Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Die waren toch 4K Willy of ben ik van t padje af ?
Ik ga terug lezen
Ik ga terug lezen
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Je hebt gelijk Bert, de eerste chinezen waren 4k.
Die klonken bij mij idd beter dan de huidige van 20W en 5k.
Die klonken bij mij idd beter dan de huidige van 20W en 5k.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Anne Willy Ik heb die C5 vervangen door een van 15 uF
En Mn printje netjes schoon gemaakt
Ik heb niet op gemeten hoelang het duurt eer de Hoogspanning op zijn hoogste punt is
Maar deze keer met een start temp van 22.1 graad celcius kwam ik aan de 52 graden
Minuutje gewacht en dan kom ik aan 60 graden
Ik laat dit zo
En Mn printje netjes schoon gemaakt
Ik heb niet op gemeten hoelang het duurt eer de Hoogspanning op zijn hoogste punt is
Maar deze keer met een start temp van 22.1 graad celcius kwam ik aan de 52 graden
Minuutje gewacht en dan kom ik aan 60 graden
Ik laat dit zo
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Versterker gemodificeerd de Hoe noemde jullie het ook al weer
Pseudo CFB
Ik heb er een sinus op gezet en dat zag er Heeel erg mooi uit
Vanavond een paar Plaatjes nemen
Kan het nauwelijks geloven
Ik heb er een sinus op gezet en dat zag er Heeel erg mooi uit
Vanavond een paar Plaatjes nemen
Kan het nauwelijks geloven
ReT: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik ben bezig met een beveiligde inschakelvertraging, die moet voorkomen dat er teveel in de MOSFET gedissipeerd wordt, ook na een korte netspanningsonderbreking.
Het zal wel morgenmiddag worden, voordat ik 'm post.
Het zal wel morgenmiddag worden, voordat ik 'm post.
Re: ReT: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Zeer benieuwd Michielmtb schreef:Ik ben bezig met een beveiligde inschakelvertraging, die moet voorkomen dat er teveel in de MOSFET gedissipeerd wordt, ook na een korte netspanningsonderbreking.
Het zal wel morgenmiddag worden, voordat ik 'm post.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ziet er heel netjes uit
Dit is met die pseudo CFB via 2 x 2M2 over de A1A2 naar MP5
De Analyzer moest met 50 ohm worden afgesloten in de DBM mode
Dus dat ook gedaan
De 2 is -58 dB en de 3 harmonische is hier ruim 53dB onderdrukt dat is bij een klein beetje minder dan 1 Watt
Echter voeg ik iets meer Audio toe gaat het zeer snel achteruit met de onderdrukking
Allerlei producten stijgen veel sneller 3X als de 1 kHz toon
Dit is intermodulatie
Maar is dat in de Spectrum Analyzer de Signaal Generator of de versterker
Dat moet ik uitzoeken
Maar het ziet er Zeer goed uit Anne ,Michiel en Willy
Dit is met die pseudo CFB via 2 x 2M2 over de A1A2 naar MP5
De Analyzer moest met 50 ohm worden afgesloten in de DBM mode
Dus dat ook gedaan
De 2 is -58 dB en de 3 harmonische is hier ruim 53dB onderdrukt dat is bij een klein beetje minder dan 1 Watt
Echter voeg ik iets meer Audio toe gaat het zeer snel achteruit met de onderdrukking
Allerlei producten stijgen veel sneller 3X als de 1 kHz toon
Dit is intermodulatie
Maar is dat in de Spectrum Analyzer de Signaal Generator of de versterker
Dat moet ik uitzoeken
Maar het ziet er Zeer goed uit Anne ,Michiel en Willy
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Als de buizen warm worden/zijn heb je geen lange vertraging nodig, want dan gaat er onnodig veel vermogen in de IRF830 zitten.
