Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Wel een mooi project. Ik zag de versterker staan op de luisterdag in Breda (mijne eerste luisterdag ooit) en mijn oog trok meteen naar het apparaat. Niets wetend van het bestaan en ontstaan en ook kende ik bert op dat moment nog niet. En om hem dan nu in bezit te hebben vind ik wel tof, dat het dan ook nog lekker klinkt in penthode is een mooie meevaller 
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dit is 'm met kortsluitbeveiliging en onderdelen die jullie al gebruiken:
Na ca. 10 sec (in dit model!) beginnen de buizen warm te worden en 3,5 sec daarna is V(a) op spanning, 1,5 sec daarna dus 15 sec na het begin, sluiten we V(a) kort:
De zelfbouw-thyristor met T3,4 zorgt er voor dat T2 uitgeschakeld wordt als de belasting boven ca. 0A5 komt.
Voor R1 en R6 kan je een aantal weerstanden parallel gebruiken om de stroomgrenzen anders in te stellen.
Er moeten wel ontlading-begrenzingsweerstanden Rc en R10 in, om de weliswaar zeer korte piekontladingsstromen binnen de perken te houden.
Wacht nog even met het ontwerpen van een nieuwe print, want ik ben bezig met een andere/uitgebreidere/betere? stroombegrenzing.
De zelfbouw-thyristor met T3,4 zorgt er voor dat T2 uitgeschakeld wordt als de belasting boven ca. 0A5 komt.
Voor R1 en R6 kan je een aantal weerstanden parallel gebruiken om de stroomgrenzen anders in te stellen.
Er moeten wel ontlading-begrenzingsweerstanden Rc en R10 in, om de weliswaar zeer korte piekontladingsstromen binnen de perken te houden.
Wacht nog even met het ontwerpen van een nieuwe print, want ik ben bezig met een andere/uitgebreidere/betere? stroombegrenzing.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
We wachten rustig af. Voor alsnog werkt de versterker naar behoren 
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dat ziet er veelbelovend uit Michiel, als je het nog verder ontwikkeld kan je dan het aantal extra onderdelen beperkt houden, want zoveel vrije ruimte heb ik op die print niet.
Wat mij betreft volstaat reeds je eerste schakeling die de de spanning sneller laat opkomen bij buizen die nog warm zijn.
Wat mij betreft volstaat reeds je eerste schakeling die de de spanning sneller laat opkomen bij buizen die nog warm zijn.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik heb, om even mijn rug rust te gunnen, de 2 versies van beveiliging opgenomen in het voedingsschema:
- versie 2.5 = enkel beveiliging tegen terug aanzetten met warme buizen
- versie 2.6 = beveiliging tegen terug aanzetten met warme buizen + kortsluiting
De ontlading-begrenzingsweerstanden, hier R13 en R16 heb ik behouden.
In de kortsluitbeveiliging heb ik gebruik gemaakt van de thyristor BT149D die Anne opgaf.
Tevens heb ik de vertragingselco verkleind van 22µ naar 10µ, zoals Anne oorspronkelijk, lang geleden, voorstelde.
De gate-weerstand heb ik op 1k behouden en dus geen 10k (R5 in de simulatie). We hebben bij de eerste introductie van de IRF840 (in de EL84-amp) problemen gehad met oscilleren van de FET, Anne stelde toen voor om dat op te lossen door een weerstand tussen 330 ohm en 1k naar de gate vd FET te plaatsen.
Wat is eigenlijk het doel van de C - 10n over de zener van 12V?
Zoals het nu uitgetekend staat is het waarschijnlijk mogelijk om op dezelfde printafmetingen te krijgen.
Ik hou er rekening mee dat Michiel nog niet uit-ontwikkeld is (ik bedoel betreffende de schakeling
) en ga nog geen print her-ontwerpen.
Alleen warm buizen beveiliging: Totale beveiliging:
- versie 2.5 = enkel beveiliging tegen terug aanzetten met warme buizen
- versie 2.6 = beveiliging tegen terug aanzetten met warme buizen + kortsluiting
De ontlading-begrenzingsweerstanden, hier R13 en R16 heb ik behouden.
In de kortsluitbeveiliging heb ik gebruik gemaakt van de thyristor BT149D die Anne opgaf.
