Veel plezier er mee Bert
Universele voeding Buizenversterker
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Universele voeding Buizenversterker
PB verstuurd met het WORD bestand.
Veel plezier er mee Bert
Veel plezier er mee Bert
Re: Universele voeding Buizenversterker
Demo is mooi bezig geweest
Die R10 beperkt het regelbereik, je zou er evt een trimpot van 100k voor gebruiken.
Ik zie een rijtje van 7 zeners, was eerst 6
De trimpot van 2k heeft geen aansluitingen naar buiten nodig.
Achteraf bedenk ik me ook nog dat er wel erg veel spanning over de 470k (R3) naar massa staat,
beter twee in serie 220k+240k bijv.
Anne
Die R10 beperkt het regelbereik, je zou er evt een trimpot van 100k voor gebruiken.
Ik zie een rijtje van 7 zeners, was eerst 6
De trimpot van 2k heeft geen aansluitingen naar buiten nodig.
Achteraf bedenk ik me ook nog dat er wel erg veel spanning over de 470k (R3) naar massa staat,
beter twee in serie 220k+240k bijv.
Anne
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ik zie een rijtje van 7 zeners, was eerst 6
De trimpot van 2k heeft geen aansluitingen naar buiten nodig.
Demo is mooi bezig geweest![]()
Was op aanvraag van Bert,
Of trimpot op de print,of deze niet plaatsen maar extern met een pot regelen.
De vraag was externe,maar ik heb hem toch maar op de print gezet,kun je kiezen.
U roept wij tekenen
Laatst gewijzigd door democles op zo 22 sep 2019, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Universele voeding Buizenversterker
R10 is dat voor de onderkant of bovenkant regelbereik AnneAh!buis schreef:Demo is mooi bezig geweest![]()
Die R10 beperkt het regelbereik, je zou er evt een trimpot van 100k voor gebruiken.
Ik zie een rijtje van 7 zeners, was eerst 6![]()
De trimpot van 2k heeft geen aansluitingen naar buiten nodig.
Achteraf bedenk ik me ook nog dat er wel erg veel spanning over de 470k (R3) naar massa staat,
beter twee in serie 220k+240k bijv.
Anne
De trimpot wilde ik niet op de print zetten maar met schrioevendraaier evt op front in te stellen
Ja had ik aan Peet gevraagd om een Extra Zener ik heb nu er een los bij bungelen
Nu kan ik ze allemaal er in solderen Anne
R3 vraag ik dan wel aan Willy om er die te wijzigen
Dan ets ik er een hier en op de testbank
Ik las ook de reactie van Pjotr Vwb het regelbereik en de warmte
Daarom dacht ik het beter te verdelen over 3 op koelblok en een Fan welke automatisch aangaat als het warm wordt
Als het helemaal goed werkt laat ik er 5 in HongKong maken
Ook een voor Bas.
Denk dat dit best een handig voedingetje is voor op de werkbank
Zeker in combinatie met van die Chinese Digitale metertjes
Kan je mooi zien welke spanning erop staat en hoeveel stroom er loopt
Dit is Beter dan een winding van je dure AE of Hammmond trafo uit te fikken als je in je load ( Buizenversterker ) een sluiting hebt
Zeer blij mee Anne Demo en Pjotr Willy
Reuze bedankt Echt
zag het vrijdag na dat ik weg moest bij de pc van de rugpijn ff niet meer zitten
Re: Universele voeding Buizenversterker
Oh ja dat moet 1 mA zijn PeterPjotr schreef:Jup, kannie de stroom er door meten(Goed hè
)
Re: Universele voeding Buizenversterker
Om stroom te meten heb je toch R9
Er loopt ong 1 mA door de pot voor de uitgangsspanning en ong 1 mA door de zeners. Je moet de stroom dus ergens op 2 - 2,5 mA instellen. Komt niet zo heel precies.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ok 2-2,5 mAPjotr schreef:Om stroom te meten heb je toch R9Er loopt ong 1 mA door de pot voor de uitgangsspanning en ong 1 mA door de zeners. Je moet de stroom dus ergens op 2 - 2,5 mA instellen. Komt niet zo heel precies.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Anne Demo Peter en Peet