Dus versnellen we het: Dit is een 90Va voeding omdat ik geen goede modellen heb, maar dat maakt voor het principe niet uit, T1 moet een MPSA94 zijn.
Met R1 meten we de buisstroom en als die hoog genoeg is, hier na 1 seconde, schakelen we met T1 R4 bij om het opladen te versnellen.
Als na een korte netspanningsonderbreking de buizen nog warm zijn en dus meteen stroom trekken, wordt R4 direct bijgeschakeld.
Met R6 kunnen we een kortsluitbeveiliging maken, want kortsluiting overleeft de IRF830 niet, dus wordt vervolgd!
Dus versnellen we het: Dit is een 90Va voeding omdat ik geen goede modellen heb, maar dat maakt voor het principe niet uit, T1 moet een MPSA94 zijn.
Met R1 meten we de buisstroom en als die hoog genoeg is, hier na 1 seconde, schakelen we met T1 R4 bij om het opladen te versnellen.
Als na een korte netspanningsonderbreking de buizen nog warm zijn en dus meteen stroom trekken, wordt R4 direct bijgeschakeld.
Met R6 kunnen we een kortsluitbeveiliging maken, want kortsluiting overleeft de IRF830 niet, dus wordt vervolgd!
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ben zeer benieuwd Michiel je trouwe mede ontwikkellaar en bouwer Willy kan een poosje niet knutselen
Hoe ga je de beveiligingen en meet en regelpunten aan de huidige PSU koppelen ?
Maak je het zo dat het tussen de kroonstenen geplaatst kan worden ?
Ik heb hier wat met de spectrum analyzer gemeten en met de Keithley 2015 bij 1 Watt 0.3% THD
Wil dit vergelijken met andere versterkers met ongeveer zelfde vermogens
zoals de Bocama 2x2 el84en de Lagayette met 2x2ecl86 2X EL12N versterker en de Billy jean
Geen idee wt daar voor getallen uit komen rollen
Hoe ga je de beveiligingen en meet en regelpunten aan de huidige PSU koppelen ?
Maak je het zo dat het tussen de kroonstenen geplaatst kan worden ?
Ik heb hier wat met de spectrum analyzer gemeten en met de Keithley 2015 bij 1 Watt 0.3% THD
Wil dit vergelijken met andere versterkers met ongeveer zelfde vermogens
zoals de Bocama 2x2 el84en de Lagayette met 2x2ecl86 2X EL12N versterker en de Billy jean
Geen idee wt daar voor getallen uit komen rollen
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dat heb je weer knap gevonden Michiel, heel simpel maar des te meer effectief!mtb schreef:Als de buizen warm worden/zijn heb je geen lange vertraging nodig, want dan gaat er onnodig veel vermogen in de IRF830 zitten.
Dus versnellen we het:
CTAva.png
Dit is een 90Va voeding omdat ik geen goede modellen heb, maar dat maakt voor het principe niet uit, T1 moet een MPSA94 zijn.
Met R1 meten we de buisstroom en als die hoog genoeg is, hier na 1 seconde, schakelen we met T1 R4 bij om het opladen te versnellen.
Als na een korte netspanningsonderbreking de buizen nog warm zijn en dus meteen stroom trekken, wordt R4 direct bijgeschakeld.
Met R6 kunnen we een kortsluitbeveiliging maken, want kortsluiting overleeft de IRF830 niet, dus wordt vervolgd!
Zo gaan we de buizen niet meer zomaar beveiligen met een vaste tijdsconstante maar volledig afhankelijk van wanneer de buizen op temperatuur komen en dus stroom beginnen te trekken.
Zoals Bert al gezegd heeft kan ik momenteel weinig inbrengen vermits mijn werkkamer afgebroken wordt en verhuist naar de 1ste verdieping, om plaats te maken voor een slaapkamer beneden. Grote werken, die nog enkele maanden gaan duren.
