Restoratie Kef 104ab
Moderator: Beheerdersteam
Restoratie Kef 104ab
Nu het afwerken van de Ekta’s mk2 bijna gaat beginnen en ik de SS Ref SE heb verkocht, moet er toch naar muziek geluisterd kunnen worden. Ik heb via MP voor weinig een set Kef 104ab gekocht (originele divers in goede staat). Enerzijds nieuwsgierig naar de “Engelse” sound van de 70-er jaren, anderzijds benieuwd wat in geluidskwaliteit is te behalen na restoratie.
Ik ga t.z.t. de condensatoren vervangen (setje van Falcon Acoustics) en pak dan ook de bedrading en demping in de kast aan (deze heeft wel wat geleden).
Welnu: de kasten zijn opgebouwd uit gefineerd meubelplaat en hebben wel wat geleden. Ik denk eraan om nieuwe kasten te maken echter ik kan nergens bouwtekeningen vinden. Ik weet dat de 104ab destijds ook als kit werd geleverd (2 drivers of een baffle gemonteerd, de passieve radiator, filter en toebehoren).
Wie kan mij helpen aan de tekening van de kast of weet waar deze is te vinden?
Alvast dank voor jullie hulp!
Ik ga t.z.t. de condensatoren vervangen (setje van Falcon Acoustics) en pak dan ook de bedrading en demping in de kast aan (deze heeft wel wat geleden).
Welnu: de kasten zijn opgebouwd uit gefineerd meubelplaat en hebben wel wat geleden. Ik denk eraan om nieuwe kasten te maken echter ik kan nergens bouwtekeningen vinden. Ik weet dat de 104ab destijds ook als kit werd geleverd (2 drivers of een baffle gemonteerd, de passieve radiator, filter en toebehoren).
Wie kan mij helpen aan de tekening van de kast of weet waar deze is te vinden?
Alvast dank voor jullie hulp!
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Restoratie Kef 104ab
Als je de kasten zelf hebt staan, wat maakt dan dat je de boel niet zou kunnen opmeten??
Re: Restoratie Kef 104ab
Het opmeten is niet het probleem, echter ik ben benieuwd naar het binnenwerk (eventuele braces e.d.). Als ik ga slopen, is er geen weg meer terug.
En ik ben benieuwd hoe de prefab baffle is gemonteerd.
Eric
En ik ben benieuwd hoe de prefab baffle is gemonteerd.
Eric
Re: Restoratie Kef 104ab
Gewoon een prima ontwerp.
Zelf zou ik er niet al te veel aan veranderen eigenlijk.
Zelf zou ik er niet al te veel aan veranderen eigenlijk.
Re: Restoratie Kef 104ab
Ik wil niets aan het ontwerp veranderen echter de kasten opnieuw bouwen naar het origineel. Dit als oefening voor mijn houtbewerkingsonhandigheid...
Re: Restoratie Kef 104ab
Ik heb nog wel wat klusjes voor je!
Dan heb je zeker een jaar of 2 om aan je skills te werken.
Dan heb je zeker een jaar of 2 om aan je skills te werken.
- VintageHarry
- Berichten: 2411
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Restoratie Kef 104ab
Als je de drivers er uit haalt kun je denk ik al een prima idee krijgen hoe de binnenzijde eruit ziet. Verwacht geen constructies zoals je op dit forum regelmatig tegenkomt, het is een fabriekskast. Geen slechte maar m.i. niet iets bijzonders (ze staan hier ook).
Mocht je toch twijfelen, zaag dan de boven- of de onderkant er af, dan krijg je meteen inzicht
Mocht je toch twijfelen, zaag dan de boven- of de onderkant er af, dan krijg je meteen inzicht
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Restoratie Kef 104ab
Ik heb zelf ooit, (toen mijn haarkleur nog donker was), de Kef Calinda opnieuw opgebouwd. Misschien kun je er wat inspiratie aan opdoen:
viewtopic.php?t=7980
viewtopic.php?t=7980
Re: Restoratie Kef 104ab
@Dre: dank voor het aanbod! Als ik er iets van kan leren, waarom niet.