Ik heb de bestanden naar Willy door gestuurd met de vraag of hij die wijziging wilt doorvoeren betreffende R3 470K in twee op te delen
Ik ga eerst het printje etsen morgen ( hoop ik ) en testen
Werkt het zoals gedacht Dan naar HK naar een printfabriek
Ik heb de bestanden naar Willy door gestuurd met de vraag of hij die wijziging wilt doorvoeren betreffende R3 470K in twee op te delen
Ik ga eerst het printje etsen morgen ( hoop ik ) en testen
Werkt het zoals gedacht Dan naar HK naar een printfabriek
Re: Universele voeding Buizenversterker
Wat is daarvan het nut? Kun je toch gewoon een 1 watter voor nemen? Die zijn meestal wel 500V. Zelfde geldt voor R7 en R8. Al mogen die naar 470K en dan 1/2 watt.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Anne had zijn twijfels over juist dat over R3Pjotr schreef:Wat is daarvan het nut? Kun je toch gewoon een 1 watter voor nemen? Die zijn meestal wel 500V. Zelfde geldt voor R7 en R8. Al mogen die naar 470K en dan 1/2 watt.
Advies van Anne volg ik bijna altijd op
Deze keer ook , Ik heb 1% van jullie kennis Dus ik niet eigenwijs
Als ik twijfels vanwege mijn ruime ervaring met slopen opblazen van electronica ,
Dus al snel met buizen gaan spelen ..
Dan heb je geen stopwatch nodig als je wat verkeerds doe voor het sneuvelt
Dus ik sputter niet tegen
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ook goed maar laat Anne het dan effe helemaal goed doorrekenen en je een goed componenten lijstje geven i.p.v. dat heen en weer gemier steeds. Zo komt het nooit af. Ik stop er nu mee.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Bert, als Demo die print ontworpen heeft in SprintLayout kan hij toch ook exporteren naar Gerber-files inclusief de Drilling file, al die bestanden in een rar-bestand steken en jou bezorgen? Als hij niet weet hoe, wil ik dat best uitleggen met wat schermafdrukken.Bert61 schreef:Anne Demo Peter en Peet
Ik heb de bestanden naar Willy door gestuurd met de vraag of hij die wijziging wilt doorvoeren betreffende R3 470K in twee op te delen
Ik ga eerst het printje etsen morgen ( hoop ik ) en testen
Werkt het zoals gedacht Dan naar HK naar een printfabriek
Anders, kan hij me ook de Sprintlayout-file bezorgen (even zippen en dan hier posten) en doe ik het nodige verder.
Het is een beetje te gek dat ik op basis van een jpeg (als achtergrond) hetzelfde opnieuw ga uittekenen in Sprint terwijl Demo al dat werk al gedaan heeft.
Niet dat ik het niet wil doen, maar mijn beschikbare tijd is in deze verbouwingsperiode ook beperkt en Demo heeft alle mooie werk al gedaan en kan die 470k ook nog wel opsplitsen.
Eerst zou ik echter doen wat jezelf al opgaf: maak een testprint met je strijkijzer, test het uit en dan kan je eventuele fouten nog corrigeren in de definitieve print.
R3 = 470K kan je op je testprint als 1 watter ook verticaal monteren, zoals Pjotr reeds aangaf.
@Demo, ik heb versie 6.0 van Sprintlayout, jij ook? Of heb je nog versie 5, die kan ik ik ook wel openen in versie 6, omgekeerd niet.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Ik zal het aan Demo vragen
En jammer dat Peter nu zo geïrriteerd is geraakt doordat ik de 470K in twee wilde delen op advies van Anne
Dat was zeker niet mijn bedoeling
Ga inderdaad vandaag eerst met de strijkbout aan de gang
He wat jammer nu dat dit zo afloopt

En jammer dat Peter nu zo geïrriteerd is geraakt doordat ik de 470K in twee wilde delen op advies van Anne
Dat was zeker niet mijn bedoeling
Ga inderdaad vandaag eerst met de strijkbout aan de gang
He wat jammer nu dat dit zo afloopt
Re: Universele voeding Buizenversterker
Maar Bert toch, het loopt toch goed af: jij test eerst je print (strijkijzer) en daarna worden de bestanden, hoe dan ook, aangemaakt om printen in Hongkong te bestellen.
