik heb de DocX als scannedcopy in een layer van sprint gezet en de gele ovale pads zitten op de goede steek van de irfpe050 er is iets met de schaal en verhoudingen mis
als ik de verhouding goed zet zouden de Fets in het midden vam die gele ovaaltjes moeten komen
Bijlagen
HS Voeding.bmp
Pjotr

Bericht door Pjotr »

In principe hou je voor smalle blanke sporen een isolatie kruipafstand aan van 0,8mm - 1mm per 100V. Je kunt het voor de fets dus beter te groot houden en de pootjes wat uit buigen als dat nodig mocht zijn.
Barry2001 schreef:
Willy_61 schreef:
Barry2001 schreef:

Ehm ja. misschien heel lang geleden in het jaar turf :think: Maarrehh Sprint Layout voor een PCB fab is standaard Gerber-274X. Resolutie en de maatsoort staan dan gewoon in de header. Maakt niet uit of het mm of inch is. Willy geeft nota bene een uitgebreid voorbeeld er van. Toch niet zo verwonderlijk dat het gewoon goed gaat toch?
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 24 sep 2019, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ik heb het weer even geprobeerd Maar ik kan niet een 10 minuten bij die pc zitten
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Balen Bert. En het is ook al geen weer om met de handleiding van SprintLayout ff in de tuin te gaan zitten... :( ;) Is trouwens wel een prima progje voor dit soort hobby werk!
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Bert61 schreef:
ik heb de DocX als scannedcopy in een layer van sprint gezet en de gele ovale pads zitten op de goede steek van de irfpe050 er is iets met de schaal en verhoudingen mis
als ik de verhouding goed zet zouden de Fets in het midden vam die gele ovaaltjes moeten komen
Bert je moet bij "scanned copy" de resolutie aanpassen tot bv. de dimensies van de fet overeenkomen met die van een TO246, dus steek 5.08.
Ik heb met de groene layout op de achtergrond, de resolutie op 520 dpi moeten zetten en dan komt dat in orde.
Met de X/Y offset plaats je de achtergrond op de juiste plaats. bij mij X = -1 en Y = -6
Scanned copy in Sprint.jpg
Maar zoals ik eerder al zei, is dan de steek van de kroonstenen te klein.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Bert61 schreef:
Bert je moet bij "scanned copy" de resolutie aanpassen tot bv. de dimensies van de fet overeenkomen met die van een TO246, dus steek 5.08.
Ik heb met de groene layout op de achtergrond, de resolutie op 520 dpi moeten zetten en dan komt dat in orde.
Met de X/Y offset plaats je de achtergrond op de juiste plaats. bij mij X = -1 en Y = -6
Ik kan ff niks meer Ik lig nu plat met Mn ipad op Mn borst in de hoop dat die rugpijn weer mindert
Kan niet zitten sorry
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Willy_61 schreef:
Bert61 schreef:
De plaats van de irfpe050 komt niet overeen Mn Mn gaten in het koelblok Willy
Ik proberen ik stiop
democles

Bericht door democles »

Om alle verwarring van de baan te schuiven.

De tekeningen van de layout zijn voorbeelden en hebben dus een andere afmeting als het origineel !!!!

De afdruk op A4 van het bijgevoegde doc. bestand heeft de juiste afmetingen.

Dus geen afbeeldingen importeren maar de doc afdrukken.!!!!

@ Willy de steek van de FET,s is 5,46mm en geen 5,08. :?

Peet
Laatst gewijzigd door democles op di 24 sep 2019, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Dankje Peet
En ik kan wel tekenen in Sprint en wellicht beter als je denkt
Dat verschalen van een scanned copy weet ik Willy maar de onderlinge afmetingen waren niet goed
het antwoord heeft Demo gegeven hier boven
En ik zou er een moord voor doen om het zelf te kunnen
Maa het gaat niet Pjotr , ik ga ook geen poging meer doen Ben al blij dat ik dit op Mn ipad kan schrijven
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”