@Olaf: bedankt voor de tip. Ik ga kijken.
@Olaf: bedankt voor de tip. Ik ga kijken.
Re: Restoratie Kef 104ab
Olaf, ziet er goed uit! Wat voor freesdiameter heb je gebruikt (vanwege de rare “hoeken” van de B200?
Re: Restoratie Kef 104ab
De kast is idd niet heel bijzonder wat constructie betreft maar zit verder wel degelijk in elkaar …. volgens mij zit er halverwege de kast een brace in de vorm van een plank waar een grote opening uit is gezaagd. Verder zitten er balkjes in alle hoeken om het geheel (althans, dat was bij de kit-versie het geval) goed te kunnen monteren.
Ik zou me niet te veel focussen op de bouwtekening, start Sketchup en begin met tekenen, deel je plan hier op het forum en vraag of er op/aanmerkingen zijn en start met bouwen
ps.
Voorbeeldje van de brace bijgevoegd, ik weet dat het van een heel andere kast/ontwerp/merk is maar het ontwerp is hetzelfde.
Ik zou me niet te veel focussen op de bouwtekening, start Sketchup en begin met tekenen, deel je plan hier op het forum en vraag of er op/aanmerkingen zijn en start met bouwen
ps.
Voorbeeldje van de brace bijgevoegd, ik weet dat het van een heel andere kast/ontwerp/merk is maar het ontwerp is hetzelfde.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Restoratie Kef 104ab
Dat was inderdaad een smalle diameter. De maat weet ik echter niet meer.hunter17 schreef:Olaf, ziet er goed uit! Wat voor freesdiameter heb je gebruikt (vanwege de rare “hoeken” van de B200?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Restoratie Kef 104ab
De kast is gewoon een grote schoenendoos. Je zou natuurlijk de handel opnieuw kunnen fineren.
Re: Restoratie Kef 104ab
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik heb ergens een afbeelding van een lege kast gevonden waaruit blijkt dat het hoogstwaarschijnlijk geen doos van 6 planken is: Hier is een brace te zien welke volgens mij tegen de achterkant van de B200 steunt.
Nu kan ik helaas niet zien of er tussen de B200 en B139 (PR) iets is gemonteerd.
Nadere onderzoek op http://www.hifiloudspeakers.info leert dat b.v. de CS3 kit van Kef werd geleverd met een constructie als onderstaand: Ik kan er helaas niet precies uit opmaken wat het doel en de functie hiervan is. Ik wordt wel lid van dit forum; wellicht kan iemand daar mij aan een bouwtekening van de kast helpen.
Verder heb ik een afbeelding gevonden van de Kef 104ab kit waarop een voor gemonteerde baffle is afgebeeld. Ik kan niet zien hoe de achterzijde van deze baffle eruit ziet. Hier wordt nergens gesproken over kastafmetingen, materiaaldiktes e.d.. Er staat wel vermeld dat de constructie van de kast staat beschreven in de "detaillierte Bauanleitung". Helaas is deze nergens te vinden.
Wat ik mij wel afvraag is het volgende:
De baffle van de 104ab ligt iets terug t.o.v. de zijwanden en boven en onder (hierin valt de grille).
Kan ik zondermeer de baffle gelijktrekken met de aangrenzende panelen of heb ik dan te maken met een ander diffractiegedrag?
Wordt vervolgd
Ik heb ergens een afbeelding van een lege kast gevonden waaruit blijkt dat het hoogstwaarschijnlijk geen doos van 6 planken is: Hier is een brace te zien welke volgens mij tegen de achterkant van de B200 steunt.
Nu kan ik helaas niet zien of er tussen de B200 en B139 (PR) iets is gemonteerd.
Nadere onderzoek op http://www.hifiloudspeakers.info leert dat b.v. de CS3 kit van Kef werd geleverd met een constructie als onderstaand: Ik kan er helaas niet precies uit opmaken wat het doel en de functie hiervan is. Ik wordt wel lid van dit forum; wellicht kan iemand daar mij aan een bouwtekening van de kast helpen.