De werkkamer zelf zou binnen enkele weken al klaar kunnen zijn en dan kan ik deels actief terug meewerken. Daartegen heb je er mss al een kortsluitbeveiliging mee in opgenomen.
@Bert:
Deze modificatie kan niet zomaar extern op de huidige voeding worden ingeplugd, maar de voedingsprint kan wel op dezelfde oppervlakte de MOD opnemen. Dat betekent een nieuwe voedingsprint die ik moet ontwerpen en bestellen / leveren.
Ik geloof vast dat dat het wachten waard is.
De MPSA 94 is vlot verkrijgbaar bij Reichelt en kost 0.12€.
Van zodra ik tijd heb pas ik de schakeling van Michiel aan voor onze voedingsspanning, de huidige tijdsvertraging met een C van 10 ... 22µ kan rustig blijven en en is eerder niet kritisch zolang die maar lang genoeg is bij koud startende buizen.
Chapeau Michiel
@Bert:
Ondertussen volg ik je Spectrum-analyses op de voet, ook al heb ik daar nog nooit mee gewerkt.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ik best wel veel met een Spectrum analyzer gespeeld Maar uitsluitend Hoog Frequent.
Dit resultaat is op HF Super ! 50 dB onderdrukking zonder PiFilter.
Met THD ervaring 0.000 , maar 0.3% lijkt mij voor een Buizenversterker heel mooi.
Maar ik moet nog wat stappen verzwakkers bouwen om de Spectrumanalyzer echt goed te kunnen gebruiken
Als Michiel klaar is en jij je hobby ruimte terug hebt gaat de voeding nog een andere print krijgen
Dat is heel goed nieuws Willy
Dit resultaat is op HF Super ! 50 dB onderdrukking zonder PiFilter.
Met THD ervaring 0.000 , maar 0.3% lijkt mij voor een Buizenversterker heel mooi.
Maar ik moet nog wat stappen verzwakkers bouwen om de Spectrumanalyzer echt goed te kunnen gebruiken
Als Michiel klaar is en jij je hobby ruimte terug hebt gaat de voeding nog een andere print krijgen
Dat is heel goed nieuws Willy
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Wel een leuk idee van Michiel, de pijntijd verkorten na het hoogtepunt
Maar even getekend, met en zonder de uitbreiding. Scheelt wel, niet zo heel veel.
Maar dan met snel opwarmen, dus net na uitschakelen weer aan. De top blijft wel ongeveer hetzelfde maar duurt véél korter
Anne
Maar even getekend, met en zonder de uitbreiding. Scheelt wel, niet zo heel veel.
Maar dan met snel opwarmen, dus net na uitschakelen weer aan. De top blijft wel ongeveer hetzelfde maar duurt véél korter
Anne
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ja Michiel laat zich te weinig zien .
Deze beveiliging is helaas wat laat , en gelukkig wilt Willy de print aanpassen.
Dan is dit deel ook goed beveiligd tegen rare kerels
die de versterker een paar keer aan uit aan en weer uit en dan weer aan
In normaal gebruik doe je dat niet Maar
Ik was bezig de buizen van plaats te wisselen om de spanning op MP5 en M4 175 volt zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen
Er zat meer dan 10 volt verschil tussen die twee meetpunten
Nu door wisselen van buizen aan elkaar gelijk
En toen moest ik weer een Irf840 vervangen
Nu ik weet wat er gebeurde met de temperatuur van die fet zou ik wat langer hebben gewacht.
Deze beveiliging is helaas wat laat , en gelukkig wilt Willy de print aanpassen.
Dan is dit deel ook goed beveiligd tegen rare kerels
In normaal gebruik doe je dat niet Maar
Ik was bezig de buizen van plaats te wisselen om de spanning op MP5 en M4 175 volt zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen
Er zat meer dan 10 volt verschil tussen die twee meetpunten
Nu door wisselen van buizen aan elkaar gelijk
En toen moest ik weer een Irf840 vervangen
Nu ik weet wat er gebeurde met de temperatuur van die fet zou ik wat langer hebben gewacht.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Je moet in de (nabije) toekomst ook rekening houden met (korte) netspanningsonderbrekingen, als er weer een kerncentrale in België uitvalt, er weinig zon is, het niet waait of de Russen de gaskraan dichtdraaien!