En ik denk niet dat Peter geïrriteerd is hij zegt gewoon waar het op staat: je moet ergens een lijn trekken en afmaken.
En wat betreft de print die Demo mooi ontworpen heeft in SprintLayout: als het nog nodig is, kan ik toch beter met zijn bestand verder gaan dan vanaf nul te herontwerpen met zijn printafbeelding als basis?
En ik denk niet dat Peter geïrriteerd is hij zegt gewoon waar het op staat: je moet ergens een lijn trekken en afmaken.
En wat betreft de print die Demo mooi ontworpen heeft in SprintLayout: als het nog nodig is, kan ik toch beter met zijn bestand verder gaan dan vanaf nul te herontwerpen met zijn printafbeelding als basis?
Re: Universele voeding Buizenversterker
Nee hoor niet geirriteerd. Jij kunt hier ook niets aan doen. Maar Anne zal zich moeten realiseren dat jij de kennis niet hebt om het te kunnen beoordelen en dus niet steeds onnodig van de hak op de tak springt. B.v. die weerstand verstookt 1/2 W max en dan neem je daarvoor een 1W weerstand. Dat huiswerk behoort ie dan ook te doen.Bert61 schreef:En jammer dat Peter nu zo geïrriteerd is geraakt doordat ik de 470K in twee wilde delen op advies van Anne
Dat was zeker niet mijn bedoeling
Re: Universele voeding Buizenversterker
Jullie nemen het fijn op Maar jullie zijn hier allemaal bezig om mij te helpen
Ik dacht dat Anne zich zorgen maakte over de spanning
Wellicht heeft hij zich verkeken en ook de beste breister laat wel eens een steek vallen
En we zijn hier allemaal voor ons plezier.
Ben een uur aan het vechten geweest met Mn printer
Eerst stond de eco mode aan En ergens in de software zet hij dat weer aan
En ook dat je papier moet wisselen van gewoon naar glanzend Maar ook als je er een heel pak in legt
Moet je telkens die lade open en weer dicht doen
En ik heb ook een 1/2 A4 grote print
Maar ook 3 goede en diep zwart en scherp :
goedzo:
Ik dacht dat Anne zich zorgen maakte over de spanning
Wellicht heeft hij zich verkeken en ook de beste breister laat wel eens een steek vallen
En we zijn hier allemaal voor ons plezier.
Ben een uur aan het vechten geweest met Mn printer
Eerst stond de eco mode aan En ergens in de software zet hij dat weer aan
En ook dat je papier moet wisselen van gewoon naar glanzend Maar ook als je er een heel pak in legt
Moet je telkens die lade open en weer dicht doen
En ik heb ook een 1/2 A4 grote print
Maar ook 3 goede en diep zwart en scherp :
Re: Universele voeding Buizenversterker
Dat is denk ook goed te doenWilly_61 schreef:Maar Bert toch, het loopt toch goed af: jij test eerst je print (strijkijzer) en daarna worden de bestanden, hoe dan ook, aangemaakt om printen in Hongkong te bestellen.
En ik denk niet dat Peter geïrriteerd is hij zegt gewoon waar het op staat: je moet ergens een lijn trekken en afmaken.
En wat betreft de print die Demo mooi ontworpen heeft in SprintLayout: als het nog nodig is, kan ik toch beter met zijn bestand verder gaan dan vanaf nul te herontwerpen met zijn printafbeelding als basis?