Tevens heb ik de vertragingselco verkleind van 22µ naar 10µ, zoals Anne oorspronkelijk, lang geleden, voorstelde.
De gate-weerstand heb ik op 1k behouden en dus geen 10k (R5 in de simulatie). We hebben bij de eerste introductie van de IRF840 (in de EL84-amp) problemen gehad met oscilleren van de FET, Anne stelde toen voor om dat op te lossen door een weerstand tussen 330 ohm en 1k naar de gate vd FET te plaatsen.
Wat is eigenlijk het doel van de C - 10n over de zener van 12V?
Zoals het nu uitgetekend staat is het waarschijnlijk mogelijk om op dezelfde printafmetingen te krijgen.
Ik hou er rekening mee dat Michiel nog niet uit-ontwikkeld is (ik bedoel betreffende de schakeling
Alleen warm buizen beveiliging: Totale beveiliging:
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Het ziet er weer heel netjes en verzorgd uit Willy
En dat je nog onthouden hebt dat Anne er een 10 uF ipv de 22 uF in wilde
En ik hoop dat je rug weer snel pijnvrij is
Die 10Nf over de Zener is misschien om de ruis uit de Zener te verlagen
Ooit heb ik geleerd dat een Zener diode een ruis generator was met een stabiele DC spanning
En heel verstandig om even te wachten met printen te bestellen
En dat je nog onthouden hebt dat Anne er een 10 uF ipv de 22 uF in wilde
En ik hoop dat je rug weer snel pijnvrij is
Die 10Nf over de Zener is misschien om de ruis uit de Zener te verlagen
Ooit heb ik geleerd dat een Zener diode een ruis generator was met een stabiele DC spanning
En heel verstandig om even te wachten met printen te bestellen
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Met die 10nF verlaag je de ontladingspieken.
Met de uitgebreide versie wil ik -24V en RE1 gebruiken om de voeding uit te schakelen, dus is daar nog wat ruimte over?
Anders is het wel goed zo, maar ik ga wel verder voor nieuwe ontwerpen en/of andere versterkers.
Met de uitgebreide versie wil ik -24V en RE1 gebruiken om de voeding uit te schakelen, dus is daar nog wat ruimte over?
Anders is het wel goed zo, maar ik ga wel verder voor nieuwe ontwerpen en/of andere versterkers.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
mtb schreef:Met die 10nF verlaag je de ontladingspieken.
Met de uitgebreide versie wil ik -24V en RE1 gebruiken om de voeding uit te schakelen, dus is daar nog wat ruimte over?
Dat hangt er vanaf hoe groot die verdere uitbreiding nog is en wat de toegevoegde waarde wordt.
Ik wacht wel af en bekijk het zodra jij klaar bent.
Anders is het wel goed zo, maar ik ga wel verder voor nieuwe ontwerpen en/of andere versterkers.
Zeker doen, je ziet wel wat de eerste CTA teweeg heeft gebracht![]()
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
De BT149D heeft een te grote houd-stroom nodig, dus is eigenlijk niet bruikbaar, zie de data-sheets.
De uitgebreidere versie heeft een optocoupler nodig, een extra transistor en een wisselcontact van het het relais.
Maar ik ben nog wel even bezig met het tekenen/simuleren.
De uitgebreidere versie heeft een optocoupler nodig, een extra transistor en een wisselcontact van het het relais.
Maar ik ben nog wel even bezig met het tekenen/simuleren.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Daar zeg je zowat, was bij de toepassing voor Demo z'n buizenbewaking niet zo van belang, niet op geletmtb schreef:De BT149D heeft een te grote houd-stroom nodig, dus is eigenlijk niet bruikbaar, zie de data-sheets.
Wat dacht je van dit alternatief ?
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dan lijken me gewoon twee transistors makkelijker (verkrijgbaar!).
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ook niet echt moeilijkmtb schreef:Dan lijken me gewoon twee transistors makkelijker (verkrijgbaar!).
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Vrienden van de CTA4.4 club. Toen ik bij Bert de versterker heb opgehaald was er bij het uit schakelen van de versterker geen geluid te horen. Nu, dat hij een tijdje heeft gespeeld bij mij hoor ik bij het uitschakelen wel een plop in de speakers. De volume potmeter heeft er geen invloed op en in triode lijkt het geluid harder van en penthode.