Verder heb ik een afbeelding gevonden van de Kef 104ab kit waarop een voor gemonteerde baffle is afgebeeld. Ik kan niet zien hoe de achterzijde van deze baffle eruit ziet. Hier wordt nergens gesproken over kastafmetingen, materiaaldiktes e.d.. Er staat wel vermeld dat de constructie van de kast staat beschreven in de "detaillierte Bauanleitung". Helaas is deze nergens te vinden.
Wat ik mij wel afvraag is het volgende:
De baffle van de 104ab ligt iets terug t.o.v. de zijwanden en boven en onder (hierin valt de grille).
Kan ik zondermeer de baffle gelijktrekken met de aangrenzende panelen of heb ik dan te maken met een ander diffractiegedrag?
Wordt vervolgd
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Restoratie Kef 104ab
De kefkit 3 is een andere luidspreker. Dit is de zelfbouw versie van de Kef concerto.
Zoals aangegeven is de 104AB eigenlijk niet meer dan 6 planken en inderdaad een extra balkje waar de magneet van de bas driver tegen aan zit. Dit balkje zit er overigens vaker niet in dan wel.
Er zit dus ook niets tussen de B200 en de resonator.
De resonator is er trouwens heel makkelijk uit te nemen zodat je zelf een kijkje aan de binnenkant kan nemen.
Zoals aangegeven is de 104AB eigenlijk niet meer dan 6 planken en inderdaad een extra balkje waar de magneet van de bas driver tegen aan zit. Dit balkje zit er overigens vaker niet in dan wel.
Er zit dus ook niets tussen de B200 en de resonator.
De resonator is er trouwens heel makkelijk uit te nemen zodat je zelf een kijkje aan de binnenkant kan nemen.
Re: Restoratie Kef 104ab
Je kan de rest van de kast natuurlijk ook van het front weg zagen.
Frontje opknappen en verstevigen waarna je er een nieuwe kast om maakt
Frontje opknappen en verstevigen waarna je er een nieuwe kast om maakt
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Restoratie Kef 104ab
Dan ben je gelijk van het freesprobleem af en kan je front nog even "verdikken" aan de achterzijde.
Re: Restoratie Kef 104ab
Hartelijk dank voor jullie suggesties.
Het frezen is niet het grote probleem, wel het maken van de goede mallen. Dit is wel het leuke daarvan. De tekeningen van de drivers zijn te vinden en daarnaast goed meten (wellicht Kees tzt benaderen). Daarnaast is de kast opgebouwd uit spaanplaat (meer kans op lekkage).
Ik wil de originele maten en plaatdiktes aanhouden daar ik nergens kan vinden of het meeswingen van de panelen (als b.v. bij de LS3/5a of Harbeth) is meegenomen in het ontwerp. Als materiaal denk ik aan multiplex alhoewel ik daar een haat/liefde verhouding mee heb.
Deze week de B139 er maar eens uitschroeven. Kan ik van het binnenwerk foto’s maken, deel ik die.
Wordt vervolgd!
Het frezen is niet het grote probleem, wel het maken van de goede mallen. Dit is wel het leuke daarvan. De tekeningen van de drivers zijn te vinden en daarnaast goed meten (wellicht Kees tzt benaderen). Daarnaast is de kast opgebouwd uit spaanplaat (meer kans op lekkage).
Ik wil de originele maten en plaatdiktes aanhouden daar ik nergens kan vinden of het meeswingen van de panelen (als b.v. bij de LS3/5a of Harbeth) is meegenomen in het ontwerp. Als materiaal denk ik aan multiplex alhoewel ik daar een haat/liefde verhouding mee heb.
Deze week de B139 er maar eens uitschroeven. Kan ik van het binnenwerk foto’s maken, deel ik die.
Wordt vervolgd!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Restoratie Kef 104ab
Ik zou me niet teveel voorstellen over een verbetering van het geluid door een andere kast. Vergeet niet dat de drivers qua kwaliteit echt niet meer te vergelijken zijn met wat er tegenwoordig wordt gemaakt. Wel de C's in het filter vervangen en dan heb je grootste verbetering al gehad.
