Fusion 567

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Ben nog even verder in het 1,5K dip verhaal gedoken.

https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... mw13p.html

En kwam ook dit tegen:

http://www.troelsgravesen.dk/W12CY003.htm

Wat hier weer onderuit wordt gehaald:

http://www.htguide.com/forum/showthread ... -resonance
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion 567

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef:
Hoe verhoud zich dit eigenlijk tot het ultrazoom systeem ?
(qua luisteren, dus)
Ik denk dat Ultrazoom;

- de bak in gaat minus de drivers
- Gerhard die ook ombouwt / al aan het om bouwen is naar MFB
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

De Ultrazoooms werken gewoon niet in een ruimte van 30m2 in de huidige opzet. In de toekomst zullen de woofers in een kleiner kastje gaan met MFB en AMT's in een gesloten behuizing.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door pappaleo »

De Ultrazoooms waren indrukwekkend qua grootsheid en luidheid.
De Fusion 567 is indrukwekkend qua subtiliteit, definitie en afbeelding.
Niet goed vergelijkbaar, er hebben ook een paar jaar gezeten tussen het luisteren van die twee.
Voor de huiskamer prefereer ik de Fusion. Ik heb in het verleden een soort van Ultrazooom overwogen. Van de Fusion weet ik zeker dat er hier een variant komt te staan.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Fusion 567

Bericht door Shadow »

Mag gezegd worden =D>
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door jeroen_d »

Hoe meer MFB hoe beter. Helaas kom ik nog teveel klanten tegen die het alleen al vanwege de tegenkoppeling afwijzen.
Echter met deze sensors en opzet worden die vooroordelen ontkracht. Ik hoop dat deze ontwikkeling zich doorzet!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Donderdag gaan ze een tijdje uit logeren om vergeleken te worden met de B&W 802 diamond en de Vivid G3. Ben benieuwd....
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: Fusion 567

Bericht door toetertje »

Als ze het nu heel erg leuk vinden om te logeren....... :roll: :kwijl:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door pappaleo »

toetertje schreef:
Als ze het nu heel erg leuk vinden om te logeren....... :roll: :kwijl:
.......dan krijgen ze bij mij een warm welkom en een fantastisch onderkomen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Fusion 567

Bericht door wouter »

ds23man schreef:
Donderdag gaan ze een tijdje uit logeren om vergeleken te worden met de B&W 802 diamond en de Vivid G3. Ben benieuwd....
Zo, meteen even een paar grote jongens, die ergens nog familie van elkaar zijn ook. Ik weet niet welke B&W 802 D maar de laatste 2 die ik hoorde hadden een potent laag, en irritant veel hoog. Mooi, maar 'hear me, hear me' afstemming. Iets wat bij de betere ontwerpen met Be gelukkig niet gedaan wordt.

Heel benieuwd dus, net als jij. Gaaf!
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fusion 567

Bericht door dre »

Vivid is wel heel erg fraai!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door hannesie »

Dat weten wij in ieder geval wel, maar dat was dan ook in combinatie wat we toen hoorden, met de Mola Mola en Tambique, wel super top-top spul.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fusion 567

Bericht door dre »

Precies!
Zet hier maar neer!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Morgen staat er gewoon Mola Mola spul klaar om de B&W en Vivid aan te sturen.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fusion 567

Bericht door dre »

Niets mis mee! 8)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

De Vivid G3 met Mola Mola is geen partij voor de Fusion 567, na 1 nummer zijn de G3's niet meer aan geweest.
De B&W's hebben we maar overgeslagen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
De Vivid G3 met Mola Mola is geen partij voor de Fusion 567, na 1 nummer zijn de G3's niet meer aan geweest.
De B&W's hebben we maar overgeslagen.
Waarom verbaast dit me niet.
Die B&W had ik al eens gehoord, maar dat zijn afstandelijke detailmonsters. Wat dat betreft ben ik het met het commentaar van Wouter (een paar posts terug) eens.
De Vivid G3 ken ik verder niet. Dat is toch die "olielamp" ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Fusion 567

Bericht door AatV »

Die "Barbapappa" is toch een luispreker van meer dan € 30.000, zag ik.
Kan je meer detail geven waarin de Fusion beter/zoveel beter was? =D>

groet,
Aat

Ben onderhand wel zeer benieuwd om dit te horen...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

AatV schreef:
Die "Barbapappa" is toch een luispreker van meer dan € 30.000, zag ik.
Kan je meer detail geven waarin de Fusion beter/zoveel beter was? =D>

groet,
Aat

Ben onderhand wel zeer benieuwd om dit te horen...
Kom er maar in Leo....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Leo was er niet bij natuurlijk, maar laten we het er op houden dat de Vivid op geen enkel gebied de Fusion de kroon kon stelen.

Dit heeft mijzelf vreselijk verbaasd, ik had alleen maar verwacht dat de Fusion wat beter in het laag zou zijn.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fusion 567

Bericht door hannesie »

Wie waren de andere luisteraars, die mogelijk een onbevooroordeelde ervaring hebben gehad?
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Fusion 567

Bericht door AatV »

Heb naar aanleiding van dit topic nog even een artikel uit september 2013 opgezocht van Robert Munnig Schmid.
Hierin werd o.a. het vervormingsgedrag gemeten van een woofer zonder feedback, met MFB en een impuls gecompenseerde instelling.
De MFB werd gedaan met behulp van een stroom-spanningsomzetter* waarbij de laagweergave wel naar beneden kon worden vergroot, maar waarbij de reductie van de vervorming wel aantoonbaar was maar de impulscompensatie een groter effect had.
De test werd gedaan met twee Peerless woofers van 30 cm bij een conus excursie van +/- 5 mm. wat overeenkwam een geluidsdruik van 100db op 1 meter.**

De meetgegevens bij 20 Hz. waren als volgt:
Zonder feedback 9,45% THD+N
Met MFB 7,68% THD+N
Impulsgecompenseerd 3,32% THD+N

Wat wil ik hier nu mee zeggen?
Als de metingsopstelling en geluidsdruk goed interpreteer lees ik dat de luidspreker zo ongeveer door de ruimte "hobbelde" terwijl de microfoon op een gefixeerde positie stond. Je meet dus eigenlijk de vervorming van het hele systeem inclusief de behuizing.
Denk dat nog een flinke verbetering te verkrijgen is door een tweede woofer...…. :hide:

(gewoon wat gedachtsels..)
groet,
Aat

* Hij gaf al aan in het artikel dat deze methode beperkte resultaten opleverde en een versnellingssensor beter zou werken.
**Bij de maximale excursie van +/- 10 mm. zou de vervorming ca. 4 x keer zo hoog zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Fusion 567

Bericht door ds23man »

Grappig dat je dat aanhaalt Aat.

De Vivid heeft twee impuls gecorrigeerde woofers en de Fusions stonden gewoon op een gammel bierkratje.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”