Iemand enig idee?
Iemand enig idee?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Nou lijkt dat niemand raad kan geven Bas
Maar je woont dichtbij
Zullen we binnenkort afspreken om het hier op de werktafel te zetten en kijken of er niks stuk is ?
Omdat ik al 4x die geïsoleerde Irf840 heb vervangen Begin ik daar aan te twijfelen
Het is mij opgevallen als dat ding kapot gaat ook een aan/ uitschakelklik hoorde
Ik heb nog wel een gewone in mn bakje zetten we die erop als hij gesneuveld is
Weten we meteen of dat ook de reden is voor het kapot gaan
Willy heeft dat eerder geopperd , maar toen niets mee gedaan met die raad
Maar je woont dichtbij
Zullen we binnenkort afspreken om het hier op de werktafel te zetten en kijken of er niks stuk is ?
Omdat ik al 4x die geïsoleerde Irf840 heb vervangen Begin ik daar aan te twijfelen
Het is mij opgevallen als dat ding kapot gaat ook een aan/ uitschakelklik hoorde
Ik heb nog wel een gewone in mn bakje zetten we die erop als hij gesneuveld is
Weten we meteen of dat ook de reden is voor het kapot gaan
Willy heeft dat eerder geopperd , maar toen niets mee gedaan met die raad
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dit is de uitgebreide versie:
Met het relais dat er toch al in zit, voor als de SMPS het begeeft.
Re,S1,S2 en Vs vormen een generiek model van de RY24W-K.
T3 zorgt voor een stroombegrenzing van ca. 320mA en de opto-coupler U1 geeft dit door aan de 24V-voeding.
Als dit te lang duurt, schakelen we met T4 het relais uit.
In deze simulatie beginnen de buizen warm te worden na 4 sec en 2 sec daarna is V(a) op spanning.
7 sec na het begin overbelasten we Va met 100Ω en zoals je ziet schakelt het relais ca. 1 sec later Vb/Va uit.
T2 krijgt voor ca. 1/2 sec 90W te verwerken, maar dat kan ie hebben ook met een klein koellichaam.
S2 is een overname-contact en dus hebben we de opstartschakeling met C5,R13 en D6/7 nodig.
Ik moet nog het een en ander controleren/simuleren, maar als we allemaal meedenken, komen we er wel uit, want dit is niet iets dat je graag uittest, zie ook de bijlage:
Re,S1,S2 en Vs vormen een generiek model van de RY24W-K.
T3 zorgt voor een stroombegrenzing van ca. 320mA en de opto-coupler U1 geeft dit door aan de 24V-voeding.
Als dit te lang duurt, schakelen we met T4 het relais uit.
In deze simulatie beginnen de buizen warm te worden na 4 sec en 2 sec daarna is V(a) op spanning.
7 sec na het begin overbelasten we Va met 100Ω en zoals je ziet schakelt het relais ca. 1 sec later Vb/Va uit.
T2 krijgt voor ca. 1/2 sec 90W te verwerken, maar dat kan ie hebben ook met een klein koellichaam.
S2 is een overname-contact en dus hebben we de opstartschakeling met C5,R13 en D6/7 nodig.
Ik moet nog het een en ander controleren/simuleren, maar als we allemaal meedenken, komen we er wel uit, want dit is niet iets dat je graag uittest, zie ook de bijlage:
- Bijlagen
-
- CTAc.zip
- (3.79 KiB) 38 keer gedownload
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Waar open je die bijlage mee
Het zijn ASC bestanden Waar zijn die voor ?
Het zijn ASC bestanden Waar zijn die voor ?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
@Bert: met Spice of LtSpice simulatieprogramma
Bij mij hoor ik ook steeds een lichte klik als ik de versterker uitzet, maar de IRF840 heeft daar volgens mij niets mee te maken.
Er zijn zelfbouwers die net daarvoor een extra schakeling inbouwen om te beletten dat die klik of plop bij de luidsprekers komt.
Verder weet ik zelf ook niet waar die klik vandaan komt, maar het stoort me verder niet.
Ik vind het eerder vreemd dat Bas in het begin niks hoorde bij het uitzetten
@Michiel: de simulatie ziet er goed uit, maar ik kan me er nog niet in verdiepen, nog enkele weken renovatiewerken hier.