Re: Restoratie Kef 104ab
Ik zou gewoon 18 mm MDF voor de kast gebruiken.
Spaanplaat kan ook, eventueel afwerken met een laagje 3 mm MDF voor het fineren.
Spaanplaat kan ook, eventueel afwerken met een laagje 3 mm MDF voor het fineren.
Re: Restoratie Kef 104ab
Ik kon mij niet bedwingen en heb een B139 verwijderd en de binnenkant bekeken. Wat de meesten al vermoedden, is dat er, behalve een brace die over de breedte loopt en tegen de magneet van de B200 is geplakt, geen verdere braces aanwezig zijn.
Het dempingsmateriaal is in goede staat, onverwoestbaar beddenschuim oid.
@Ray MDF kan ook. De kast mooi onder verstek op alle 6 panelen.
@ds23man Ik verwacht geen grote verbeteringen met de voorgenomen ingrepen. Het is voor mij een hobby/oefenproject; ik wil ook leren fineren. De C’s: zie mijn openingspost:
https://www.falconacoustics.co.uk/kef-1 ... r-set.html
@Ray MDF kan ook. De kast mooi onder verstek op alle 6 panelen.
@ds23man Ik verwacht geen grote verbeteringen met de voorgenomen ingrepen. Het is voor mij een hobby/oefenproject; ik wil ook leren fineren. De C’s: zie mijn openingspost:
https://www.falconacoustics.co.uk/kef-1 ... r-set.html
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Restoratie Kef 104ab
Falcon acoustics vraagt wel heel veel geld voor een paar elco's . Dan kun je beter een paar mooie condensatoren uitzoeken op de site van rumoh.
https://www.rumoh.eu/
Dan heb je mooiere condensatoren voor minder geld
https://www.rumoh.eu/
Dan heb je mooiere condensatoren voor minder geld
Re: Restoratie Kef 104ab
Een elco vervangen voor een mkp heeft wel behoorlijk wat invloed op de klankbalans.
Re: Restoratie Kef 104ab
FalconAcoustics heeft de set niet meer op voorraad.
De eerste reden voor deze keuze is dat er blijkbaar is uitgezocht wat de beste vervanging is.
E.e.a. Heeft o.a. te maken met de serieweerstanden van de Alcaps t.o.v. bv MKP’s. Ik kan ze niet meten maar ik ben overtuigd van verschillen. En hoe groot zijn die verschillen dan?
Daarnaast is de fysieke ruimte op het filter van belang. MKP’s zijn volgens mij wel wat groter. Hoe de klank gaat veranderen, durf ik niet te zeggen maar elektrolytisch vs polyesterfilm is een grootverschil in materiaaleigenschappen dus zouden er klankverschillen te verwachten zijn.
Ook zijn bepaalde waardes, bv 5,0 mu, moeilijk te verkrijgen (meestal 4,7 of 5,2).
Natuurlijk gun ik het b.v. Rumoh maar mijn doel is zo origineel als mogelijk te restaureren.
Dank voor jullie op- en aanmerkingen!
De eerste reden voor deze keuze is dat er blijkbaar is uitgezocht wat de beste vervanging is.
E.e.a. Heeft o.a. te maken met de serieweerstanden van de Alcaps t.o.v. bv MKP’s. Ik kan ze niet meten maar ik ben overtuigd van verschillen. En hoe groot zijn die verschillen dan?
Daarnaast is de fysieke ruimte op het filter van belang. MKP’s zijn volgens mij wel wat groter. Hoe de klank gaat veranderen, durf ik niet te zeggen maar elektrolytisch vs polyesterfilm is een grootverschil in materiaaleigenschappen dus zouden er klankverschillen te verwachten zijn.
Ook zijn bepaalde waardes, bv 5,0 mu, moeilijk te verkrijgen (meestal 4,7 of 5,2).
Natuurlijk gun ik het b.v. Rumoh maar mijn doel is zo origineel als mogelijk te restaureren.
Dank voor jullie op- en aanmerkingen!
