Fusion 567

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion 567

Bericht door Shadow »

Maar dat gelooft niemand op hifi.nl of 6moons Gerhard, tis veel te goedkoop :rofl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

Er komen nog kosten bij

MFB sensor
ADD-on hiervoor
Kastmateriaal
Nette afwerking
Apparatuur om in te regelen bij de klant thuis
Transport
Dealer
Distributie
En dan nog een heleboel marketing
Ondertussen heb je nog niks verdiend en ben je duizenden euro’s verder.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fusion 567

Bericht door wouter »

Om over het gezeik van een consistente productie(lijn) en dito partners maar te zwijgen ;-)

Iets ontwerpen is toch wel wat anders dan iets in productie nemen is mijn ervaring.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Kern van het probleem is gewoon dat de High-end fabrikanten en ontwerpers volledig de weg kwijt zijn. Het lijkt wel hoe gekker hoe beter, een echt goed klinkende luidspreker maken is gewoon ondergesneeuwd. Het valt me nog mee dat er nog niet een speaker is met op maat gemaakte olifantenlulllenlederenhoesjes om de condensatoren.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Fusion 567

Bericht door VintageHarry »

Breng ze nou niet op ideeën! :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Kern van het probleem is gewoon dat de High-end fabrikanten en ontwerpers volledig de weg kwijt zijn. Het lijkt wel hoe gekker hoe beter, een echt goed klinkende luidspreker maken is gewoon ondergesneeuwd. Het valt me nog mee dat er nog niet een speaker is met op maat gemaakte olifantenlulllenlederenhoesjes om de condensatoren.
Maar dat kun je niet aan de buurvrouw vertellen, en daar wil je mogelijk dan toch indruk op maken?

In ieder geval is mijn buurvrouw daar niet in geïnteresseerd , wel of het mooi glimt, of strak in de lak met een duvels mooi kleurtje.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Fusion 567

Bericht door Wieger61 »

Hum, op dit forum gaat het bij de bouw van een nieuwe luidspreker ook regelmatig over het bouwen van een mooie kast en minder om overwegingen bij filterinstellingen of polaire afstraling. Uitzonderingen daargelaten. Niets tegen een mooie kast, maar zeker bij een OB waar de uitslagen richting laag in mid en woofer groot worden (dus kans op vervorming en trillingen ook) en polaire diagrammen inzicht geven in de klankkwaliteit, zou ik geïnteresseerd zijn in meer plaatjes en overwegingen daarover. Heeft een dipooltweeter zin? Hoe steil filter je? Bij welke frequenties? Voorkomt een baffle van 5 cm alle trillingen?. Kortom: Onderzoeksresultaten en interpretaties zoals bij Linkwitz.
Laatst gewijzigd door Wieger61 op za 14 sep 2019, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
ds23man schreef:
Maar dat kun je niet aan de buurvrouw vertellen, en daar wil je mogelijk dan toch indruk op maken?

In ieder geval is mijn buurvrouw daar niet in geïnteresseerd , wel of het mooi glimt, of strak in de lak met een duvels mooi kleurtje.
Hans,

Je gaat me toch niet vertellen dat je met een opgepoetste eikel door de buurt loopt? :shock: :shock: :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Wieger61 schreef:
Hum, op dit forum gaat het bij de bouw van een nieuwe luidspreker ook regelmatig over het bouwen van een mooie kast en minder om overwegingen bij filterinstellingen of polaire afstraling. Uitzonderingen daargelaten. Niets tegen een mooie kast, maar zeker bij een OB waar de uitslagen richting laag in mid en woofer groot worden (dus kans op vervorming en trillingen ook) en polaire diagrammen inzicht geven in de klankkwaliteit, zou ik geïnteresseerd zijn in meer plaatjes en overwegingen daarover. Heeft een dipooltweeter zin? Hoe steil filter je? Bij welke frequenties? Voorkomt een baffle van 5 cm alle trillingen? Allemaal vragen waarmee ik zat en nog zit bij mijn OB-experiment. Kortom: Onderzoeksresultaten en interpretaties zoals bij Linkwitz.
Ik zeg maar 1 ding: GBV


Gezond boeren verstand
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door hannesie »

@ Gerhard, jij kent mijn buurvrouw niet!!!!!!!! :hide: :hide:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fusion 567

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Het valt me nog mee dat er nog niet een speaker is met op maat gemaakte olifantenlulllenlederenhoesjes om de condensatoren.
Ik moest ineens aan dit denken...
https://www.dhtrob.com/projecten/elna1.php
:hide:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Fusion 567

Bericht door VintageHarry »

De meeste audiofielen willen alleen maar indruk maken op andere audiofielen is mijn indruk, niet op de buurvrouw :relax:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fusion 567

Bericht door ray5150 »

De meeste buurvrouwen zijn dan ook dik tevreden met een mini-setje waar 100%NL op de radio aanstaat...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Het valt me nog mee dat er nog niet een speaker is met op maat gemaakte olifantenlulllenlederenhoesjes om de condensatoren.
Ik moest ineens aan dit denken...
https://www.dhtrob.com/projecten/elna1.php
:hide:

Nog steeds online, een klassieker :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
@ Gerhard, jij kent mijn buurvrouw niet!!!!!!!! :hide: :hide:
:foto:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Het valt me nog mee dat er nog niet een speaker is met op maat gemaakte olifantenlulllenlederenhoesjes om de condensatoren.
Ik moest ineens aan dit denken...
https://www.dhtrob.com/projecten/elna1.php
:hide:
Altijd van je af snijden ...
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

wouter schreef:
Om over het gezeik van een consistente productie(lijn) en dito partners maar te zwijgen ;-)

Iets ontwerpen is toch wel wat anders dan iets in productie nemen is mijn ervaring.
Ja wouter ze lullen er gewoon weer overheen maar ik wens ze veel succes als ze commercieel gaan. Dat de Fusion een uitstekende speaker is twijfel ik verder niet aan dus het is gegund.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion 567

Bericht door Shadow »

Zoals een oude fietsenbouwer in een docu ooit eens zei; ‘building them is not the problem, i can build 7 a week, selling them, that’s the bit that’s hard to accomplish’
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

jeroen_d schreef:
wouter schreef:
Om over het gezeik van een consistente productie(lijn) en dito partners maar te zwijgen ;-)

Iets ontwerpen is toch wel wat anders dan iets in productie nemen is mijn ervaring.
Ja wouter ze lullen er gewoon weer overheen maar ik wens ze veel succes als ze commercieel gaan. Dat de Fusion een uitstekende speaker is twijfel ik verder niet aan dus het is gegund.
Wie zegt dat de Fusion 567 ooit in productie gaat?

Mijn allerlaatste illusie is dat ik ooit iets aan audio verdien....
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Fusion 567

Bericht door Marp »

Dat is niet waar het om gaat. Als je prijs/prestatie van eigen luidsprekers wil afzetten tegenover dure productiemodellen, moet je daarin ook meewegen wat een eigen bouwsel als productiemodel bij een leverancier zou kosten. Zonder dat gaat de vergelijking mank.

De inzet was dus:
VintageHarry schreef:
Maar je moet nou ook niet net doen alsof je een goedkope speaker hebt gebouwd ;) . Zo’n Hypex unit kost voor een particulier al meer dan € 500 zag ik, dan een woofer van minstens 400, de mid is niet echt goedkoop en de tweeter ook niet gratis. Is € 1500 per box aan materiaal een redelijke schatting?
En dan het MFB verhaal, als een fabriek dit (deels) zou hebben ontwikkeld en gefinetuned zoals jij dat laatste hebt gedaan, wat zou dan de winkelprijs van zo’n box zijn geworden? Daarbij ook gelet op de grote marges die er in de HighEnd sector (noodzakelijkerwijze?) zijn....
ds23man schreef:
Kosten:

Tweet: 69 euro
Mid: 125 euro
Woof: 344 euro
Plate: 532 euro

Maakt: 1070 euro.
jeroen_d schreef:
Er komen nog kosten bij

MFB sensor
ADD-on hiervoor
Kastmateriaal
Nette afwerking
Apparatuur om in te regelen bij de klant thuis
Transport
Dealer
Distributie
En dan nog een heleboel marketing
Ondertussen heb je nog niks verdiend en ben je duizenden euro’s verder.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Fusion 567

Bericht door AatV »

Stelling :
Een zelfbouwer mag altijd de prijs van een eigen bouwsel uitgedrukt in onderdelen en directe bouwkosten vergelijken met een fabrieksluidspreker. Beide zijn gerelateerd aan de out of pocketkosten.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

Ik ben het wel eens met die stelling. Daar ging het echter niet om. Ik startte met een reactie op ray die beweerde dat dit voor 4 a 5000 in de winkel kon. En dat is niet realistisch.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fusion 567

Bericht door Leeuwarden »

jeroen_d schreef:
Ik ben het wel eens met die stelling. Daar ging het echter niet om. Ik startte met een reactie op ray die beweerde dat dit voor 4 a 5000 in de winkel kon. En dat is niet realistisch.
Kan jij een een (plus/minus) uitgewerkt rekensommetje hier neerzetten met en realistisch eindbedrag?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Je moet gewoon kijken wat er al op de markt is waar je mee moet concurreren. In dit geval met de zeer hoog aangeschreven studio monitor van Neumann:

https://www.thomann.de/nl/neumann_kh_420.htm

https://www.fidelity-magazin.de/2016/06 ... nn-kh-420/
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Fusion 567

Bericht door markbakk »

Toch ook wel frappant dat de standaard 10-5-1-inch combi in een rechttoe-rechtaankast het zo goed doet. Okee, de DXT is wel een betere match voor een 5”-er dan de gewone platte dome, maar toch, het (horizontale) afstraalgedrag is blijkbaar toch snel op orde met zo’n standaardopzet.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”