Bert als de IRF840 kapot is zou de volle spanning op HS zitten en daar geloof ik niet in.Omdat ik al 4x die geïsoleerde Irf840 heb vervangen Begin ik daar aan te twijfelen
Het is mij opgevallen als dat ding kapot gaat ook een aan/ uitschakelklik hoorde
Ik heb nog wel een gewone in mn bakje zetten we die erop als hij gesneuveld is
Weten we meteen of dat ook de reden is voor het kapot gaan
Bij mij hoor ik ook steeds een lichte klik als ik de versterker uitzet, maar de IRF840 heeft daar volgens mij niets mee te maken.
Er zijn zelfbouwers die net daarvoor een extra schakeling inbouwen om te beletten dat die klik of plop bij de luidsprekers komt.
Verder weet ik zelf ook niet waar die klik vandaan komt, maar het stoort me verder niet.
Ik vind het eerder vreemd dat Bas in het begin niks hoorde bij het uitzetten
@Michiel: de simulatie ziet er goed uit, maar ik kan me er nog niet in verdiepen, nog enkele weken renovatiewerken hier.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hoi WillyWilly_61 schreef:@Bert: met Spice of LtSpice simulatieprogramma
Bert als de IRF840 kapot is zou de volle spanning op HS zitten en daar geloof ik niet in.Omdat ik al 4x die geïsoleerde Irf840 heb vervangen Begin ik daar aan te twijfelen
Het is mij opgevallen als dat ding kapot gaat ook een aan/ uitschakelklik hoorde
Ik heb nog wel een gewone in mn bakje zetten we die erop als hij gesneuveld is
Weten we meteen of dat ook de reden is voor het kapot gaan
Bij mij hoor ik ook steeds een lichte klik als ik de versterker uitzet, maar de IRF840 heeft daar volgens mij niets mee te maken.
Er zijn zelfbouwers die net daarvoor een extra schakeling inbouwen om te beletten dat die klik of plop bij de luidsprekers komt.
Verder weet ik zelf ook niet waar die klik vandaan komt, maar het stoort me verder niet.
Ik vind het eerder vreemd dat Bas in het begin niks hoorde bij het uitzetten![]()
@Michiel: de simulatie ziet er goed uit, maar ik kan me er nog niet in verdiepen, nog enkele weken renovatiewerken hier.
Ik had hier totaal geen inschakel klik Tot die Irf840 kapot ging
Toen hoorde ik brom en de uitschakel klik !
En ik wil dat graag in orde maken voor Bas als het kapot is
Ik wil geen naam krijgen als iemand die slechte spullen weg doet
Ik meen dat de volle hoogspanning niet zoveel hoger is hoor ik meen 30 volt
Maar dat weet ik niet 100% zeker
Maar ik maak het graag in orde voor Bas
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Catastrofaal zal het niet zijn want de versterker speelt nog steeds zonder problemen. Het is wel duidelijk een verschil tussen het uitschakelen in penthode (klein klikje) en het uitschakelen in triode (grote plop).
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Nee dat kan ook niet De rest is RockSolid Bas
Dat ding gaat ons over leven Zeker met dat nieuwe ontwerp voeding van Michiel en Anne
Dat ding gaat ons over leven Zeker met dat nieuwe ontwerp voeding van Michiel en Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Als ik jullie bevindingen zo lees, kan je de IRF840 wel weglaten en de buizen direct voeden, ze kunnen tot 550Va bij een kleinere kathode-stroom!
Om het niet te gek te maken, kan je de voedingsspanning tot 330Va met zeners begrenzen en/of de voedingstrafo secundair afwikkelen.
Eventuele in/uitschakelgeluiden kan je blokkeren met een IDO.
Een droge plof vind ik wel stoer en schudt het stof van je woofers, maar een gemene klik klinkt goedkoop en kan slecht zijn voor je tweeters!
Om het niet te gek te maken, kan je de voedingsspanning tot 330Va met zeners begrenzen en/of de voedingstrafo secundair afwikkelen.
Eventuele in/uitschakelgeluiden kan je blokkeren met een IDO.
Een droge plof vind ik wel stoer en schudt het stof van je woofers, maar een gemene klik klinkt goedkoop en kan slecht zijn voor je tweeters!