Ik snap wel dat je 1 lijn moet trekken
Maar ik heb dat niet zo in me Willy en Peter
Ik accepteer dat altijd maar En loop er omheen
Gewoon iedereen te vriend houden Wat soms ten kosten gaat van mezelf
Streeep eronder
—————————————————————————————————————————————————————————
Ik weet dat je in sprint 7 een BMP kan importen en groter of kleiner maken tot de maat klopt
In Mn geheugen ging dat best makkelijk
En door hem op een layer te parkeren en alle eilandjes er op plaatst en de comp
En daarna de sporen gewoon overgetrokken Dat heb ik vorig jaar zo gedaan met een print
Hoop het toch weer een keer zelf te kunnen ,
Zou alleen moeten leren wat ik erbij moet doen voor de print fabriek
Ik kan me voorstellen dat ze de
Gat diameters moeten hebben , doormetalisering in dien nodig en dikte ervan
Sporen op een of twee layers Daar begrijp ik niet veel van
Waar zet je de info betreffende de spoorbreedte !
Dat is overal verschillend
Zou nu een teken pen willen hebben voor Mn ipad
heb er een bij Alie besteld 2.97€ die van Apple kost er 95€
Ik mis die mogelijkheid Dat geeft een hoop gemak
In elk geval heeft Peet een hoop werk verricht met Peter en Anne
Reuze bedankt alle en Willy ook natuurlijk
Ga Mn ets spullen op stellen
Re: Universele voeding Buizenversterker
Tja, deze voeding is niet mijn ontwerp en heeft nogal wat veranderingen gehad.Pjotr schreef:Maar Anne zal zich moeten realiseren dat jij de kennis niet hebt om het te kunnen beoordelen en dus niet steeds onnodig van de hak op de tak springt. B.v. die weerstand verstookt 1/2 W max en dan neem je daarvoor een 1W weerstand. Dat huiswerk behoort ie dan ook te doen.
Eerst met een ingang vanuit een variac en dus geen zeners dan de vorige uitvoering met een toevoeging en dan terug zeners met eentje meer.
Ik kijk toe en vertel wat wel of niet kan en draag wat mogelijkheden aan.
Wat die weerstand betreft, kijk hier 's naar Voor ½W metaalfilm weerstand max 350V Dus denk ik zeker is zeker zet er twee in.
Anne
Re: Universele voeding Buizenversterker
Heb een versie 5,niet geupdate naar latere versies,zodat ik oude ontwerpen kon blijven gebruiken.@Demo, ik heb versie 6.0 van Sprintlayout, jij ook? Of heb je nog versie 5, die kan ik ik ook wel openen in versie 6, omgekeerd niet.
Als Bert zijn geëtste print werkt stuur ik je wel het SPRINT bestand,hoe je gerber files aanmaakt weet ik niet,gebruik ik nooit, een eigen print is makkelijker aan te passen dan een kant en klaar ding.
Het is natuurlijk altijd makkelijk te weten hoe je gerber files aanmaakt,als je dat wilt uitleggen graag
@ Bert,beetje onzin alles over te tekenen,met je lichamelijke klachten kost je dat een maand
-
V4lve Lover
- Berichten: 104
- Lid geworden op: ma 23 sep 2019, 12:02
- Locatie: Ravenstein
Re: Universele voeding Buizenversterker
Als nieuweling op dit forum zou ik toch mijn input willen geven,
Ik ben erg onder de indruk van het gebruik van foldback current limiting, erg slim bedacht, daar was ik zelf niet opgekomen.
Normale schakelfets zijn niet gemaakt voor lineair gebruik, het kan zijn dat bij langdurig kortsluiten de boel niet heel blijft doordat de fets door het opwarmen buiten hun Safe Operating Area gaan werken. Dit voorkomen kan een kwestie zijn van voldoende koeling.
Over het algemeen zijn de oude Fets beter op DC gebied dan de nieuwe voor schakelen geoptimaliseerde typenummers. Een relatief oude IRF840 bijvoorbeeld kan bijvoorbeeld waarschijnlijk meer (DC) stroom hebben dan een nieuwe voor schakelen geoptimaliseerde Silicium carbide schakelfet.
Sommige fabrikanten bieden voor DC toepassingen geoptimaliseerde FET's aan. Zoals de L2 series van IXYS http://www.ixyspower.com/images/literat ... arL2TM.pdf
Gr,
Florick
Ik ben erg onder de indruk van het gebruik van foldback current limiting, erg slim bedacht, daar was ik zelf niet opgekomen.