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Dat heb je goed opgemerkt Michiel, vooral voor België, alhoewel ik geen heel korte onderbrekingen verwacht maar tijdelijke uitschakeling van ettelijke uren voor bepaalde zones van het land. Nederland is veel beter gewapend tegen stroomtekort, ze zijn ook veel meer vooruitziend.
Hier in België is het steeds van hetzelfde.
Als -bij wijze van spreken- Nederland al 10 jaar met een rond wiel werkt, zullen het hier nog zeskantige zijn. Na veel gepalaver zal men misschien een zoveelste commissie oprichten om dat te verbeteren, en nog eens enkele jaren verder komt iemand op het lumineuze idee om met een werkcommissie naar Nederland te gaan om te kijken hoe ze het daar hebben opgelost.
En dan nog is het de vraag of ze die prachtoplossing hier ook zouden kunnen invoeren.
Politiek België is een apenland...
Hier in België is het steeds van hetzelfde.
Als -bij wijze van spreken- Nederland al 10 jaar met een rond wiel werkt, zullen het hier nog zeskantige zijn. Na veel gepalaver zal men misschien een zoveelste commissie oprichten om dat te verbeteren, en nog eens enkele jaren verder komt iemand op het lumineuze idee om met een werkcommissie naar Nederland te gaan om te kijken hoe ze het daar hebben opgelost.
En dan nog is het de vraag of ze die prachtoplossing hier ook zouden kunnen invoeren.
Politiek België is een apenland...
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 06 sep 2019, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Je hebt een rooskleurig beeld van over de grens Willy
Ook hier worden voor oplossingen problemen gemaakt Eindelijk gaan we meer bouwen Toch weer niet
Stikstof
Daar is nog nooit over gepraat mbt op woning bouw
Dus nu moet de redder in nood , onze PM Mark Rutte dat gaan oplossen.
Ook hier worden voor oplossingen problemen gemaakt Eindelijk gaan we meer bouwen Toch weer niet
Stikstof
Daar is nog nooit over gepraat mbt op woning bouw
Dus nu moet de redder in nood , onze PM Mark Rutte dat gaan oplossen.
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Mijn CTA4.4 is nu naar HardBats gegaan en afgesproken dat we samen de nieuwe voeding,s print er in bouwen
Dus weer een buizenliefhebbert Willy
Dus weer een buizenliefhebbert Willy
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hij staat hier mooi en speelt goed met de KEF Q11 speakers
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
hij Staat daar prachig Bas alleen niet in het midden hij zou iets naar links mogen
We kijken erg nauw hier
We kijken erg nauw hier
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Hij lijkt redelijk in het midden te staan hoorBert61 schreef:hij Staat daar prachig Bas alleen niet in het midden hij zou iets naar links mogen
We kijken erg nauw hier
Dit lijkt me voldoendehannesie schreef:Voldoende ventilatie?
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Als je twijfels hebt een meetlat en een thermokoppel meter
Maar hij staat redelijk in het midden dat wel Maar ik dacht een twee mm naar links.
Ik klets maar wat
Maar hij staat redelijk in het midden dat wel Maar ik dacht een twee mm naar links.
Ik klets maar wat
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Knap om deze versterker ook eens ergens anders te zien staan, dan op de werktafel 
Hij komt heel mooi tot zijn recht tussen de Kef's!
Hij komt heel mooi tot zijn recht tussen de Kef's!
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Ja dit is een meerjaren project geworden in april 2016 begonnen en ergens begin 2020 klaar ( inbouwen nieuwe psu ) 