Normale schakelfets zijn niet gemaakt voor lineair gebruik, het kan zijn dat bij langdurig kortsluiten de boel niet heel blijft doordat de fets door het opwarmen buiten hun Safe Operating Area gaan werken. Dit voorkomen kan een kwestie zijn van voldoende koeling.
Over het algemeen zijn de oude Fets beter op DC gebied dan de nieuwe voor schakelen geoptimaliseerde typenummers. Een relatief oude IRF840 bijvoorbeeld kan bijvoorbeeld waarschijnlijk meer (DC) stroom hebben dan een nieuwe voor schakelen geoptimaliseerde Silicium carbide schakelfet.
Sommige fabrikanten bieden voor DC toepassingen geoptimaliseerde FET's aan. Zoals de L2 series van IXYS http://www.ixyspower.com/images/literat ... arL2TM.pdf
Gr,
Florick
Re: Universele voeding Buizenversterker
Hoi Florick
Dat feedback systeem is ontwikkeld door Pjotr
Die info over Mosfets heb ik ook gelezen en dat de IGBT daar beter geschikt voor zijn
Maar Mn Test printje is geetst en geboord
Alleen bestukken gelukkig een Test printje De eilandjes zijn wat klein vooral waar de igbt op moeten en waar Demo de Schuifstekkers gebruikt
En in het midden links is alles erg dun Denk dat daar de 2n2222 komt
Maar daar is het een test print voor
Is toch altijd weer anders dan op je monitor Daar lijkt alles fors
Dat feedback systeem is ontwikkeld door Pjotr
Die info over Mosfets heb ik ook gelezen en dat de IGBT daar beter geschikt voor zijn
Maar Mn Test printje is geetst en geboord
Alleen bestukken gelukkig een Test printje De eilandjes zijn wat klein vooral waar de igbt op moeten en waar Demo de Schuifstekkers gebruikt
En in het midden links is alles erg dun Denk dat daar de 2n2222 komt
Maar daar is het een test print voor
Is toch altijd weer anders dan op je monitor Daar lijkt alles fors
Re: Universele voeding Buizenversterker
Mooi geworden
Nog een paar gaatjes te boren.
Vlees genoeg om te solderen lijkt mij.
Ben wat veilig gaan zitten met de afstanden tussen de banen,gezien de hoge spanningen.
Oke, de eilandjes kunnen wat groter,zal er nog een tijd tegenaan kijken voor verbeteringen.
Nog een paar gaatjes te boren.
Vlees genoeg om te solderen lijkt mij.
Ben wat veilig gaan zitten met de afstanden tussen de banen,gezien de hoge spanningen.
Oke, de eilandjes kunnen wat groter,zal er nog een tijd tegenaan kijken voor verbeteringen.
Laatst gewijzigd door democles op ma 23 sep 2019, 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Universele voeding Buizenversterker
Netjes Bert. Hoe heb je het geprint? Op overheadsheets?
Dat is wat veel eer Bert. Ik heb het principe al toegepast zien worden in de jaren '60 in lineaire voedingen om de regeltor binnen zijn SOA te houden.Bert61 schreef:Hoi Florick
Dat feedback systeem is ontwikkeld door Pjotr.......
Re: Universele voeding Buizenversterker
Nou het werkte precies zoals je uitgerekend had Dus toch complimenten PeterPjotr schreef:Netjes Bert. Hoe heb je het geprint? Op overheadsheets?
Dat is wat veel eer Bert. Ik heb het principe al toegepast zien worden in de jaren '60 in lineaire voedingen om de regeltor binnen zijn SOA te houden.Bert61 schreef:Hoi Florick
Dat feedback systeem is ontwikkeld door Pjotr.......
Uit geprint op foto probeer
Helaas moet het printje worden gewijzigd
De 3 fets hebben een te kleine afstand tussen de pootjes
Kan er dus nog niet op proefdraaien Blij dat we het nu vinden
Beter als alles uit Hongkong komt en je moet het weg gooien
Ik trek het niet om het te veranderen helaas
